Wat verstaan jullie onder 'de basis'?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Locanda

Wat verstaan jullie onder 'de basis'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 10:22

'De basis' is een veelgebruikte term als het gaat om het trainingsniveau van (voornamelijk) het jonge paard. Mijn bevindingen zijn dat iedereen anders denkt over wat die 'basis' nou precies inhoud. Dus vandaar deze vraag: Wat houd de 'basis' in volgens jou?

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 10:33

De basis vind ik (bij dressuur) de gehele B tm Z.
Dus goed voorwaarts aan het been, nageeflijk, eenvoudig pasje opzij willen, willen buigen om het been, een beetje willen verzamelen.

Useful

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 12:21

De basis is bij mij stap draf en galop goed kunnen ( allebei de kanten ) en Figuren kunnen rijden

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 12:31

Stap, draf, galop, stoppen en sturen. Goed voor het been zijn en na willen geven.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 12:35

B t/m Z vind ik niet bepaald de basis. Ik denk dat je in de basis alle (over-)gangen netjes gecontroleerd moet doen. Je paard moet nagevelijk zijn , goede impuls hebben en netjes door wendingen en figuren rijden.
Denk beetje alles wat je bij het ruiterbewijs moet doen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 12:42

De basis is bij mij dat het paard luistert naar de hulpen, want dan kun je namelijk ALLES uitvoeren op elk niveau. Het is dan nog een kwestie van spieropbouw en conditie training.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 12:55

Voor mij is de "basis" iets meer dan alleen rijtechnisch.
Ook de opvoeding hoort mij tot de basis.
Zonder goede opvoeding zal het rijden een stuk moeilijker worden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:02

Niet altijd waar. Er zijn hier paarden en ponies die in het wild gehouden worden. Ze zijn niet moeilijker in te rijden dan andere paarden, want hulpen zijn logish. Het kunnen wel moeilijker paarden zijn in de omgang, daar heb je gelijk in. Maar voor het rijden maakt het in mijn ervaring, niet uit.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:04

Phynix schreef:
B t/m Z vind ik niet bepaald de basis. Ik denk dat je in de basis alle (over-)gangen netjes gecontroleerd moet doen. Je paard moet nagevelijk zijn , goede impuls hebben en netjes door wendingen en figuren rijden.
Denk beetje alles wat je bij het ruiterbewijs moet doen.

nou, het ruiterbewijs vind ik bepaald niet de basis. IMO stelt dat niet zoveel voor, en er wordt al zeker niet gekeken naar impuls, nageeflijkheid e.d. Ik kan me aardig bij Kitty aansluiten eigenlijk, na het Z zou je paard door het lijf, gesloten en soepel moeten kunnen bewegen en op kleine hulpen moeten reageren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:05

Hallo, als je geen wedstrijden rijdt heb je geen paard dat aan de basis voldoet?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:06

de basis in mijn opinie is , dus wat ik verwacht dat als ik n paard koop die nog alleen de basis kent ..

netjes aan en in de hand (dus aan het halster longe en stal poetsplaats gedrag) verder netjes stappen draven galopperen
op de been/zithulp (zonder zweep toeters en bellen)
netjes van achtervandaan voorwaarts, licht nageefelijk en soepel de grotere figuren kunnen lopen (grote volte evt halve volte gebroken lijn 1 maal) en simpele handverandering en wissels , zijn balans al gevonden heeft

(maar in de praktijk blijkt dat als de verkoper zegt dat alleen de basis er in zit je kunt verwachten dat je er op kan komen dat hij stapt draaft en geloppeerd onder het zadel - en dat de hulpen meestal nog niet goed bevestigd zijn , stal en in de hand gedrag word meestal niet eens over gesproken )
Laatst bijgewerkt door nickyu op 03-12-04 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:07

Lusitana schreef:
Hallo, als je geen wedstrijden rijdt heb je geen paard dat aan de basis voldoet?

dat zeg ik toch niet? Ik heb het over een niveau, niet over een klassering.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:11

neem aan dat als een paard z is wel iets meer kan dan de basis Schijnheilig
en dat een paard niet per definitie engels dressuur wedstrijden gereden hoeft te hebben om de basis te beschikken
dus een western of recreatie paard kan ook over de basis beschikken bv

wijken voor de kuit en de verfijndere oefeningen (engels dressuur western of recratief of springtechnisch) komt in mijn mening NADAT de basis er in zit , dat dit in de praktijk vaak niet zo gebeurd is een 2e

Tessebes

De basis op rijgebied vind ik goed voor het been zijn, (een pasje) wijken voor druk, verder moet hij goed te sturen zijn op de buitenteugel en nekraining begrijpen, willen buigen en nageven. Zithulpen begrijpen. Als dat er in zit, dan kun je verder.

