Brabanders, nieuw bedrijf, is er animo?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

poppetje

Brabanders, nieuw bedrijf, is er animo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 23:23

Ik woon in een dorp even onder Den Bosch.
Nu heb ik de beschikking over ruime stallen, een buitenrijbaan en weides. (helaas geen binnen rijhal)
Ik heb het plan opgevat om van mijn hobby mijn werk te maken.
Je kan dan denken aan een minimanege c.q. paardenverhuur. Geen pensionstalling dus.
Een aantal maal per week zal er een les gegeven worden en de andere dagen en tijden kan er een paard gehuurd worden zodat er op eigen houtje gereden kan worden.
Het risico dat ik zou nemen is dat ik in een buitengebied zit. Daarom wil ik vragen of er animo voor is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 23:31

Ik denk dat er op zich wel animo voor is maar ik zou toch ook wel een paar pensionpaarden erbij pakken. Daar is altijd vraag naar en heb je denk ik meer zekerheid van het binnenkrijgen van geld..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 23:32

Yorgos heeft toch ook zoiets zat ik me net te bedenken??

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 09:43

Waar zit je als ik precies vragen mag??

Ik denk dat je dit plan wel kunt houden, maar denk je wel dat je dan genoeg klanten krijgt? en hoe wil je die gaan krijgen??

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 09:46

onze paarden staan in die buurt (tussen Maaskantje en Schijndel) maar wta mij betreft heb ik daar geen interesse in. Wel - theoretisch - in een luxe pensionstal, maar niet in een manege.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 09:53

ik denk dat de interesse niet zo heel hoog zit
je zit midden in het paardensportcentrum van nederland, maar dat wil ook zeggen dat je op elke hoek een stal of manege hebt zitten
hier in heesch alleen al zitten er al veels te veel bedrijven
om klanten te krijgen en te houden zul je iets specefieks moeten bieden, kwaliteit moeten bieden, dus goed les en leuke paarden !
en dus net dat beetje extra's .. dus wat ben je van plan om extra te doen?
zonder dat beetje extra's acht ik je slagingskans heel erg klein...

mister_myagi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 09:56

Als ik jou was zou ik een luxe stalling beginnen. Mijn inziens is daar veel meer vraag naar.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 10:38

Luxe stallen zijn er hier in de omtrek al voldoende. Waar zit je ergens, Poppetje?

Er is wel veel vraag naar betaalbare, goede pensionstalling, met weidegang. Persoonlijk heb ik er niets aan, maar mocht ik mijn paarden op pension moeten zetten, gaat bij mij weidegang boven een luxe wasplaats, bijvoorbeeld.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 11:03

Je schrijft dat je in een buitengebied zit, maar is er ook een goede uitrijmogelijkheid ?
Ik denk dat dat essentieel is als je plannen hebt om paarden te verhuren.
"Ten zuiden van Den Bosch" is natuurlijk nog een vrij ruim begrip, maar als je in de omgeving Vught oid. zit dan denk ik dat er al meer dan voldoende mogelijkheden zijn om lessen te volgen op een leuke locatie.

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 11:19

Je kunt je afvragen of de economische situatie op dit moment gunstig is.
Ik vrees van niet. In omgeving Roosendaal lopen de stallen drastisch leeg.
Ruitersport centra met 20 tot 40 lege boxen zijn hier al geen uitzondering meer. Bij economische achteruitgang zijn de paarden het eerste dat mensen de "deur" uit doen.

Ik zou me goed laten informeren. Je locatie is ook voor een groot deel bepalend immers je zit niet ver van Drunense Duinen en dáár willen mensen wel graag staan of rijden. En inderdaad omgeving Vught, Helvoirt, Croimvort is reeds ruim voorzien.

Daarnaast, wat heb je de klanten te bieden?? Lessen kan men overal dus wat is het "extra's" waarvoor voor klanten juist naar jou zouden willen komen? In deze tijd zul je moeten kiezen voor óf zeer veel luxe aan te bieden óf juist sober en een hele scherpe prijs. De middenmoot zal moeilijk worden in deze tijden.

Succes met je plannen!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 11:40

Lielle schreef:
onze paarden staan in die buurt (tussen Maaskantje en Schijndel) maar wta mij betreft heb ik daar geen interesse in. Wel - theoretisch - in een luxe pensionstal, maar niet in een manege.

luxe is dan wat mij betreft voldoende wei, een stapmolen, een binnenbak (min 20*40) en adequaat springmateriaal.

Verder denk ik dat hierboven zinvolle dingen zijn gezegd, al ken ik niet zo gek veel pensionstallen (dus zonder manege) die het bovenstaande bieden in de regio DB.

poppetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 13:42

Mijn grootste twijfel is inderdaad trekt het genoeg klanten.
Dat heeft weinig te maken met wat ik wil aanbieden.
Het gaat mij erom dat de bewoonde wereld toch niet zo dichtbij zit.
Dus krijg je dat mensen een aardig stukje moeten reizen om er te komen.
Ik twijfel of mensen dat er voor over hebben.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 13:52

Maar waar zit je dan? Kun je niet zeggen of je tussen DB en Gestel, DB en Vught of zoiets zit? Daar vandaan kunnen we al veel beter zeggen hoe en wat de vraag is.

