Ruim een maand geleden heb ik een fries paard gekocht. Behalve wat buitenritten was er nog niet veel met haar gedaan, qua training.
Het rijden ging redelijk, maar.....ze is nu vreselijk hengstig, piest naar echt alles en met rijden is het alleen maar bokken, bokken en nog eens bokken. Ze gaat constant stilstaan om te piesen. ZE is ook echt heel boosaardig. Ik weet niet wat ik hier mee moet en hoor de vreselijkste dingen. Is dit nu een verborgen gebrek en kan ik hier iets mee??
SillyB
Geplaatst: 09-12-04 22:20
heb er nog nooit over gehoord moet ik zeggen. staat ze niet naast een behoorlijk interessante hengst/ruin op stal? misschien een andere stal vragen en vragen met wie ze op de wei staat. Hengstigheid gaat vanzelf weer over daar heb je geen medicijnen voor ofzo
Bergje75
Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-04 22:33
Tja, het is niet zozeer dat ik het erg vind dat een merrie hengstig kan zijn (ik heb nog een merrie staan...), maar wat mij totaal niet aanstaat is dat ze bijna niet te berijden is. Dit vind ik dus WEL erg. Echt, het enige dat ze doet is bokken en pissen. Wanneer dit gaat leiden tot pismerrie-gedrag is mijn paard ineens veeeel minder waard geworden en moet ik gaan dokteren met hormonen o.i.d. Ik moet bekennen dat als ik dit wist voordat ik haar kocht, haar dus NOOIT zou kopen.
pferdtje
Geplaatst: 09-12-04 22:35
Volgens mij is het dan een verborgen gebrek. Maar als ze er daar geen last van had dan wisten zij dat weer niet. Dus hadden ze je het ook niet kunnen vertellen.
Wat staat er in je koop contract?
Katja
Geplaatst: 09-12-04 22:37
Heb je haar bij een particulier of handelaar gekocht? Dat zijn namelijk twee totaal verschillende situaties.
Sizz
Geplaatst: 09-12-04 22:37
Sommige merries reageren heel heftig als ze hengstig zijn en andere weer niet. Ik vind het geen verborgen gebrek. Dat is de aard van het paard.
Igrett
Geplaatst: 09-12-04 22:47
Een pismerrie is geen verborgen gebrek . Ben zelf fokker van Friesen en beroepsmatig paardenafrichter . Eigenlijk is een ,, echte ,, pismerrie niet wat u hebt hoor . Een pismerrie is er eentje die niet van hengstigheid pist maar van boosheid . Als je ze berijdt en ze zwiepen met hun staart en pissen dan op die moment ; da's een echte pismerrie . Wat jij hebt is een merrie die het ganse jaar door hengstig staat en daar waarschijnlijk last van heeft tijdens het berijden . Heb zulke merries al gekocht die dan normaal bestemd waren voor de slacht . Bij mij een rustig leventje als fokmerrie maar uyiteraard onberijdbaar geworden .
jollyjoker
Geplaatst: 09-12-04 23:09
Lijkt mij geen verborgen gebrek. Kan namelijk ook te maken hebben met een bepaald paard waar ze op reageert. Ik heb 3 merries in pension staan en die maken elkaar hengstig!!! Als je de hengstige merrie apart houd hebben de andere 2 nergens last van. Tip: Brons-cure van VSM, je moet het wat langer geven maar het werkt wel!!
kiana
Geplaatst: 09-12-04 23:22
ik vind het WEL een verborgen gebrek. Het is nl een gebrek ( je kan dan niet rijden) en het is er niet bijverteld ( verborgen) De vorige eigenaar moet dat geweten hebben.
Je kan er dus niet mee doen waar jij haar voor gekocht hebt nl. rijden. Direkt melden aan de oude eigenaar. ( binnen 2 mnd na aankoop) liefst schriftelijk. Nadenken of je dit wel wil, anders terugbrengen. Zet het even op video, als bewijslast. ( hengstigheid gaat weer over en dan kan je niets bewijzen) Ik zou geen pismerrie willen............of een narrige merrie tijdens hengstigheid.
Kitten
Geplaatst: 10-12-04 08:48
Ik zou eerst de VA eens laten kijken, wat de oorzaak hiervoor is.
Het door jou omschreven gedrag, kan nl behalve door een hormonale afwijking, ook veroorzaakt worden door bv een baarmoederonsteking of een cyste op de eierstokken.
Of abnormaal hormonaal gedrag, voldoende bewijs is voor een verborgen gebrek, betwijfel ik, maar bij een baarmoederontsteking, cyste aan de eierstokken of eileiders, kan de VA wel uitmaken of dit langer bestaat dan ca. 4 weken.
Succes.
trisca
Geplaatst: 10-12-04 09:51
Volgens mij kan het ook ineens komen door verandering van omstandigheden en plaats... Dan zou het mogelijk zijn dat ze het niet had en dat het weer overgaat.
bogie
Geplaatst: 10-12-04 10:37
Nee volgens mij is dit geen verborgen gebrek. Ik weet wel een oplossing om van je henstigheid af te komen zonder te dekken. PB me maar als je het weten wilt.
Bergje75
Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-04 10:42
De echte definitie van een pismerrie is mij nog niet duidelijk.
Maar, ik vind een merrie die tijdens het rijden de hele tijd gaat staan pissen en niet vooruit de branden is, en verder op iedere volte minstens 3 bokken geeft toch eigenlijk wel een pismerrie. Ze is echt vreselijk kwaad! Ik baal hiervan, want ik kan hier dus echt niet mee trainen. Nu moet ik zeker nu al gaan dokteren, nu ik haar pas 1 maand heb??
