Een moeilijke bijrijder

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

r_nikita

Een moeilijke bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 20:37

Hallo ik heb sinds een paar maanden een bijrijder van 24 jaar
hij rijd nog geen eens een jaar ik heb zelf een draver merrie waar hij 2 keer in de week op rijd hij rijd gelukkig wel in de lessen mee maar als ik dan tegen hem zeg wat hij moet doen dan wordt hij boos of dan zegt hij van ja is goed maar hij doet het helemaal niet Scheve mond ook in de lessen doet hij het niet als hij gaat draven met haar dan rijd hij op het verkeerde been en als mensen dan tegen hem zeggen let eens op je houding dan zegd hij wel dat hij het probeerd maar hij doet het niet ik heb het gevoel dat hij niet recht kan zitten in de galop zit hij vreselijk scheef nou mag hij niet meer galoperen van mij omdat zij heel erg last van haar rug heeft gehad en 3 keer gekraakt is ik denk dus dat dat ook door hem komt
maar ook als hij dingen niet snapt durft hij het niet te vragen
Dus wat moet ik met deze situatie doen? Verward
Ik hoop dat ik tips krijg van jullie alvast bedankt..

FunkyMirko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 20:43

in eerste plaats moet je bijrijder absoluut naar jou luisteren, het is trouwens nog altijd jou paard, en praat eens met hem over zijn houding etc.. en zeg dat het zo niet verder kan, en snel ook, als ik het hier zo zie, rijd hij gewoon je paard kappot? Ik zou er echt snel iets aan doen.
En eerlijk gezegd als dat mijn paard was geweest kwam die bijrijder al lang niet meer...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 20:47

wegsturen.

sorry maar hij luisterd niet naar jou, luisterd niet in de les en het is en blijft jouw paard.
Zodra je merkt dat jouw paard er onder lijdt, zou ik hem dus direct laten stoppen.

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 20:50

Ik ben t eens met FunkyMirko, t is jouw paard en diegene moet echt naar jou luisteren, kijk als jullie beiden goede ervaring hebben dan kunnen jullie waarschijnlijk nog van elkaar leren, maar als diegene niet lang rijdt en niet eens op t goede been lichtrijdt lijkt t me verstandig als ie naar je luistert, al helemaal als je denkt dat je paard eronder 'lijdt'.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 22:14

snel een andere goede bijrijder zoeken die wel al wat ervaring heeft
of in ieder geval bereidt is om advies op te volgen en te leren!

r_nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 22:33

jaa jullie hebben gelijk dat zij een vriendin van mij ookal dat hij mijn paard zou verknallen als hij zo door blijft rijden maar ik heb heel vaak tegen hem gezegd je moet wat rechter op zitten maar dan zegd hij tegen mij dan moet je mij vaker op je paard laten rijden dan leer ik het sneller maar dat vertrouw ik niet ik ben bang dat als ik dat doe dat hij alles eruit rijd maar het probleem ook is mijn stalling kost 280 euro en ik kan geen 280 euro betalen dus hij betaalt de helft van mijn stalling dus het word voor mij heel moeilijk om iemand te vinden die 2 of 3 keer op mijn paard wilt rijden voor 140 euro want het is best veel geld maar ik heb ook geen zin om lang met door te gaan

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 22:34

Dat je daar nog over na moet denken! Lijkt me duidelijk....even goede vrienden, maar niet meer op JOUW paard!

r_nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 22:57

jaa je heb gelijk maar waar vind ik zo snel een andere bijrijder ? Boos!

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 23:19

Euhm ...

Misschien is het helemaal niet zo gemakkelijk om je houding in 1-2-3 te veranderen Verward. Ik ken het goed genoeg. Ik heb de neiging om naar voren te duiken (vorkzit). In de les wordt hier dan aandacht besteed, maar wanneer ik op mezelf rijd, sluipt het er zo weer in.

