ik heb van het weekend de kans gekregen om mijn verzorgpaard over te nemen. Ik krijg hem gratis en voor niks maar ik moet hem wel bij hun stallen. Dat kost mij €75 in de maand. hij wordt gevoerd, geeent, de stallen worden uitgedaan en ontwormt word hij ook.
Het is een 15 jarige schimmelruin, Z dressuur, L springen. Makkelijk paard om te rijden en prettig in de omgang. een vrolijke jongen. Hij oogt ook nog veel jonger. Een perfect leerpaard.
Alleen vanaf dan is de verantwoordelijkheid helemaal voor mij, dierenartskosten, smid alles! en daarbij heb ik net een huis gekocht... Nou moet dat alles wel op te brengen zijn en mijn vriend staat ook achter me, maar toch twijfel ik...
Nu mag ik er ook alles mee doen, maar hij staat dag en nacht buiten, dus rijden schiet er vaak bij in. Als ik hem overneem staat hij gewoon op stal met overdag weidegang.
Wat zouden jullie doen, tips AUB!!!
Liselot
Geplaatst: 07-12-04 13:15
tja, ik kan moeilijk zeggen wat jij moet doen he als je er genoeg tijd en geld voor hebt en je hebt er zin in zou ik denken: waarom niet.
Terratje02
Geplaatst: 07-12-04 13:20
Als je hem nou niet overkoopt, wordt hij dan aan een ander verkocht? Want als dat zo is ben je hem helemaal kwijt.
Kan moeilijk voor jou besluiten, maar als je er tijd en geld voor hebt en je bentr verknocht aan dat beetje... Why not?
Anoniem
Geplaatst: 07-12-04 13:20
weet ik, maar ik twijfel.. het is een grote beslissing. en een droom die uitkomt natuurlijk. maar hij is al op leeftijd en daarom twijfel ik...
Anoniem
Geplaatst: 07-12-04 13:21
als het goed wordt hij niet verkocht, dan blijft als weimaatje staan..
Fredt
Geplaatst: 07-12-04 13:27
Als het paardje toch daar blijft staan, is het dan niet een mogelijkheid om te zorgen dat ie overdag op de wei staat en 's avonds op stal. Want dat is voor de eigenaar de grootste verandering (afgezien van de kostenvermindering). Zo hoeft het rijden er niet bij in te schieten, en zit jij toch niet met de kosten. Want daar twijfel je het meest over denk ik zo.
Aan de andere kant, 75 in de maand is opsich niet veel, als er alles voor word gedaan. Ik zou zeggen maak een lijstje met de gemiddelde kosten per maand en of je dit dus red. Maak ook een lijstje met alle voor en nadelen erop. Kijk dan voor jezelf of je het paardje wilt kopen of niet.
lizjuhh
Geplaatst: 07-12-04 13:29
en vergeet de verzekeringen niet, die kosten ook wat. En als het dan haalbaar is...
Anoniem
Geplaatst: 07-12-04 13:30
als hij alleen overdag op in wei komt, moet hij in een ander weiland. waar hij nu staat is het lastig hem er in of uit te halen. en hij moet bijgevoerd worden.. dat is voor de eigenaar het probleem. daarom kwam hij met dit voorstel. zijn we alle twee geholpen..
Voor de kosten hoef ik het niet te laten.
lizjuhh
Geplaatst: 07-12-04 13:33
als jij zeker weet dat dat paardje is wat jij wil dan zou ik het wel doen! Maar je moet het echt voor jezelf op een rij zetten, een eigen huis en je werk is ook al wat en dan ook nog je sociale contacten maar als het kan zou ik die kans nemen
Fredt
Geplaatst: 07-12-04 13:34
De kosten zijn geen probleem zeg je. Waar twijfel je dan over? Je ziet het nu al als een eigen paard, dat is zo dus nog precies hetzelfde (alleen op papier anders). Ik vind dat het paardje een nette leeftijd heeft. Nog helemaal niet te oud. In ieder geval geen leeftijd om echt te gaan twijfelen. Paarden gaan lang mee hoor! En je zegt zelf al dat je ontzettend veel plezier met dit paardje hebt. Ik zou zeggen; DOEN!
fleursan
Geplaatst: 07-12-04 13:34
ik zou het doen!!! 75 euro, das echt nix. Maar je moet het natuuk zelf weten als je niet toe bent aan de verantwoordelijkheid niet doen. Maar als je echt van 'm houdt en je 'm nooit meer kwijt wilt zou ik zeker doen.