Stel dat ik haar zou willen verkopen, dan is ze toch absoluut niet verkoopbaar?? DAn heb ik toch een kat in de zak gekocht?
Ididit
Geplaatst: 10-12-04 11:50
tja, ik denk ook niet dat het een verborgen gebrek is, vind het meer het risico van het kopen van een merrie... de een reageert heel heftig op de hengstigheid, de ander bijna niet. de dierenarts kan toch ook iets geven zodat ze er minder heftig op reageren? als het dan echt zo'n ramp is... maar ik zou nog even wachten, je hebt haar pas net. Trisca kan gelijk hebben, dat ze even heftiger reageerd vanwege de nieuwe omstandigheden. veel suc-6 ermee iig!
Bergje75
Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-04 12:29
Ik heb net mijn DA gebeld, en zijn reactie was: Direct terugbrengen.......
pferdtje
Geplaatst: 10-12-04 13:54
Bergje75 schreef:
Ik heb net mijn DA gebeld, en zijn reactie was: Direct terugbrengen.......
Das duidelijk
Maare TS heb je al contact met de vorige eigenaar gehad?
LittleKathy
Geplaatst: 10-12-04 14:10
Als ze echt een pismerrie is dan zou ik de raad van de DA opvolgen, een pismerrie is een en al frustatie. Waardoor dit komt weet ik niet, zit het in de genen? Succes ermee!
LittleKathy
Geplaatst: 10-12-04 14:10
Als ze echt een pismerrie is dan zou ik de raad van de DA opvolgen, een pismerrie is een en al frustatie. Waardoor dit komt weet ik niet, zit het in de genen? Succes ermee!
nadezda
Geplaatst: 10-12-04 15:55
Klinkt bij mij wel in de oren als een pismmerrie, en dat ze boosaardig is komt omdat er constant eitjes groeien op haar eierstokken die pijn of overgevoeligheid kunnen veroorzaken. Er zijn spuiten tegen maar goed bij een pismerrie zou je dus constant moeten spuiten en dit is denk ik geen oplossing. Ik kan niet echt beoordelen of dit een verborgen gebrek is maar een pismerrie hebben is geen pretje en ook niet voor het paard zelf. Zou er toch is een veearts bijhalen die kan je vast goed advies geven. Oja pismerrie heeft niks te maken met de aard van het beestje, het is toch eerder een soort afweiking.
Bergje75
Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-04 15:57
Ik heb de vorige eigenaren een email gestuurd (wij hadden al die tijd dat ik haar heb zo nu en dan contact via email). Ik heb nog geen antwoord, anders stuur ik een schriftelijke brief. Misschien laat ik haar een keer behandelen door een homeopaat om te zien of dat effect heeft.
Kitten
Geplaatst: 10-12-04 17:14
Eerst even de Va erbij, om te kijken waar het probleem weg komt. Homeopatie, kan niets doen als het een ontsteking betreft en dan jaag je jezelf op extra kosten.
Puera
Geplaatst: 10-12-04 17:27
Je moet je paard wel door de DA laten onderzoeken. Als deze kan aantonen dat deze aandoening zich al langer voordoet dan die maand dat je je paard nu hebt, dan moet de vorige eigenaar het paard terug nemen (volgens mij). Of ík het nu wel of niet een verborgen gebrek vindt, laat ik achterwege. Het is aan jou DA om aan te tonen of dit wel of niet het geval is. Succes ermee
sannaa
Geplaatst: 10-12-04 19:30
hoi bergje, Heb je net al gepbt. Ik heb nml. gelezen in de BIT dat je een middel kunt kopen bij www.paardendrogist.nl. Ik heb in het berichtje gezet dat ik niet meer weet hoe het heet maar heb voor je gezocht. Het heet MOODY MARE. Het schijnt goed te helpen. Proberen kun je het zeker. IK heb precies dezelfde periodes met mijn merrie en ik weet hoe lastig het is. Ik kan je nog niet uit ervaring vertellen of het werkt maar ook ik ga het proberen. Het stond in de bit van oktober volgens mij. Groeten Sanna
Alikesflame
Geplaatst: 10-12-04 20:19
een gebrek zeker en ze hadden je het ook moeten vertellen. zowiezo kan het paard nog terug. zeker binnen een half jaar. als je echt nog wat wil proberen is er best wat aan te doen. ken verschillende paarden (onder andere mijn eerst paard) waar we mare Formula van de paardendrogist hebben gevoerd. 1 pot en nooit meer nodig gehad. die waren dus ook echt elke dag hengstig. door de kruiden is hun hormoonhuishouding weer normaal. want door de hormonen komt het natuurlijk.
Kitten
Geplaatst: 11-12-04 07:20
Sanaa en Alikesflame: Dit is leuk en aardig jongens, maar nogmaals, deze middelen werken alleen als er sprake is van een hormonale onbalans. Zodra er sprake is van een infectie (baarmoeder) of een tumor(tje) op eierstokken of eileiders, werken deze middelen ook niet meer en aangezien al deze middelen best aan de prijs zijn, lijkt het me toch handig dat je eerst een VA laat kijken wat de oorzaak is.
Bergje, laat ook eens iemand kijken die er verstand van heeft, of het zadel wel correct past, want zelfs dit, zou nog een oorzaak kunnen zijn.