Was het maar zo gemakkelijk als jij omschrijft! Dan zat ik nu ook wel zoals Anky, hoor Knipoog !

Als jouw bijrijder dus zegt dat hij op zn houding probeert te letten, dan klinkt me dat heel begrijpbaar, ook al lijkt het voor jou alsof hij dat niet doet.

Jij moet nu voor jezelf en je paard uitmaken of je deze jongen een kans wil geven. Als je inderdaad van mening bent dat hij je paard naar de kl*te rijdt, moet je hem wegsturen. Maar je zou hem ook een kans kunnen geven, en hem op jouw paard heel wat kunnen laten bijleren Lachen . Zolang hij dan maar (goede) les blijft volgen .

mister_myagi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 23:27

Poeh, betaald hij zoveel in de maand en hij rijdt maar 2x in de week. Bloos! Ik ben benieuwd of je snel iemand vindt die dit wil betalen. Maar als je er van overtuigd bent dat hij je paard verknalt, dan moet je er natuurlijk mee stoppen.

Ik ben het wel met SarahJ eens dat hij het misschien wel probeert, maar dat het niet zo snel wil lukken. Op zich is hij welwillend, hij neemt lessen (ik neem aan dat hij daarvoor moet betalen) en probeert dus wel beter te worden. Het lijkt me namelijk ook erg vervelend als je zoveel geld voor iets betaald en het blijft slecht gaan.

Murru

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 23:51

Hij neemt al lessen dat is natuurlijk positief, en we hebben allemaal niet in 1 jaar leren zitten.... ik zou zelf heel onzeker worden als de eigenaar van mijn bijrijderspaardje iedere keer zou komen kijken, ik heb dan ook altidj eht gevoel dat ik niet meer kan rijden.
Ik zou gewoon eens met hem praten, en desnoods een privelesje voorstellen en er met je instructrice over praten desnoods met zijn drieen....

Waar vind je idd een bijrijder die zoveel betaald en wel zijn best wilt doen.. heel moeilijk maar gewoon eerlijk zijn is het beste.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 01:33

Misschien inderdaad kort door de bocht...maar ik zou er doodongelukkig van worden als iemand op mijn paard zou rijden waar ik geen vertrouwen in had! (in de rijvaardigheid dan dus he!)

Welzijn van mijn paard is mij meer waard dan hoeveel geld danook.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 10:18

Ik ga weer even een open deur in trappen hoor maar als je €280.- per maand stalling niet kan betalen, had je dan uberhaupt wel een paard moeten kopen?

Oplossing: andere stal zoeken die goedkoper is of landje o.i.d. (stalling bij de boer zal een stuk goedkoper zijn bijvoorbeeld) en je bijrijder eruit knallen.
Ik zou er dood ongelukkig van worden als ik een bijrijder zou hebben die mijn paard naar de kl*te rijd, aan de andere kant, hij rijd nog niet zo lang, waarom ben je eigenlijk met een groentje in zee gegaan?

Het is en blijft jouw paard, jij bepaalt wat er gebeurd en hoe hij gereden wordt maar voor zo'n bedrag per maand zou ik niet al te veel eisen durven te stellen (maar jja, zo zit ik in elkaar, daarom betaalt een bijrijder bij mij niets)

Wat ik mij ook afvraag, ik heb geen idee hoe oud je bent maar aan je manier van praten (ik kan het helemaal mis hebben natuurlijk) denk ik dat je bijrijder (is 24 toch?) een stuk ouder is dan jij? kan het daar ook niet iets mee te maken hebben?

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 10:29

De eerste vraag die bij mij opkwam was waarom je voor deze bijrijder hebt gekozen. Ik neem an dat je wist dat hij pas een jaar rijervaring had.

Ik snap dat je moeite hebt om alleen je stalgeld van € 280,- op te hoesten, maar om daarvoor een bijrijder te nemen.

