Opjagen. Maar hij wil niet......

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sizz

Opjagen. Maar hij wil niet......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 22:05

Kijk(ja ik heb een keer een vraag). Mijn pony is van nature nogal lui(behalve met rijden en les dan heeft hij binnen de korste keren de hele les op stelten staan).

Als ik mijn pony dan los gooi in de bak loopt hij dus niet. Ja af en toe een pasje.. Een galop, drafje maar daar houdt het ook wel mee op.

Maar als ik hem ga op jagen met de zweep. (hij moet wel een beetje lopen anders is het de volgende dag echt feest). Dan loopt hij in een sukkel drafje op zijn aller charmatst Knipoog naar de overkant van de bak en gaat weer stil staan.

Uiteindelijk ren ik meer dan dat hij doet en na 20 rondjes door de bak heen rennen heb ik het wel gezien(mijn tong raakt dan bijna het zand).

Ik doe hem ook weleens aan de longeerlijn. Gewoon aan het halster. Maar alleen als ik hem met de zweep kan raken loopt hij anders gaat hij steeds langzamer(ben al met stemhulpen bezig).

Wat zouden jullie doen???

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:09

Haha, dat probleem heb ik ook en ik twijfelde nog om er een topic over te maken (reacties van opjagen!!?? moet je niet doen!!!!!!!). Maargoed, ik wacht op nuttige reacties Lachen.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 22:25

Shetfan schreef:
Haha, dat probleem heb ik ook en ik twijfelde nog om er een topic over te maken (reacties van opjagen!!?? moet je niet doen!!!!!!!). Maargoed, ik wacht op nuttige reacties Lachen.

Nou, als ik hem niet opjaag dan ga ik er de volgende dag misschien wel af. Hij wordt dan helemaal gek. Bokken, rennen(een beetje hard ). Dus maar beter wat opjagen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:27

zorgen dat ie beter naar je gaat luisteren met longeren......

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:28

Ik "jaag" de onze ook wel eens op, met een rammelbakje!
Een ijzeren fietsreparatiedoosje (leuk galgje woord) met wat schroefjes erin, gegarandeerd succes......bij onze paardjes dan!
Je kan het proberen...

Sommige mensen doen het ook met een plasticzak, maar dan kan je krijgen dat ze bang van plastic worden.
Dus dat vindt ik persoonlijk niets!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 22:33

IngridM schreef:
zorgen dat ie beter naar je gaat luisteren met longeren......

Makkelijker gezegt dan gedaan .................

@fresco: Met die plastic zak dan zwaai ik mijn arm een beetje lam. Dat heeft hij na een rondje ook wel gezien(maar owee als iemand met rijden zijn voeten opde tribune verzet Verdrietig ).

Sushilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:05

ik jaag die van mij eigenlijk nooit op. Meestal als ik ze in de andere wei heb staan en ik loop naar het land om de mest op te gooien, staan ze al in het hoekje van de wei en dan doen we altijd een wedstrijdje. Wie het eerst bij het einde van de wei is. ze wachten echt totdat ik zeg JA! Dus ik gebruik niets, ook geen snoepies ofzo.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:21

Tsja, Par vind het geweldig als ik gek mee ga lopen doen, als ik een hoog sissend geluid maakt wordt ze helemaal gek en blijft rennen.

Een zakje aan het eind van de longeerzweep vind ze ook leuk, zakje op de grond, nieuwsgierig komen kijken en als ze dan dichtbij is zakje omhoog, wieeee rennend en gek doend door de bak heen Haha!

Daarbij heeft ze verder helemaal niets van zakjes, alleen als ik in de bak sta en emt dat ding aan het spelen ben vind ze het geweldig, als ik erop zit of het is niet voor haar bestemd gaat de lol er al snel vanaf.

Met een stel andere paarden rondrennen zorgt ook wel voor actie, zelf mee rennen en als het gewoon een relaxed dagje is sta ik in het midden en roep stap draf galop en braaf Tong uitsteken

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:36

Waarom ga je dan niet longeren ipv losgooien? Dan heeft hij beweging gehad en kan je hem daarna zelf nog even in de bak laten rondlopen/sukkelen.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 23:40

Misser schreef:
Waarom ga je dan niet longeren ipv losgooien? Dan heeft hij beweging gehad en kan je hem daarna zelf nog even in de bak laten rondlopen/sukkelen.

Als ik het longeerlijn langer laat en er niet bij kom met de zweep dan gaat hij weer sukkelen......

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:45

Is het niet een kwestie van 1 keertje aanraken met de longeerzweep als hij losloopt? De mijne mag op dit moment niet aan een longeerlijn, dat is teveel belasting voor d'r been, maar ze mag wel los rennen.
Ze reageerde nadat ik haar 1 keertje even aangeraakt had met de zweep (niet slaan, gewoon heel even raken) beter op mijn stem, ging ook niet meer stilstaan in de hoeken e.d.
Nu weet ze precies wat de bedoeling is en hoef ik eigenlijk niks meer mee te nemen in de bak. Beestje heeft haar beweging en voor mij is het zo ook fijn. Als ze vrolijk naar mij toe komt gelopen, jaag ik haar niet weg!
Het is even doorzetten, in het begin heb ik ook heel wat afgerend. Nu nog af en toe een sprintje als ze stil dreigt te vallen. Maar ja, dat is gezond..... *LOL*

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 00:33

Een pony bij mij op stal heeft dit ook, had de stempel van eng paard rent en bokt met rijden, zie ik ze longeren staan ze maar te slaan met die zweep,paardje is ook rustig, maar mensen denken iets anders, en met rijden als je hem goed kortneemt hem behoorlijk veel gaat vragen, er al op zit van hij gaat, ja dan gaat hij ook.....
timo is van nature ook lui, en helaas met rijden ook, maar wat wel inhoudt dat hij niet bang is, of angsten heeft waar dan ook voor. Laila is wel paniekerig met rijdenmet vreemden dan, maar die heeft een rot verleden (veel zweepgebruik, helaas.) Ik vind het verschil dus wel erg groot tusen los en rijden, of je moet hem behoorlijk lopen op te winden of hij is toch ergens bang van of heeft een slechte gewoonte (oftewel een bandje in de hersenen dat hij keer op keer weer afspeeld) Ik zal eerst eens kijken waarom hij met rijden zo druk is, misschien kun je er heel wat wijzer van worden en zelf het antwoord vinden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 01:19

Wat is het nut ervan om hem door de bak te jagen?

