Paard wordt te oud,en dan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard wordt te oud,en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 14:34

Ik was eigenlijk erg benieuwd wat jullie doen met je paard als het te oud wordt om er nog echt lekker op te kunnen rijden. Lachen
Als je de mogelijkheid hebt om het te houden,doe je dit lijkt me wel.
Maar wat als je bijvoorbeeld graag wilt rijden,maar niet het geld hebt om 2 paarden te onderhouden zodat je een jonger nieuw paard kan kopen,wat dan?

Ik was erg benieuwd.
Zelf zou ik proberen om mijn paard te behouden,maar dat is natuurlijk erg duur als je daarnaast een jonger paard wilt kopen.
Dus misschien zou ik dan zoeken naar een plekje waar hij lekker oud kan worden.

(ik heb overigens nog geen paard dus dit is voor mij nog niet aan de orde)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 14:36

Ik denk dat (mits ze niet kreupel zijn of iets wat extra veel zorg vereist hebben) ik mijn pony's in een begrazing zet. Lekker op het land, en als taak opvoeden van jonge paarden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 14:54

Dennis kan lekker blijven bij mij op het land. Als hij geen lol meer heeft in het werk gaat hij lekker met pensioen. Lekker zomers merries dekken en 's winters de net afgespeende veulens opvoeden en af en toe mee als handpaard het bos in.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 14:59

we hebben thuis genoeg stalling en weiland om oude ponys te houden totdat ze zelf doodgaan of als het niet meer gaat afmaken!
heb nu een pony met pensioen en de tweede komt er binnen nu en een paar mnd aan en hoop dat ze nog lang kunnen blijven genieten in hetland!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 15:11

ja dat is ideaal als je thuis plek zat hebt...
Maar ben benieuwd ook hoe de mensen dit doen die afhankelijk zijn van(vaak dure)pensionstalling..

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 15:20

ik heb een paardje dat niet meer geschikt was voor de sport maar wel voor ercreatie in bruikleen, dat is dus ook een optie.
als ze heel oud is 9zonder pijn!) en niet meer kan werken dan zou ik op zoek gaan naar een plkeje waar ze grasmaaier mag spelen
stiekum hoop ik dan natuurlijk zelf een leuk huisje te hebben waar ze bij kanlopen als decoratie Knipoog

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 15:41

Anoniem schreef:
ja dat is ideaal als je thuis plek zat hebt...
Maar ben benieuwd ook hoe de mensen dit doen die afhankelijk zijn van(vaak dure)pensionstalling..

Ik kreeg mijn oudje toen hij 27 was. Hij is 23 augustus naar de Paardenkamp in Soest gegegaan. De laatste 2 jaren reed ik niet meer op hem omdat hij niet verkeersmak was en ik langs een drukke weg kwam te staan. Ik heb met hem op 2 boerderijpensionstallen gestaan. Dat was in de winter ook op stal staan (naast de bewegign die ik gaf) dus was wel blij dat hij aan de beurt was in het bejaardentehuis. Hij heeft ruim 9 jaar op de wachtlijst gestaan.

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 15:47

nou voor annebel zal dat nog heel lang duren, maar doe haar daarom niet weg. Zolang ze gewoon op een weide kan met soortgenoten is dat voor haar fijn om zo van haar pensioen te genieten.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 15:57

Mijn paardje is niet oud (15) maar rijden is wel over.
Ze is blijvend kreupel maar heeft geen pijn.
Weg zal ze nooit gaan, dus al 4 jaar lekker in het weiland luieren.
Moet wel toegeven dat ik 1 van die mazzelaars ben die ze gewoon bij huis heeft rond banjeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 16:06

Maar kopen jullie dan alvast een jong paard om te rijden,en houd je je oude paard er dan bij?
Ik zelf zou dat wel proberen denk ik,maargoed,zo verishet natuurlijk nog niet..

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 16:54

Ik vraag me dat ook af. Ik heb nu twee paarden. Ee ruin van 10 en een veulen. Met een veulen sta je meestal de helft van het stallingsgeld. Dus dat is te doen. Maar stel dat als mijn veulen oud genoeg is om bereden te worden. En mijn paard kan niet meer bereden worden. Krijg ik waarschijnlijk toch het probleem dat ik veel geld moet neer tellen voor een paard wat niet bereden kan worden. Ik wil hem ook niet weg doen maar op de volle mep te moeten betalen vind ik ook niks. In de zomer zou je hem dan dag en nacht op het land kunnen zetten. Maar wat in de winter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 16:57

Vorig jaar was Kawa kreupel
Ik vroeg me af of ik hem ooit nog kon rijden.
Gelukkig kan dat wel weer.

Toen was ik nog niet in het gelukkige bezit van een huis met grond.
En omdat 2 paarden toen niet de eerste optie was, heb ik toen, zoals vanouds, weer paarden gereden van iemand anders.

