Nieuw bitje (ivm tong oprollen) welke???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elady

Nieuw bitje (ivm tong oprollen) welke???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 17:07

Hey

Bij sommige is het bekend dat Lady haar tong oprolt tijdens het rijden.
Ik heb de tonglepel gebruikt...maar dat werkte gewoon niet Boos! en ze bleef het doen.
Gisteren had ik weer les en had mijn instructrice de sperriem zo strak gedaan dat ze het echt niet meer kon doen...hmm...wel dus.
Na het rijden had zo''n last van d'r kaak dat ze gewoon niet goed kon eten...nou dit dus nooit meer

Nu zit ik te denken aan een ander bitje. Wat lijkt jullie het beste?
Iets met een tongspelertje ofzo (met die soort sleuteltjes eraan)?
Ik rij nu met een dubbelgebroken watertrens.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 17:27

of een k&k correctie bit?
is een stang met een tongboog, speciaal voor puller, paarden die hun tong erover heen gooien e.d
ik ga er ook 1 afschaffen.
bij een vorig paard werkte dat perfect.
is de bedoeling dat e die een paar weekjes gebruikt en dan weer overgaat op je normale bit

om te corrigeren dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 17:30

Citaat:
Gisteren had ik weer les en had mijn instructrice de sperriem zo strak gedaan dat ze het echt niet meer kon doen...hmm...wel dus.
Na het rijden had zo''n last van d'r kaak dat ze gewoon niet goed kon eten

Wat dacht je van een nieuwe instructrice ipv een nieuw bitje?

Als ze denkt zo les te moeten geven, schort er heel wat aan haar vaardigheden.
En daarom ook aan goede oplossingen, om het aanleuningsprobleem rt op te lossen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 18:21

runningkawa schreef:

Als ze denkt zo les te moeten geven, schort er heel wat aan haar vaardigheden.
En daarom ook aan goede oplossingen, om het aanleuningsprobleem rt op te lossen.

Ben ik het helemaal mee eens

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 18:31

Hoe kun je van buitenaf zien dat een paard z'n tong oprolt zonder in de mond te kijken?

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 19:09

je kan ook uhm ja z'on soort touwtje halen en dat rond zijn tong draaien en dan over zijn kin.....

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 15:47

Citaat:
Ik was het eer ook niet mee eens dat ze het zo strak deed...maar hoe los je de riempjes ook doet, ze blijft het doen.

Citaat:
Hoe kun je van buitenaf zien dat een paard z'n tong oprolt zonder in de mond te kijken
Door te voelen en idd te kijken. Ze kruipt helemaal in elkaar met d'r nek en hoofd...voorwaarst rijden is niet de oplossing...ze blijft dat doen

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 15:54

In de drafsport is er een leren riempje met een gaatje erin te krijgen.Op deze manier hou je de tong op de plaats.Wijzelf gebruiken vaak een stukje panty Lachen dan kan je de tong ook vast zetten Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 16:06

Citaat:
Ik was het eer ook niet mee eens dat ze het zo strak deed...maar hoe los je de riempjes ook doet, ze blijft het doen.

tuurlijk blijft ze het doen, wat dacht jij dan?
Dit omdat er geen goede aanleuning is.
En dat is wat je instructrice je moet leren, niet hoe je het verdoezeld met andere bitten, strakke sperriemen enz.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 16:23

elady schreef:
Door te voelen en idd te kijken. Ze kruipt helemaal in elkaar met d'r nek en hoofd...voorwaarst rijden is niet de oplossing...ze blijft dat doen

De hals opkrullen is bij mij toch echt iets anders dan de tong oprollen, maar goed, ik zal het wel verkeerd begrijpen.
Voorwaarts rijden is wel degelijk de oplossing, méér voorwaarts rijden dus als het niet helpt. Pas dan kun je een eerlijke aanleuning krijgen en dus ook geen opkrullend paard meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 16:25

Wij zijn vast blonT Margreet
oprollen van hoofd en tong zijn toch hetzelfde

Verward

En voorwaarts rijden, tuurlijk werkt dat niet
Dat doe je toch met andere bitten enzo