Als ik jou was zou ik proberen of je je paardje ergens goedkoper kan stallen en dan geen of een andere bijrijder nemen.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 10:50

je kunt niet verwachten dat iemand naar 1 jaar al helemaal goed zit.
Misschien probeerd hij ook echt wel om goed te gaan zitten maar zie je nog geen resultaat.

Ik snap ook heel goed dat jij alles over jou paard wilt beslissen , Maar je moet wel er bij bedenken dat hij 140 euro per maand betaald, dat is heel veel.
Daar kan hij ook andere dongen gaan doen.

Als hij het bij jou niet meer leuk gaat vinden gaat hij weg, dan kan jij de stalling niet meer betalen.

Ik denk dat hij jou paard een beetje als zijn eigen paard geschoud omdat hij er zo veel voor betaald.

Ga is met hem praten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 11:03

Een opmerking als "let op je houding" heb je dus echt he-le-maal niks aan. Wees daarin specifieker, moeten de schouders meer openen, trekt hij de onderrug hol, kantelt hij zijn bekken naar voren of naar achteren, knikt hij in, etc. Als je hem uit financiele overwegingen als bijrijder wilt houden, zorg dan dat hij correct les en begeleiding krijgt.
Neem een keer een fysio-bal en zet hem daarop, werk aan die houding want dat komt niet vanzelf en zeker niet met vage opmerkingen van de kant. Geef hem de tip wat boeken te lezen zoals bijvoorbeeld over Centered Riding van Sally Swift, of dat boek van Heather Moffet, Verlichte rijwijze (of zoiets), boeken die vooral over de houding gaan, dus.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 12:11

T@nj@ schreef:
Ik ga weer even een open deur in trappen hoor maar als je €280.- per maand stalling niet kan betalen, had je dan uberhaupt wel een paard moeten kopen?

ehm...ik probeerde het wat tactischer...maar bedoelde eigenlijk hetzelfde... Scheve mond

lovelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 12:19

Heej, k zou em egt zeggen: Zoek ma een ander paard, want mijn paard help je naar de *****. Naja, nie letterlijk dan, maar doe em in elk geval weg. Hij verdient jouw paard helemaal niet. Want hij hoort naar je te luisteren, en te doen wat je zegt.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 12:28

ja idd wegsturen, zou lekker zijn als hij je paard verziekt dalijk

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 13:11

Ik sluit me aan bij de meeste andere: hem eruit en een andere zoeken. Leren rijden kan hij dan op een manege gaan doen en niet op jouw paardje...

Ik heb zelf ook een bijrijdster en ik vind dat je er dan wel iets aan moet hebben. Het mag niet zo zijn dat als je bijrijder is geweest je zelf de volgende dag niet gewoon kan opstappen en wegrijden.

Mijn bijrijdster kon ook nog niet alles toen ze Pris ging rijden, maar ze is wel heel rustig en vriendelijk in de omgang met Pris. Verder luistert ze heel goed naar tips en dus gaat het heel hard vooruit. Verder heeft ze les van dezelfde lesgeefster als ik en dat vind ik ook erg fijn. Echt een aanrader, als je de mogelijkheid hebt natuurlijk.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 13:39

als je paard last van zijn rug krijgt door je bijrijder, dan zou ik er geen dag langer over hoeven te denken die gene het te vertellen. En ik vind ook dat je bijrijder gewoon moet luisteren naar je.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 14:19

Een andere zoeken.....als hij echt zo star is en niets van jou of anderen aannneemt dan gaat dat ten koste van het paard en dat lijkt me niet de bedoeling van een bijrijder!
dat deze bijdraagt in de kosten wil niet zeggen dat hij alles mag zoals hij dat wil! jij blijft de baas en kiest het juiste voor je paard!