DiantaM
Geplaatst: 07-12-04 13:39
Als jij niet twijfelt over de kosten, snap ik niet waarover je dan wel twijfelt. Een ideaal leerpaard, ik zou het doen!!
Anoniem
Geplaatst: 07-12-04 13:41
omdat hij bij hun moet blijven staan... dan ben ik bang dat hij hem toch nog als zijn paard beschouwt. dat zit me een beetje dwars. en wat als ik stress met die mensen krijg? ik denk niet dat het gebeurt, maar toch..
_Spooky_
Geplaatst: 07-12-04 13:43
ik zou het ook doen, mits je al deze mondelunge afspraken ook zwart op wit kunt krijgen. Niet omdat je die mensen niet vertrouwt, maar gewoon voor de zekerheid.
Maar verder lijkt het me een kans die je niet moet laten schieten!
Fredt
Geplaatst: 07-12-04 13:43
Ik neem aan dat je al een tijdje bij die mensen over het erf komt. Dus waarom zou jullie relatie onderling ineens veranderen als jij gewoon je afspraken nakomt? Waarom wil hij eigenlijk dat het paardje persé daar blijft staan? Omdat hij het paardje aan je geeft..?
Anoniem
Geplaatst: 07-12-04 13:44
het dier heeft een grote emotionele waarde voor hem..
Alikesflame
Geplaatst: 07-12-04 13:45
zo'n kans krijg je nooit weer. op zich is 15 nog niet oud. een 12 jarig klinkt veel jonger maar die is ook maar 3 jaar jonger. ik zou het dnek ik wel doen.
Cassidy
Geplaatst: 07-12-04 13:46
Toch even tegengas: als er wel medische kosten bij komen kijken ben je meer kwijt dan die 75 Euro per maand, naast de kosten voor smid en DA. Omdat jullie net een huis hebt gekocht: kun je een eventuele grote DA rekening kunnen betalen? Wat ook een punt kan zijn om rekening mee te houden: mocht de stalling daar wegvallen om wat voor reden ook: heb je een plan B? Een alternatief om heen te gaan? En ook al hebben ze daar de mogelijkheid om hem op het weiland te gooien en ze mesten: heb je de tijd om er eventueel dagelijks heen te gaan?
Pegasus19
Geplaatst: 07-12-04 13:49
Zijn het al oudere mensen waar hij van is? Misschien dat hij dan schrik heeft dat er iets gebeurt en dat hij toch wil dat het goed komt? En als ze zich nu niet echt bemoeien met wat jij doet, dan zal dat ook wel niet zo zijn als hij van u is...
Fredt
Emotionele waarde.. Waarom geeft hij het paard dan aan iemand anders? Als hij dat doet, is het JOU paard. Als jij op een gegeven moment wedstrijden wilt gaan rijden, gaat verhuizen, bedenk maar wat. Wil jij je paard meenemen natuurlijk (het is tenslotte jou paard dan). Wat wil hij daar tegen doen dan? Heeft hij daar al over na gedacht? Niet dat dit snel kan gebeuren, maar het si wel iets om over na te denken.
felicity
Ik denk dat ik haar wel snap. Ik kon van mijn vorige stal eigenaar ook een paard kopen maar dan moest hij wel blijven staan. Ik ben nu blij dat ik het niet gedaan heb. Ik ben namelijk net verhuist met de paarden omdat ik het absoluut niet naar mijn zin had. Wat zou er gebeurd zijn als ik dat paard gekocht zou hebben. Ik denk dat je daar hele goeie afspraken over moet maken.
marijkedam
Geplaatst: 07-12-04 13:50
Ik denk dat de mensen hier allemaal zowat dezelfde mening hebben als ik anzj.
Anoniem
Geplaatst: 07-12-04 13:54
ik kom er nu ook 6 dagen in de week. mijn plan was om een soort spaarpotje te maken voor onverwachte grote uitgaven zoals dierenarts. ik verschillende stallen waar ik zo terecht kan, dat is het probleem niet. ik weet niet hebben jullie zo geld voor een rekening van €5000?
Anoniem
Geplaatst: 07-12-04 13:55
het zijn idd oudere mensen ja.
benangelique
Geplaatst: 07-12-04 13:57
Anzjuhlaa schreef:
weet ik, maar ik twijfel.. het is een grote beslissing. en een droom die uitkomt natuurlijk. maar hij is al op leeftijd en daarom twijfel ik...