Jong paard bit laten accepteren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IngLio

Jong paard bit laten accepteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 16:00

Hallo allemaal,

mijn jonge merrie (Lio) ben ik momenteel aan het beleren, en daarbij komt dus ook de acceptatie van het bit.
Ik heb een heel zachtaardig bit voor haar, maar ze doet haar mond niet open. Erg lastig. Ik sta wel een kwartier te klooien met koekjes erbij en vingers in haar mond. Een marteling voor haar en voor mij.

Hoe kan ik het voor haar makkelijk te accepteren maken?

Bedankt!
Greets, Inge

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 16:35

Chubby vond haar bit gedoopt in appelstroop erg lekker!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 16:38

Heb je de tandarts er al bijgehad voordat je met het bit begon? Doppen en wolfstanden dienen te worden verwijdert voordat je aan een bit begint. Als ze al pijn hebben bij het beleren zal het altijd in hun achterhoofd blijven zitten dat het bit pijn doet.

En nog iets: probeer niet iedere keer met het bit tegen de tanden te drukken, dat is namelijk ook best wel pijnlijk.
En een duim in de mondhoek moet toch doorgaans voldoende zijn om het paard zijn mond open te laten doen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 16:49

ik heb de eerste keer mijn bit nat gemaakt en even door de suiker heen gehaald....heerlijk vond ie dat!! toen ik voor de tweede keer het bit voor zijn neus hield hapte hij het bit bijna uit mijn handen...stroop ofzo kun je ook gebruiken.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 16:50

Cassidy schreef:
Heb je de tandarts er al bijgehad voordat je met het bit begon? Doppen en wolfstanden dienen te worden verwijdert voordat je aan een bit begint. Als ze al pijn hebben bij het beleren zal het altijd in hun achterhoofd blijven zitten dat het bit pijn doet.

En nog iets: probeer niet iedere keer met het bit tegen de tanden te drukken, dat is namelijk ook best wel pijnlijk.
En een duim in de mondhoek moet toch doorgaans voldoende zijn om het paard zijn mond open te laten doen.

kan een kern van waarheid in zitten maar hoe deden ze dat vroeger dan?? toen was er geen paardentandarts, naar mijn weten???

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 16:53

Ik denk dat er vroeger ook niet zo heel erg zachtzinnig werd omgegaan met paarden die bepaalde dingen niet wilden Lips are sealed.
Omdat bepaalde dingen tegenwoordig bekend zijn, betekend dat nog niet dat het overbodig is om daar rekening mee te houden. En vroegah was niet alles beter....Lips are sealed

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 16:58

daar heb je gelijk in...vroeger was ook niet alles beter, maar ik geloof toch niet dat alle mensen hardhandig te werk gingen en mijn jonge knollie heeft ook alle doppen enzo nog en heeft nergens last van...volgens de paardentandarts dan...dus is het wel noodzakelijk dan?? moeten alle jonge paarden voor het beleren naar de tandarts?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 17:41

Ik zou het doen, als je de mogelijkheid hebt om problemen te voorkomen, waarom zou je het niet doen? Ze hoeven er geen last van te krijgen, maar mijn tweejarige is afgelopen Oktober ook voor het eerst naar de tandarts gegaan en moest worden gevijld. Wolfstandjes zijn daarbij ook meteen verwijderd...
Je kunt ook wachten tot ze er vanzelf uitvallen, maar als je al een beetje met hoofdstel en bitje aan het werken bent, ben ik ze liever kwijt.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 18:19

hihi, leuke tip van die appelstroop...Net meteen even geprobeerd! Ik had het bit in de appelstroop gedoopt...hield het voor z'n snoetje en...HUP, bit zat er in OK dan!

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 21:05

Ik heb mijn paardje aan het bit laten wennen door gewoon eerst het hoofdstel om te hangen en dan het bit maar aan 1 bakstuk. En dan het bit zo los doen dat je hem zo voor zn mond kan houden. Toen heb ik met mn hand het bit tegen zn mond aangeduwt en met mn andere hand een beetje gefriemeld in zijn mondhoek. Toen hij zijn mond een klein beetje opendeed, bit erin en vastgemaakt (is wel handig als je er dan een 2e persoon bij hebt voor het rechterbakstuk strakker te maken) Zodat het bit er niet uit kan vallen. En dan gewoon laten staan en een paar snoepjes geven. Na dit 3 keer te hebben gedaan kon ik het hoofdstel zo indoen (hij hapt het bit zo in Lachen )

Je moet wel snel zijn en ook eerst zorgen dat jij met je handen al aan de mond mag komen, daar zijn ze vaak gevoelig op.
Ik heb ook een westernbitje en die zijn wat dunner, dus dat is ook makkelijker, hij hoefde zijn mond dus niet zo ver open te doen. De eerste paar keer dat hij het in had vond hij het echt niet leuk, schudden met zn hoofd en echt een beetje uit zn doen. Maar toch is hij het leuk gaan vinden, want ik hoef het bit maar voor zn hoofd te houden en hij pakt hem zelf met zijn mond. *LOL*

Veel succes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 21:38

honing eraan smeren wil soms ook wel helpen

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 21:44

ik weet dat inge heel lief voor lio is, rij ook bij haar op stal

inge zullen we het van de week samen even proberen? hoor hier al stroop, honing en suiker
en lio is lekker bekkie dus zal toch wel gaan lukken?

