Uit laten rennen in de bak, paard op je af?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Uit laten rennen in de bak, paard op je af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:11

Ik liet mijn paardje vandaag even uitrazen in de bak. Ze staat sinds kort overdag in een kleine wei ivm nattigheid. Vandaar dat het losgooien ervoor zorgt dat ze haar overtollige energie even kwijt kan. Ik sta dan meestal in het midden met een longeerzweep om haar mocht het nodig zijn wat ´op te frissen´. Vandaag was dat absoluut niet nodig, ze rende als een idioot en maakte netjes haar rondjes om me heen. Tot plotsklaps ze op me af kwam en even heel showy bij me kwam kijken. Met redelijke snelheid en maaiende benen...Ik heb haar vervolgens weer weggejaagd met longeerzweep en vervolgens gebeurde dat niet meer.

Nu is mijn vraag, wat heeft dit gedrag voor betekenis? Is het gewoon overdreven joligheid? Of toch een sluimerend dominantieprobleem?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 23:03

hahah stoer he?
mijn pony doet het ook, dan wil ie eigenlijk dat ik achter hem aan ga rennen, maar dat doe ik lekker niet.
het is een uitnodiging tot spelen, die maaiende benen erbij geven er nog meer show aan.
heel goe dat je haar wegstuurd, doe ik namelijk dan ook, anders kunnen sommige paarden wel eens erg opdringerig gaan worden...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 23:19

Ik denk speelsigheid, maar het is wel angstaanjagend. De mijne doet het ook weleens, geef ik der ook een tik. Vind dat soort dingen echt doodeng... Nagelbijten / Gniffelen

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 23:42

Ik denk ook dat het gewoon speelsigheid is. Wegsturen is een goede reactie daarop Lachen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 23:44

das vast speelzichheid joh.. ik zou me niet teveel zorgen maken..
maar idd wel wegsturen..

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 23:50

Inderdaad spelen en dan licht het aan jouw en je vertrouwen in elkaar of je mee doet of nee zegt. Spelen met paarden is het leukste wat er is als het verandwoordelijk is. Op mijn iste bij praktijk heb ik een stuk geschreven over spelen met paarden. Daar staan ook de varianten en de meest veilige manier. Weet wel dat elk paard weer anders speelt.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 00:08

doet beauty ook soms Bloos!
soms best eng zo in volle galop Haha!

lienet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 01:17

Hmm komt me bekend voor, ik heb een pony gehad, die vol vuur zat als ze uit haar stal mocht na de nacht. Het was een buitenstal, dus....deur open en daar ging ze.......bokken, rennen vliegen door de bak/wei....en dan..........kwam ze keihard op me af, tot een paar meter en steigerde recht voor me, trappelde in de lucht met haar voorbenen, kwam weer neer, sjeesde dan weer weg en kwam opnieuw terug om te steigeren, keihard hinneken ook, alsof ze me mee wilde nemen, zo van, kom...we gaan een lekker potje rennen. het leek soms wel een hengst....pfff

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 01:41

ze is jouw dan gewoon aan het uitdagen. proberen of ze de baas kan zijn. goed dat je haar hebt weggestuurd. Dan weet ze dat jij de baas bent. sommige mensen/kinderen vinden het een leuk spelletje om dan weg te rennen, want het paard word er zo enthousiast van. Alleen dan moet je oppassen dat hij je dus niet echt een keer raakt met zijn voorbenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:26

Bedankt voor alle antwoorden Lachen Josien ik zal eens op je site gaan kijken. Mits vertrouwd lijkt het me best leuk en goed voor je band om te doen.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:43

Doet Ewald ook altijd, beetje uitdagen. Als ik dan alleen maar even met mijn voet stamp of wat dan ook dan crosst ie alweer de andere kant op...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:51

Wat je hebt gedaan is goed. Het is een teken van dominantie (misschien wel spelen, maar dan nog, onderdanen dagen de alfa-merrie doorgaans niet uit om te spelen, meestal andersom als ik het me goed herinner). Een vriendin van mij doet veel aan horsemanship en is ook 3 keer 3 maanden naar Canada geweest om er te leren en die heeft me altijd verteld dat als paarden iets dergelijks doen, je ze even door de bak moet "opjagen", wegjagen. Af en toe blokkeren en de andere kant op jagen, laat weten dat JIJ de baas bent en dat JIJ bepaalt waar ze heen loopt.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:57

Xono er zijn verschillende gedachtens en methode's. Ik ben van mining dat je een groot geschenk krijgt op het moment dat het paard jouw goed genoeg vind om mee te spelen.
Inderdaad kan spelen met niet de juiste basis van domunantie en respect omslaan in dominant gedrag. Ik zou zeggen kijk maar is op mijn iste. Daar heb ik dat alles uitgebreid beschreven.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:59

