Gezocht : TIPS voor jaarling wassen voor het EERST

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mieke_Cunna

Gezocht : TIPS voor jaarling wassen voor het EERST

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 20:25

Hoi .
Ik ga zaterdag mijn verzorgfjord van 1 voor het eerst wassen hij is 1 jaar echt door niemand verzorgd dus hij heeft overal strontklonten zitten Verdrietig .
Nou is mijn vraag ?
Heeft iemand hier ervaring mee hoe ik dit het beste op kan lossen ?
Of denkt iemand hier een handige mee neem tip voor te kunnen geven ?
Alle commentaar is welkom wel heeft die 1x vast gestaan maar dat was gelijk hangen ik ga eerst evenjes kijken of die me vertrouwd als die vast staat dan ga ik proberen borstelen dan spons en dan proberen spons {nat}.
Hebben jullie hier alsjeblieft nog iets aan toe te voegen als handige tip of commentaar ????
Want ik wil supergraag dat het diertje zich schoon kan voelen maar zonder pijn .
{Ik heb afgelopen zaterdag het eruit proberen te poetsen op stal maar het zijn gewoon plakken die vast zitten IN de vacht . Huilen .
Alvast heeeel veeel bedankjes namens mij & Zigomar .

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 20:30

Toen ik mick voor het eerst ging wassen, kwam er geen sop aan te pas, ging zijn staartje doen, Zat daarvoor al vaka aan zn staartje te frunneke enzo.. Daarna water dus(lauw) En hem eerst een beetje laten snuffelen, beetje water over zijn beentjes(om ana het geovle te wennen) late strome, en hem belone, Daarna het staartje erin gedaan, Was warm weeer, vond hij wel lekker verkoelend Knipoog

Ro0sj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 20:33

Ik zou er nog maar even mee wachten. Zorg eerst maar dat ie netjes vast kan staan enzo, en dat ie meer vertrouwen in je krijgt. Als je hem nu al gaat wassen denk ik dat het op een grote stressboel uitloopt. Bovendien denk ik niet dat je pony zich vies voelt, alleen voor jou is het minder leuk natuurlijk als ie niet zo schoon is, maar je pony geeft daar nx om hoor Pling

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 20:35

Ik doe altijd net of het dagelijkse kost is voor ze Knipoog Natuurlijk wel uitkijken hoe het uitpakt en er wat anders op inspelen. Als hij of zij bang wordt, dan laat ik ze rustig wennen aan een straal op hun benen en van daaruit langzaam omhoog. Met deze temperaturen zou ik wel warm water gebruiken, dat vinden ze een stuk aangenamer Knipoog In eerste instantie doe ik gewoon net of het doodnormaal voor ze is, als jij er geen punt van gaat maken, doet je jaarling dat waarschijnlijk ook niet, maar houd je ogen open en kijk goed hoe hij reageert, maar ga niet lopen miepen.

Tenminste, dat is mijn advies Knipoog

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 20:38

eerst leren vaststaan etc, dan gewoon poetsen en voor de ergste vlekken: me wat babyolie krijg je die harde plekken vrij goed weg, alleen niet heel je jaarling ondergooien met babyolie Knipoog
wassen zou ik ff mee wachten, t is nu echt te koud om te wassen, zelfs emt warm water en neem aan dat ie wel gewoon in de wei etc staat dus nee, niet wassen, probeer het meeste er vanaf te krijgen, en de rest komt van t voorjaar wel als ze gaan verharen Knipoog

een volwassen paard was ik nu ook niet helemaal(alleen na het scheren, maar die gaan dan met dekentje op onder solarium, en dat lijkt me ook nix voor een jaarling Knipoog

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 21:06

Dank je wel allemaal ik ga hem eerst eventjes laten wennen aan vast staan dan beetje borstelen ik ga eerst s'ochtends baby olie kopen ik hoop dat alles goed gaat ik ga me best doen en blijf kalm als zigomar {merrie} het echt eng vind stop ik er gewoon mee en poets ik hem alleen
Bedankt voor de tips het is namelijk de eerste keer dat ik een jaarling verzorg die ZOO vies is maar dat ik hem niet laat vallen omdat die zo vies is .
Het is immers een fjord en fjorden is en blijft mijn lievelings ras .

