Wat vind jij een 'paardenopleiding' waard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Als ik een bedrijf had zou ik kiezen voor:

iemand met een paardenopleiding
6 (13%)
iemand met praktijkervaring
38 (86%)

Totaal aantal stemmen: 44

ruitje

Wat vind jij een 'paardenopleiding' waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 14:15

Stel,je hebt een eigen bedrijf Lachen

Zou je dan eerder gaan voor iemand met praktijk ervaring of voor iemand met een diploma?

Ik weet dat er verschillende diploma's zijn.Zo hoor ik altijd spottend : de 'veegopleidingen' (je leert niet veel meer dan boxen uitmesten en vegen).Je hebt natuurlijk ook de HBO opleidingen bij Deurne voor een eigen bedrijf,maar wat zijn zulke papieren nou waard?

Met andere woorden,leer je niet veel meer in de praktijk en is praktijkervaring dan niet veel meer waard dan een diploma?

Ik laat expres de keuze: alle twee weg Knipoog

Ben benieuwd .....

Siempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 14:23

Het ligt er maar net aan wat voor bedrijf je hebt Tong uitsteken.

Ik doe dan zelf een 'paardenopleiding' en ik merk toch aan mezelf dat ik meer verstand heb van het managen van een bedrijf. Het voordeel is daarvan dat ik overal wel wat verstand van heb en daarin ben getoetst, en ik weet waar ik eventueel meer informatie vandaan kan halen ( juridisch, administratief etc).

In zo'n geval is het wel lekker om iemand aan te nemen die meer praktijk ervaring heeft zodat je beide kunt combineren.

Andersom is het precies hetzelfde geval.

Yustin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 14:24

Ik denk dat ik het zoucombineren. EN een diploma EN ervaring. Het is moeilijk omte beslissen wat het meeste meetelt en het belgrijkste is. Ik denk allebij

Kenya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 14:39

Ik vind ook dat het alle twee belangrijk is maar iemand moet gewoon in het bedrijf passen dat is het belangrijkste denk ik, dan doet een opleiding er niet zo heel veel toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 15:35

Dat hangt echt van de functie af, ik denk dat beide wel kunnen slagen. En verder sluit ik me dus bij mijn klasgenoot Siempie aan Haha! Knipoog

Bepaalde zaken zijn idd in de praktijk handiger, maar bedrijven, en ook paardenbedrijven, moeten steeds professioneler worden, en dan is het handig om iemand te hebben die wat meer van de regelgeving, juridische en andere zaken afweet. Iemand die alleen uit de praktijk komt, zal steeds het wiel opnieuw moeten uitvinden...

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 15:40

Ik denk op bedrijfskundig gebied (wat je ook nodig hebt om een eigen bedrijf te runnen) dat een opleiding wel erg handig is hoor!
Op het paardengebied zelf, is praktijk ervaring erg handig!
Voor de rest ben ik het wel met Maya en Siempie eens!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 15:43

Mijn optie staat er niet bij..... beide.

Ik zou liever iemand hebben die een berg ervaring heeft, liefst aangevuld met een papiertje.

Met betrekking tot regelgeving, juridische zaken en aanverwanten zijn er legio advocaten, boekhouders en adviseurs in te schakelen. Die informatie is de heel goed te koop, daarnaast veranderd dit allemaal zo snel dat je medewerker jaarlijks op cursus moet om op de hoogte te bijven.

Terwijl iemand zonder ervaring misschien niet weet wat welk paard wanneer in welke omstandigheid het beste helpt.

Liefst dus iemand met veel ervaring met paarden, daarnaast een leuke aangesloten opleiding.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 16:38

Ik bedoelde dus,als je een eigen bedrijf in de paarden heb en personeel wil aannemen Lachen .Daarmee bedoelend dat de eigenaar(HOPELIJK Haha! Knipoog ) zijn juridische zaken enz in orde heeft Knipoog . Ik weet dat er op Deurne ook opleidingen zijn die idd ervoor zorgen dat je een eigen bedrijf kan opstarten Lachen .

