Zadeldekje schuurt, welk merk niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Piaffe

Zadeldekje schuurt, welk merk niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 22:05

Mijn zadeldekje schuurt op de rug van mijn paard, nu krijgt ze daar dus een kale plek/ de haren breken af. Dit is sinds 2 weken, terwijl ik het dekje al langer gebruik, heel apart Verward
Bij wie gebeurt dit nog meer? Welke merk dekje gebruiken jullie, zonder dat het schuurt?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 22:08

Weet je zeker dat je zadel wel past? Dat is meestal meer een teken als de haren afbreken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 22:10

En trek je het dekje wel goed op?

tam20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 22:16

Ik heb dekjes van verschillende merken en heb hier (gelukkig) nog nooit last van gehad, vraag me daarom idd ook af of het niet een andere oorzaak heeft.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 23:17

Op welke plek schuurt het?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 23:21

Vaak is het kaal worden en drukkingen veroorzaakt door slecht liggende dekjes. Je moet goed opletten of je het dekje op de juiste manier neerlegt.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 23:25

Mischien is het gewoon versleten? Dat heb ik met mijn pad. Plus dat winterhaar sneller afbreekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 23:37

ii heb verschillende dekjes van het goedkoopste huismerk tot aan duurdere merken maar geen dekje schuurt bij Luck..

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 23:39

Heb ik ook, mijn paard is een volbloed met een erg dun velletje. Ze heeft ook heel snel schuurplekken. Het enige dekje waar het niet bij gebeurd, is bij mijn Anky-pad. Kost een paar centen, maar geen schuurplekken meer!
Vooral met dekjes met koord aan de randen heeft mijn paard last van schuren.

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 23:42

PeruaansePas schreef:
Op welke plek schuurt het?

Bij mij schuurt het dekje aan de achterste rand, achter het zadel.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 23:45

Ik heb geen een van al mn dekjes die schuurt...
Misschien moet je een gaatje strakker aansingelen, zodat het minder kàn schuiven?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 23:46

En op tijd wassen, anders wordt de achterkant snel hard.

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 23:46

Ik heb ook allerlei dekjes, op verschillende paarden, ook één met een gevoelig velletje, maar nooit schuurplekken.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 23:47

Ik ken het probleem, en bij mij heeft het niks te maken met aansingelen of een niet passend zadel. het ligt er gewoon aan dat de rand van dekjes vaak erg hard is, vooral op de naad die op de rug ligt.
Ik heb ook al vanalles geprobeerd, maar het wil niet echt helpen. Resultaat: lichtbruine haartjes (afgeschuurd) op de rug net achter het zadel (bij een bruin paard)

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 23:49

Tulandro schreef:
En op tijd wassen, anders wordt de achterkant snel hard.

Dat zowieso! OK dan!

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 23:51

Ik neem aan dat ze die optie ook al wel geprobeerd heeft Verward

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 23:53

SarahJ schreef:

dan moet je denk ik even je zadel na laten kijken, het schuift dan van links naar rechts en zo wordt het kaal. evt dikke pad of tijdelijk een wollen deken eronder?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 00:02

Dat komt door het van links naar rechts (of andersom Haha! ) schuiven van het dekje met je zadel...

Vaak zie je dit alleen zo tegen de winter omdat de haren dan langer en breekbaarder zijn , misschien was het in de zomer ook zo alleen braken de haren toen niet af

jorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 00:23

anky pad!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 09:30

SarahJ schreef:

Dat is wel een onverwachte plaats. Zit er misschien een sierrandje op het dekje genaaid? Het kan zijn dat de stiksels van het dekje schuren. Is het dekje schoon? Kijk ook eens naar de kussens van je zadel. Het zou kunnen dat in de vulling bulten zijn ontstaan die schuren.

Bloos [edit: lees nu pas de andere reacties. Ik val in herhaling]

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:09

Heb het ook bij mijn paard. Zijn ruggegraat ligt net iets hoger precies op de plek achter het zadel. Sommige dekjes schuren dan de haartjes weg. Onlangs heb ik 2 BR Event dekjes gekocht die weliswaar een sierrand hebben, maar toch niet schuren. Ik probeer wel het dekje aan de achterkant wat omhoog te trekken als ik op mijn paard zit, maar of dat helpt... (met rijden zakt het weer terug).

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:23

SarahJ schreef:

Ja bij mij ook, en aan de achterkant waar het puntje van het dekje zit. Normaal heeft hij er geen last van, maar nu hij geschoren is wel Lachen .

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 11:46

Pascha schreef:
Ik ken het probleem, en bij mij heeft het niks te maken met aansingelen of een niet passend zadel. het ligt er gewoon aan dat de rand van dekjes vaak erg hard is, vooral op de naad die op de rug ligt.
Ik heb ook al vanalles geprobeerd, maar het wil niet echt helpen. Resultaat: lichtbruine haartjes (afgeschuurd) op de rug net achter het zadel (bij een bruin paard)

Ik ga met Pascha mee, heb dus precies hetzelfde. Het is echt de achterste rand van het dekje dat bovenop de rug ligt. Daar komt het zadel dus niet. Mijn paard krijgt dus ook van die lichtbruine haartjes daar. Je ziet het niet, maar het lijkt mij voor het paard niet fijn.

Ik was mijn dekjes regelmatig, dus daar kan het niet aan liggen. Verder heb ik 1 met sierrand en 1 gewone, die wissel ik af, dus ik kan geen boosdoender aangeven. Het zadel ligt goed en ik singel goed aan, dus daar ligt het ook niet aan.

Denk dat ik een stuk bont/ badstof oid aan de binnenkant van de dekjes ga naaien, misschien helpt dat. Anky dekjes heb ik het niet zo op.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 11:53

Ik heb alleen Imperial Riding shabrakken kwam ik laatst bij toeval achter. Ik zal niet snel meer van merk veranderen. Dit merk bevalt erg goed: slijtvast, kleurvast en met een prima pasvorm, dus met schoftruimte. Nog nooit last gehad van schuurplekjes (17 jaar ervaring met dit merk).

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 11:57

SarahJ schreef:

Bekend verhaal ik heb dit ook al jaren vooral in de winter als de haren dikker worden. En idd met de anky dekjes heb ik het niet de randen zijn ook zachter dan bij de andere dekjes.

Vooral als je paard geschoren is merk je dat er meer kale plekken komen het ene paard heeft het niet de andere heel erg. het is niet dat het dekje niet goed ligt of je zadel maar puur omdat de rand even iets irriteert. Ik heb het al jaren zolang het niet open of kapot gaat leer ik ermee leven. Soms smeer ik er wat vaseline op voor het rijden.

Enige wat je kan doen in de winter is met dekjes rijden waar de randen zacht van zijn. Zoals met de Anky dekjes maar ook een aantal Equiline dekjes hebben dat.