hengst laten ruinen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Coconuts

hengst laten ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 16:13

Ik heb misschien een beetje een rare vraag.
Als je een hengst van 8 jaar, die al een aantal keer heeft gedekt, laat ruinen. Heeft het dan nog nut? Ik bedoel, qua karakter. Dat hij gewoon met een groep mee kan rijden. Ofheeft het geen nut meer op 8 jarige leeftijd, na een aantal keer dekken?

Groetjes..

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 16:50

Wel, ik weet niet of het je helpt, maar bij ons op de pensionstalling heeft een ruin gestaan die op zijn zevende of achtste was geruind na een aantal keer dekken. Hij was er wel rustiger door geworden en kon gewoon met andere ruinen in de wei. Maar daarvoor had hij al een lief karakter zei zijn eigenares.

Aan de andere kant was er op de manege een ruin die was gecastreerd toen hij vier was ofzo en nog nooit gedekt had en die kan dus absoluut niet samen met een ander paard in de wei. een hengstige merrie gaat nog goed, maar een ruin probeert hij te vermoorden. Verder is het een absolute goedzak. Ook met rijden. Een ruin moet niet te dichtbij komen, dan wilt hij soms trappen of bijten, maar je kan gewoon met de groep op buitenrit of in de manegebak rijden.

Dus ja... het maakt ze wel rustiger in de omgang, maar hoe ze na de castratie op andere paarden in de wei reageren lijkt dus te verschillen van paard tot paard.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 17:26

Het heeft altijd wel wat nut. Hij zal dan niet meer zo naar merries enzo willen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 17:34

misschien een beetje, maar 8 is wel erg oud om te laten castreren! alle beetjes helpen zou je zeggen, maar de echte hengstendingen zoals hinniken, interesse in merries en dreigen of erger naar ruinen/hengsten zal wel blijven denk ik. misschien alleen iets minder. ik denk ook dat het van paard tot paard verschilt! Haha!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 17:37

Ligt aan het paard. Vaak zijn hengsten die laat zijn geruint en die ook nog eens gedekt hebben nog lastig als ze ruin zijn. Ze verliezen hun hengstenmanieren dan snel. Maar meestal scheelt het wel iets. Ligt aan het karakter van het paard. Of hij van zichzelf een échte hengst is of een rustiger type is.

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 17:56

Hij zal je dankbaar zijn als ie gewoon lekker met de andere paardjes de wei en paddock in kan. Denk dat zijn karakter er niet door veranderd!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 18:09

Het hangt van het paard af.

Maar ik rijd vrolijk met mijn hengst gezellig tussen de merries op buitenrit en in de bak. Soms zelfs beugel aan beugel tussen 2 merries in. Ja, dit is een hengst die dekt. En hij word ook af en toe door een meisje van 5 gereden. Het is de braafste pony die ik heb lopen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 18:16

Het heeft al nut omdat het paard dan wel lekker makkelijk bij andere paarden in wei kan, wat heel fijn is. Als een hengst verder nu niet meer dekt, waarom dat nog hengst laten.
Menig hengst heeft wel vooral in het voorjaar "last" van hormonen en reageren daar dus op, heeft niks met karakter te maken, maar met de hormonen. Door hem te castreren zal hij daar verder ook geen last van hebben en toch wat gelijkmatiger in zijn gedrag zijn. Plus het feit dat ie bij andere paarden kan staan en verder toch niet dekt zou voor mij zeker een reden zijn om hem te castreren.

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 18:18

Die van mij was altijd een brave hengst, maar toen ik hem op 11-jarige leeftijd liet castreren veranderde hij in een supermakkelijke, superbrave ruin.
Hij heeft zoveel rust in z'n lijf gekregen, echt ongelovelijk.
Het is nu een maand of 3 geleden, dat hij gecastreerd is, en ik heb er nog geen minuut spijt van gehad.

Natuurlijk verschilt het per paard, maar ik denk dat het altijd wel enig effect zal hebben. Voor mij gaf het de doorslag dat hij over een paar jaar heerlijk samen met andere paarden met pensioen kan in de wei.
Maar als ik dit geweten had, dan had ik hem misschien wel eerder laten castreren, hij is nu veel gelukkiger.

eXtremily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:50

Als je hengst zo braaf is waarom wil je hem dan laten castreren?