Alice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 21:12

OOh, zet 'm astublieft nog niet vast als ie dat nog niet goed kan, daar raak je 'm nog eens aan kwijt!! Gebruik desnoods een longeerlijn als je alleen ben en doe die 1x door de ring zodat, als hij gaat hangen je mee kan geven en 'm ook weer terug kan vragen.
Ben je met z'n tweetje dan 1je vasthouden met het liefst een iets langer touw en de ander met een emmertje (hand warm!! En geen zeep!) water met een zachte spons wassen en daarna een dekentje op.
Maar ik zou je er niet al te druk om maken, want hij zal wel vaker vies worden, en met vraharen gaat dar er toch af
Laatst bijgewerkt door Alice op 02-12-04 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 21:17

ik zou dat wassen bewaren totdat het een keertje weer hard regent hier, en aangezien t herfst is kan dat wel snel gebeuren...
dan regent hij wel lekker schoon..
tot die tijd zou ik gewoon hem leren stil staan, voetjes geven, in zijn mond kijken oortjes vastpakken etc...ect....

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:52

Helemaal met ellepel eens. Waarom wassen? enkel voor het zicht. Het paard neemt je het echt niet in dank af. Daarbij bezorg je hem nog een koude tijd ook door niet enkel de vlekken weg te wassen, maar ook zijn huidvet die hij toch hard nodig heeft in dit jaargetij.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 23:06

Ro0sj schreef:
Ik zou er nog maar even mee wachten. Zorg eerst maar dat ie netjes vast kan staan enzo, en dat ie meer vertrouwen in je krijgt. Als je hem nu al gaat wassen denk ik dat het op een grote stressboel uitloopt. Bovendien denk ik niet dat je pony zich vies voelt, alleen voor jou is het minder leuk natuurlijk als ie niet zo schoon is, maar je pony geeft daar nx om hoor Pling

mee eens! eerst goed leren vaststaan, en als dat goed gaat ook niet meteen wassen, maar eerst oefenen met gewoon borstelen enzo tot hij het de normaalste zaak van de wereld vindt. daarna rustig proberen, en niet meteen het hele beestje wassen, maar eerst alleen de beentjes, en dan zo verder. doe niet teveel tegelijk, zorgt (zeker bij zo'n jong beestje) voor verwarring. let wel op dat de plakken vuil niet tot op zijn huid zitten, dan werkt zijn vacht niet meer en krijgt hij het koud. het onderhaar moet schoon, droog en warm zijn. idd kan je een buitenpaardje nu beter niet wassen, hij heeft zijn huidvet veel te hard nodig. eerst maar eens lekker oefenen met de basis..... succes OK dan!

wynoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 23:48

Waarom zou je hem nu wassen? Hij kan z'n huidvet nu juist goed gebruiken met die kou. Van het voorjaar verhaart hij weer en is hij meteen een stuk schoner.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 00:01

leer hem eerst rustig stilstaan..
poetsen enz.
bewaar dat wassen voor over een hele lange tijd als hij 100% vast kan staan.

anders loopt alles in het 100

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 00:10

Ik zou hem niet wassen in de winter
Mijn paardje had ook allemaal van die strontklonten na de opfok, zijn er vanzelf afgegaan na een paar maanden Clown met de verharing eigenlijk meer, ze zater er bij de oude eigenaar al op (in december dacht ik uit de opfok gehaald) en in mei was alles weg. Hij heeft er nooit schade van gehad ofzo, hij zal zijn eerst wasbeurt volgend jaar krijgen denk ik Knipoog

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 00:13

Een jaarling zou ik nooit wassen. Je beschadigd daarmee zijn natuurlijke vetlaag die in de vacht zit om hem te beschermen tegen te kou. Gewoon met een rosborstel goed poetsen en lukt het niet dan wachten tot de lente. Zeker nu niet met deze kou wassen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 11:15

Het is nu veel te koud om hem te gaan wassen. Daarbij moet je eerst zorgen dat hij je vertrouwt. Ik heb mijn jaarling wel gewassen (voor een fotograaf die kwam) een tijdje terug, maar ik had haar al aan water laten wennen. Ik zou ook beginnen met water aan de voetjes, voordat je begint met helemaal wassen. Maar wacht aub tot het wat warmer is.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:55

Misschien handig om je af te vragen of je zowiezo moet 'omtutten' met een jaarling...voorzichtig wat aan de lijn lopen (van en naar de wei), heel voorzichtig af en toe eens losjes 'vast' zetten....en verder lekker de wei in met z'n vrienden! 't is nog maar een baby!

