Waar zit 0.0 eiwitten in

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PhiaBink

Waar zit 0.0 eiwitten in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 00:04

Ik heb een merrie staan die licht hoefbevangen is. Ze krijgt nu oud hooi, stro en water. Het hooi en stro komt zowat haar neus uit. Ze wil graag iets anders op haar menu hebben. Waar zit echt geen eiwitten in.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 00:06

In water, iets anders kan ik niet bedenken.....
Zemelen ook erg weinig dacht ik.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 00:20

Geweekte bietenpulp Knipoog En verder appels en wortels.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 07:13

Ik voer mijn merrie tinkerbrok, of het helemaal eiwitvrij is weet ik niet, er zit in ieder geval heeeeeeeel weinig in!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 08:01

Eiwitten maken niet veel uit voor een hoefbevangen dier. Het gaat er juist om dat ze niet teveel fructaan binnenkrijgt. Het eiwitverhaal is al zo'n 10 jaar achterhaald. Via Google kan je hier e.e.a. over vinden. Dus brokjes kan je gewoon geven.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 08:27

Zemelen en mais.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 09:48

cornelie schreef:
Eiwitten maken niet veel uit voor een hoefbevangen dier. Het gaat er juist om dat ze niet teveel fructaan binnenkrijgt. Het eiwitverhaal is al zo'n 10 jaar achterhaald. Via Google kan je hier e.e.a. over vinden. Dus brokjes kan je gewoon geven.

Van mijn smid mag ze dus absoluut niks anders dan oud hooi en stro hebben. Er hebben 2 gediplomeerde smeden naar haar gekeken. De 1 is al een jaar of 30 in het vak en zijn oud leerling is net een paar jaar klaar. Beide zeggen hetzelfde. Ik hou me er aan.
Ik wil haar iets erbij geven en wat anders dan die droge hooi en stro.
Een paard kan door verschillende oorzaken bevangen raken. De merrie is te dik en doet niks. Ik loop met haar 2 x 20 min aan de hand en ik longeer haar 20 min. per dag. Het is een fokmerrie. Ze loopt nu goed en heeft zo te merken geen pijnlijke voeten meer.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 09:56

Arabesk schreef:
Zemelen en mais.

Mais worden ze wel baggervet van

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 10:00

Ik voer brok voor sobere rassen, volgens mij zit daar ook minimum aan eiwitten in.Tenminste, dat is me verteld.Ik zal eens op de zak kijken hoeveel er precies in zit, ik heb daar niet zoveel verstand van.

Sobere rassen wordt onder verstaan: Welsh, Shet, Fjord e.d.
Toen hij hoefbevangen was, mocht ik hem ook niks (brok) bijvoeren, maar nu hij weer gereden wordt en het winter is, krijgt hij toch wat extra's.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 10:02

wortels? toen onze ponys hoefbevangen zijn geweest, hebbben zijn we ze altijd wortels blijven voeren...

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 10:07

appels en wortels zijn ook niet zo goed, de suikers die daarin zitten zijn niet zo bevoordelijk, en idd het verhaal over eiwitten is idd behoorlijk achterhaald Scheve mond

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 11:15

Niet zo gek dat die leerling hoefsmid hetzelfde zegt als zijn opleider he Knipoog

Hoefbevangenheid kan diverse oorzaken hebben, maar meestal ligt het aan de suikers. Had laatst een hele mooie (engelse) site hierover, nu weer kwijt, grrr Boos! )

Maar je paard moet toch ook alle mineralen en andere bouwstoffen binnen krijgen? Anders krijgt ze allerlei tekorten en dat is ook niet gezond.

Maar omdat zij al zo dik is, zou ik ook niets meer geven dan hooi en stro. Het gaat dan niet zozeer om de 0,0 eiwitten, want een paard heeft echt dagelijks eiwitten nodig, maar juist om een zeer laag energienivo van het voer wat toch wel vult.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 11:29

Leerling heeft een volledig hoefsmeden opleiding genoten. Hij zal dus wel op school iets geleert hebben over hoefbevangheid en voeding.

