kan dit nu al?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liesje_waal

kan dit nu al?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 18:44

hallo bokker,
ik had ene vraagje ik heb sins een korte tijd een haflinger hengst van 1,7 maanden
nu ik wil ik gewoon voor 1 keer in de 2 maanden ofzo alvast zijn thuig omdoen en gewoon met hem in de bak lopen met heb
en dan gewoon een normaal bittje in want dat is hij al gewent ,want toen we hem op de markt (hedel)kochten had hij hem in en thuis ook al een keer geprobeert

dit is tog niet verkeert voor eens in de zoveel tijd?
groetjes liza

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 18:53

Ik zou et neit doen begin daar met 2.5 pas mee astjeblieft!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 18:56

wat heeft het voor nut om daar nu al mee te beginnen? Als je een paar weekjes voor je hem gaat beleren daar mee begint is dat vroeg genoeg, en paard is daar zo aan gewent. laat hem eerst nog maar eens een tijd lekker spelen in de wei, hij is maar 1 keer jong en jij hebt er niks aan om hem nu al zn tuig op te doen. Als hij 3 is ben je er al vroeg zat bij
Laatst bijgewerkt door __Nathalie__ op 02-12-04 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 18:56

ik zou wachten tot 2 jaar Knipoog
het scheelt maar 3 maanden maar het zijn toch belangrijke maanden.
en begin anders alleen met het tuig en zonder een bit
maar het beste is natuurlijk pas bij 3 jaar te beginnen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 18:57

ook hier advies van wachten
wat je wel al kunt doen, is met een simpel halstertje (!!!) buiten gaan wandelen, in de piste over balkjes stappen (!!!)
gewennen aan paraplu's, zeilen, noem maar op
poetsen, hoefsmid, wromenkuur leren aanvaarden (met spuit met appelmoes)
Zon klein,e dingen
eventueel kun je wel al een zadeltje opleggen, maar geen bitje in, en zorg dat hij er geen slechte ervaringen mee krijgt
niet gaan longeren!!!

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 18:58

oke dan wacht ik er mee Lachen:D
het was maar gewoon een vraagje
alleen met buiten lopen doe ik soms wel een bitje in want toen ik de eerste keer met hem ging lopen trok hij me vorbij en kon ik hem niet houden hij is best sterk voor zoon jong ding Haha!

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 19:00

dutske schreef:
ook hier advies van wachten
wat je wel al kunt doen, is met een simpel halstertje (!!!) buiten gaan wandelen, in de piste over balkjes stappen (!!!)
gewennen aan paraplu's, zeilen, noem maar op
poetsen, hoefsmid, wromenkuur leren aanvaarden (met spuit met appelmoes)
Zon klein,e dingen
eventueel kun je wel al een zadeltje opleggen, maar geen bitje in, en zorg dat hij er geen slechte ervaringen mee krijgt
niet gaan longeren!!!

hij is niet echt bang en we zijn volop aan hem bezig met voetjes geven want hij slaat namelijk met zijn achter voetjes
alleen zoals ik net al zij met buiten lopen is hij niet te houden
maar loop niet te veel met hem buiten hij vind tog niets eng OK dan!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 19:27

Liesje: ik zou er net op oefenen om buiten te gaan
als je hem nu niet kan houden, wat zal dat dan zijn aan 3 jaar?
probeer mss eens met een halstertouw over de neus
of met halster met bitje aan
dan kun je op het halster alleen lopen, en als het niet anders kan even het bitje erbij pakken
ook een kort zweepje is handig
loopt hij voorbij je dan geef je een tk op zijn borst

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 19:35

Het kan geen kwaad, maar het heeft ook geen nut.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 20:38

Waarom toch altijd zo gehaast zeg
het lijkt wel of altijd alles maar snel snel snel moet
het paard heeft 30 jaar(soms langer) te leven, en hem dan op zijn eerste al intuigen kom op, Doe lekker rustig aan, en doen het dan op zn derde/vierde ofzo, dan kunnen zijn spieren en botten de druk beter aan,
Enw at dacht je van de stress die dat beestje eheft, en dat al op die leefdtijd!

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 20:41

1,7 maanden??? of 17 maanden.. ??

