Het stukje manen achter de oren :D

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Het stukje manen achter de oren :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 22:20

Zoals ik hier een keer op bokt heb gelezen wordt het door sommige bokkers als "het egeltje" gezien.

Hoe kan ik een volwassen paard nog laten wennen aan het knipgeluid? Ik kan er absoluut niet bijkomen met de schaar of een scheerapparaat

Wat ben ik blij dat ik mijn jaarling er al vlug aan heb laten wennen, die laat het gewoon toe.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 22:22

Je kunt het toch gewoon lang laten groeien? Het is niet verplicht, hoor, om het daar kaal te maken en volgens mij nog best irritant ook voor een paard.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 22:27

Het is toch wel praktisch zo'n stukje wat kaler vind ik altijd.
Misschien elke dag eventjes oefenen? Gewoon schaartje in je hand houden wanneer je poetst oid en af en toe een knipgeluidje maken. Tijdens het voeren *knip* *knipgeluid* Vanzelf wordt het geluid niet eng meer en kun je het steeds dichter bij het paard gaan doen.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 22:32

En goed belonen als hij een stukje toelaat! Elke dag een stukje meer proberen, en inderdaad het geluid vaker in zijn omgeving brengen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 22:36

ik heb geleerd dat je t eraf moet halen zodat de nek van een paard beter uitkomt en dus mooier lijkt..
bij mijn pony haal ik t niet weg....

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 22:38

Ja daar ben ik al mee bezig. Maar hij flipt lichtelijk als hij *knip* hoort of als ik daarna nog bij zijn oren probeer te komen met bijv een borstel Knipoog

Lusitana: Het is een arabier, die straks ook shows gaat lopen waarbij er dus een 20cm af moet. Daarbij heeft hij lange manen en is het dus ook makkelijk. Ze hebben er geen last van aangezien je het stukje net 'achter' het hoofdstel/halster weghaalt. Je legt het hoofdstel enzo dus niet op het stukje wat afgeknipt is, want dat is wel vervelend voor ze...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 22:53

kan je het niet met een scherp (scheer)mesje proberen? dat maakt geen knip-geluid Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 22:54

Oren, snorharen knippen. Hoe vindt hij dat? Misschien moet je daarmeee 'oefenen', iedere dag 3 snorharen eraf Lachen

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 00:29

Sjonniej schreef:
Oren, snorharen knippen. Hoe vindt hij dat? Misschien moet je daarmeee 'oefenen', iedere dag 3 snorharen eraf Lachen

Haha, straks is ie kaal, maar heeft ie daar nog steeds een plukje Haha!
Maar serieus.. Als je een stukje verder op iets gaat knippen, flipt ie dan ook? Denk dat je het toch op een of andere manier rustig moet aanpakken.. *knip knip*

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 00:30

Oorproppen (aan touwtjes) in doen... je hebt toch wel een schaar met afgerondde punten hoop ik?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 11:43

Tuurlijk heb ik zo'n schaar. Zou het mezelf niet vergeven als ik in zijn huid of wat dan ook zou knippen Haha!
Het is een kromme schaar die ik dus met de (afgerondde) punten naar boven houd.
De rest afknippen vind hij niet erg. Oorproppen vind hij niet leuk, mag al blij zijn dat ik zijn oren mag aanraken Knipoog
Renske, lange haren kun je toch niet afscheren, daar moet hij toch stoppels voor hebben?

wezentjeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 11:50

niet noodzakelijk griebels, je kan het plukje haar in je hand nemen en dan de borstelbeweging maken, als je scheermesje scherp is , zal het gewoon als een schaar werken, het duurt alleen veel langer

maar voor het echt heel mooi te doen (je krijgt het zo niet helemaal kort) heb je toch wel een schaartje nodig, je moet ns rond kijken naar scharen die minder geluid maken , of beetje olie ofzo er op doen zo dat het niet zo'n "harde" knip meer is.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 11:54

Hmmm kan het altijd proberen

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 12:38

griebels schreef:
Lusitana: Het is een arabier, die straks ook shows gaat lopen waarbij er dus een 20cm af moet.