De merrie doet op een beetje logeren na niks. Ze kan ook maar een beetje aan de longe lopen. Een zadel heeft ze nog nooit in haar 12 jarige leventje gezien. Een bit kent ze ook niet. Ze kan wel heel goed veulens opvoeding en haar kaakspieren bewegen.

Ik zoek dus echt iets dat ik haar kan geven waar (haast) geen eiwitten of suikers inzit.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 11:30

Ik voer subli ponybrok. Zitten bijna geen eiwitten en de eiwitten die erin zitten komen langzaam vrij. Geef je haar daar een beetje van.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 12:18

callippo schreef:
Niet zo gek dat die leerling hoefsmid hetzelfde zegt als zijn opleider he Knipoog

Hoefbevangenheid kan diverse oorzaken hebben, maar meestal ligt het aan de suikers. Had laatst een hele mooie (engelse) site hierover, nu weer kwijt, grrr Boos! )

Maar je paard moet toch ook alle mineralen en andere bouwstoffen binnen krijgen? Anders krijgt ze allerlei tekorten en dat is ook niet gezond.

Maar omdat zij al zo dik is, zou ik ook niets meer geven dan hooi en stro. Het gaat dan niet zozeer om de 0,0 eiwitten, want een paard heeft echt dagelijks eiwitten nodig, maar juist om een zeer laag energienivo van het voer wat toch wel vult.

Idd het gaat meestal om de suikers,
dus ik denk ook dat je voorlopig gewoon het hooi moet blijven voeren..
als je perse wat anders zou willen geven zou je bijvoorbeeld een paarvandieponybrokjes kunnen geven, maar opzich zou ze voldoende uit het hooi moeten kunnen halen..

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 12:33

Bietenpulp zitten wel eiwitten in ( erg weinig), maar is wel rijk aan energie.

Citaat: Tot slot is pulp ten opzichte van de energie inhoud (ca 900 VEP per kg droge stof) relatief eiwitarm (ca 8 tot 10% in de droge stof), rijk aan calcium en bevat nauwelijks tot geen fosfor, vitamine B, caroteen en vitamine D. Bietenpulp is dus rijk aan energie, rijk aan matig snel fermenteerbare koolhydraten en bevat weinig eiwit. Door deze eigenschappen is bietenpulp een geschikt product om in het dagelijkse rantsoen zowel een deel van het ruwvoer als van het krachtvoer te vervangen. Hierbij dient men wel rekening te houden met de lage gehaltes aan vitaminen en mineralen in bietenpulp; middels een rantsoenberekening is eenvoudig te bepalen of het supplementeren van mineralen- en/of vitaminen nodig is.
BRON: Bietenpulp als paardenvoer: (On)gewenste effecten?

Ik denk dat je de energie op dit moment ook niet echt kunt gebruiken.

Waar je misschien eens naar kunt kijken is PAVO Gædingar (PAVO Gædingar). Laag in eiwitten en energie

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 14:17

Hou er overigens wel rekening mee dat paarden wel eiwitten nodig hebben.

Citaat:De behoefte aan eiwitten voor een volwassen (niet drachtig of zogend) paard zijn niet erg groot. Eiwitten voorzien niet in de energiebehoefte maar dienen slechts voor "weefselonderhoud". Iedere dag gaan er huidcellen dood, valler er haren uit, etc. en voor herstel en vervanging van deze cellen heeft het paard eiwitten nodig. De eiwitbehoefte is nauwelijks afhankelijk van de arbeid die het paard verricht: Een endurance-paard heeft bijvoorbeeld geen grotere haaruitval dan een gezelschapspaard. Een volwassen paard van 600 Kg heeft een onderhoudsbehoefte van 360 gram Ruw Verteerbaar Eiwit (VREp) per dag nodig.
BRON: Paardnatuurlijk

Zelf ben ik me ook bezig in het verdiepen van eiwitten. Juist omdat mijn paard ook niet te veel eiwitten mag hebben.
Ik weet dan ook niet of je naar de ruwe eitwitten moet kijken (dat dit percentage laag is) of juist naar de VReP (dat dit percentage laag is).