Zit nogal een verschil in... maaar hoe dan ook.. zou voorlopig geen zadel/hoofdstel gebruiken.. gewoon aan halstertje, en dan dingetjes leren.. dat gaat snel genoeg.. lijkt mij zo..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 20:55

je kan zijn tuig wel opleggen, maar ik zou geen bit indoen, dat maakt zijn mond al zo hard. ik zou hem eerst laten wennen aan het verkeer. even over de andere hun reacties,veel paarden worden op hun 2e al voor de wagen gespannen, dus ik denk niet dat het erg kwaad kan wat jij doet...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 21:09

het tuig af en toe omdoen kan echt geen kwaad voor hem hoor, helpt alleen maar om aan rare dingen te wennen. als hij echt te sterk is met buiten wandelen, kan je een halster én een hoofdstel omdoen, met aan allebei een touw. als hij dan echt hard gaat trekken, kan je hem bij het touw van het hoofdstel pakken om ongelukken te voorkomen. als het goed gaat, neem je gewoon het halstertouw, zo kan je hem ook makkelijk leren om beter te luisteren aan het halster zonder dat hij hard in de mond wordt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 21:19

tuig kun je e rwle opdoen maar let erop dat hij nog groeit dus verstel dat op tijd, ik zou hem lekker an een halstertje wat leuke dingen gaan leren, op commando halthouden achterwaarts etc...
bitje mee wachten tot hij 2,5 is

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 21:30

misschien ff oftopic; mijn haflinger van bijna 2,5 jaar trekt me soms ook gewoon mee.Ze krijgt af en toe een hoofdstel in met bitje,maar ik heb een halster eronder ,waar ik longeerlijn aan bevestigd,om mee te gaan wandelen,dus dat bitje heeft nog geen werking...Maar ik kan dus al wel een extra lijn bevestigen aan het bitje,en zodra ze gaat trekken,kan ik een klein rukje teruggeven?

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:38

Als je paardje je omver trekt misschien hengstenketting gebruiken en gewoon een rukje geven als ie dat doet...dan leert hij het wel af denk ik. Of eventueel op stem commando´s gaan leren stap/halt en dat hij achter/naast je blijft lopen misschien doormiddel van freestylene/grondwerken zodat hij leert dat jij de baas/leider van hem bent....succes ermee....als hij nu al over je heen loopt moet je er echt aan gaan werken anders heb je er op latere leeftijd nog last van vooral met een hengst ik weet niet of je hem laat castreren maar als hij gaat puberen moet je echt boven hem staan als hij nog hengst is anders kun je gevaarlijke situaties krijgen...!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:41

idd, leren op commando halt te houden of af te remmen is het beste natuurlijk. dit kan dmv een bitje, maar in de bak oefenen is vriendelijker. (bitje is meer noodoplossing, vind ik.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:46

dutske schreef:
niet gaan longeren!!!

met een zadel kunnen ze net zo goed slechte ervaringen krijgen

als ik jou was zou ik gewoon 1 keer in de 2 maanden je hafje met bit in op stal zetten eerst gewoon 5 minuten en dat steeds opbouwen tot hij/zij ± 3 is en dan kun je bv. longeren met bit e.d.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:52

Op die leeftijd kun je idd wandelen, eenvoudige commando's aanleren en hem opvoeden en bit in...vind ik persoonlijk niets op die leeftijd. ik zou hem eerder respect leren hebben voor de mens en de commando's....

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 00:05

Mijn paardje is nu 2 jaar en 8 maanden en die heeft wel een bitje ingehad. Maar als ik ga wandelen idd met halster en dat hoofdstel met bitje eroverheen, gewoon om te wennen. Verder heeft hij al beenbeschermers omgehad, dekentje op zn rug en heb ik m een keer ingewikkeld in een longeertouw. Voor de rest doet hij lekker niks, 2 a 3 keer per week een kwartiertje buiten wandelen en veel schrik en obstakel trainig. Van het voorjaar gaat hij dan eens aan de longe en gaat er een keer een zadel op. Voor ik echt aan het rijden ben zal het wel tegen de zomer aanlopen (dus ruim 3)

