gebruik touwhalster vs gewoon halster

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_S

gebruik touwhalster vs gewoon halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 21:08

hallo,
wie gebruikt er hier en touwhalster en
wie gebruikt er hier een touwhalster
en waar gebruken jullie je touwhaster voor
gebrukken jullie het gewoon om je paard mee vast tezetten ed, rijden jullie er mee?
ben benieuwd OK dan!
groetjes kim

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 21:15

Ik heb niet zo veel verstand van touwhalsters, ik rijd ermee en als ik ga wandelen doe ik hem soms om verder niet.

Een paard vastzetten met een touwhalster kan gevaarlijk zijn omdat zon halster niet los kan schieten bij druk van het touw een paard zou zichzelf kunnen ophangen in een paniek/schriksituatie!

Ook het in de weide laten lopen met een towhalster lijkt me onverstandig om dezelfde reden als hierboven.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 21:21

ik gebruik een touwhalster bij alles. De werking is veel duidelijker dan een gewoon halster. Het geeft geen druk als je niets doet, maar wel als je wel wat doet. handig voor grondwerk en rijden!
Ik vraag me altijd af of een gewoon halster wel loslaat als ze gaan hangen? ik zou zowieso een paard dat hangt niet vastzetten.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 21:45

sanne83 schreef:
ik gebruik een touwhalster bij alles. De werking is veel duidelijker dan een gewoon halster. Het geeft geen druk als je niets doet, maar wel als je wel wat doet. handig voor grondwerk en rijden!
Ik vraag me altijd af of een gewoon halster wel loslaat als ze gaan hangen? ik zou zowieso een paard dat hangt niet vastzetten.

Dat is niet wat ik bedoel, ieder paard hoe braaf ook kan als je hem vast zet aan vb een hek of haak aan de muur schrikken en in paniek raken in dat soort situaties is een touwhalster dus erg onveilig en kan gevaarlijk situaties opleveren.
Een halster kan bij plotselinge druk losschieten je kunt je afvragen in hoeverre dat dan veilig is, maar tijdens het vastzetten is dat zeker wel het geval.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 21:51

hhm ik vraag me dus af of een gewoon halster wel losschiet, aan de andere kant kan je een touwhalster wel makkelijk lossnijden in een noodgeval, maar misschien is een veiligheidsknoop nog wel het handigst Haha! Ik zet mijn paard wel vast aan een touwhalster, ik weet niet eens of ik nog wel een normaal halster heb Haha!

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 22:18

Verplaatst naar VMR

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 22:25

ijslandertje schreef:
hallo,
wie gebruikt er hier en touwhalster en
wie gebruikt er hier een touwhalster
groetjes kim

uhmn vreemde vraag stelling
maar nee gebruik geen touwhalster
ze blijft zelf wel staan die lieve schat (is trouwens niet van mij maar van Thirza hier op bokt)
is tinker, lijkt me zo iellig staan bij dat vrij grootte hoofd
maar das kwestie van smaak denk k

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 22:43

Ik gebruik ook gewoon een normaal halster.. ligt dr natuurlijk helemaal aan hoe t paard is.. maar bij mn skattie vink t nie mooi Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 23:37

Met een touwhalster kan je je paard niet vastzetten, als hij eraan gaat hangen kan het gaan snijden en dat veroorzaakt nog meer paniek en hij kan ook niet makkelijk losgemaakt worden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 03:50

Ik zet mijn pony er ook niet mee vast. Ik zei ook altijd dat hij niet gaat hangen, maar dat deed hij vandeweek dus wel (met zijn gewone halster). Hengstenketting brak doormidden, dus er zat flink wat kracht achter en wil er niet aan denken wat er gebeurd was als hij een touwhalster om had gehad... Scheve mond

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 11:51

ik heb geen touwhalster
en als ik er 1 zo hebben zo ik mijn paard er zeker niet aan vast zetten
touwhalsters lijken mij daar niet zo stevig voor

findi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 14:56

ik gbruikk een gewoon halster
maar alleen als ze in een weide met zeer lang gras staat.
als ze in haar gewone weide, paddock of stal staat dan doe ik die niet om, want dan heeft ze openwonden onder het halster (van het wrijven uit verveling denk ik)
ik vond zo'n touwhalster wel leuk , maar ik heb nog altijd geen gemaakt omdat het er gevaarlijk uitziet. maar ik heb dan ook zo'n inventief paard.

ps: mijn paard maakt een veiligheidsknoop in een secondje los hoor.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 15:10

ik heb een touwhalster maar dat heb ik alleen bij me als de bekapper komt, die doet Parelli.

Ik vind het verder een onbruikbaar ding, ik heb een stevig stalhalster en een hengstenketting, dan gaat het goed, op het touwhalster reageert mijn paard helemaal niet, dan peert ie hem steeds.....

