nieuwe stal geen weide/schuldig voelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

nieuwe stal geen weide/schuldig voelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 20:18

Ik zit al een tijdje met een rot gevoel, mijn paardje stond eerst bij mensen thuis gestald die een wei er bij hadden waar hij overdag in stond. Deze bak was erg slecht rijdbaar (klein) en veel te zwaar voor een jong paard. Dus heb ik mijn paard verhuist naar een andere stal met een grote binnen bak en een grote buiten bak (dat met dit weer 1 blub zooi is) Hij staat hier dus de hele dag op stal (wel in gezelschap met andere paarden) maar hij kan dus over dag niet lekker lopen in een wei. Vaak als ik kom is de bak bezet waardoor ik hem niet los kan gooien, dus als ik niet rij longeer ik hem aan het halster.
Op een moment dat hij wel los kan dan word hij ook echt helemaal knetter gek, dan racet hij door de bak heen, maakt bokken sprongen en leeft zich helemaal uit!

Nu dus mijn probleem, ik voel me heel erg schuldig dat hij heel de dag op stal moet blijven staan en alleen als ik kom hij er uit kan. Ik heb dit eerder nooit gehad (mijn vorrige paard en pony hebben ook hier gestald gestaan) Dit gevoel word steeds erger en ik ga me steeds schuldiger voelen dat ik hem op een plek heb neer gezet waar hij heel de dag op stal moet staan Scheve mond Ik vind het gewoon zielig, Ik denk er zelfs s'avonds in bed aan Scheve mond

Hebben meer mensen dit probleem? of ligt het gewoon aan mezelf Verward

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 20:31

Als hij echt de hele dag op stal staat en alleen dat uurtje bij jou eruit komt, zou ik er nog maar eens over gaan denken.
Wij hebben dan ook geen weide, maar de pony's staan zeker 3 uur per dag in de paddock. 23 uur op stal doet niet veel paarden goed.

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 20:56

mijn paard staat in de zomer op de wei en in de winter komt hij een paar uur buiten in de buitenbak met een aantal paarden.. Misschien is dit te overleggen met de eigenaar????

Voor minder zou ik mijn paard niet laten staan. vind dat hij er minstens twee keer per dag uit moet komen..

Groetjes joyce

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 21:00

Als ik overdags (als het nog licht is) er ben ga ik wellis met hem in het bos wandelen en laat ik hem grazen (ong een uur) bij een speeltuin bij onze manege in de buurt (manege ligt in het bos)

Als hij wat ouder word en meer bereden mag worden en meer mag werken dan is het de bedoeling dat hij 2 keer per dag zn stal uit komt (dat hij een paar dagen in de week 2 keer bereden word) maar daar is hij op het moment nog te jong voor.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 21:01

Ik kan wel vragen op de manege of hij elke ochten los gegooit kan worden maar ik weet nu al dat dat dan toch niet gebeurt (de stal mensen hier zijn erg laks en intresseert het niet zo veel)

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 21:07

Breitling schreef:
Ik kan wel vragen op de manege of hij elke ochten los gegooit kan worden maar ik weet nu al dat dat dan toch niet gebeurt (de stal mensen hier zijn erg laks en intresseert het niet zo veel)

Als ik dit zo lees zou ik mijn paard daar voor geen goud willen stallen. Je moet je stalhouder toch kunnen vertrouwen? Kun je niet bij die oude stal teruggaan en dan af en toe ergens tegen een vergoeding in een binnenbak of all weather bak rijden?

Paarden moeten gewoon zo veel mogelijk buiten staan. Anders worden ze ziek, krijgen ze allerlei luchtwegproblemen e.d. Zeker voor een jong dier is dit gewoon niet gezond opgroeien...

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 21:09

ik zou idd snel wat anders zoeken, dit lijkt me niet goed voor een 3 jarige hengst!
helemaal omdat hij niet zo vaak word gereden en hij natuurlijk wel zijn energie kwijt moet

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 21:11

Is er niet een stalgenoot die 's ochtends komt en waarmee je een regeling kan treffen? Dat diegene jou paard overdag een tijdje losgooid in de bak (bijvoorbeeld als die persoon het eigen paard poetst) en dan doe jij daar 's avonds wat voor terug.

denz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 21:19

Ik moet er niet aan denken een paard heel de dag op stal te zetten, vooral de mijne niet! Die vliegt sochtends d'r stal uit naar de wei.
Om eerlijk te zijn vind ik een paddock al zielig, tenminste, als ik die van mij in de longeerbak zet blijft ze bij het hek staan dat ze eruit wil.