Ik denk dat je ook beter nieuwe dingen een paar keer kan herhalen, bijv. 3 keer in 1 week een bitje in. Dan accepteren ze het snel. Ik zie het nut er niet van om 1 keer in de 2 maanden er iets mee te doen, ik denk dat hij het dan vreemd blijft vinden en het niet als normaal gaat zien.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 00:26

Citaat:
Ik denk dat je ook beter nieuwe dingen een paar keer kan herhalen, bijv. 3 keer in 1 week een bitje in. Dan accepteren ze het snel. Ik zie het nut er niet van om 1 keer in de 2 maanden er iets mee te doen, ik denk dat hij het dan vreemd blijft vinden en het niet als normaal gaat zien.

idd, heb je helemaal gelijk in! steeds iets anders nieuws voor een paard het eerste onder de knie heeft leidt alleen maar tot verwarring.

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 00:33

altingd schreef:
misschien ff oftopic; mijn haflinger van bijna 2,5 jaar trekt me soms ook gewoon mee.Ze krijgt af en toe een hoofdstel in met bitje,maar ik heb een halster eronder ,waar ik longeerlijn aan bevestigd,om mee te gaan wandelen,dus dat bitje heeft nog geen werking...Maar ik kan dus al wel een extra lijn bevestigen aan het bitje,en zodra ze gaat trekken,kan ik een klein rukje teruggeven?

Zou dan eerst gewoon eens in de bak gaan oefenen. als jij je voorbijloopt gewoon de tegenovergestelde richting op gaan lopen. Tong uitsteken zou niet met bitten gaan werken als je iets bereikt is het waarschijnlijk niet het goede. Het is een kwestie van opvoeden. Altijd achter je laten lopen consequent zijn Jij bent de baas jij leidt straal dat ook uit. * zoekt een smilie die zelfvertrouwen uitstraalten* laat hem anders eens een paar meter (misschien wel meer) naar achteren lopen. Dat is de meest dominante beweging die jij kan maken. en iedere keer als hij je probeert voorbij te lopen weer 10 meter naar achteren. doorlopen hem niet aan kijken.

En wat betreft de 1,7 jarige hengst. Gooi die alsjeblieft in de wei en laat hem met rust. Hier bereik je alleen maar nare dingen mee en hij gaat een stuk minder lang mee.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 00:47

pferdtje, k ben het met je eens, wees eerst de leider, dan loopt hij je zowiezo niet meer voorbij. aankijken werkt wel om te domineren, maar kan erg dreigend overkomen. doe dit alleen als je echt boos bent met een goede reden en dat wil laten merken.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 02:18

lekker wachten tot hij dik 2 is. Laat hem nu nog lekker jong zijn. de rest van zijn leven moet hij ook nog werken. Breng het geduld op en wacht gewoon tot hij minimaal 2 is.

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 10:19

leuk dat er ook nog positieve mensen zijn die hier reageren Haha!

ik ben hem zoiezo niet vanplan om hem voor zijn 3de in te spanne

met buiten lopen geeft hij mij geen duw met zijn borst maar loopt voorbij
alles is nieuw voor hem en loopt graag vooruit maar duwt mij niet over de grond zeg maar Lachen verkeer heeft hij niets mee supper mak met buiten lopen maar wil graag alles in een korte tijd zien

ik was zeker al niet van plan om het zadel er op te doen of te longeren heb zelf ook 3 paardje en weet wel een beetje hoe je met jonge dieren om moet gaan Haha!

hij moet met de nationale keuring van het trekpaard en haflinger 2006 volgens mij meelopen en dan willen we er mee gaan dekken Lachen
dus zijn balletjes gaan er niet af

Sanet:: er stond een komma tussen dus idd 1 , 7 maandjes Haha!

het probleem met deze haflinger is dat hij niet dag en nacht de wei op kan en zou ook niet snel weten waar hij naartoe kan voor een lange tijd
hij komt zeker elke dag buiten en loopt hij gewoon lekker los in de bak en doe hem soms lekker opjagen Lachen:D maar helaas hij heeft sins ik hem heb niet op de wie gestaan
hij staat op een pensoin stalingen en de weien zijn daar nu gewoon te nat en moet hij de zomer afwachten

bedankt voor de goee bedoelde reacties Haha! OK dan!