Wie heeft er ervaring met hoefschoenen???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nancyimka

Wie heeft er ervaring met hoefschoenen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 12:40

Hallo,

Is er iemand die ervaring heeft met hoefschoenen? Van ieder merk? Ik heb zelf namelijk ook hoefschoenen voor mijn fjord(van smit dus op maat gemaakt), en ze heeft constand korstjes en de laatste keer bloede het zelfs. Ik heb al van alles geprobeerd (dit is namelijk mijn tweede paar als) ik heb rustig opgebouwd, Ze heeft er eerst een uurtje mee in het land gestaan een weekje later ben ik ermee gaan wandelen dit ging allemaal goed daarna ben ik ermee gaan rijden, en dit ging niet zo goed tenminste eerst wel maar nu heeft ze weer wondjes. Ze word regelmatig bekapt (eens in de 8 a 10 wk) de schoenen heb ik sinds augustus dus ze zijn ook niet te klein. Ik heb dr koten kaal geschoren dit werkte ook niet ook als dr koten behaard zijn heeft ze korstjes ik word er gek van! Wie heeft er ook slecht ervaringen met de schoenen? Goede zou ik ook graag willen horen en ook graag van andere merken. Mischien dat ik die dan kan overwegen te kopen!
Ik hoop dat er veel oplossingen voor dit probleem zijn!

Groetjes nancy

Bram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 12:47

wat ik gehoord heb, is dat hoefschoenen helemaal niet goed zijn omdat ieder pas gedempt word door het materiaal. Ze wordt het hoefmechanisme afgezwakt, waardoor weer andere problemen kunnen ontstaan. ik zou zelf dus kiezen voor ijzers. Ik hoop dat je hier iets aan hebt?!

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 13:13

Hoi,

Ik heb altijd begrepen dat het hoefmeganisme vast word gezet met ijzers!
Ik had ook juist problemen met ijzres dr hoeven wilde niet groeien. En ze vond het heel erg vervelend als ze beslagen werd. En bovendien haaft ze zo'n twee jaar geleden dr ijzer afgetrapt en die is in dr hoef terecht gekomen waardoor ze weken zeer kreupel gelopen heeft dus als het even kan wil ik er nooit meer ijzres onden. En zelfs de hoefsmid zei mij dat ik er goed aan gedaan heb de ijzers eraf te halen dr hoeven groeien nu heel erg hard voor haar doen dan. Nou en hij moet er zn brood mee verdienen.
Maar toch bedankt voor je reactie ben er we blij mee!

Groetjes nancy

Rosemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 13:36

Gebruik even de zoekfunctie! Er is al heel veel over geschreven (door voor en tegenstanders).

En voor Bram: hoefschoenen worden alleen gebruikt als je met je paard over de (verharde) weg gaat rijden. De rest van de tijd (gemiddeld 23 uur per dag bij de meeste paarden en misschien wel meer als er veel in de bak wordt gereden) kan het hoefmechanische werken naar behoren omdat de hoef niet wordt belemmerd door ijzers of schoenen.

Lees anders de pagina van Gerrit Smit uit Rijssen eens! Daar staat een heleboel duidelijk uitgelegd. Ik zelf heb zijn hoefschoenen en ben wel tevreden. Ik gebruik ze echter maar een paar keer per jaar.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 14:28

Heb je al sokken geprobeerd?

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 15:19

Hoi,

Ja sokken heb ik ook al geprobeerd en dan krijg ik die schoenen helemaal niet meer aan!
Ook heb ik verband om dr koten gadaan ook dit werkte niet!

Smit gaf als oplossing een flinke klodder uierzalf er tussen doen, en dit werkte wel (een beetje) maar dan heb je weer het probleem dat je ze ook zo weer kwijt bent met rijden en zeker als je zo'n heet hoofd als ik hebt.
Groetjes nancy OK dan!