Je moet het natuurlijk zelf weten, al zeg je zelf ook al dat je een schuldgevoel hebt, en terecht (!) zijn er echt geen andere mogelijkheden waar hij wel de wei in kan?

Beter niet rijden en je paard lekker de wei in, dan een uurtje rijden en hij moet heel de dag binnen staan, vind ik.

Maar goed, succes ermee ik hoop dat je er uitkomt!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 21:26

Het is zo druk bij mij op stal dat de enige mogelijk heid dat hij los kan smorgens vroeg is (wat ik doe als ik niet smorgens hoef te werken) of savonds laat. Soms als ik hem gelongeert heb en de bak is toevallig even vrij laat ik hem gelijk los. Een andere stalling is geen optie want die is er niet in de buurt, ik sta wel op een wachtlijst voor een stalling 5 min bij me vandaan voor als daar een paard weggaat waar hij dus wel de wei in kan.

Ik probeer wel zoveel mogelijk met hem te doen, zoals dus wandelen in het bos etc, ik baal er alleen van dat hij niet zo vaak los kan om zelf lekker te rennen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 21:28

Ik kan me je schuldgevoel goed voorstellen ik zou hetzelfde gevoel hebben denk ik.

Het is ook lastig om een goed plek te vinden waar je EN goed kunt rijden EN waar je paard overdag naar buiten kan EN wat nog redelijk dicht in de buurt is en betaalbaar natuurlijk.
Het is vaak Of Of he, lastig!

Als erecht helemaal geen oplossing te vinden is bv met andere stalgenoten of pensionhouder, dan zou ik op zoek gaan naar een andere stal waar je paard vaker naar buiten kan, dat vind ik zeker zo belangrijk als een fijne rijbak misschien nog wel net iets belangrijker.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 21:35

Tja, ook ik vind niet dat je je ten onrechte schuldig voelt. Maar had je voordat je naar die stal ging het idee dat het er anders aan toe zou gaan?

Eerlijk gezegd vind ik dit soort stallen voor geen enkel paard geschikt. Hier wordt totaal aan de behoefte van het paard voorbij gegaan.

Als ik jou was zou ik hem lekker terugzetten op z'n oude plekkie. Op je nieuwe stal is de buitenbak immers ook een blubberzooi. Eventueel kun je van daaruit op zoek naar een stal waar zowel jij als je paard het naar z'n zin heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 21:37

Toen ik op zoek moest gaan naar een andere stalling heb ik bewust gekozen voor een stalling met dagelijkse weidegang, ook in de winter. Voor bijna dezelfde prijs had ik ook een stalling gehad met binnenbak maar met alleen zomers weidegang. Ik vind persoonlijk weidegang erg belangrijk voor een paard, vooral het omgaan en spelen met andere paarden is goed voor een paard.
Vooral een driejarig paard heeft behoefte aan beweging en even lekker zijn gang kunnen gaan. Ik zou daarom toch op zoek gaan naar een andere stalling. Hoe moeilijk dat ook is qua zoeken. Dat zal je schulgevoel ook verminderen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 21:46

terug gaan naar vorrige stal is geen optie want die rijbak was niet dé reden om daar weg tegaan als zou dat wel de benen van mijn paard naar de klote helpen zo slecht was die bak.

toen mijn vorrige paard + pony daar stond was er vaker ruimte om los te gooien, zomers kunnen ze ook veel vaker en langer los doordat veel mensen en lessen dan het bos in gaan. Hij komt wel zijn stal uit door in het bos te wandelen enz, ik ga hem ook leren aan de stap molen te lopen, maar ik mis het dat hij niet lekker gewoon een tijdje los kan staan en lekker zn gang kan gaan

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 21:47

Remy schreef:
Als ik dit zo lees zou ik mijn paard daar voor geen goud willen stallen. Je moet je stalhouder toch kunnen vertrouwen? Kun je niet bij die oude stal teruggaan en dan af en toe ergens tegen een vergoeding in een binnenbak of all weather bak rijden?

de stal eigennaar heeft de functie een beetje overgegeven aan zijn zoon en die is erg laks.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:18

Aimee schreef:
Is er niet een stalgenoot die 's ochtends komt en waarmee je een regeling kan treffen? Dat diegene jou paard overdag een tijdje losgooid in de bak (bijvoorbeeld als die persoon het eigen paard poetst) en dan doe jij daar 's avonds wat voor terug.

