Stoppen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 10:01

Er is gisteren een nieuw topic geplaatst over stoppen met een verzorgpaard ja of nee. Ik heb hetzelfde dilemma.
Ik verzorg de KWPN'er Ben nu al bijna een jaar en ik had erg veel plezier bij hem. Nu is hij sinds juni ziek (goedaardig gezwel aan zijn schildklier) waardoor hij soms wel en soms niet kan lopen. Er is geen pijl op te trekken. Vaak rijd de eigenaresse de ene dag en moet ik hem de andere dag rust geven omdat hij dan doodmoe is. Alleen op zaterdag rij ik nog en dat vind ik eigenlijk een beetje weinig.
Ben krijgt nu medicijnen, maar we merken nog geen verschil. De dosis kan nog opgevoerd worden en misschien dat dat gaat helpen. Maar die kans is erg klein.
Ik rij voor mijn lol paard en die lol is er nu wel een beetje af. Ik denk dus aan stoppen. Aan de andere kant vind ik het zwak van mezelf, want als het mijn eigen paard was geweest zou ik daar niet eens over nadenken! daar komt bij dat de eigenaresse zwanger is en mij dus over een poosje heel hard nodig heeft. Ik mag haar graag en wil haar niet laten zitten.
Moeilijk! Scheve mond

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 10:14

Betaal je voor het verzorgen van dit paard? Of is het gratis??
Dan kan ik pas mijn mening geven....

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 10:20

het is gratis, wel neem ik 1 tot 2 keer in de maand priveles voor 30 euro per les, maar dat doe ik vrijwillig omdat ik zelf meer wil leren

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 10:26

tsja, vergeef me bij voorbaat als mijn mening een beetje ongezouten is hoor.
Maar voor mij draait een paard niet alleen om het rijden. Dit dier voelt zich niet lekker en dan vind ik dat hij de aandacht niet mag kwijtraken.
En misschien moet je even afwachten wat de medicijnen gaan doen..

Daarbij schrijf je dat de eigenaresse zwanger is. Nou ben ik dat zelf ook en ben dolblij dat mijn paarden grotendeels gereden en verzorgd worden voor. Ik ben pas 4 maanden ver, maar merk nu al de beperkingen. En ook als er straks een kleine is zal ik het veel moeilijker krijgen om alle dagen op stal te zijn.
Terwijl ik 5 paarden heb, volgend jaar 3 veulens verwacht en nog dekkingen moet doen ook.

Ik zou een gesprek hebben met de eigenaresse om te vragen of er misschien wat veranderd kan worden in de weekindeling. En anders moet je het even afwachten, dan komt er een moment dat ze er zelf niet meer opstapt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 10:28

Het is gratis en dan denk je erover om te stoppen, omdat het paard ziek is en je daarom niet vaker dan 1x per week kan rijden??

Sorry dat ik het nu heel hard zeg maar ik vind je ietwat egoistisch overkomen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 10:31

misschien ben ik ook wel egoistisch ja, maar voor mij is paardrijden plezier en ontspanning en plezier valt nu voor een groot deel weg.
Ik vind het moeilijk, ik geef om Ben (al zullen er nu wel mensen zijn die zeggen van niet), maar als ik puur kijk naar mezelf is de lol wel minder.
Ik ga inderdaad de verhoging van de medicijnen afwachten en laat de eigenaresse sowieso in haar zwangerschap niet in de steek, maar het gevoel blijft.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 10:31

Ineke2 schreef:
Het is gratis en dan denk je erover om te stoppen, omdat het paard ziek is en je daarom niet vaker dan 1x per week kan rijden??

Sorry dat ik het nu heel hard zeg maar ik vind je ietwat egoistisch overkomen.

jij brengt hoe ik het wilde brengen, maar met dezelfde strekking.

Een ziek paard zet je niet aan de kant, zo simpel is het...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 10:34

dat weet ik en daarom twijfel ik ook zo Huilen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 10:38

Hoe denk je dat de eigenaresse zich voelt als ze dit zou lezen?

Hoe denk je uberhaudt dat de eigenaresse zich nu voelt?? Dat zij dit lollig vind, dat haar paard ziek is? (+ de daarbij behorende kosten!!)