Ik heb dus expres de keuze alle twee er niet bij gezet omdat ik me dus het volgende afvroeg:

1 kandidaat heeft praktijkervaring
1 kandidaat heeft een papiertje

voor wie ga je?

En dan maar meteen mijn tweede vraag Knipoog .Ik weet dat je op bepaalde scholen dus inderdaad leert voor 'paardenverzorgster' ,want jullie nemen nu dus aan dat je in zo'n opleiding de juridische kanten van het vak leert enz. Als zo'n opleiding op het VMBO niveau is,lijkt me dat je hier toch niet al te hoog in kunt gaan? (zonder vervelend over te komen naar VMBO hoor! Lachen )

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 16:46

Daarom is een dergelijke opleiding ook altijd minimaal MBO niveau Knipoog

Ik ga voor praktijkervaring. Ik ken een aantal mensen die al jaren in de sport zitten en paarden houden en ik ken er ook een paar die een papiertje hebben en niet zo veel ervaring (puur en alleen stage e.d.). Nou, dan lijkt het met logisch dat ik voor degene met praktijkervaring ga. Ikzelf ben niet geschoold, heb alleen praktijkervaring. Toch ben ik ook op de hoogte van juridische zaken. Administratief is een kwestie van een paar keer doen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 16:51

Ik zou het papiertje toch wel erg belangrijk vinden. In de proeftijd toont het zich vanzelf of iemand zonder praktijkervaring verder goed werk verricht, of dat zij al enigszins praktijkervaring hebben.
Gediplomeerd personeel wordt toch ook vaker gevraagd, dan iemand met alleen praktijkervaring. Diploma's behaal je eigenlijk alleen met enige praktijkervaring. Lachen

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:06

ik zou toch kiezen voor het papiertje, tuurlijk is practijk ervaring net zo belangerijk, maar toch zo'n opleiding leer je wel wat meer als aan vegen hoor Tong uitsteken
maar een diploma zecht niet alles, je kunt door goed leren en niet goed met paarden omgaan wel je diploma halen.
dus ik kies voor bijde Haha!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 18:08

XoNo schreef:
Daarom is een dergelijke opleiding ook altijd minimaal MBO niveau Knipoog

Ik ga voor praktijkervaring. Ik ken een aantal mensen die al jaren in de sport zitten en paarden houden en ik ken er ook een paar die een papiertje hebben en niet zo veel ervaring (puur en alleen stage e.d.). Nou, dan lijkt het met logisch dat ik voor degene met praktijkervaring ga. Ikzelf ben niet geschoold, heb alleen praktijkervaring. Toch ben ik ook op de hoogte van juridische zaken. Administratief is een kwestie van een paar keer doen.

Nee hoor,je hebt ook op VMBO niveau de opleiding dierenverzorging en dan kan je je richten op paarden Lachen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:12

ik doe ook paardenhouderij.. en ik kan je vertellen het is de moeite niet waard..

stel je voor je hebt biologie, de leraar legd en paardenhoofd (skelet) op tafel en zegt ik kan zien dat t van een groot paard is.. maar niet of t een merrie of hengst is..

dus ik meteen,, meneer!! dat beest heeft hengstenkiezen..

en dit is nog maar een voorbeld..

onze school is heel ongeregeld.. ik heb nu nog steeds niet alle boeken..
en der zijn altijd problemen..

hierna ga ik wat anders doen, dat weet ik wel

Siempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:17

Het verschilt toch per situatie. De paardenopleiding die maya, magic1 en ik doen is erg verschillend met die van een "veegopleiding" van deurne.

Over het algemeen heb je bij een "veegopleiding" zoveel stage dat je wel zou kunnen zeggen dat er sprake is van praktijkervaring. Bovendien zijn de meeste meiden die zo'n opleiding doen al heel lang bezig met paarden.