Over stallingkosten kunnen betalen, ga ik het nu niet hebben.....

pieternel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:19

Jeetje € 140 is best veel. Ik zoek ook een bijrijdpaard, maar vind dat best veel geld of valt dat wel mee ? Het is natuurlijk wel zo dat als zo'n bijrijder NIET goed genoeg kan rijden in de ogen van de EIGENAAR. De eigenaar nog altijd het laatste woord heeft, ongeacht wat er dan betaald wordt. Jij zegt zelf dat het scheef zitten van de bijrijder ook belastend is voor het paard. Ik denk dat het natuurlijk zo is dat je niet makkelijk een andere bijrijder vind die de helft van je stalgeld wil betalen, maar ik zou toch eens gaan praten met je bijrijder en goed uitleggen dat je niet "de baas wil spelen" maar dan wat JIJ zegt in het belang van iedereen is en in het bijzonder van het paard. Je bijrijder heeft toch ook niks aan een paard met pijn, waar niet op gereden kan worden maar wel voor moet worden betaald of niet dan ?

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:41

Zoals de meesten al zeggen, waarom heb je een paard als je de hele stallings kosten niet kan betalen. Als je een bijrijder wilt laten meebetalen, zorg er dan wel voor dat je als de bijrijder er plotseling mee stopt, je het paard nog kan onderhouden. Wat nu dus niet het geval is.
140 euro is echt hartstikke veel, en je moet blij zijn dat hij dat betaalt. Voor dat geld kan je bij sommige stallen ook al je paard stallen.

Misschien een idee eens goed met meneer te gaan praten, dat je graag wilt dat je paard niet verpest word, dat je dus wilt dat hij beter luistert naar wat jij zegt. Het is jou paard, en hij zou moeten doen wat jij wilt.
Dat gaat natuurlijk niet van een op de andere dag, maar op een gegeven moment moet je toch vooruit gang kunnen zien!
Als meneer niet bereid is om te praten of om adviezen aan te nemen, dan zou ik erover na gaan denken om hem weg te sturen. Het moet voor jou immers ook leuk blijven om je paard te rijden!

r_nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 22:34

ja jullie hebben gelijk 140 euro is heel veel maar het was zijn voorstel om te doen en hij zij van het begin af aan al dat het heel goed ging met rijden en dat hij het al aardig kon maar ik zit nog een half jaar aan hem vast en dat vind ik niet erg als hij maar luistert naar de gene die hem kest geeft ik heb hem nooit echt comentaar gegeven van je moet dit of dat maar ik wou hem alleen maar helpen hoe hij op de juiste manier mijn merrie moet rijden maar hij is gewoon heel kortaf en doet alles liever op zijn eigen manier en hij voelt ook de verantwoordelijkheid over mijn paard hij snapt niet echt dat het mijn paard is hij dnekt dat het ONS paard is en ik heb hem al op een vriendelijke manier duidelijk gemaakt dat het echt mijn paard is en ik heb al heel veel met hem over zijn houding gepraat en dat ik het wel snap dat hij niet binnen een jaar gelijk een mooie houding heeft maar hij neemt ook helemaal niks van me aan en ook niet altijd van de gene die hem lest geeft dus het is voor mij best moeilijk anders had ik het niet op bokt gezet zelfs mijn moeder heeft al een aantal keer met hem gepraat en die heeft ook het beste met hem voor maar ik zie gewoon als hij op haar rijd dan gaat ze zo verschrikkelijk hard en is ze tegendraads dat is ze bij mij dus absoluut niet ik rij dan wel langer dan hij maar afgezien daar van al loopt hij met haar aan de hand dan doet ze ook niet altijd wat hij wil. Maar 140 euro per maand vor 3 of 4 keer in de week rijden is bij mij op stal niet zo veel er zijn best veel mensen die dat vragen aan hun bijrijders ik had een lease pony voor 5 keer in de week en daar moest ik 200 euro per maand voor betalen en dat is wel heel veel maar inderdaad er zijn veel goedkoper stallen en veel bijrijders die niet zo veel hoeven te betalen maar mijn eerste verzorgster betaalde helemaal niks Lachen