20 cm weg achter de oren? dat lijkt me wel erg veel! (of ik begrijp het verkeerd, dat kan natuurlijk ook)

Mijn paard laat het wel toe als ik haar oren maar niet raak. Ik knip dus altijd met mijn hand over het hoofd, tussen de oren door en dan knippen. Dan vindt ze het wel best, verder heeft ze ook een gruwelijke hekel aan de schaar...

Om een goede maat aan te houden kan je bijv. op de plek van het halster letten. Daar waar het halster achter de oren ligt, knip je het weg, misschien iets ruimer, maar echt veel ruimer hoeft het niet.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 12:55

en als je nou een praam opdoet, en iemand anders m dan knipt?

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 12:58

Jah praam werkt snel en effectief (goh net zo'n reclame Haha!, al ben ik niet een snelle gebruiker van de praam). Wel met z'n 2en doen. Dan ben je zo snel klaar en geen irritant gepruts aan je paardje. Hij vind het al vervelend en als het dan ook nog lang duurt wordt het helemaal vervelender!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 13:04

Even een praampje op,
dan zijn ze minder angstig. Best kans dat je dan na een keer of 3 - 4 het wel zonder praam kunt doen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 18:11

griebels schreef:
Renske, lange haren kun je toch niet afscheren, daar moet hij toch stoppels voor hebben?

turlijk wel, een kapper kan toch ook haar snijden!
neem een scherp mesje, en je snijd ze er zo vanaf, vaak zat gedaan bij paarden met knip-angst(bij 4 pis-Mr Blue merries Schijnheilig op mn vorige werk). bijhouden kan daarna met zo'n DA scheermesje met kammetje ervoor.
dacht eigenlijk dat je t al met praam had geprobeerd, en dat omdat niets lukte je t hier vraagt, maar grote kans dat je met praam alles bij hem kan doen, dus ook knippen

praampje lenen Knipoog kom ik gelijk t bitje+martingaal brengen Tong uitsteken

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 10:29

Ik wil geen praam gebruiken. Het moet plezierig voor hem worden en dat is het met een praam niet.
Maar met een scheermesje krijg ik die lange haren er toch niet af? En met een gewoon mesje heb je dikke kans dat je hem raakt. Hij staat namelijk debiel met zijn hoofd alle kanten in te zwaaien.
Als ik het weer niet begrijp Knipoog moet je maar een keer komen helpen hihi..

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 10:41

als je hem iets te eten geeft en begint te knippen hebben ze het meestal geen eens door *LOL*

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 12:10

griebels schreef:
Ik wil geen praam gebruiken. Het moet plezierig voor hem worden en dat is het met een praam niet.

Zonder praam is het zo voor jou en je paardje ook niet plezierig.
Een praam is niet zielig hoor.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 12:18

Een praam is niet zielig, dat zeg ik ook niet. Maar plezierig is het ook niet.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 12:21

griebels schreef:
Ja daar ben ik al mee bezig. Maar hij flipt lichtelijk als hij *knip* hoort of als ik daarna nog bij zijn oren probeer te komen met bijv een borstel Knipoog

Lusitana: Het is een arabier, die straks ook shows gaat lopen waarbij er dus een 20cm af moet. Daarbij heeft hij lange manen en is het dus ook makkelijk. Ze hebben er geen last van aangezien je het stukje net 'achter' het hoofdstel/halster weghaalt. Je legt het hoofdstel enzo dus niet op het stukje wat afgeknipt is, want dat is wel vervelend voor ze...

Dat doe ik dus wel. Waarom is dat vervelend, volgens jou?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 12:50

Omdat stoppels altijd hard zijn, en als je er dus iets oplegt dat niet prettig aanvoelt voor ze.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 12:55

Hmm. Zou je denken?
Wat is het nut dan van het wegscheren dan? Verward Dat doe je toch juist omdat het praktischer is i.v.m. het hoofdstel? Als ze daar last van zouden hebben kun je het volgens mij beter niet scheren?