Nee natuurlijk is het niet leuk dat hij niet gezond is, maar bestaat jouw plezier aan dat paard dan alleen maar uit rijden?
Hem verzorgen, lekker wandelen, misschien een lekkere massage of tuttelbeurt is toch ook hardstikke leuk?

Een ziek paard geniet meestal juist van die extra poets en kroelbeurten...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 10:42

De eigenaresse zou het begrijpen. Zij heeft me al een paar keer gevraagd of ik het nog wel volhou zo.
Zij vind het ook niet leuk dat haar paard ziek is, maar weet dat ik met Ben begonnen ben omdat het voor mij het ideale leerpaard zou zijn. Dat is hij nu niet meer en dat accepteerd zij.
Het vervelende is juist dat Ben het helemaal niet leuk vind om aandacht te krijgen op de dagen dat hij zich niet goed voelt. Tuurlijk geniet ik ook van het tuttelen en alles naast het rijden, maar als hij niet lekker is, laat hij dat allemaal niet toe. Hij is niet te genieten en wordt al nijdig als je alleen al naar hem kijkt. Dat doet hij niet alleen bij mij, maar ook bij de eigenaresse.

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 11:25

Ik vind het een vage reden om er mee te stoppen Verward

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 13:01

Ik kan het eigenlijk langs één kant wel een beetje begrijpen. Eerst dacht ik ook van: nee dat doe je niet, maar ik las net dat hij al van juni ziek is.

Het is niet je eigen paard, je verzorgt en rijdt voor je plezier en ik kan best begrijpen dat na al die maanden het plezier er wel af begint te gaan, ook al klinkt dit hard.

Langs de ander kant klinkt het egoïstisch, je zet geen paard aan de kant omdat het ziek is, maar ik kan ook aannemen dat je een verzorgpaard hebt en geen eigen paard juist omdat je er bv. geen geld voor hebt (als er bv. zoiets gebeurd), of de tijd niet hebt om er elke dag voor te zorgen.

Ik heb ook een verzorgpaard en die zou ik ook niet zo maar opgeven, maar ik denk dat ik er na 5 maanden dat ie ziek zou zijn zoals bij jou, er toch wel eens over na zou denken, dat wil nog niet zeggen dat je het op gaat zeggen.

Veel succes nog Lachen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 13:21

Ik verzorg nu Chipie al 2 jaar en heb op die 2 jaar nog maar 7 keer met der gereden. Heb ik persoonlijk geen problemen mee. Ik ben bij haar voor mijn plezier en omdat ik me er goed door voel.

Denk er eens goed over na, desnoods blijf je hem verzorgen en af en toe rijden en ondertussen op een plaatselijke manege ofzo?

Veel succes!!!

xxx ikke

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 13:26

blijkbaar gaat het je dus heel erg om het rijden.. dan moet je ermee stoppen en naar een manege gaan.

Houd je echt van het paard en vind je hem heel leuk.. dan is verzorgen al genoeg voor je en komt het rijden zoiezo op een 2de plaats

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 13:40

Quarterh0rse"]
blijkbaar gaat het je dus heel erg om het rijden.. dan moet je ermee stoppen en naar een manege gaan.

Houd je echt van het paard en vind je hem heel leuk.. dan is verzorgen al genoeg voor je en komt het rijden zoiezo op een 2de plaats
[/quote]

Kan begrijpen dat dat hier niet altijd gaat:

[quote="benangelique schreef:
Het vervelende is juist dat Ben het helemaal niet leuk vind om aandacht te krijgen op de dagen dat hij zich niet goed voelt. Tuurlijk geniet ik ook van het tuttelen en alles naast het rijden, maar als hij niet lekker is, laat hij dat allemaal niet toe. Hij is niet te genieten en wordt al nijdig als je alleen al naar hem kijkt. Dat doet hij niet alleen bij mij, maar ook bij de eigenaresse.

Het gaat haar dus niet alleen om het rijden...
Ik den gewoon dat het plezier in de verzorging ook minder is geworden? (Zeg me als het fout is Tong uitsteken)

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 13:42

Ik zou hem wel blijven verzorgen...Niemand kan er wat aan doen dat hij ziek is en als die vrouw zwanger is heeft ze je echt hard nodig denk ik...
Als je meer wilt rijden kan je misschien nog een ander paard zoeken waarmee je kan rijden???