Verdrietig

antonio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 16:35

wat een gezeur zolang pony/paard te struren en te stoppen is snap ik het probleem niet die van mij loopt de hele rit met zijn tong uit zijn mond das pas irri maar hij is nog wel te stoppen en sturen Schijnheilig kijk een ander bit kan best een oplossing zijn maar ja wa gebeurd er als je een corectie bit weer vervangd door een normaal bit volgens mij gaat ze het dan gewoon weer doen of zie ik dat verkeerd Verward Verward

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 16:38

Ik vrees het ook runningkawa.
Ik vind het jammer dat ik niet zo'n goede instructrice heb, ik zou dat ook wel willen leren, met die bitten en strakke riempjes enzo, dat werkt vast beter én sneller!

Scheve mond

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 18:48

Helllo,

Offttopic:
Ik probeerde een gewone vraag te stellen om er iets van te leren en misschien een oplossing te vinden. Blijkbaar vinden jullie (Margreet en runningkawa) het leuk om even op een banketstaaf manier te laten blijken dat dat in jullie ogen niet kan, dan niet. Heb je niet iets positiefs te zeggen...zeg dan niks, of breng het op een andere manier.
Kom anders langs...en laat zien hoe het wel GOED moet in jullie ogen!

Citaat:
De hals opkrullen is bij mij toch echt iets anders dan de tong oprollen, maar goed, ik zal het wel verkeerd begrijpen.

Ze rolt haar tong op En gaat hangen/krult op

Ontopic:
Ik ga eens vragen bij Mr.ed of zij een oplossing hebben.
Het feit is dat ze haar tong helemaal naar achteren brengt en daardoor te diep zakt met haar hoofd.
Als ik haar voorwaarst rijd, dan komt het koppiej ietsje omhoog..maar na een paar minuten gaat het weer hangen (ik blijf dan steeds schakelen).
Buiten doet ze het ook. Qua ondersteuning lijkt het me dat ik het goed doe. Ik heb teugels op maat, rij veel voorwaarst, beweeg mijn hand mee met het ritme van haar lichaam (volg dus haar mond) Is dat niet zo...vertel me dan alstublieft hoe ik het wel goed doe (alle tips zijn welkom)

Wat mijn instructrice heeft gedaan is in mijn ogen ook niet goed, ze zocht een oplossing die kennelijk niet werkt. Van fouten leer je en hopelijk maken we deze fout niet nog een keer en komen we tot een oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 18:55

Breng hem maar een poos
Zoiets is namelijk niet in 1x op te lossen
rijtechnisch oplossen duurt langer.
En ligt eraan hoe lang het al verkeerd is gedaan.

En wat we zeggen is positief, alleen jij wilt wat anders horen.

verder heeft mister Ed oplossingen
Divoza ook
Die willen namelijk graag verkopen Bloos!

Verder is je paard goed aan het been?
want alles wat je omschrijft zijn problemen die ontstaan bij een paard dat niet goed aan het been is.

verder moet je idd met je hand meegaan met de mond, maar niet overdrijven daarin, dan word het weer onrustig voor je paard en gaat hij juist het bit ontlopen.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 18:58

runnningskawa:

Jullie zouden het op een andere manier kunnen brengen.

Goed aan het been is ze zeker. Met losrijden is dat minder en maak ik er ook geen probleem van. Het heet niet voor niks: Losrijden.
Met het oppakken is dat vaak gewoon goed en is ze goed aan mijn been.
Schakelen is bij haar erg belangrijk.

Dit is ongeveer een maandje aan de gang en in de 3 jaar dag ik haar rijd is er niks aan de hand geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:10

Citaat:
Jullie zouden het op een andere manier kunnen brengen

dat zouden we idd kunnen
Maar na het 1001ste ander bit topic, word je wel eens flauw

Maar je zegt nu dat het pas een maand aan de gang is.

Heb je de tandarts al laten kijken?
De Da al laten kijken?

Want ergens moet een oorzaak te vinden zijn (en een oorzaak verstop j niet met bitten en vastsnoetren, Ja sorry kan het niet laten)
Pijn in zijn mond, pijn in zijn lijf.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 19:47

Ik heb gisteren de Da er naar laten kijken (hij was er zowiezo voor haar) en die kon niks vinden (niet op d'r tong...tanden, onder d'r tong, rug ect ect.
Heb het bit gecontroleerd, hoofdstel gecontroleerd, zadel gecontroleerd, dekjes gecontroleerd. Niks aan de hand.