Ja, daar zat ik ook al aan te denken.
Zo deed ik het op mijn vorige stal ook, en zo ga ik straks ook weer doen.

Waar ik nu sta staat mijn paard elke middag buiten, maar ik ga daar weg...
Waar ik heen ga ik heb ik met de staleigenaresse geregeld dat zij zo vaak mogelijk mijn paard er 's morgen uitdoet en dan doe ik haar paarden er 's avonds nog even uit.
Als ik moet uitmesten en poetsen kunnen haar paarden nog best een poosje buiten spelen, en andersom natuurlijk ook!

Het lijkt mij het proberen waard!

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:23

Ik zou me wel schuldig voelen ja.. mijn paard komt in de zomer op het land, dat vind ik echt een vereiste! In de winter word ie tijdens het mesten buiten gezet en halen we hem ongeveer 3 uur per dag uit zn stal. Daar voel ik me al schuldig over, zou nooit op een stal gaan staan waar mn paard niet naar buiten kan!

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:37

Ik zou er niet tegen kunnen om mijn paard alleen uit de stal te halen als we gaan rijden ofzo.
Dit is ongeveer mijn eerste vereiste voor een nieuwe stal, weidegang!!! Mogelijkheden voor het rijden staan bij mij op de tweede plek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:43

het is geen kwestie van 'je schuldig voelen'. Het is een kwestie van een stal zoeken die goed bij je paard past.

Ik ken best paarden die er tegen kunnen om veel op het hok te staan, maar ik zou er nooit aan beginnen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:44

De eerste voorwaarde die ik zelf zou stellen aan een goede stalling is dat mijn paard elke dag van 's morgens tot 's avonds buiten komt. In jouw geval zou ik dus echt onmiddelijk een andere stal zoeken. Succes ermee.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:45

Kun je hem niet los zetten in die buitenbak.. Dan staat hij in elk geval los.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:51

Als je de mogelijkheid hebt om hem 2 keer per dag uit stal te halen dan zou ik dat doen.

Hebben jullie verder nog iets van paddocks oid waar hij in kan staan? Of is de enige plek waar hij los kan de bak?

Voor een jong paard niet ideaal, maar als je de mogelijkheid hebt om gewoon vaak dingen met hem te doen kan het wel.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:55

Ik kan me ook geen stal voorstellen waar mijn paard niet buiten komt als ik er niet ben. Ik sta nu op een stal waar hij van ong maart tot september/oktober 24/7 op het land kan. En dan gaan ze in de paddock ong 2 uur per dag. Ik heb nu mazzel want ze mogen met een paar nog op het land en een jongen bij ons op stal zet hem elke ochtend om 7.30 op het land (lief lief lief lief). Ik zou absoluut nooit op zo'n stal gaan staan, mijn paard moet er gewoon elke dag ff uit! En ik zou als ik jouw was gauw gaan zoeken (al begrijp ik dat je een hengst hebt en dat is natuurlijk iets moeilijker om een stal te vinden)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:00

Ik zou toch een oplossing proberen te vinden, voor een krampetrekker lijkt me regelmatige beweging nog belangrijker, die wil je niet stijf het hok uit trekken lijkt me!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:07

Heb je enig idee hoe snel het gaat met de wachtlijst bij die andere stal?
Wegens omstandigheden kon mijn paard vorig jaar 2 maanden lang niet buiten. Niks was nog omheind ( nieuwe stal) dus dat ging gewoon niet. Omdat ik wist dat het maar tijdelijk was heb ik het maar gewoon geaccepteerd, ik wist dat het beter zou worden. Als je snel kans op een plek hebt op die andere stal zou ik mij er gewoon maar even bij neerleggen. Verbetering is in zicht Lachen