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 13:54

Als ik een bijrijder zou hebben en zou stoppen als mijn paard ziek is omdat de bijrijder er geen lol meer in heeft omdat ze niet meer als 1x in de week kan rijden is ze mijn paard niet eens waard om nog te verzorgen sorry dat ik het zeg...maar de band die je met een paard krijgt door poetsen en alles vind ik veel belangrijker...gewoon leuk met elkaar omgaan en rijden tja als mijn paard ziek is en nooit meer kan lopen verkoop ik hem ook niet...

Als het paard poetsen niet fijn vind en aandacht enzo...misschien wat vaker langs gaan met iets lekkers op de dagen dat je neit kunt rijden gewoon wat lekkers geven aai over de bol...dan heeft hij er vanzelf meer lol in als je komt Bloos dat paard zal ook wel voelen dat jij er eigenlijk geen zin meer in hebt!

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 15:15

Ik heb jaren een paard gereden voor iemand, toen hij ook met rijden last kreeg van zijn bronchitis stapten we alleen maar.
Later kwam ik alleen nog om met hem te knuffen/poetsen....
Ik ben tot zijn dood daar gebleven....
Na zijn dood kwam er een ander paard waar ik alles mee mocht maar de klik was er niet maar ook haar heb ik regelmatig gereden/verzorgd...
Zelf voor de enters/twenters was ik nog druk in touw.
Ik ben altijd heel trouw geweest aan mijn bijrijdpaarden(en hun eigenaars).
Dit is mischien ook de reden dat ik altijd verdomd goede paarden(tot en met psg niveau) onder mijn gat heb gehad waar ik alles mee mocht wat ik maar wilde(voor nop).

Je zegt dat je voor je plezier/ontspanning rijd....
Bij mij gaat het om het hele pakketje paardrijden ,verzorgen en een goede band met de eigenaar(ik besefte maar al te goed dat ze het kostbaarste wat ze hebben aan je toevertrouwen).

Iedereen heeft hier een mening over maar ik zelf zou nooit weggaan omdat het even wat minder gaat......

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 17:06

CarS schreef:
Ik heb jaren een paard gereden voor iemand, toen hij ook met rijden last kreeg van zijn bronchitis stapten we alleen maar.
Later kwam ik alleen nog om met hem te knuffen/poetsen....
Ik ben tot zijn dood daar gebleven....
Na zijn dood kwam er een ander paard waar ik alles mee mocht maar de klik was er niet maar ook haar heb ik regelmatig gereden/verzorgd...
Zelf voor de enters/twenters was ik nog druk in touw.
Ik ben altijd heel trouw geweest aan mijn bijrijdpaarden(en hun eigenaars).
Dit is mischien ook de reden dat ik altijd verdomd goede paarden(tot en met psg niveau) onder mijn gat heb gehad waar ik alles mee mocht wat ik maar wilde(voor nop).

Bij mij gaat het om het hele pakketje paardrijden ,verzorgen en een goede band met de eigenaar(ik besefte maar al te goed dat ze het kostbaarste wat ze hebben aan je toevertrouwen).

Iedereen heeft hier een mening over maar ik zelf zou nooit weggaan omdat het even wat minder gaat......

Dit vind ik heel mooi verwoord Haha!

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:39

Tsja...kom ik aan..nog steeds twijfelend of ik met mijn verzorgpony moet stoppen...

Maar kijk, persoonlijk zou ik er niet mee stoppen..hij is nu ziek en houdt niet zoveel van aandacht dan...maar dan kun je nu misschien kort naar hem toegaan en daarnaast met je vrienden iets gaan doen ofzo...
Als je straks weer nodig bent kun je gewoon weer meer en langer gaan...
want ik neem aan dat je wel om je verzorgpaard geeft..en nu laat je hem stikken omdat hij ziek is? En je zegt zelf: als het mijn paard was zou ik er niet eens aan denken om te stoppen... Ik denk dat als je een eigen paard had, je dan ook wel zo zou denken. Want ik persoonlijk houd net zoveel van mijn verzorgpony als wanneer ik een eigen pony had, dat weet ik zeker!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 09:59

Sylleke schreef:
Ik heb ook een verzorgpaard en die zou ik ook niet zo maar opgeven, maar ik denk dat ik er na 5 maanden dat ie ziek zou zijn zoals bij jou, er toch wel eens over na zou denken, dat wil nog niet zeggen dat je het op gaat zeggen.

