paard scheren of niet??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Destiny22

paard scheren of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 18:34

ik zit heel erg te twijfelen of ik mijn paard zal gaan scheren. Ze heeft een onzettende dikke vacht gekregen in hele snelle tijd. En na het rijden is ze altijd zeiknat en met longeren helemaal want dan gaat ze meestal eerst 5 a 10 minuten uit der dak en dan is ze al gelijk zeiknat. En nou lijkt me dat niet echt goed voor haar. Doe wel een wolle zweetdekken om maar het duurd dan nog harstikke lang voordat ze droog is

Wat zouden jullie doen??

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 18:35

scheren, de reden geef je zelf, waarom zou je haar niet scheren, kan je je beter afvragen denk ik..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 18:35

Scheren. Mijn merrie is ook geschoren. Scheelt zoveel tijd met opdrogen, en mijn paard voelt zich er lekkerder bij. Als het echt koud wordt krijgt ze er nog een deken onder en een sleezy om lekker warm te blijven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 18:37

Ik heb mijn paard geschoren!
Het scheelt erg veel werk qua droog krijgen en je paard is meestal ook een stuk blijer tijdens het rijden.
Wel staat ze momenteel onder 3 dikke dekens, ze moet het natuurlijk niet koud krijgen, hiermee moet je wel rekening houden.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 18:48

Niet twijfelen, gewoon scheren!

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 18:50

dank jullie wel voor jullie antwoorden!!

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 20:51

Scheren idd.
Mijne is deze week ook nog geschoren, ik werd helemaal gek van dr natte haren na het rijden.. Dus wat houd je nog tegen Knipoog

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 21:00

scheren idd... alleen denk ik niet dat dit bij RT hoort Knipoog

maradamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 15:59

Je paard krijgt niet voor niets een wintervacht...

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 22:47

maradamas schreef:
Je paard krijgt niet voor niets een wintervacht...

daar ben ik het niej mee eens!
als je een sportpaard of pony hebt, is het echt niet handig als hij een dikke vacht heeft, en dit is voor hem zelf ook niet fijn!
als je pony écht een dikke vacht heeft zou ik em zker scheren!
dn inderdaad maar een xtra deken op stal!

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 18:37

NIET SCHEREN!! een dik witnerdek opgeooien. Mijne heb ik nog nooit geschoren en is kei glad! Als je eenmaal aan het scheren begint gaat de vacht helemaal muis worden z'n ezel kleurtje en je moet het ieder jaar weer doen, soms wel 2x in het jaar!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:59

love_sander schreef:
NIET SCHEREN!! een dik witnerdek opgeooien. Mijne heb ik nog nooit geschoren en is kei glad! Als je eenmaal aan het scheren begint gaat de vacht helemaal muis worden z'n ezel kleurtje en je moet het ieder jaar weer doen, soms wel 2x in het jaar!

Dat is dus al te laat.
Als je wilt dat ze kort in de haren blijven, moet je echt al op tijd beginnen met dekens en zelfs dan lukt het bij sommige paarden nog niet om ze kort in de haren te houden.
Als ze al teddybeer zijn, is het dus beter om te scheren.
Wat dan nog dat je dat ieder jaar moet doen en soms zelfs 2x per jaar
Verward

Een paard krijgt idd niet voor niks een wintervacht.
Maar als je echt serieus wilt blijven rijden, kun je soms niet anders dan scheren om het ook voor het paard een beetje draagelijk te houden

Dat het tegen de natuur in gaat, vind ik een beetje onzin, tenslotte worden ze ook niet met een zadel op geboren Knipoog

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 20:07

Ik scheer zelf niet, omdat ik geen wedstrijden rij, en omdat het ook wel lekker voor ze is. Ik rij in de winter toch minder, door het weer dus voor mij is het scheren niet nodig. Maar al ze idd zoo dik in t haar zit, en zo'n teddybeertje is die niet droog wil worden zou ik gaan scheren hoor

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 21:31

Niet scheren en geen deken opdoen (wel evt. de zweetdeken na het rijden) je hoeft niet bang te zijn dat ze kou vatten, mits ze een wintervacht hebben.

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 22:28

het slaat echt nergens op dat als je eenmaal begonnen bent met scheren dat je het dan elk jaar moet doen hoor!
want ik heb mijn pony vorige winter geschoren omdat ze zo'n dikke vacht had, maar dit jaat valt het weer mee!

en het ligt eraan of je veel wedstrijden doet ofniet, zoja, dan is het wel fijn om te scheren

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 23:27

Als je pony scheren kent, scheren. Als hij het niet kent, niet scheren.
Mijn pony is ook geschoren, naar levensgevaarlijke acties.
Maar het is nu wel helemaal geweldig!

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 09:20

Tja, mijne is zo glad als maar kan, en ik rijd wel wedstrijden, en niemand vraagt "goh waarom heb je hem neit geschoren?" zelf vind ik eht mooier want hij krijgt dan niet z'n muizig kleurtje

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 10:33

Als je paard in een omgeving staat waar scheren geen probleem is (dus een binnenstal waar het niet koud is) dan zou ik het zeker doen. Volledig scheren hoeft niet, maar je kan een uitrijdek patroontje nemen. En dan als je buitenrijd (buitenbak) een uitrijdek gebruiken. En binnen met een dek laten staan. Je paard mag zeker geen kou hebben, want dit kan heel nare gevolgen hebben.

Oranje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 13:32

Scheren die handel !! Je hebt er echt veel meer comfort van ! Lachen

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 14:26

Hoeft niet..Mijne is glad..Maarja da heb ik al vertelt

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 14:35

Ik zou je paard ook gewoon scheren.
Melody en Schumi zijn ook allebei geschoren omdat ze een dikke vacht kregen en na het rijden een hele tijd onder de deken moesten staan.
Dit is veel handiger en ik vind het er ook mooier uizien dan een paard met heel veel haar!

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 14:40

Mijne heeft ook neit veel haar!

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 15:07

gewoon doen! Knipoog
ik ken ook paarden die nu nog geschoren worden!
ik heb vandaag de benen van mijn paard ook voor het eerst geschoren, was best een grappige ervaring *LOL*

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 23:47

je moet er wel rekening mee houden dat je nu best "laat" bent met scheren,en de vacht weer sneller dik wordt.
Je moet dan goed kijken welke deken het geschikst is,in overeenstemming met haar wintervacht zeg maar.
mijn paard is een paar week geleden ook geschoren,omdat hij erg slecht droogde na het rijden en de wedstrijden.
ik vindt het best wel een gedoe als ik eerlijk ben,inrij dekentje op,weer af,opletten dat hij niet koud wordt etc.
Volgend jaar begin ik gewoon eerder met een dunnere deken en bouw het zo op qua dikte zodat zijn eigen vacht gewoon mooi dun en glad blijft.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 11:00

love_sander schreef:
Hoeft niet..Mijne is glad..Maarja da heb ik al vertelt

Ja maar deze niet, niet elk paard is hetzelfde. En scheren bied veel voordelen wanneer je intensief traind, en het staat veel netter en is ook gewenst op concour (getoilleeteerd paard Knipoog ).