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:53

het kan schelen maar waarschijnlijk blijft hij nog wel last houden van zijn hormonen in ieder geval de eerste tijd. En als hij de wei in gaat goed in de gaten houden of hij niet waanzinnig hengsten gedrag gaat vertonen

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 20:09

De hengst om wie het gaat is eigenlijk al een hele brave hengst.
Er kunnen merrie's en ruinen voorbij lopen zoveel je wilt maar hij reageert er niet op. Ik weet niet hoe hij is in de bak maar volgns mij is dat ook geen probleem..
Maar volgens de meeste van jullie zou het dus niet veel verschil maken dat hij al gedekt heeft?

eXtremily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 09:29

Het is gewoon bekend dat als je het op wat latere leeftijd doet.. dat vaak de hengstenmanieren 'die er dan in zitten' niet altijd verdwijnen. Dat verschilt natuurlijk altijd weer per paard!
Kans dat hij naar merrie's blijft schreeuwen is er altijd.. en dat het paard merrie's zal willen blijven bespringen ook..
Maar dat het er niet meer op reageerd kan ook.
Dus met andere woorden, je kunt van te voren zijn gedrag dan niet bepalen.
Het kan iig niet erger worden.

(dat was btw over het algemeen gezien, zie dat ju hengst dat al niet doet)

Wat is de bedoeling eigenlijk?? Je wilt met die hengst gaan rijden.. maar je weet niet of dat wel gaat met andere paarden in de bak??

Ik zou het gewoon proberen.. maar als het dier zo braaf is, ontneem hem z'n ballen dan niet!

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 10:27

Nou, eigenlijk zit er (nog) niet echt een bedoeling achter.
Mijn vriendin is helemaal gek van die hengst en hij blijkt tekoop te staan.
Op stal is hij heel braaf, eigenlijk merk je nooit dat hij eeen hengst is. Het is alleen omdat we het weten. Hij reageert niet op merrie's of ruinen ofzo. Hij is gewoon heel lief.
Ze heeft al een keer op hem gereden toen er niemand in de bak was, dus als hij alleen rijd is het ook prima.
Maar nu denk ik dus, als ze moest wachten tot er niemand in be buurt is.. dan zal hij misschien niet het zelfde zijn als in zijn stal??

Of kan het zo zijn dat hij 10 keer gewoon langs een merrie loopt en dat hij er de 11 keer op wil?

Mijn vriendin is namenlijk helemaal gek van hem maar omdat hij een hengst is zou ze ook wel eens problemen kunnen krijgen met de stalling hier in de buurt. Ze moet er op de fiets heen kunnen, maar geen enkele stal hier in de buurt, wil een hengst..

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 13:43

Nogmaals: hij kan alleen maar braver worden. Een hengst blijft altijd onbetrouwbaar en onberekenbaar. En hoe braver hij is, hoe onoplettender de eigenaar, tot het een keer misgaat.

Hormonen zijn onvoorspelbaar en veel sterker dan opvoeding en karakter, met een hengst moet je altijd ogen in je rug hebben. Je mag er nooit afvallen, hij mag nooit ontsnappen, anders breng je andere mensen in gevaar.

Wanneer je geen ervaring met hengsten hebt is castreren altijd de beste en veiligste optie. Ik heb het in Emmeloord 'over de lies' laten doen: een veilige methode voor oudere hengsten. Dit kostte slechts €300,- daar hoef je het dus niet voor te laten.

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 18:36

MustangS schreef:
Nou, eigenlijk zit er (nog) niet echt een bedoeling achter.
Mijn vriendin is helemaal gek van die hengst en hij blijkt tekoop te staan.
Op stal is hij heel braaf, eigenlijk merk je nooit dat hij eeen hengst is. Het is alleen omdat we het weten. Hij reageert niet op merrie's of ruinen ofzo. Hij is gewoon heel lief.
Ze heeft al een keer op hem gereden toen er niemand in de bak was, dus als hij alleen rijd is het ook prima.
Maar nu denk ik dus, als ze moest wachten tot er niemand in be buurt is.. dan zal hij misschien niet het zelfde zijn als in zijn stal??

Of kan het zo zijn dat hij 10 keer gewoon langs een merrie loopt en dat hij er de 11 keer op wil?

Mijn vriendin is namenlijk helemaal gek van hem maar omdat hij een hengst is zou ze ook wel eens problemen kunnen krijgen met de stalling hier in de buurt. Ze moet er op de fiets heen kunnen, maar geen enkele stal hier in de buurt, wil een hengst..