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 18:41

ik bedoel wie gebruitk er hier een touhalster
en wie gebruikt er hier een gewoon halster

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:55

wenny schreef:
ik heb geen touwhalster
en als ik er 1 zo hebben zo ik mijn paard er zeker niet aan vast zetten
touwhalsters lijken mij daar niet zo stevig voor

Haha een touwhalster niet stevig??
Die zijn juist steviger dan stalhalsters Haha! Vaak zijn ze namelijk van zeil of bergbeklimtouw gemaakt. Zou wat zijn als dat niet stevig was Tong uitsteken

Ik gebruik nauwelijks een touwhalster, heb liever mijn stalhalster met hengstenketting. Dat is ietwat veiliger met mijn jonge pony

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 19:18

ijslandertje schreef:
ik bedoel wie gebruitk er hier een touhalster
en wie gebruikt er hier een gewoon halster

Verward

Ik denk dat je niet kunt stellen, ik gebruik bv ALLEEN een touwhalster alleen met bv het vastzetten in de trailer is het al link, dan zou je dus een gewoon halster om doen.

Tuurlijk kun je alleen een gewoon halster gebruiken dat doen de meeste denk ik.

Maar wat bedoel je nu precies met wie gebruikt er een touwhalster en wie en gewoon halster, voor wat/waar en hoe? ofzo

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 19:49

ik bedoel gewoon in het algemeen wie er voornamelijk of alleen maar een touwhalster gebruikt Knipoog

ik ben benieuwd naar de voor en nadelen van een touwhalster

maar mijn vragen zijn nu beantwoord dus bedankt OK dan!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 19:50

ijslandertje schreef:
ik bedoel gewoon in het algemeen wie er voornamelijk of alleen maar een touwhalster gebruikt Knipoog

ik ben benieuwd naar de voor en nadelen van een touwhalster

maar mijn vragen zijn nu beantwoord dus bedankt OK dan!

oww....okee Haha!

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 19:55

sorry dat ik zo onduidelijk was Knipoog

Aman_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 20:03

Ik gebruik een gewoon halster, heb niet eens een touwhalster. Haha!

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 20:04

Ik gebruik vrijwel altijd een touwhalster. Zo'n normaal halster heeft mn paard alleen om als er vliegensliertjes aan zitten in de zomer in de wei.

Een paard met touwhalster mag je namelijk niet 'onbeheerd' achter laten. Zoals al gezegd is: het gaat niet (makkelijk) kapot als je paard vast komt te zitten en hard trekt.
Wel kun je het touwhalster veilig maken door een musketonhaakje toe te voegen.

Aan de andere kant: een paard vastbinden met touwhalster wordt niet aangeraden voor je Level 1 doorlopen hebt, maar hij moet natuurlijk ook leren om goed vast te staan.
Als je paard goed heeft leren wijken voor druk, zal hij niet meer snel echt gaan hangen. Een touwhalster ontmoedigd dat hangen ook Lachen
En als hij hard trekt aan het touw, zal eerder de clip van je halstertouw kapot gaan dan het halster zelf. En dat is met stalhalsters toch ook meestal wel zo...

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 00:23

Ik gebruik in en rond de stal een stalhalster, omdat dat makkelijk even om te doen is. Maar bij het rijden, wandelen, grondwerk, lange lijnen, etc. gebruik ik vrijwel altijd een touwhalster. Dan wel een parelli halster, die van Emiel Voest vind ik erg scherp.
Met een touwhalster reageert mijn pony heel goed op hulpen omdat er knopen op bepaalde punten zitten. Zo is het voor haar duidelijker wat ik bedoel. En daarbij vindt ik het erg mooi staan, heel chic (ik heb dan ook een zwarte bij een donkere 'zweet'vos).... Komt natuurlijk ook omdat de pony erg mooi is

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 11:09

Ik reed altijd met een touwhalster op mijn oude verzorgpaard.
Op mijn eigen paard gebruik ik hem met longeren, loswerken en grondwerkoefeningen. Soms pak ik hiervoor ook een gewoon stalhalster, het is maar waar ik zin in heb om te pakken Lachen
Ik wil op de lange termijn ook dit paard graag gaan rijden op een touwhalster, ivm vakantie in de zomer *LOL*

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 11:12

Alleen bij het vaststaan en in het land lopen gebruik ik een gewoon halster, voor grondwerk, wandelen en rijden gebruik ik een touwhalster.

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 11:16

Ik gebruik thuis altijd engelse touwhalsters, super makkelijk, past altijd bij iedereen.
Ook vastzetten van "hangers" doe ik met deze halsters, wel onder begeleiding natuurlijk maar dat hangen zijn ze zo afgeleerd!
Deze bedoel ik:

Afbeelding