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 12:43

hoefijzers begrenzen het hoefmechanisme en niet hoefschoenen
ik zweer ook bij natuurlijk en mijn paarden krijgen dan ook nooit zolang we zo kort bij het bos blijven zitten hoefijzers

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 12:57

beautyke schreef:
hoefijzers begrenzen het hoefmechanisme en niet hoefschoenen
ik zweer ook bij natuurlijk en mijn paarden krijgen dan ook nooit zolang we zo kort bij het bos blijven zitten hoefijzers

Daarom heb ik ook de ijzers eraf laten halen en schoenen aanlaten meten. heb jij hoefschoenen en zo ja welk merk en schuren ze?

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:10

Ik heb ook hoefschoenen, al heb ik ze gelukkig niet meer echt nodig. Toch bewaar ik ze voor 'noodgevallen'. Fenna wordt nu natuurlijk bekapt volgens de Strasser methode en dat gaat prima, haar hoeven zijn nog verre van goed qua vorm maar we rijden weer.
Mijn schoenen zijn Old Macs, echt hele fijne schoenen maar helaas zijn ze iets te groot. Wandelen gaat wel, maar rijden durfde ik niet aan. De schoenen zitten wel heel mooi en stevig en Fenna heeft er nooit plekjes aan over gehouden. Gelukkig, maar ik kan je dus geen echte raad geven.....

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 18:59

Ik heb Dallmer's voor Guinness, bevallen heel goed. In het begin had ze ook wat last van wondjes in de kootholtes, maar na rustig opbouwen (begonnen met bijna dagelijks 10 minuten, afgelopen zomer heeft ze zonder problemen een rit van 6 uur gelopen). De schoenen zijn aan de achterkant gepolsterd met neopreen. Ze blijven goed zitten, verschillende onderdelen zijn te vervangen.
Nadeel: de zolen zijn niet te vervangen en ik vind dat die vrij snel slijten. Ik heb de schoenen nu 10 maanden, Guinness draagt ze gemiddeld 3 uur per week (moet er wel bij zeggen, dat Guinness de voorhoeven erg snel slijt en dat er veel (ver)harde wegen zijn hier) en ik hoop dat ik ze nog tot de zomer kan gebruiken, maar ik vrees dat ik dan wel aan nieuwe toe ben. Kosten € 130,-, www.dallmer.de

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:20

Sinds mei dit jaar heb ik de ijzers onder mijn paard vandaan laten halen en ben overgestapt op natuurlijk bekappen.
Hij is van de een op de andere dag gewoon op blote voeten gekomen, dit heeft geen problemen gegeven. De eerste maand liep hij iets gevoelig op van die scherpe kiezel paden, maar dat is over.
Doordat ze anders worden bekapt, slijten de hoeven niet erg. Hoe meer hij loopt, des te sneller de hoeven normaal slijten, maar omdat ze anders worden bekapt gaan op dat moment de hoeven groeien. Heb je een periode van rust, dan gaat het groeien weer minder.

Mijn paard loopt heel wat stukken ovder de verharde weg, ook in draf. En het gaat nog steeds prima. Geen problemen meer met scheuren, brokkellen etc.

Dus probeer eens een natuurlijke hoefsmid, als het je niet bevalt, kan je altijd weer terug op de "normale" manier.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 11:17

Mijn hoefsmid bekapt haar al op een natuurlijke manier als ze al bekapt word.... meestal als ze wat lang staat ga ik één keer zonder schoenen naar buiten en dan staat ze weer netjes en als ze scheef staat laat ik dr bekappen, maar ik vind dat zo zielig omdat ze dan minstens 1 á 2 wk heel voorzichtig loopt. Dus probeer ik het zo op te lossen dan gaat het goed! De hoefsmid komt bij ons zoiezo om de 8 á 10 weken wel op stal dan laat ik m altijd wel even kijken of er wat moet gebeuren maar dat hoeft meestal niet.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 20:41

Verplaatst naar VMR

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 23:28

He Siggy!