Je kunt hem toch of gewoon lekker zijn gang laten gaan en er niet bij zijn metdie zweep,
of daadwerkelijk aan het werk zetten? Ik begrijp dat de longeerlijn voor jullie wel werkt. Die zou ik er dan aan hangen.

Kijk uit met zomaar opjagen, je weet niet wat je doet met de verhouding tussen jullie.
Je paard wint nu steeds en jij bent bekaf, dat weet hij (zij).
dit zou ik dus niet meer doen. Ik zou iets kiezen waarbij de verhoudingen duidelijk zijn ,zoals bij longeren. Jij bent de baas, want jij leidt. Denk dat je hier veel meer respect mee krijgt van je paard.

succes ermee.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 01:32

1 woord heb ik voor je: overwicht

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 01:36

dit lijkt erg op 'pony doet net waar ie zelf zin in heeft' spelletje.. als hij wel wil sjouwen tijdens de les en niet als jij er naast staat is de kans dat ie een spelletje met je speeld of je uitprobeerd zeer groot. en laat dat niet te ver gaan. je kan beter 1 keer duidelijk zijn als 20 keer zachtjes proberen. voor jullie beide miss beter..

maarja wie ben ik om dat van achter een computer te gaan zeggen...

groetjes Yvon

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 01:41

Ik zie zelf het nut niet zo van opjagen. Mijn paard mag doen wat hij wil als hij los in de paddock loopt. Actief laten sjouwen doe ik wel in de longeerbak.

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 08:56

ja kan hem dan beter even longeren..
opjagen is heel slecht voor een paard hij kan ineens een stop maken en zijn pezen scheuren..
ik zou hem gaan longeren

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 08:59

ik pak altijd ene pastic tas!
lekker daarmee wapperen en hij gaat wel in galop door de bak....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 09:46

respect en opvoeding Knipoog

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:20

ik hoef alleen maar te zeggen JAAAAAA toe maar en een keer met de zweep te klappen in de lucht en KM gaat

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 16:13

Ik vind het juist leuk om in de bak te spelen!
Soms lopen we samen te rennen om het hardst Schijnheilig natuurlijk win ik
En soms dan doen we net of we aan het longeren zijn; netjes in een rondje stappen/ draven etc. alleen geen longeerlijn
Wij hebben geen aparte longeerkraal trouwens.

Misschien zou je je eens kunnen verdiepen in lichaamstaal (NH) en zo proberen invloed te hebben op je paard?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 16:34

Als ik hem 1 keertje met de zweep aanraak dan blijft hij gewoon staan. Zelfs een tik op zijn kont heeft weinig effect. (ja hij galopeert weer een half rondje ). Af en toe wordt hij wel helmaal gek en scheurt door de bak, bokken en hel;emaal gek doen.

Met les is hij meestal in het begin heel druk. (te denken aan: er van door gaan, bokken(rondjes bokken, beetje gek is ie) en gewoon stout doen).
Maar na 10 minuten is dat ook wel weer afgelopen. Dan doet hij dat ook niet zo vaak meer(af en toe nog een snelle sprint of een bok).

Maar hij is ook best wel (niet bang voor je, als je hem een klap geeft raakt hij nog niet zo onder de indruk).

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 16:45

wat raar dat je pony niet op je longeerzweep reageert... maar volgens mij kun je ook het beste gewoon gaan longeren en je pony een niet te lange lijn geven, zodat je erbij kan met je zweep en zo laten lopen... en als hij echt niet sluitert gewoon is een flinke harde tik geven met de zweep en als dat niet werkt weet ik het ook niet Scheve mond
maar als hij al niet eens op je stem reageert lijkt me wel vervelend...
elk paard kent toch wel de comando: ho, stap, drrrrrrrrrraf en galop??!! Verward maar goed...
succes verder ermee!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 16:55

xMarleeNx schreef:
wat raar dat je pony niet op je longeerzweep reageert... maar volgens mij kun je ook het beste gewoon gaan longeren en je pony een niet te lange lijn geven, zodat je erbij kan met je zweep en zo laten lopen... en als hij echt niet sluitert gewoon is een flinke harde tik geven met de zweep en als dat niet werkt weet ik het ook niet Scheve mond
maar als hij al niet eens op je stem reageert lijkt me wel vervelend...
elk paard kent toch wel de comando: ho, stap, drrrrrrrrrraf en galop??!! Verward maar goed...
succes verder ermee!

Ben ook bezig met mijn stem. Daat gaat wel beter. Maar alsnog wordt hij best sloom.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 17:08

Wat ik altijd op de vorige stal deed;
pony in de paddock, en langs de paddock meerennen en springen. Op een gegeven moment hoefde ik alleen maar een schijnbeweging te maken en ze rende al weg. Tot ze tot de conclusie komt dat ik neit mee rent, en dan komt ze terug. Haha!
Misschien moet je het voor je paardje wat uitdagender maken. Door middel van spelen ofzo.