Remember

Bij een jong paard dat 'de basis' kent verwacht ik: braaf in de omgang (mag wel karakter hebben, maar moet goed te hanteren zijn) en onder het zadel, mag nog wel eens een misstap maken maar is netjes rond te sturen in stap, draf en galop (B-klaar).

Over de basis van een (ouder) dressuurpaard valt veel meer te discussieren lijkt mij, nu even geen tijd voor om te gaan typen wat ik dan vind Haha!

Anoniem

Ik vind basis niet met een bepaald niveau te omschrijven. Ik ken lichte tour paarden die nog niet recht op eigen benen vanuit stilstand weg kunnen draven. Aan de basis kun je tot in het oneindige blijven sleutelen, dat kan altijd beter.

Voor mij valt onder basis hoofdzakelijk het recht op eigen benen kunnen plaatsen van je paard, een absolute (100%) tempocontrole door de ruiter. Daar ben je nooit.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:13

Nou, van Kitty vind ik wel overdreven ja. Ik vind toch wel dat ik de basis beheer en rijdt toch echt geen Z.
Van ruiterbewijs is deels waar. Bij mij werd er toevallig wel gekeken naar impuls en wat minder naar nagevelijk. Maar er zijn echt mensen gezakt, vanwege de impuls en ook vanwege sterrekijken. Zie het meer als een richtlijn dan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:15

ik blijf bij als het paard naar de hulpen luistert, want van daaruit kun je wat doen. Daarvóór niets. nou ja, je kunt erop zitten...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:18

ik denk dat de vraag hier is moet zijn: de basis voor wat? Ik heb het over de basis voor hogere dressuur, Lusitana over de basis om te rijden, Phynix weer over de basis voor een eerste proefje, Ilindra over de basis incl omgang. Zo is voor mij de dressuurbasis om te gaan springen ook weer wat anders *LOL*

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:19

Uiteraard moeten de basisomgangsvormen er al inzitten, voordat je er op stapt. Anders wordt het nooit wat.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:23

Eens met Tessebes. Niet eens met lielle. Als een paard aan de hulpen staat kun je alle niveaus rijden, en springen en crossen en en en. als het niet aan de hulpen staat, is het een hopeloze zaak, denk je ook niet?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:26

Oh ja? Ik zie jou dan graag met een Z dressuur paard een Z sgw cross rond rijden.

Sowieso kun je niet spreken van wel of niet aan de hulpen staan, dat is niet zwart/wit maar kent een enorme hoop gradaties. Een paard dat niet aan de hulpen staat is idd niet rond te sturen maar je kunt niet stellen dat een paard dat aan de hulpen is meteen op alle niveaus alles kan.

Tessebes, dat ben ik met je eens.

/edit
taalfoutje
Laatst bijgewerkt door Lielle op 03-12-04 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:28

Zep schreef:
Ik vind basis niet met een bepaald niveau te omschrijven. Ik ken lichte tour paarden die nog niet recht op eigen benen vanuit stilstand weg kunnen draven. Aan de basis kun je tot in het oneindige blijven sleutelen, dat kan altijd beterVoor mij valt onder basis hoofdzakelijk het recht op eigen benen kunnen plaatsen van je paard, een absolute (100%) tempocontrole door de ruiter. Daar ben je nooit.

kijk dat bedoelde ik , eens dus , dat zie je dus vaak in de dressuur
dat een paard nog niet goed de basis heeft maar dat de ruiters wel al bezig zijn met dingen die in mijn mening na de basis komen

denk dat het voor een ieder ook goed is om af en toe weer terug naar de basis te gaan , maar ja wie ben ik

ikzelf ben al blij dat ik momenteel uberhaubt op mijn paard kom

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:47

bij mij geldt voor de basis: dat je paard alle gangen goed beheerst zowel verzamelt, arbeids en verruimt. ook moet hij luisteren naar mijn zithulpen en scherp zijn voor het been. daarbij moet hij lekker actief zijn van achter en een licht contact hebben met de mond. bovendien moet hij op zijn eigen benen lopen. ook wil ik altijd dat het paard recht is onder mij en buigen in de figuren die ik rijd en dat ik het paard op mijn buitenteugel en zithulp en been kan sturen...de tempo die het paard loopt moeten voor 100% van mij zijn. en stilstaan en achterwaarts op mijn zit en benen zonder te hoeven trekken. eehhm duidelijk genoeg?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:51

lielle, ik wil best een Z cross rijden met een Z dressuurpaard, maar ze laten me niet...kostbaar paardje, hè.
Vergeet niet dat een paard in SGW ook gewoon dressuur moet laten zien...