Mijn luxe: Ruime boxen, goede ventilatie op stal, lichte stallen, spuitplaats met warm water, dagelijks minimaal 6 uur weidegang en een goed gedraineerde bak van 20x60.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 15:06

Ik zou eerst eens een klein marktonderzoek doen, ga voor info even naar de kamer van koophandel.
Maak eens een bedrijfsplan en ga goed rekenen.
Persoonlijk denk ik dat het zowieso niet meevalt welk paardenbedrijf dan ook financieel goed draaiende te houden, zeker op dit moment niet.
Verder denk ik dat paarden verhuren zonder dat daar begleiding bij aanwezig is ook niet zo'n goed plan is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 18:57

shan schreef:
Ik zou eerst eens een klein marktonderzoek doen, ga voor info even naar de kamer van koophandel.
Maak eens een bedrijfsplan en ga goed rekenen.
Persoonlijk denk ik dat het zowieso niet meevalt welk paardenbedrijf dan ook financieel goed draaiende te houden, zeker op dit moment niet.
Verder denk ik dat paarden verhuren zonder dat daar begleiding bij aanwezig is ook niet zo'n goed plan is.

Dan moet iuk gelijk aan die reclame denken...Weet je wat jij zou moeten doen??

sorry off-topic..

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 19:40

ik vraag me ook af waar je zit poppetje. Want ik ken genoeg mensen die ergens willen rijden maar geen drukke, grote manege willen of geen zin hebben om een jaar op een wachtlijst te staan!!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:13

Lucky: Ik zie weinig televisie, dus ik heb er geen idee van wat je bedoelt.
Ik denk dat je m'n advies negatief vind.
Toch is het dom om het starten van een eigen bedrijf zo licht op te vatten, dit kan ieder zelfstandig ondernemer, boekhouder, belastinginspecteur,kvk. bankdirecteur, leverancier enz. enz. beamen.
Het is geen spelletje monopoly waar je het over hebt.
Het slaat nergens op om iemand naar de mond te praten en valse hoop te geven.
Ik geef alleen maar het advies om zichzelf van te voren heel goed voor te bereiden.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:22

Een goede stal heeft hier zijn stallen vol hoor. Bij ons op stal is nog altijd een wachtlijst, en de Kist in Schijndel loopt nog steeds leeg.
Als je voor een redelijke prijs veel aan kunt bieden, en zorgt voor een goede sfeer, dan moet je qua pension je stallen wel vol kunnen krijgen.
Maar pension en manege dan wel gescheiden houden, anders schrikt dat mensen ook weer af. Maar het is idd wel handig als je zegt waar je ongeveer zit.
Rondom Vught heb je bv veel luxe stallen, of de Vughtse Hoeve, maar een leuke pensionstalling is daar moeilijk te vinden.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:25

hoe wil je pension en manege gescheiden houden?

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:29

Met hele duidelijke afspraken!
De dochter van de stalhouder heeft 4 pony's waar ze kinderen les op geeft. De kinderen mogen een kwartier voor tot een kwartier na de les blijven, mogen niet op het pensiongedeelte komen, en de ouders krijgen dit ook duidelijk verteld de eerste les.
Gaat perfect!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:40

een vraagje aan iedere deelnemer van dit topic:
Iedereen weet te vertellen wat hij graag wil maar niemand zegt wat hij daarvoor wil betalen.
Dit lijkt me voor de toekomstige ondernemers nogal belangrijk.
Een paar VOORBEELDEN:
manegegedeelte: wat ben je bereid te betalen voor een uur groepsles, de groep bestaat uit 5 tot 8 personen. De les zal zowel s'winters als zomers altijd doorgaan maar vindt plaats in een buitenbak.
wat ben je bereid te betalen voor de huur van een paard voor een uur, zonder les, zonder begleiding.

pensionstalling:
Men biedt ruime, lichte, goed geventileerde binnenboxen,
onbeperkt gebruik van een 20 x 40 buitenbak, tijden wel in overleg.
onbeperkte weidegang.
spuitplaats met warm en koud water, longeerpaddock.
Men heeft recht op max. 4kg. krachtvoer (meer moet bijbetaald worden)
voldoende ruwvoer en stro.
wat wil men daarvoor betalen.

De stalling is incl. voeren, mesten en optsrooien.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:42

klinkt wel gezellig voor de manegeklanten zeg ethelate.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:59

als je ons even verteld waar je ong ergens zit kunnen we je waarschijnlijk meer vertellen......de zwaluw hoeve zit ook in het buitengebied en word ook goed bezocht....maar dan heb je nog een probleem...mag je aan de kant van het dorp waar jij zit een manege houden. de zwaluwhoeve mag zich zelf geen manege noemen omdat ze dan aan de andere kant van vught moeten zitten maar dat heeft geen nut want daar zit de vughtste hoeve al.

en dan zou ik even na gaan

vught: 2 maneges
cromvoirt 2 maneges
helvoirt 1 manege
boxtel/lennisheuvel 3 maneges
sintmichielsgestel 1 dacht ik
sint oederode 1 dacht ik

en zo zou ik maar een even gaan kijken. en mensen hebben tegwenwoordig ook steeds meer behoefde aan jawel....een binnen bak!!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:29

shan, das op meer stallen zo hoor, iig ik ken er een aantal waarbij je niet in het pensiongedeelte mag komen als manegeklant

kijken bij het rijden van de pensionklanten in de bak mag wel, mits je dat niet massaal doet en rustig bent.

gaat prima heb er ook geen klachten over gehoord.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:44

shan schreef:
pensionstalling:
Men biedt ruime, lichte, goed geventileerde binnenboxen,
onbeperkt gebruik van een 20 x 40 buitenbak, tijden wel in overleg.
onbeperkte weidegang.
spuitplaats met warm en koud water, longeerpaddock.
Men heeft recht op max. 4kg. krachtvoer (meer moet bijbetaald worden)
voldoende ruwvoer en stro.
wat wil men daarvoor betalen.

De stalling is incl. voeren, mesten en optsrooien.

150 euro mn omdat er geen binnenbak bij is, geen stapmolen, gebruik van de buitenbak in overleg en de beperking in het voer. 4 kg krachtvoer is voor een sportpaard niet veel, dat zou dus bijvoeren betekenen.