Ik ging bij mijn merie kijken, ze werd in een wei gegooid, showde als een gek en kwam toen op de me af, stopte snurkend voor en ik was verkocht.
Maar als ze het nu doet, jaag ik haar toch echt weg Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 19:01

Norita is een paardje wat erg slim is en ook op bepaalde momenten dominante merrietrekjes kan vertonen. Dit had ze vooral voordat ze ingereden werd, het inrijden heeft voor rust en respect gezorgd.
Ik weet ook heel goed dat vooral het vrij laten spelen in een bak kan zorgen voor compleet verstoorde verhoudingen. Vandaar dat ik haar in dit soort dingen ook best ´strak´houdt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 19:01

Is gewoon een beetje spielerij....... ze wil jou uitdagen een spelletje met haar te spelen Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 19:02

gijsenkim schreef:
Is gewoon een beetje spielerij....... ze wil jou uitdagen een spelletje met haar te spelen Haha! Haha! Haha!

En wat doe jij op dat moment. Wegslaan of een brul geven?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 19:08

Ligt eraan, hoe het paard op me afkomt, welke uitdrukking hij geeft en hoe hij reageert op mijn lichaamstaal.

Ik maak me groot, helpt dat niet dan een brul, help dat niet dan de zweep erbij...

maar meestal is een stap in de richting van het paard met een vriendelijke speelse."IK GA JE PAKKEN HOOR" genoeg voor het paard om vrolijk weg te gallopperen

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 19:26

Ik blijf sowieso staan Haha!.
Want als ze bijna vlak voor mij is draait ze toch op het laatste moment weg Haha!. Als ik het niet vertrouw (als ze niet in haar 'speel-bui' is, wat maar heel zelden zo is) dan jaag ik haar weg met bijv. een zweepje ofzo.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 19:35

Nova doet het ook... gewoon even een paar minuutjes meespelen, en dan ZELF bepalen wanneer je stopt... werkt erg goed... paard ook weer gelukkig... Haha!

lienet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 19:59

Amethyst schreef:
Ik blijf sowieso staan Haha!.
Want als ze bijna vlak voor mij is draait ze toch op het laatste moment weg Haha!. Als ik het niet vertrouw (als ze niet in haar 'speel-bui' is, wat maar heel zelden zo is) dan jaag ik haar weg met bijv. een zweepje ofzo.

Dat deed ik destijds net zo.....de pony deed het trouwens alleen bij mij. ik was eigenlijk ook de enige die ze vertouwde...ze was nogal slecht behandeld waarschijnlijk in het verleden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 20:06

Allways STAND YOUR GROUND Haha! Haha! Haha! Terugdeinsen is echt uit den boze, dat verstoort gelijk een goede verstandhouding

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 20:21

gijsenkim schreef:
Ligt eraan, hoe het paard op me afkomt, welke uitdrukking hij geeft en hoe hij reageert op mijn lichaamstaal.

Ik maak me groot, helpt dat niet dan een brul, help dat niet dan de zweep erbij...

maar meestal is een stap in de richting van het paard met een vriendelijke speelse."IK GA JE PAKKEN HOOR" genoeg voor het paard om vrolijk weg te gallopperen

zo doe ik dat ook Haha! En mn paard vind het geweldig *LOL* Af en toe pak ik er wel wat comando's als stap bij om wel duidelijk te houden dan ik de spelregels bepaal en hij niet. Op deze manier kunnen we tijden samen in de bak spelen. En dan af en toe een keer stamper en 'BOE' roepen en mn paard vliegt er weer vandoor, geweldig

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 20:26

machie schreef:
:j zo doe ik dat ook Haha! En mn paard vind het geweldig *LOL* Af en toe pak ik er wel wat comando's als stap bij om wel duidelijk te houden dan ik de spelregels bepaal en hij niet. Op deze manier kunnen we tijden samen in de bak spelen. En dan af en toe een keer stamper en 'BOE' roepen en mn paard vliegt er weer vandoor, geweldig

Hahahaha, ja dat is geweldig hè Haha!:D
Die blije kop die ze er dan ook bijtrekken (de mijne dan) *LOL*

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 23:53

Ja mijn 2,5 jarige hengst gaat tegenwoordig mijn veulen pesten totdat ik het veulen uit de bak haal en in de wei zet. Dan gaat hij rond racen en spelen.

Wij spelen wel altijd voor de veiligheid vanaf de andere kant van het hek. Dat is hij zo gewend en gaat eventuele ongelukken uit de weg. Een hengst van die leeftijd gaat toch proberen de baas te worden en het is niet de bedoeling dat ik tijdens het spelen hem in een keer in m'n nek heb hangen of zo.

Ze zijn altijd super lollig als ze zo raar doen.