ruiterbewijs???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

r3nee

ruiterbewijs???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 21:34

vandaag stond er ergens in de krant iets over het ruiterbewijs,
en nu was ik wel benieuwd of jullie een ruiterbewijs hadden.
bij ons is het (volgens mij? Bloos! ) nog niet verplicht.
ik rijd toch eigelijk altijd buiten met mijn fjordje, dus ik denk dat ik er binnenkort ook maar achteraan moet gaan.
maar hoe duur? en hoeveel tijd gaat er ongeveer in zitten?

-x- renee

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:36

Nee, ik heb het niet. Zolang het hier niet verplicht wordt ga ik het ook niet halen, vind het onzin.

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:41

Ik heb ook geen ruiterbewijs, en rij iedere dag buiten.

Ik heb overigens wel een WA verzekering afgesloten voor mijn paard. Mochten we buiten ongelukken veroorzaken (niet de bedoeling) Haha! , wordt dit vergoed.

laukjefreak

hallo
ik heb dit jaar mijn ruiterbewijs op mijn verzorgfjord gehaald (wel western).ik heb teorie lessen gevolgt bij ons op stal en daar door heb ik mijn theurie met 4 vraagen fout gehaald
de praktijk vond ik ook eigenlijk bets heel makkelijk en ik geloof dat het iets van 45 euro of zo koste.
en dat je het iedere 2 jaar moet vernieuwen of zo.
ik geloof dta het ruiterbewijs alleen op bepaalde gebieden in de veluwe is verplicht.
bij ons is het in iedergeval nog niet verplicht maar als het ooit verplicht wordt hoef je het in iedergeval niet meer te halen.

Sizz

Ik heb er ook geen een maar rij nooit buiten. Kunnen we niet. Zitten heel veel kilometer van het bos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:42

Ik heb het wel
OP de veluwe is het verplicht,en ik vind het makkelijk voor de WA.

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:43

Nou volgens mij word het in januari voor iedereen verplicht.
Ik zelf rijd bij een manege en die hebben mij het aangeraden om me ook zo eentje aan te schaffen, dat heb ik toen maar gedaan, want als ik dat niet deed, zou ik niet meer kunnen paardrijden op die manege (is voor andere maneges waarschijnlijk dan hetzelfde)

Juist ook omdat je buiten rijd heb je er een nodig, je kunt er veel mee, het is maar 12.50 per jaar,
inclusief dat je een paar maal per jaar een paardentijdschrift toegestuurd krijgt en je kunt korting krijgen op bepaalde evenementen.
Ik heb het dus ook, maar ik doe er in feite niets mee omdat ik geen eigen paard heb en dus ook geen wedstrijden rij of buiten rijd.
Je kunt het aanvragen bijvoorbeeld op je manege en dan moet je een vragenlijstje invullen,
dat opsturen en dan krijg je je ruiterpaspoort opgestuurd en dan moet je daarna betalen.
Zoek anders de zoekfunctie eens, want hier zijn topics genoeg over.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:46

ik heb het nog niet, maar wil hem wel gaan halen.
ik hoorde dat hij per 1 januraie 2005 verplicht werd.
maar ik wil hem samen met een vriendin gaan halen, maar eerst moet mijn pony nog gechipt worden.

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:54

Ik heb dat "briefje" al een kleine 6 jaar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:13

NEE Het is niet verplicht en dat gaat het ook niet worden!!!!
GVD, ik wordt sch**tziek van deze onzin-verhalen die elke keer weer door deze of gene rand-debiel de wereld worden ingeholpen.
Er is al een pissige brief vanuit de NVVR naar het dagblad v/h Noorden gegaan om de volgende keer ervoor te zorgen dat ze hun referenties op orde hebben en niet het geblaat van de eerste-de-beste idioot klakkeloos af te drukken! Stoom uit je oren Stoom uit je oren Stoom uit je oren Stoom uit je oren

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:16

Jeetje, ikke, een beetje subtieler is zeker teveel gevraagd Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:23

ikke schreef:
NEE Het is niet verplicht en dat gaat het ook niet worden!!!!
GVD, ik wordt sch**tziek van deze onzin-verhalen die elke keer weer door deze of gene rand-debiel de wereld worden ingeholpen.
Er is al een pissige brief vanuit de NVVR naar het dagblad v/h Noorden gegaan om de volgende keer ervoor te zorgen dat ze hun referenties op orde hebben en niet het geblaat van de eerste-de-beste idioot klakkeloos af te drukken! Stoom uit je oren Stoom uit je oren Stoom uit je oren Stoom uit je oren

okeej dit is wel erg duidelijk Scheve mond Wil je erover praten?? Haha!

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:31

kwadraatje schreef:
Nou volgens mij word het in januari voor iedereen verplicht.
Ik zelf rijd bij een manege en die hebben mij het aangeraden om me ook zo eentje aan te schaffen, dat heb ik toen maar gedaan, want als ik dat niet deed, zou ik niet meer kunnen paardrijden op die manege (is voor andere maneges waarschijnlijk dan hetzelfde)

Juist ook omdat je buiten rijd heb je er een nodig, je kunt er veel mee, het is maar 12.50 per jaar,
inclusief dat je een paar maal per jaar een paardentijdschrift toegestuurd krijgt en je kunt korting krijgen op bepaalde evenementen.
Ik heb het dus ook, maar ik doe er in feite niets mee omdat ik geen eigen paard heb en dus ook geen wedstrijden rij of buiten rijd.
Je kunt het aanvragen bijvoorbeeld op je manege en dan moet je een vragenlijstje invullen,
dat opsturen en dan krijg je je ruiterpaspoort opgestuurd en dan moet je daarna betalen.
Zoek anders de zoekfunctie eens, want hier zijn topics genoeg over.

