Dag en nacht op het land

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilly

Dag en nacht op het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 21:46

Hai,

Ik heb even een vraagje, we verhuizen met Quibus naar een andere stal per 1 januari waar er de mogelijkheid is je paard in het weideseizoen dag en nacht op het land te doen.
Nu is mijn vraag wie van jullie bokkers doet dat? En hoe ben je er zelf onder?
De paarden staan op onze toekomstige stal dag en nacht door weer en wind buiten, en dat ben ik nog niet gewend.
Mijn vraag is eigenlijk, wie heeft zijn paard dag en nacht op het land (even uitgaande van mei tot oktober) en is nog aktief met zijn/haar paard, bijvoorbeeld rij je er dan nog westrijden mee (dressur/springen/.....) en is dit nog goed te doen?
Zit even met deze vraag, hopelijk kunnen jullie mij verder helpen...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 21:50

bij ons staan ze van mei t/m okt. dag en nacht op de wei en er zijn ook mensen die aan wedstrijden doen

Gaat prima hoor!

Ik wilde dat ze in de winter ook op de wei mochten, ik vind het vreselijk dat ze in een blubberige paddock staan en 's nachts op stal moeten

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 21:56

heerlijk toch

je paard vind het vast ook erg leuk

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 21:57

Ik doe het ook altijd!!! Zo vroeg mogelijk naar buiten in het seizoen, en zo laat mogelijk weer naar binnen. Ik heb mijn paard het liefste altijd buiten, weer of geen weer!!!

Als ze de hele zomer buiten staat voer ik wel iets bij. Ik merk dat haar energie anders minder wordt.

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 21:58

Ik had altijd zoiets van nee dat wil ik niet, omdat ik zag hoe moe Gamble al was als ie overdag op t land stond. Maar op de stal waar ze nu staan daar gaan ze maar ongeveer 4 uur per dag het land op in de zomer, en als het regent mogen ze niet naar buiten. Dus ik denk dat we toch van de zomer een plekje zoeken waar ie dag en nacht buiten kan. Beter 24 uur buiten dan maar 4 uurtjes..

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 22:03

Ja ok het is super lekker voor je paard, maar gaan daardoor de prestaties niet achteruit, ik bedoel om het maar even zo 'bot' te zeggen zijn er mensen die Z dresuur/springen of hoger zijn die dit ook doen? Dag en nacht op het land?

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:06

Amber en Siki staan altijd buiten. Ze hebben wel een schuilstal, maar staan daar bijna nooit in, ook niet als het heel hard regent.
Heerlijk voor je paard, lekker natuurlijk zoveel buiten!

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:06

Waarom zou dat achteruit gaan? Denk dat een paard alleen maar lekker dr in zn vel zit als ie veel buiten staat. Denk niet dat dat verschil maakt, alleen overdag buiten of dag en nacht..

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:13

Zilly schreef:
Ja ok het is super lekker voor je paard, maar gaan daardoor de prestaties niet achteruit, ik bedoel om het maar even zo 'bot' te zeggen zijn er mensen die Z dresuur/springen of hoger zijn die dit ook doen? Dag en nacht op het land?

Heel weinig denk ik, ik reed m dress (z trainen) geld dat ook Tong uitsteken

Paarden zitten over het algemeen toch wat dikker in het haar, dat is met trainen best lastig, optie is half scheren dan kan een paard met deken op toch buiten blijven en met rijden is vrij snel weer droog.

Ik heb ze ook wel eens tijdelijk meer op stal gehad, maar dan was ze nukkiger en wilde juist minder presteren, alsof ze wou zeggen als jij mij op stal zet dan zoek je het zelf maar uit in de les of op wedstr. misschien dat dat ook kwam omdat ze niet anders gewent was.
Een paard wat gewent is veel op stal te staan zal daar minder of geen last van hebben denk ik, het is maar net wat je een paard aanwent.

Ik was de enige op de rijverening met het paardje 24 pd buiten, dat was op wedstr ook wel zichtbaar, vooral wbt haargroei Schijnheilig
Maar wat heeft het nivo van rijden te maken met het wel/niet buiten houden van je paard?
Ik bedoel als je b/l rijd kun je net zo hard trainen als iemand die m/z rijd toch?
Laatst bijgewerkt door cissie op 08-12-04 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:14

Zilly schreef:

Ik reed wel geen Z, maar wel M1 met mijn pony en die stond altijd buiten. Ze kon wel in haar schuilstal gaan maar dat deed ze nooit.
Het enigste nadeel was dat je in de winter lang bezig was met droogstappen maar dat vond ze altijd wel lekker Lachen

Onze paarden en pony's staan nu alleen overdag buiten, maar dat is meer om ze een beetje in de gaten te houden.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 22:17

cissie schreef:
Heel weinig denk ik, ik reed m dress (z trainen) geld dat ook Tong uitsteken

Maar wat heeft het nivo van rijden te maken met het wel/niet buiten houden van je paard?
Ik bedoel als je b/l rijd kun je net zo hard trainen als iemand die m/z rijd toch?

Ja dat weet ik dus niet, of het gevolgen heeft voor de prestaties, maar dat is juist mijn vraag. Maar uit jullie reacties blijkt dat het geen gevolgen heeft, ok wat dikker in de vacht, maar dat is het probleem niet. Het gaat mij erom dat het gewoon te doen is, het is voor mij ook allemaal nieuw en ik wil van alles goed op de hoogte zijn. Kijk ik ken zat mensen waarvan hun paarden overdag in het land staan en 's avonds op stal en die goed presteren, maar is dat ook zo als ze 24 uur per dag op het land staan, ben er een beetje onzeker over denk ik

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:21

Zilly schreef:
Ja dat weet ik dus niet, of het gevolgen heeft voor de prestaties, maar dat is juist mijn vraag.