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 15:03

Waterkippie schreef:
Idd het gaat meestal om de suikers,
dus ik denk ook dat je voorlopig gewoon het hooi moet blijven voeren..

Inderdaad een teveel aan suikers en koolhydraten.

Citaat (alweer Haha! ):
Oorzaak hoefbevangen:

De oorzaak is een doorbloedingsstoornis in het toongebied, de bloedvaten daar zijn als het ware dichtgeslibt. Als gevolg daarvan wordt de verbinding slecht.

De redenen waarom de bloedvaten daar dichtslippen zijn velerlei:

a. voeding, met het voeren van grote hoeveelheden koolhydraten kun je bij elk paard hoefbevangenheid opwekken
b. door afvalproducten die bij bepaalde problemen in de bloedsomloop komen (koliek, baarmoederontsteking)
c. door overbelasting b.v. kreupel aan het andere been of hard trainen op een harde bodem
d. door het gebruik van sommige medicijnen

BRON:De Keerhoeve

Verder wat Cornelie opmerkt (een teveel aan fructaan) is inderdaad ook een boosdoener.

Hieronder volgt een uitleg over fructaan (ik wist ook niet wat dat was):

Hoefbevangenheid komt door een verstoring van de microflora (alle bacterien) in de blinde- en dikke darm. Deze verstoring kan veroorzaakt worden door verschillende voedselcomponenten en vooral de hoeveelheid daarvan. Teveel makkelijk verteerbare koolhydraten in een keer voeren (dus teveel krachtvoer) geeft een te grote doorstroming van onverteerd zetmeel naar de dikke darm en aldaar een verstoring. Teveel eiwit in samenhang met teveel zetmeel kan ook tot problemen leiden. Te weinig struktuur/vezels kan ook de fermentatie (het afbraakproces door de microflora in de dikke darm) overstuur maken.
Hoefbevangenheid in de wei kan door verschillende manieren veroorzaakt worden:
* te snelle overgang
* te jong gras met te weinig struktuur
* teveel fructaan in het gras
fructaan is een reservekoolhydraat van het grasplantje. Dit koolhydraat verteerd niet in de dunne darm van het paard maar wordt wel in de dikke darm afgebroken door de bacterien. Deze afbraak gaat snel, teveel fructaan geeft een te snelle onstuimige fermentatie die kan leiden tot een verstoring van de microflora en dus kans op hoefbevangenheid. Het fructaangehalte is wisselend van dag tot dag. Als het paard aan gras gewend is kan het er redelijk goed mee overweg. Oppassen is het als het overdag warm is (dan maakt de grasplant veel reserves) en de nacht koud (dan ligt de verbranding van de plant stil en blijven de reserves in de plant hoog). Na zo'n koude nacht zou het gras veel fructaan bevatten en is het beter de paarden in de ochtend niet naar buiten te doen. In de middag bevat het gras weer minder fructaan en is het "veilig"' . Deze situaties komen vooral in het voorjaar en het najaar voor.

Bron:paardnatuurlijk

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 15:11

Persoonlijk zou ik eerder een advies van een dierenarts bijhalen wat te doen bij hoefbevangen paarden. Allereerst moet de oorzaak achterhaald worden en daarmee een nieuw dieet worden vastgesteld. Het is inderdaad een achterhaalde argument dat hoefbevangen van eiwitten komt. Schijnt ook veel meer veroorzaakt worden door bepaalde suikers in gras die in bepaalde periodes van het jaar meer voorkomen. Daarnaast kan hormonen problemen, ziekte en spierbevangenheid een oorzaak zijn. In Engeland zijn vergevorderde studies over hoefbevangenheid. In Engeland wordt veel vezelrijk voedsel aangeraden, en ja, zelfs Lucerne. Veel van de voedingen die speciaal voor hoefbevangen paarden zijn bestaan uit delen lucerne en vitaminen.