Dus kon ik mijn eigen paard lekker houden, maar toch ook nog rijden.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:17

Ik denk dat als ik echt een paard op een pensionstal zou moeten houden en persé een nieuw eigen rijdpaard zou willen en als ik dat niet zou kunnen betalen, dan zou ik een goed tehuis voor het oude, niet meer berijdbare paard zoeken.
Maar toch zou ik dan alsnog eerst proberen een stukje land of weitje met stal te huren en een leuk verzorgstertje zoeken die ermee tut en wandelt ofzo.....

Mijn paard staat nu op een pensionstal wegens de faciliteiten...., maar ik zou haar ook gewoon bij een van de weitjes kunnen houden, daar staat toch een stal met box(en). Als ze niet meer geschikt is om te rijden....door blessure of wat dan ook en dat duurt langere tijd, laat ik haar uiteraard niet op die (dure) pensionstal staan.....

Je hebt tegenwoordig genoeg goedkopere pensionnen, sommige zelfs speciaal voor paarden die met pensioen gaan!
En mensen die een maatje zoeken.....een goed tehuis voor "mijn" oude paard, zou ik het belangrijkst vinden!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:18

En idd waarom geen bijrijdpaard zoeken?!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:28

De oplossing van Runningkawa zou ook mijn oplossing zijn.

Voor mij nis dit verder nog niet van toepassing aangezien ik (voorlopig) nog niet in het bezit ben van een rijpaard. Ik heb alleen twee Shetlanders en die staan dag en nacht in een wei, dus een dure pensionstalling hoef ik sowieso niet te betalen. Mochten ze niet meer geschikt zijn om voor de kar te lopen of bereden te worden, kunnen ze dus wat mij betreft lekker blijven waar ze zijn, en hopelijk zo lang mogelijk!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 18:21

hoe oud is je paard dan darkcrystal?

het ligt er natuurlijk ook aan of je gewoon voor de hobby rijd of voor de sport.
als je wedstrijdpaard bv blijvend kreupel is word de meestal afgemaakt en voor het verzekeringsgeld koop je een nieuwe.

Het is hard, maar zo gaat dat in de paarden wereld...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 18:22

Zolang ze geen pijn hebben, mogen ze van mij naar Zeewolde (natuurgebied a 80km2).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 19:02

Nimmedor:Ik heb nog geen paard,ik stelde deze vraag meer uit nieuwsgierigheid Lachen

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 19:05

Zolang hij geen pijn heeft mag hij blijven, dan zoek ik wel een bijrijdpaard.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 19:50

Ik heb er wel een jong paard bij gekocht dit jaar, namelijk een jaarling.

Na 4 jaar begint het toch wel te kriebelen en over een jaartje of 2 weer eens wat rijden leek mij wel fijn.

Zoals al eerder vermeld ben ik wel 1 van de gelukkige die de paarden thuis heeft en zo de kosten in de hand kan houden.

Maar ik weet ook van mezelf dat zelf al zou ze op een pensionstal staan er er $$$ in het spel was ik nog altijd geen afstand van haar zou kunnen doen.

Zij is me grote liefde en beschouw haar als mijn kindje ( en ja dat gaat zelfs zo ver dat k dus foto`s van mijn paardjes in mijn portomonee heb zoals ouders van hun kinders)

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 19:59

ik zit nu met jou vraag!

Ik heb een merrie van 21 jaar en ze begint echt een stuk slechter te lopen! eerst was ze onregelmatig maar ik vind haar nu helemaal stijf door het lichaam! Dus echt rijden kan niet meer. Ik vind dit heel moeilijk omdat ik nog steeds als droom heb een keer lekker wedstrijden te kkunnen rijden. Maar mijn merrietje gaat niet weg! nooit! dus nu ben ik aan het kijken of ik voor iemand anders kan gaan rijden. Wel met mijn schat nog dingen doen! lekker buitenrijden ( stappen) en spelletjes! maar neit meer serieus. Ik vind het wel heel erg baluh dat we geen stal erbij hebben want we hebben maar 2 stallen en we hebben twee pony's (shet ook nog en daar ment mijn vaker mee) dus ik ga gewoon kijken of ik voot iemand anders kan rijden.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 21:04

Mijn pony is 27 en zijn opvolger staat er al. Ponto mag lekker blijven en volgend jaar ga ik die jonge inrijden. Dan kan hij langzamerhand met pensioen en neemt Veseo het over. Ik heb ze in een pensionstal staan maar niet zo'n dure.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 17:04

gewoon bijhouden... Of bij een vriendin stallen voor een klein prijsje. En anders eerst wachten tot het voorgoed voorbij is en daarna stilletjes aan eraan gaan denken een ander te kopen. Het hangt ook wel af van hoe graag je het beestje ziet.

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 17:11

ik zou er alles aan doen om hem te kunnen houden
dan maar geen jonger paard
je hebt ooit voor het paard gekozen dus vind ik dat je hem niet mag afdanken
om hem weg te doen als je er niet meer mee verder kunt
door de leeftijd

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 17:15

Damian gaat nooit weg, we blijven samen tot het einde.
maar ja, stel dat hij 30 word.zou geweldig zijn, dan ben ik 67, heerlijk toch samen in het zonnetje van onze oude dag genieten Haha!