Eindelijk nog een Dallmer drager!!!

Ik kom noooooit iemand tegen die Dallmertjes heeft!
Slijten valt heel erg mee bij mij, ze zijn heel dik en kunnen wel wat hebben.

Kijk maar in mijn profiel!

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 15:14

Hoi hoi,

Zondag (ja een rare dag) komt de hoefsmid die ze heeft aangemeten kijken wat het probleem is. Dus ik hoop dat er nou eindelijk een oplossing komt voor dit probleem want die bak heb ik nou wel gezien! Ik hou er niet van om in de bak te rijden! En je kan bij ons zulke leuke rondjes rijden maar alleen over het asfalt... en dat kan ze niet met dr tere hoefjes. Je kan wel stukjes in de berm maar dan moet je altijd het zelfde rondje en aan het einde van het rondje moet je over een heel smal bruggetje van hout en die is nogal erg glad met dit vreselijk sombere weer!

Nou ik meld het we of er wel of geen oplossing voor komt!!!

Groetjes nancy

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 15:22

Cornelie gebruikt een soort tape, flexrap ofzo?? misschien haar even PB en?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 16:00

Ik heb een paar Marquis in de aanbieding maat 2. Heel weinig gebruikt.

KikiR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 23:56

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 12:14

Hoi hoi,

De hoefsmid is woensdag geweest en die heeft mijn schoenen uitgesneden! Ik kon alleen niet meteen rijden ermee omdat ze nog een korstje had zitten. Maar zaterdag was alles weg en ben toen gaan rijden, wel rustig aan heb maar 1x gedraafd, maar ze had gister geen korstjes in dr koot ervan! Dus ben gister weer gaan rijden en heb toen wat meer gedraaft en een klein stukje gegalopeerd en ze was erg braaf! Maar toen ik thuis kwam had ik wel het idee dat ze weer een schuur plek had in dr rechtervoor koot maar dat kan ik vanavond pas nakijken! Als jullie nou ook van die smit schoenen hebben en je hebt ook last van die plekken kan je eventueel een hoefsmid erbij halen die ook met die schoenen bezig is die kan je dan helpen!!

Groetjes nancy

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 12:19

ik heb altijd het probleem dat ze eraf schieten met galop, in draf schopt ze ze soms uit, en 1 x is het zelfs gaan bloeden!
onder het zadel rij ik dan ook gewoon bloot, en alleen voor de wagen met.
bij mij zijn ze helemaal op maat gemaakt, gipse mallen gemaakt etc. maar toch past het niet 100%.
ik vind het eigenlijk een teleurstelling, de hoefschoen.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 12:36

Hoi hoi,

Dat probleem had ik ook met die oude schoenen!!! Toen heb ik smit op gebeld en die zei: Hoe lang heb je die schoenen al? Ik had ze zeven maanden en als ik die mallen van dr hoef tegen die hoeven aanhield waren die hoeven een heel stuk smeller geworden!
Toen vroeg ik of ik die schoenen dan niet op kon vullen? Dat kon met een stukje hard hout of een stuk rubber een zooltje te maken! Je moet dan zeg maar een stukje rubber halen en daar moet je die mallen op zetten en dat uitsnijden en in de schoen doen! Jou paard heeft waarschijnlijk ook op ijzers gestaan hiervoor?! Dan worden ze echt een heel stuk smaller in de loop der tijd! Maar met dat zooltje vul je het op en zitten ze weer een stuk beter! Ik hoop dat het bij jou ook werkt! Maar als het je eerste paar is geloof ik dat je er maar een jaar mee doet ivm het smaller worden!
Ik heb namelijk nu met die nieuwe schoenen er geen last meer van ik heb ze nu vanaf het eind van de zomer en heeft ze pas 1x uit geschopt en dat was omdat ik dr een beetje raar in hield omdat ze aan de haal wilde! Maar verder heb ik er geen last meer van gehad!