Merk nog steeds dat in Nederland nog weinig belangstelling is voor het fenomeen hoefbevangenheid. Je kan bijna geen Engels tijdschrift open slaan er er staan wel advertenties in voor speciaal voer of supplementen en artikelen over dit onderwerp.

Mijn eigen ervaringen met smeden is dat ze wel dondersgoed behoren te weten hoe ze een ijzer eronder moeten slaan. Maar adviesen laten geven over voeding of medicatie laat ik toch echt wel aan een ander deskundige over. Ondanks hun mooie goede opleiding komt dat niet in de buurt van een dierenarts.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 16:34

Een dierenarts zegt meestal gewoon brok geven alleen minder. De merrie kreeg al amper te eten. Ons hooi van eigen land is dus al te veel voor haar geweest. Ze kreeg 3 korrels biks voor het idee. Ze krijgen allemaal bij mij gewoon onderhoudbiks van Havens. Ze is al vaker dicht tegen hoefbevangheid aan geweest.

Met Andalusische fokmerries wordt niks gedaan. Ze heeft dit jaar een veulen verworpen doordat de navelstreng helemaal om het veulen heen zat. Ze was de kuddeleidster en mepte iedereen weg bij de voerbakken. Ze is later apart gezet. Ze lopen daar de hele dag buiten en 's avonds gingen ze de binnenbak in met hooi en biks. De andere merries waren drachtig en zij niet. Zij stond in een box 's nachts.
Ze is in april gedekt en in juni is ze hierheen gekomen. De bedoeling was dat ze daar bleef. Ze werd zo dik dat het gevaarlijk werd voor haar. Hier is ze meteen op rantsoen gegaan van plukje hooi, 2 uurtjes in een 3 x kaalgevreten land en een beetje longeren en 3 korrels biks voor het idee. Ze is dus meer gaan doen. Ze viel aardig wat af.

Ik denk dat het aan ons hooi ligt dat te goed is voor haar. Ze krijgt nu oud hooi van onbemest land, 2de snee bij een boer hier uit het dorp vandaan. Het gaat nu heel goed met haar. Ze gaat uit haar zelf draven en af en toe een sprintje trekken met haar dikke pens. Haar slijmvliezen zijn mooi roze, oog opslag is goed, vacht glimt en ze is heel attent op alles en nog wat. Ze blijft gevoelig voor hoefbevangheid. Daarom zoek ik iets waar weinig eiwitten en suiker in zit.

Onze hoefsmid is een echte paardenman. Hij is zelfs bij paarden geweest waar de DA niets kon verzinnen waarom het paard niet goed liep. Hij zag meteen dat het paard bevangen was. Smidje is niet van gisteren. We hebben hem al zo lang we hier wonen en zijn reuze tevreden over hem, net als veel bokkers hier die hem ook hebben.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:24

Je hoefsmid zal best wel een hele goede zijn en een goede hoefsmid moet ook kunnen zien dat het een bevangen paard is of niet. Maar daarmee is hij niet gelijk een deskundige op het gebied van voeding van hoefbevangen paarden.