Je moet je dus afvragen waarvoor je iemand nodig hebt:
- puur voor de verzorging van de paarden
- het kunnen leiden van een bedrijf en eventueel ander personeel ( naast de eigenaar).

Er zijn genoeg mensen die er een pensionstalling op na houden, maar van echte bedrijfsvoering weinig weten.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:17

De paardenhouderijopleiding van Hogeschool Larenstein zou ik wel een pluspunt vinden. Maar deze opleiding leidt mensen op voor HBO functies, dus niet als stalknecht. Dus als vertegenwoordiger of bedrijfsleider heb je zeker wat aan zo'n papiertje.

Ik denk dat het een combinatie is van factoren. De persoon zelf, het karakter, het papiertje en een stukje ervaring (maar dat moet je eerst zien te krijgen).

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:20

Ik ben net gestopt na een ½ jaar met een paardenopleiding. Ik zie er dus totaal geen toekomst in, als ik op een manege/stal wil werken heb ik er geen papiertje voor nodig, ik zie het al voor me, 'Hallo, ik vroeg me af of ik hier kan werken cq stalwerk kan doen?' Stalhouder; 'Heeft u daar een diploma voor?' *LOL*

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:21

daantjuhhh schreef:
ik doe ook paardenhouderij.. en ik kan je vertellen het is de moeite niet waard..

stel je voor je hebt biologie, de leraar legd en paardenhoofd (skelet) op tafel en zegt ik kan zien dat t van een groot paard is.. maar niet of t een merrie of hengst is..

dus ik meteen,, meneer!! dat beest heeft hengstenkiezen..

en dit is nog maar een voorbeld..

onze school is heel ongeregeld.. ik heb nu nog steeds niet alle boeken..
en der zijn altijd problemen..

hierna ga ik wat anders doen, dat weet ik wel

Juist, bij mij op school precies hetzelfde verhaal. Ik ben dus gestopt Lachen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:23

Zoals al gezegd ligt het aan de functie. Als ik alleen mensen nodig had om de paarden te verzorgen, stallen te mesten e.d. zocht ik verantwoordelijke mensen, die gewoon goed met paarden om kunnen gaan. Als ik iemand nodig had die leiding moet geven over de verzorgers, zou ik iemand nemen die ook een papiertje had + ervaring. Als ik echt iemand nodig had om het bedrijf te leiden, zou ik iemand nemen die daar ook verstand van had en dus een diploma had Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:33

Zo gesteld ruitje gan ik voor de praktijk ervaring, papiertje om les te geven is zo gehaald.......... nee doe mij de ervaring dan maar

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 19:29

Ik doe een HBO opleiding Paardenhouderij, Hogeschool Larenstein. Allemaal leuk en aardig, maar ik ga na mijn opleiding als het even kan nog wel minimaal een jaar of 2 'in de leer' bij een goeie trainer!! (heb er al een op het oog) En wil het liefst dan ook m'n orun papiertje halen, hoewel ik niet direct zo nodig les wil geven.

Ik heb zelf echt het idee dat je er gewoon in moet rollen door je ervaring, motivatie en inzet. Vooral stages zijn hiervoor supernuttig. Ik heb 2 keer een maand stage gelopen, de eerste gewoon in Nederland op een handelsstal, de 2e bij een importeur/trainer in Italie (via het eerste bedrijf). Beide stages had ik echt een hele goede beoordeling voor. Op het eerste bedrijf werk ik nog steeds vaak in de vakanties, en doe ik nog regelmatig dingen als webdesign, flyers maken, visitekaartjes, etc. Laatst waren de eigenaar en eigenaresse van die stal naar Amerika, en heb ik een weekje 'opgepast'. Dat geeft wel aan dat mensen vertrouwen in je hebben denk ik.
De Italiaan wil nog steeds dat ik terugkom naar Italie, en heeft me een contract aangeboden als ie zijn eigen accomodatie heeft (nu huurt ie nog en dat is vaak wat onzeker, is slechter geregeld dan dat soort dingen in Nederland). Ik ga in het voorjaar wel weer een maand die kant op.
Een bekende springstal hier in de buurt wist me viavia duidelijk te maken dat ik daar erg welkom was, maar daar heb ik gewoon geen tijd voor en als stage kan het niet meer.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 23:45