Ik hoop dat je er een oplossing voor kan vinden ik vind nemelijk het een grote verbetering geen ijzers meer! Als het opgelost is met die wondjes vind ik het super schoenen!!!

Groetjes nancy

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 14:30

ik leer nu op de mencursus dat het hoefmechanisme niet wordt gestoord mits niet alle nagels erin worden geslagen. dus met 5 of 6 nagels is er niets aan de hand. ik ken ook geen enkle hoefsmid die alle nagels erin slaat.
waarom ben je eigenlijk aan hoefschoenen begonnen? had je problemen met de ijzers? ik zit er namenlijk over te denken 1 of 2 hoefschoenen te kopen voor als ik onderweg een ijzer kwijt raak. maar ik zal nooit de ijzers omruilen voor hoefschoenen. zeker niet na alle ervaringen van andere mensen!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 15:44

laura2span schreef:
ik leer nu op de mencursus dat het hoefmechanisme niet wordt gestoord mits niet alle nagels erin worden geslagen. dus met 5 of 6 nagels is er niets aan de hand. ik ken ook geen enkle hoefsmid die alle nagels erin slaat.
waarom ben je eigenlijk aan hoefschoenen begonnen? had je problemen met de ijzers? ik zit er namenlijk over te denken 1 of 2 hoefschoenen te kopen voor als ik onderweg een ijzer kwijt raak. maar ik zal nooit de ijzers omruilen voor hoefschoenen. zeker niet na alle ervaringen van andere mensen!

bedenk wel dat je paard erg ongelijk staat als hij een schoen aanheeft, en voor de rest ijzers!
ook denk ik dat het niet zo handig is met aan laten meten, want een hoef waar net een ijzer af is, is vaak breed door scheurtjes etc, dus echt goed passen zal het nooit!

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 23:47

Ijzers brengen wel degelijk schade aan de hoeven en houden het meganisme vast. Het lijk mij idd geen goed idee om 1 schoen te nemen als nood! Ook idd omdat het paard dan ontzettend ongelijk staat!

Ja ik had heel erg veel problemen met mijn ijzers! Mijn paardje dr hoeven groeide voor geen ene meter! Iedere keer moest hij net boven de gaten slaan waar de vorige gezeten hadden waardoor alles naar elkaar scheurden. En ze is een keer op gejaagd in het weiland en toen heeft ze dr ijzer afgeschopt en daar is ze toen in gaan staan en heeft toen weken kreupel gelopen! Vandaar dat ik toen over gegaan ben op die hoefschoenen. En dit bevalt mij qua hoeven heel erg goed. Over het grindpad loopt ze altijd wel erg gevoelig maar ze is dan ook hoefbevangen geweest dus dat hou je toch wel! Maar dr hoeven groeien nou wel wat harder! Zelfs mijn hoefsmid zegt dat ik er goed aan gedaan heb die ijzers er af te halen!
Ik ben heel erg blij zinder ijzers en aan de schoenen word nog gewerkt!

Groetjes nancy

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 07:47

Meld mij Lachen
Ik heb ook Smitjes voor pride. En ik maak 'sokjes' van Vetrap 3M ( ik heb ook o.a. flexwrap getest maar vetrap vind ik het fijnste ) . Het ligt een beetje aan de ondergrond waar je gaat rijden maar hoe muller de ondergrond hoe hoger je de vetrap wikkelt. Het gaat erom dat je voorkomt dat er zand komt tussen de huid en de vetrap. Op die manier krijg je geen schuurplekken. Aantrekken is heel simpel. Neem een diepvrieszak, knip de onderkant eraf, om de voet doen, schoen glijdt zo aan en trek de zak er weer tussenuit. Dan zit de schoen mooi om de voet en alles zit nog op z'n plek. Ik heb er nu ook al 2 x een endurance mee gereden en geen plekje meer te zien!! En pride heeft echt geen bikkelbenen, hij heeft witte voetjes en een zeer zacht en gevoelig huidje.