Ik hoop dat ik een oplossing kan vinden, want dit is ook niet leuk voor haar. Daarom dacht ik aan een ander bitje, nadat ik de andere dingen had gecontroleerd.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 20:53

Liesjuh haar paard doet dit ook, trekt ook zijn tong helemaal naar achteren (gooit hem dus niet over het bit). Hij doet daarbij zijn mond open en zijn hoofd naar beneden.
Hij doet het echter niet als hij flink aan het werk gehouden wordt (of tenminste, niet meer), dan is hij meestal juist heel fijn in de aanleuning. Zodra je echter gaat stappen of hem niet aan het werk houdt, gaat dat hoofd weer naar beneden, mond open en tong naar achteren. Vooral met op en afzadelen (en stilstaan) is het heel erg. Ik hem bij hem echter het idee dat het (niet alleen) aan het bit ligt maar ook aan de neusriem, hoewel die niet strak zit. Zijn tanden zijn ook nagekeken, en waren helemaal in orde.
Ik weet dat ze een tijdje met een correctiebit heeft gereden, en dat hielp wel wat, het is minder geworden. Ondertussen rijdt ze weer op een dubbelgebroken k&k bitje.

lupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 22:12

[quote="antonio"]wat een gezeur zolang pony/paard te struren en te stoppen is snap ik het probleem niet die van mij loopt de hele rit met zijn tong uit zijn mond das pas irri maar hij is nog wel te stoppen en sturen Schijnheilig kijk een ander bit kan best een oplossing zijn maar ja wa gebeurd er als je een corectie bit weer vervangd door een normaal bit volgens mij gaat ze het dan gewoon weer doen of zie ik dat verkeerd Verward Verward[/quot
??????????????????????????????
het nut van deze opmerking is mij even ontgaan Haha!

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 00:38

voor het geval dat..............correctiebit te koop !!
Ook nog een dubbel gebroken met tongspeeltje....
echt waar.
pb maar.
ik heb ze niet nodig

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 09:48

Misschien kun je naar een clinic gaan of een keer een les nemen van een andere instructrice. Vaak kan weer iemand anders een hele nieuwe kijk en andere oplossing hebben op jullie problemen. Als je er met losrijden minder last van hebt dan ligt het er misschien aan dat ze te gespannen is met het rijden en je misschien daar oefeningen voor kunt doen en je rijstijl aan zult moeten passen.
Over bitjes; Een myler bit met zo'n boogje voor de tong kan misschien ook helpen. Of een level 1 Myler en een gewone d-trens met koperen rolletjes zou je ook kunnen proberen. Bij sommige ruitersportzaken kun je een bit uitproberen dmv 20% (aan) te betalen, bevalt ie dan betaal je de rest en bevalt ie niet dan breng je 'm terug. Succes Lachen

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 11:30

Citaat:
Liesjuh haar paard doet dit ook, trekt ook zijn tong helemaal naar achteren (gooit hem dus niet over het bit). Hij doet daarbij zijn mond open en zijn hoofd naar beneden.
Idd...dat hebben wij dus ook.
Ga je stappen dan gelijk dat koppiej naar beneden.

WenS: Is wel een goed idd, ga eens rond kijken waar ik een keertje mee kan lessen met d'r

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 11:37

elady, heb je de rest van het bericht van supertje wel gelezen?

Supertje schreef:
Hij doet het echter niet als hij flink aan het werk gehouden wordt (of tenminste, niet meer), dan is hij meestal juist heel fijn in de aanleuning. Zodra je echter gaat stappen of hem niet aan het werk houdt, gaat dat hoofd weer naar beneden, mond open en tong naar achteren.

Wéér dat voorwaarts rijden he!

Je wil het niet aannemen, maar ik zou er toch nog maar eens goed over nadenken....

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 11:42

Het voorwaarst rijden heb ik idd gelezen en ik denk idd dat we Lady meer actiever naar voren moeten rijden en ook in de stap.

Het is niet zo dat ze het de hele tijd doet..maar zeker 3kwart van de les.