Inderdaad, ik denk er over na. Gisteren heb ik een goed gesprek met mijn instructrice gehad. Zij vond mij niet egoistisch en begreep me zelfs heel goed. Momenteel heeft zij een paard op stal staan waar ze heel veel van houd, maar waarmee ze door rugproblemen niet verder te sport in kan. Dit heeft ze dinsdag gehoord en dinsdagavond heeft ze besloten dat hij de verkoop in gaat. Niet leuk en het zorgt voor een hoop verdriet, maar zij rijdt voor de sport en niet recreatief.
Mijn situatie is vergelijkbaar. Ik wil een paard waar ik veel op kan leren. Financieel heb ik de mogelijkheid nog niet om een eigen paard aan te schaffen, dus moet ik op zoek naar een verzorgpaard waarop ik dit kan. Op Ben kon dit, maar nu dus niet meer. Mijn situatie is dus vergelijkbaar met het van mijn instructrice.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 10:01

Sylleke schreef:
Het gaat haar dus niet alleen om het rijden...
Ik den gewoon dat het plezier in de verzorging ook minder is geworden? (Zeg me als het fout is Tong uitsteken)

Inderdaad, dat is veel minder. Ben vind het gewoon niet leuk. Poetsen doet pijn aan zijn lijf (hij heeft een soort constante spierpijn, vergelijkbaar als wij een flinke griep onder de leden hebben). Lopen aan de hand kan, maar alleen op het erf omdat hij niet verkeersmak is en als we het proberen hij ronduit gevaarlijk wordt. Ook hebben we geen goede uitrijmogelijkheden (de stal is langs de drukke N11), waardoor we heel erg beperkt worden in de mogelijkheden.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 10:04

CarS schreef:

Is de band met de eigenaresse zo belangrijk dat je plezier erdoor minder wordt en je dus eigenlijk het paard verzorgd voor haar plezier?
De band met de eigenaresse van Ben is heel goed, wij kunnen het ook prive goed met elkaar vinden. Ze heeft niet voor niets al aangegeven het te begrijpen als ik er mee zou willen stoppen. Ook heb ik bij haar al aangegeven dat ik haar in ieder geval tijdens de zwangerschap zal blijven helpen, ookal betekend dat voor mij dat ik nog ongeveer 6 maanden met minder plezier naar Ben toe ga.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 10:06

Lisjuh87 schreef:
Als het paard poetsen niet fijn vind en aandacht enzo...misschien wat vaker langs gaan met iets lekkers op de dagen dat je neit kunt rijden gewoon wat lekkers geven aai over de bol...dan heeft hij er vanzelf meer lol in als je komt Bloos dat paard zal ook wel voelen dat jij er eigenlijk geen zin meer in hebt!

Ben merkt echt niet dat ik minder zin heb. Als ikdaar ben trek ik net zo veel liefde, aandacht en tijd voor hem uit als ik altijd al deed.
Ben voelt zich gewoon niet goed en zeg nou zelf.. als jij een flinke griep hebt (daar moet je het mee vergelijken), dan heb je toch ook geen zin in al die aandacht en wil je het liefste lekker rustig in je bedje liggen?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 10:10

Hmmm, als je echt alleen voor het rijden gaat kan je denk ik beter naar een manege gaan, óf een bijrijdpaard zoeken waar je de sport mee in kan, maar ja, daarvoor zal je waarschijnlijk wel moeten betalen, zo ook voor rijden op een manege.

Ik kan mij zelf absoluut niet voorstellen dat je er mee zou stoppen, ik zit gewoon heel anders in elkaar.
Ik heb vele verzorgpaarden gehad en de laatste daarvan was 28 jaar, kon nog een beetje op gestapt worden en verder niet, hij was constant ziek en is uiteindelijk ook overleden maar ik heb geen dag gemist bij hem
Ik ben voor het rijden gewoon naast de 28 jarige gaan bijrijden/lessen op een ander paard maar de 28 jarige heb ik nooit laten barsten.

Misschien is dat een oplossing voor jouw? er een ander rijpaard bijzoeken? Laat je Ben niet barsten en kan je toch rijden/lessen