Ruinen en kopen dan. Een hengst raak je niet zo makkelijk kwijt en kan je in gevaarlijke situaties brengen. Als je geen ambitie hebt om te gaan fokken gewoon ruinen!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 18:38

honden kun je chemisch laten castreren ( mannenpil dus Tong uitsteken )
daarmee kun je kijken of het scheelt
misschien dat dit bij paarden ook al kan ?
dan heb je meer zekerheid Knipoog

loesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 18:41

hij kan dan natuurlijk geen veulens meer krijgen Haha! maar ik vraag me af of hij dan wel veel aan zijn karakter zal veranderen. hij zal zeker wel een paar hengstenmanieren houden en vooral als hij al een paar keer gedekt heeft...

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 18:49

loesjuhh schreef:
hij kan dan natuurlijk geen veulens meer krijgen Haha! maar ik vraag me af of hij dan wel veel aan zijn karakter zal veranderen. hij zal zeker wel een paar hengstenmanieren houden en vooral als hij al een paar keer gedekt heeft...

Maar waarschijnlijk wordt hij iets stabieler van karakter en als hij ontsnapt of jij lazert er naast dan richt hij iig geen 11 maanden schade aan. En op wedstrijden zien ze je niet graag komen.

helga1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 11:16

We hebben zelf afgelopen lente een 7 jarige hengst laten castreren, die al 4 jaar heeft gedekt.
We rijden ermee onder het zadel en in tuig en het gaat heel goed.
Hij hinnikt nog weleens als hij andere paarden ziet maar staat op stal tussen de merrie,s in en dat gaat perfect.

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 11:29

Dus.. eigenlijk, als we er toch niet mee gaan dekken (wat ook niet de bedoeling is) zouden we hem gewoon kunnen laten castreren?
Op stal is het net alsof hij echt geen hengst is. Zo lief enzo. Tegen merrie's en ruinen doet hij niets, zolang hij maar op stal staat.
Hoe hij daarbuiten is weet ik eigenlijk niet, omdat toen mn vriendin wou rijden, ze pas de bak in mocht toen iedereen eruit was.
Dus aan de andere kant, denk ik.. Dat hij toch niet 100 % te vertrouwen is bij andere. Maarja, daar is het een hengst voor Knipoog

Maar, kan je als je een hengst hebt laten ruinen, er gewoon mee bij andere in de bak en op buitenrit? (-->8 jaar, heeft al is gedekt<--)

helga1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 11:37

In het begin hebben wij dat niet gedaan, maar na een paar maanden toch begonnen met eerst 1 paard erbij en zo kijken hoe het gaat.
En nu proberen we het met meer.

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:44

MustangS schreef:
Dus.. eigenlijk, als we er toch niet mee gaan dekken (wat ook niet de bedoeling is) zouden we hem gewoon kunnen laten castreren?
Op stal is het net alsof hij echt geen hengst is. Zo lief enzo. Tegen merrie's en ruinen doet hij niets, zolang hij maar op stal staat.
Hoe hij daarbuiten is weet ik eigenlijk niet, omdat toen mn vriendin wou rijden, ze pas de bak in mocht toen iedereen eruit was.
Dus aan de andere kant, denk ik.. Dat hij toch niet 100 % te vertrouwen is bij andere. Maarja, daar is het een hengst voor Knipoog

Maar, kan je als je een hengst hebt laten ruinen, er gewoon mee bij andere in de bak en op buitenrit? (-->8 jaar, heeft al is gedekt<--)

Je kan met andere in de bak en op buitenrit maar niet meteen zijn hormonen zijn nl. niet meteen uit zijn lijf.
En het kan ook zijn dat hij wel een beetje hengsten gedrag blijft vertonen ondanks dat hij geruind is. Maar dan is het niet meer zo gevaarlijk als op het moment dat hij echt hengst is die kunnen blind worden van een hengstige merrie

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 16:46

het heeft voor het paard altijd zo zijn voordelen
omdat hij lekker op de wei kan met merrie's
zonder dat hij ze drachtig kan maken
maar qua karakter heeft het minder nut

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 16:53

Hij zal iets minder heftig reageren. Ik heb een paard gereden die heel laat geruind is en altijd als schouwhengst gebruikt is. Hij is op zijn 8ste geruind en heeft met zijn 19 jaar nog best wel eens heel veel praatjes, vooral als de ruiter/begeleider niet zo heel stevig in de schoenen staat, dat heeft hij snel door.

Het grote voordeel van TOCH ruinen is dat hij een veel socialer leven krijgt