Ik denk het niet. Voor je paard is het natuurlijk psychische er goed. Even lekker ontspannen.

Mijn stalhoudster rijd GP niveau, en heeft haar paarden ook zo vaak mogelijk buiten staan. In de zomer ook dag en nacht. Ze worden wel bij gevoerd, en er gaat al vroeg een deken om de winterharen tegen te houden.

Ook in de zomer staan ze volop in trainingen en gaat ze regelmatig naar wedstijden.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:22

Volgens mij alleen als hun grasbuik zo groot wordt dat ie in de weg gaat zitten Knipoog

Verder heeft het denk ik vooral voordelen, ook voor het trainen. Je paard krijgt volop de gelegenheid om spierpijn eruit te lopen, 24/7 bewegingsvrijheid is positief voor zijn bewegingsapparaat èn hij blijft fris tussen de oren.

Je moet alleen even uitvissen of en hoeveel je bij moet voeren.

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:24

ellenlouise schreef:
Verder heeft het denk ik vooral voordelen, ook voor het trainen. Je paard krijgt volop de gelegenheid om spierpijn eruit te lopen, 24/7 bewegingsvrijheid is positief voor zijn bewegingsapparaat èn hij blijft fris tussen de oren.

Zeker fris tussen de oren is zo belangrijk!!!!!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:25

Zilly schreef:
Ja dat weet ik dus niet, of het gevolgen heeft voor de prestaties, maar dat is juist mijn vraag.

oww okee, Bloos

Dat ligt geheel aan het paard zelf bij de ene heeft het meer invloed als bij de andere denk ik.
Er zijn paarden die er beter door gaan presteren maar ook die er minder prettig door gaan lopen.
Dat moet je uitproberen als je het niet weet.
Sommige paarden blijven vreten op de weide en worden tonnetje romd andere paarden kunnen goed maat houden en worden niet dik bijvoorbeeld, sommige paarden eten zand, hmmm die zou ik dan liever wat vaker binnen zetten, ook weer zon voorbeeld, het ligt imo heel erg aan het paard en wat het paard gewent en wat kun je het paard nog aanwennen?

Vele en vooral op bokt Tong uitsteken zweren bij volledige weidegang, als een paard dat prettig vind en je hebt de mogelijkheid vooral doen is ook zeker goed. Maar er zijn mensen die vergeten (of hebben geen ervaring met deze paarden) dat er ook paarden zijn die het prettig vinden om snachts binnen te staan, dat dit deels met gewenning te maken heeft ben ik van overtuigd.
Maar er zijn paarden die om weet ik welke reden liever snachts binnen staan.

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:19

Hi, naar mijn ervaring is het denk altijd beter om je paardje lekker buiten te kunnen hebben, nou heb ik wel een haflinger en is hij gewend altijd buiten te staan(hij heeft een periode op stal gestaan en daar werd hij niet vrolijker van) en ik rijd alleen recreatief maar ik zag aan hem dat ie als ie buiten staat beter in de omgang is dan dat ie binnen stond, maar ja da kan natuurlijk bij elk paard verschillend zijn...

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:19

cissie schreef:
Paarden zitten over het algemeen toch wat dikker in het haar, dat is met trainen best lastig, optie is half scheren dan kan een paard met deken op toch buiten blijven en met rijden is vrij snel weer droog.

Maar dit gaat toch over de zomer? Dan hebben paarden die 24/7 buiten staan echt niet meer vacht dan paarden die 's nachts op stal staan.

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 07:40

onze paarden staan als het heel erg heet is dag en ancht in de wei en anders alleen van 7 uur in de ochtend tot 10 uur in de avond..Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 08:53

Ja ik zou juist blij zijn met 24/7 weidegang. Je paard wordt er alleen maar sterker van. Ze zijn het gelukkigst als ze buiten staan, liefst natuurlijk wel een maatje erbij en voldoende voer voor hun neus. Knipoog Succes!!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 10:11

Mijn pony's lopen ook dag en nacht buiten, ook 's winters. En ik ben nog van plan te gaan starten ook(nu worden ze ook fanatiek gereden). Gaat prima. Zomers maak ik zelfs pony's keurings klaar die dan ook dag en nacht op het land staan. Het enige wat ik er vlak voor een keuring oid aan toe is er de nacht van te voren een regedekentje op leggen zodat ze een beetje schoon blijven.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 11:55

Wouter staat dag en nacht buiten, kan alleen s'nachts hooi eten en schuilen. Maar ik weet nu al als meneer 1 dagje binnen staat kan ik er niks mee. Hij vind het prima zo!!!!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 13:58

Die van ons staan van april tot oktober ook dag en nacht buiten en met Sally wordt zeer fanatiek wedstrijd gereden en getraind. Ze presteert er echt niet minder om tijdens de wedstrijden.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 14:15

Er zijn genoeg paarden die dag en nacht op de weide staan. De paarden voor de handel en die fanatiek gereden worden staan bij ons alleen overdag een paar uur op de wei het hele jaar door. De paarden waar niks mee gedaan wordt die staan het hele jaar door 24/7 op de wei. Geen probleem!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 20:21

WendyK schreef:
Maar dit gaat toch over de zomer? Dan hebben paarden die 24/7 buiten staan echt niet meer vacht dan paarden die 's nachts op stal staan.

Ja dat klopt, ik bedoelde ook alleen de wintermaanden evt (met najaar en deel voorjaar), dat was idd niet zo duidelijk Bloos

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 20:27

Sting staat het hele jaar door buiten, heel af en toe een nacht op stal (eind december Knipoog ) en daar rijd ik toch wel vrij intensief mee. Min. 4 keer per week. Swinters staat hij met een regendekentje in de wei.
Is wel een haflinger Knipoog