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 21:48

Echt? Wow Haha!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 22:25

Ja is goed om het samen te proberen, maar ik ben er meestal 's avonds dus. Komend weekend kunnen we het wel doen...
Neem ik een pot honing, appelstroop en basterd suiker mee.
Eens zien wat Lio het lekkerst vind.
Ja ze is inderdaad om te kopen met een snoepje, als ze bijvoorbeeld dwars is en niet mee wil komen... snoepje ervoor en lopen!
Mevrouwtje zoetekauw
Laatst bijgewerkt door IngLio op 06-12-04 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 22:29

Een vinger op de lagen leggen en wat porren helpt bij mijn jonge paard altijd erg goed. Als je vinger op de lagen legt gaat automatisch de mond open is mij eens vertelt. Sucses.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 22:36

Waar vind ik de 'lagen'?
tsja het is mijn eerste en ook nog jonge paard, dus ik zit boordevol vragen en sta open voor alle tips...

umpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 22:41

alle mensne hier geven te moeilijke antwoorden. De enige maar dan ook GOEIE oplossing is een SMAAKBITJE kopen. Die zijn er in allerlei verschillende smaken. appel, peperemunt enz. Dat heeft mijn piony ook gehad toen hijw erd beleerd en hij nam het bitje altijd gemakklijk ana omdat hij het elkker vond omdat als hije r dan op kauwt er ene smaakje van af komt. Hij heeft nu ene geoon bit en nog ls ik met het hoofdstel aankom vind hij het erschrikkelijk leuk om het bitje in te doen ahha echt lief. ZEKER DE MOEITE WAARD!!!!!!!!!!!!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 22:43

Ow joh ik wist niet eens dat dat bestond.
Waar verkopen ze die? Volgens mij heb ik die niet zien hangen bij Horseplaza in Nieuwegein/Houten.
Wat kost dat?

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 23:17

Ik ben niet zo fan van die smaakbitten, vaak zijn dat rubberen bitten die behoorlijk kunnen schuren.
Koop gewoon een zacht bitje, bv een K&K Conrad Ultra...
Ik heb alles zonder snoepjes geleerd, dat kan prima hoor!
De lagen bij een paard zitten ongeveer achter waar bij jezelf je kiezen ophouden, op dat zachte stuk kaak. Dat zijn de lagen bij een paard.

Maar als je alles voor het eerst zelf moet doen, kan het heel fijn zijn als iemand je erbij kan helpen, dat maakt je zelf ook wat zekerder Knipoog
Veel succes!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 23:30

Ik heb nu een dubbelgebroken bitje, met plat koperen middenstukje. Zo'n bit hebben heeft de eigenaresse van onze stal ook gebruikt om haar jonge appaloosa mee te beleren en hij doet het er prima op!
Ik denk dat ik eerst eens een pot honing of appelstroop ga proberen, i.v.m. de financien van deze maand... dure maand hoor december!
Maar we vragen een zweetdeken voor Kerst Knipoog

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 23:33

Ik heb 2 smaakbitjes op Divoza gevonden en zijn nog onder de 25 euro (Happy Mouth), maar inderdaad staat er al bij: Iets scherpe inwerking
en van rubber...

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 23:47

of gewoon géén bit? Kan ook toch? Mijn paardje wordt nu ook beleerd en het is niet de bedoeling dat hij een bit in gaat krijgen.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 23:56

Lio heeft ook niet direct een bit in gekregen hoor. Ik heb haar eerst gefreestyled op de manier van Emiel Voest en Monty Roberts (waar sommigen van jullie het wel of niet mee eens kunnen zijn) wat erg goed werkte bij Lio. Ze accepteerde mij als leider. Daarna ben ik het freestylen uit gaan bouwen tot longeren aan het halster en aan een bitloos hoofdstel. Ze heeft nu pas 2x een bit in gehad en is inmiddels 3,5 jaar

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 00:48

Niks mis met een bit hoor, zolang je het voor communicatie gebruikt en niet voor controle.

Kun je wel goed zijn mond masseren met je handen? Dus met je vingers onder zijn lippen, tandvlees masseren enzo?

Als dat goed lukt, zal hij het vast ook toestaan als je met je vinger bij zijn mondhoek zijn mond wat open 'duwt'. Je kan op de lagen duwen, dat is het gedeelte van de kaak waar geen kiezen zitten. Of wat meer op de tong (meestal doen paarden in het begin gelijk hun mond open als ze wat bij hun tong voelen)

Met stroop is een goed plan, om hem gelijk een positieve associatie te laten krijgen met het bit. Maar dan moet hij het bit wel eerst in zijn mond krijgen Haha!

Smaakbitje lijkt me nogal chemisch, vooral als het maanden lang blijft geuren of smaken.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 01:11

Ik mag haar een beetje haar lippen van elkaar halen, mijn vinger op de lagen (weet nu waar het zit Haha!) leggen en drukken, haar tong kietelen en dan gaat idd haar mond open. Verder mag ik haar mond vasthouden met 2 handen. Maar echt fijn vind ze het nog niet denk ik, maar ja wie vindt het wel fijn als iemand in je mond zit....
Lastig te peilen dus bij een paard, maar ik doe mijn best.
Wil in ieder geval niet dat ze er een angstige ervaring aan over houdt, dus vandoor ook de start van dit topic!