Bij drachtige merries is bevangenheid vaker een probleem. Je zou het een beetje kunnen vergelijken met zwangerschapsvergiftiging van de mens. Je moet hier wel even overleg met je dierenarts plegen. Hoefbevangenheid is een vergiftiging van het paard. De hoeven zijn gevoelig voor opslag van die giften. Zou zeker als de merrie drachtig is een deskundige vragen naar advies. Probeer ander op engelse site wat meer te weten komen over bevangenheid (volgens mijn laminitus) en drachtige merries. Als ze dit nu heeft betekend ook dat ze dit bij elke volgende dracht weer gevoelig voor is. Plus, de ongeboren veulen kan er ook schade van krijgen. Een drachtige merrie heeft wel voedingsstoffen nodig om het veulen te laten groeien (denk maar aan toekomstige OC en OCD problemen).

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:37

callippo schreef:

.

Bedoel je deze?

http://www.safergrass.org

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 23:59

Ik weet de hele geschiedenis van mijn merrie. Net nog met vrienden gesproken die daar op stal Bedrijfleiders zijn. Ze is gevoelig er voor. Ze loopt nu weer als een trein, dus waren we er op tijd bij.

Betreft de smid. Hij heeft een aantal jaren op school gezeten en heeft een examen met goed gevolg afgelegt. Het betekend dat onze smid echt wel weet en kan zien of een paard hoefbevangen is of niet. Hij zal heus wel weten wat je moet doen bij hoefbevangheid, eventueel beweging en de voeding die daar bij hoort. Hij weet dat er veel paarden die hier niet vandaan komen hier in de buurt bevangen raken door het te rijk gras, dus ook hooi. Dit werd ons als eerste vertelt toen we hier kwamen wonen, KIJK UIT MET GRAS HIER!!! Het hooi van onze eigen land is voor haar te rijk geweest. Ze kreeg ruim hooi en weinig brok. Hij komt dus het probleem hoefbevangheid veel tegen hier, dus kan hij best deskundig zijn op dit gebied.

De merrie loopt nu goed!!! Vanmiddag ging ze briezend en bokkent met de oortjes erop door de paddock. Ze was heel licht bevangen geweest. Ik heb zelf op een manege gewerkt waar hoefbevangheid ook nog wel eens voorkwam. Die stond er heel wat slechter bij dan die dikke van mij.

Een week of 3 op rantsoen kan geen kwaad.

Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag, alleen wat hoefbevangheid is en hoe het komt. Haha!

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 00:16

Ik denk niet dat er een voer is waar geen eiwitten in zitten (juist omdat ze dit wel nodig hebben). Ik zou juist zo sober mogelijk gaan voeren.

Ik zou opzoek gaan naar een voer wat eiwitt, koolhydraat en energie arm is.

Zoals ik al heb geopperd Knipoog (ik weet het, ik heb veel getypt Lachen ) PAVO Gædingar (PAVO Gædingar). Misschien dat dit iets voor jouw paard is. Juist omdat ijslanders, fjorden, haflingers etc. ook sober gevoerd moeten worden, maar wel alle vitamientjes binnen moeten krijgen, zonder uit hun stal te springen.

Overigens heb ik zelf ook een hoefsmid die qua voeding ook goed advies geeft. Ik heb al verschillende keren zijn raad opgevolgd met goede resultaten. Zeker nu mijn merrie een lever vergifiting heeft, geeft hij echt goede adviezen.

Verder denk ik inderdaad ook dat een smid een voedingadvies kan geven als een paard hoebevangen is of er tegen aan zit. Ik neem aan dat hij op zijn opleiding ook wel een hoofdstuk voeding of iets dergelijks heeft gehad.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 10:06

Hmmm, heb in mijn antwoorden wel wat gegeven over oplossingen voor voer. Zijn Engelse merken waar o.a. veel lucerne in verwerkt zit. Mijn vorige paard was gevoelig voor bevangenheid en die kreeg lucerne en kruidenmusli van Havens. Laatste heeft bij mijn weten de laagste eiwit gehalte. Je moet wel goed oppassen dan de vitamine en calcium/fosfor verhouding goed blijven. Juist ze nu drachtig is.
Dat de merrie trouwens nu rad loopt wil niet zeggen dat het probleem over is.