Het ligt er aan voor wat voor functie je iemand zoekt. Voor een functie op mbo niveau (of lager) zou ik gaan voor iemand die gevoel voor dieren heeft. Dus meer de kant van de ervaring, al hoeft veel ervaring ook weer niet altijd te betekenen dat iemand goed met paarden om kan gaan, maar dat zie je vanzelf.
Ik weet uit ervaring dat de mbo dieren opleidingen helemaal niks voorstellen. Heb zelf 4 jarig dierverzorging gedaan en in die 4 jaar bijelkaar een half jaar echt wat geleerd op school. Ik heb bijna al mijn kennis opgedaan door zelf internet af te struinen en boeken te lezen. Als je zelf een beetje interrese heb in dieren en daar uit jezelf al veel over wil weten en opzoekt dan kom je wat de theorie betreft net zo ver.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 23:48

Als het goed is gaat een paardenopleiding niet zonder praktijkervaring. En ook al zou die praktijkervaring in Deurne niet veel meer dan vegen zijn, je moet toch ook stage lopen op andere stallen!
Ik zeg hiermee niet dat een paardenopleiding vóór praktijkervaring gaat, hoewel het nooit verkeerd is om theoretisch onderlegd te zijn.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 01:10

gijsenkim schreef:
Zo gesteld ruitje gan ik voor de praktijk ervaring, papiertje om les te geven is zo gehaald.......... nee doe mij de ervaring dan maar

Hier kan ik me in vinden.

Leeftijd of een papiertje kan mij niks schelen. Weten hoe iets in elkaar steekt of de interesse hebben om het te willen leren, vind ik veel belangrijker.
Toch werkt dat voor een bedrijf vaak anders. Vaak is een papiertje dan toch wel belangrijk ivm de risico's.
Toch zou ik niet afgaan op dat papiertje.
Zoals ze bij een paard zeggen, op een papiertje kan je niet rijden, geld het bij een mens, van een papiertje kun je niet leren.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 09:41

bij onze opleiding doe je ook ervaring op, je hebt 2 stage per jaar van ong 30 dagen, das dus samen 8 en van die 8 zijn er 2 blokstages, zodat je eventueel naar het buitenland kunt of verderop in nederland. ik heb er nu 3 stages opzitten, en merk veel verschillen van de bedrijven, en leer dus verschillende manieren, verder een hoop thoerie dat je ook in praktijk moet afsluiten. Ik denk dat je daar meer aan hebt als iemand die een aantal jaar eigen paarden heeft, een methode aanhoudt en zich verder nergens in verdiept, of iemand die ergens gewerkt heeft.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 13:54

Siempie schreef:
Het verschilt toch per situatie. De paardenopleiding die maya, magic1 en ik doen is erg verschillend met die van een "veegopleiding" van deurne.

Over het algemeen heb je bij een "veegopleiding" zoveel stage dat je wel zou kunnen zeggen dat er sprake is van praktijkervaring. Bovendien zijn de meeste meiden die zo'n opleiding doen al heel lang bezig met paarden.

Je moet je dus afvragen waarvoor je iemand nodig hebt:
- puur voor de verzorging van de paarden
- het kunnen leiden van een bedrijf en eventueel ander personeel ( naast de eigenaar).

Er zijn genoeg mensen die er een pensionstalling op na houden, maar van echte bedrijfsvoering weinig weten.

ja ik kan me hier wel in vinden..
overigens,, ik doe geen veeopleiding, maar paarden houderij en t is in meppel..
maar aangezien ze daar nog niet zolang de paardenopleiding hebben, moeten ze nog veel leren...