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 15:30

Uhm met 1 jaar al wassen Verward erg slecht voor de vacht/weerstand vooral met dit weer wacht daarmee tot de zomer leer eerst vast staan en alles. Bij ons op stal moesten ze een veulen bekappen kon dus ook niet vast staan, hing zich zelf bijna op (Sommige veulens laten zich in paniek vallen en staan dan niet meer op) . Toen bij een betonnen muur gezet paard helemaal gek vrouw die vast had kon gelijk naar het ziekhuis....veulens zijn sterker dan je denkt...

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 18:39

Veulen power jah ben ik allang achtergekomen op me stage !!
Ik weet nu wat IK morgen ga doen : Beetje poetsen met baby olie plakken eruit halen , Wandelen in de bak en vooral veel praten + aaien .
Bedankt voor de TIPS !!!!!!
Ik ga zowizo met haar aan de gang want ze word van het voorjaar 2 dus het begint een wijsneusje te worden .
Haar zus die heeft met 3en half echt puberende kuren die wil ik voorkomen .
Maja die krijg ik toch wel alleen kan ik er wel op voorbereid zijn .....
Erg bedankt voor de tips !!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 18:42

griebels schreef:
Het is nu veel te koud om hem te gaan wassen. Daarbij moet je eerst zorgen dat hij je vertrouwt. Ik heb mijn jaarling wel gewassen (voor een fotograaf die kwam) een tijdje terug, maar ik had haar al aan water laten wennen. Ik zou ook beginnen met water aan de voetjes, voordat je begint met helemaal wassen. Maar wacht aub tot het wat warmer is.

Hier kan ik me zowizo in vinden..... Veelste koud om te wassen. Tenzij je warm water en een solarium op stal hebt.

Daarnaast... Ik ben altijd gewoon gaan wassen, een iemand die het dier vasthoud, geruststelt en een iemand die wast... als je er de tijd voor neemt dan gaat dat eigenlijk altijd wel goed.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 18:43

Het belangrijkste voor zo'n beestje is de omgang met andere paarden, alles wat jij opnoemt is voor dat beestje van gering belang. Natuurlijk is het fijn als het beestje al wat gewend is, maar voor het beestje zelf maakt het niks uit!! En idd niet vastzetten!!

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 19:03

Dat ie zo vies is, heeft ie de hele tijd op stal gestaan ofzo? Als hij lekker veel buiten mag rolt ie het ergste vuil er vast zelf af!
Veel plezier met hem!!

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 19:28

Hij staat jammer genoeg in zo'n koeien stal met van die spleten ik ben er geen voorstander van maja ik kan er niet veel aan doen !!!
Verder staat die bijna nooit buiten soms maar dan wel alleen .
Ik wil erg graag het beste voor dat diertje .
Maar ze is wel een smeerkees hoor want ze heeft ondanks die stal 2 mooie dikke matten erin liggen echt superdure maar die scheit ze dan onder en dat moet ze in die gleuven gaan liggen raar ding maja vind ik wel wat op .
Succes iedereen morgen ook komt er van morgen een verslag hoe het ging.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 19:32

Doe dan maar niet wassen. Wordt ze alleen maar strontziek van.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 23:01

Ik ga 1 ding morgen NIET doen en dat is wassen ik wil hem beslist niet ziek hebben en vind het na al deze reacties gewoon mishandeling als ik zo'n baby diertje ga lopen pesten !!!!

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 10:27

josien schreef:
Helemaal met ellepel eens. Waarom wassen? enkel voor het zicht. Het paard neemt je het echt niet in dank af. Daarbij bezorg je hem nog een koude tijd ook door niet enkel de vlekken weg te wassen, maar ook zijn huidvet die hij toch hard nodig heeft in dit jaargetij.

Bovendien krijg je daar ook geen echte stontklonten mee weg! Ik heb ook ooit zo'n geval op stal gehad; kwam rechtstreeks uit een zeer twijfelachtige opfok; vervilte vacht en echte STRONTKLONTEN! Aangezien wij destijds over alle faciliteiten beschikten hebben wij die merrie proberen te wassen, maar tevergeefs....

Sommige klonten die niet te dicht op de huid zitten kun je voorzichtig proberen los te knippen, vwb de rest moet je jammer genoeg wachten tot het voorjaar.....dan vallen de klonten samen met de haren uit!
succes