Dit is het ruiterpaspoort dat uitgegeven wordt door de FNRS en het ruiterbewijs waar je een theorie gedeelte en een praktijkgedeelte moet doen in van de SRR. (KNHS)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:33

Nee, ik hoef er niet over te praten.
Gebruik voor de aardigheid de zoekfunktie. Met de regelmaat van de klok komen dit soort reacties naar voren. Elke keer naar aanleiding van een of ander vaag bericht in de media. Elke keer is de SRR weer in staat om deze onzin op een of andere manier in de media te krijgen. Het is hun grootste wens om dit voor elkaar te krijgen, alleen snappen ze niet dat ze met hun handelwijze alleen maar iedereen tegen de haren in strijken. Delen van de Veluwe waar het verplicht WAS, hebben de samenwerking opgezegd en hebben weer een eigen systeem ingesteld, zodat ze het geld ook zelf kunnen innen en weer, hopelijk nuttig, kunnen gebruiken.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen de topic-starters, die zijn er vast niet op uit om mij te jennen; ik wil alleen maar eens luid en duidelijk verkondigen dat het stemmingmakerij is van de media, niet meer en niet minder.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:34

Het is idd het FNRS ruiterpaspoort, dat voor alle FNRS maneges verplicht is. Ook via dit paspoort kun je een ruiterbewijs halen, maar dat gaat dan stapsgewijs. Een ruiterbewijs/koetsiersbewijs is nog niet verplicht, maar wil je bijv. op de Veluwe rijden, dan moet je die wel hebben

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 23:51

Ikke zegt wel dat het niet verplicht is, maar bij mij in het Gooi, is het wel verplicht als je wilt buiten rijden. IK heb het in april van dit jaar gehaald, nadat ik was aangehouden. Het zou me de volgende keer 28 euro kosten, vind ik toch wel zonde.(Het is in zoverre verplicht, dat ik een boskaart moet heeben dan, deze is alleen te verkrijgen op vertoon van je ruiterbewijs)
Dit geld alleen voor in de bossen dus, en niet voor in de manege. Lachen

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 01:26

ik heb mn ruiterbewijs 10 jaar geleden gehaald, was leuk en gezellig Knipoog. Met t ruiterbewijs ben je wel verzekerd tegen ev schade die je paard toebrengt en je mag in meerdere gebieden rijden, dus waarom zou je dit papiertje niet willen halen? Ik vind het niet eens zo een slecht idee mocht t ruiterbewijs verplicht worden... Ik geloof dat ik er toen 80 gulden aan kwijt was en twee lessen maar dat kan nu anders zijn natuurlijk. Je krijgt er wel een dun boekje bij dat je moet kennen, maar veel nieuws is dat voor de gemiddelde paardekenner niet.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 06:17

Ikke: je hoeft niet te reageren op een soort gelijk topic, je kunt ze ook negeren.

Ik heb wel mijn ruiterbewijs. Bij ons in de Waterleidingduinen, heb je een duinkaart nodig en die wordt alleen afgegeven als je een ruiterbewijs hebt. Ik zie er het probleem niet zo van.
Ik zie het maar zo: van het geld dat ik erin stop wordt mijn buiterij-gebied mooi onderhouden, en daar heb je wel wat aan. Lachen

Rosemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 08:40

Ik snap Ikke wel hoor! Dat gedoe steeds. Het is niet verplicht in Nederland (alleen in sommige gebieden en gemeenten, maar zeker niet landelijk) en dat zal ook niet snel gebeuren. Als ik mijn ruiterbewijs wil halen moet ik volgens mij bijvoorbeeld eerst een ander zadel op mijn paard leggen. Het is nl een boomloze Barefoot en volgens mij voldoet dat niet aan de eisen van de SRR. Ik heb dus wel degelijk bezwaar tegen het ruiterbewijs in de huidige vorm.

En wat betreft de verzekering: je bent ook verzekerd zonder het Ruiterbewijs. Je eigen WA-verzekering dekt nl hetzelfde. Ik heb wel ideeen hoe ik het ruiterbewijs eruit moet zien, maar dat ga ik nu niet allemaal opschrijven.

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 10:15

bij ons is een ruiterbewijs volgens mij wel verplicht. zelf heb ik er geen, zit er wel aan te denken. heb hem opzich niet echt nodig, en het is echt wel duur!! dus ik kijk t nog ff aan Lachen

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 10:23

hier is het ook nog niet verplicht. Maar ik heb hem dit jaar gehaald. Ik betaalde 100 euro en deed 3 maand erover geloof ik.

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 11:21

Naomi21 schreef:
Met t ruiterbewijs ben je wel verzekerd tegen ev schade die je paard toebrengt en je mag in meerdere gebieden rijden, dus waarom zou je dit papiertje niet willen halen?

Je kunt ook een WA verzekering afsluiten, dan ben je ook verzekerd.

Zelf vind ik niet dat het ruiterbewijs wat zegt over iemand zijn rijkunst. Je kunt het ruiterbewijs halen op een super braaf paard (die heb je ten alle tijden onder controle), en vervolgens weer op je eigenpaard/verzorgpaard stappen waar je buiten niks mee kan, waar je wel mee naar buiten gaat. Het enige verschil is dat je nu verzekerd bent. Kun je net zo goed een WA verzekering afsluiten.
Met een beetje logisch nadenken weet je zelf ook wel wat de verkeersregels zijn.

Mich_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 14:46

jje moet gewoon op je verzorgpony komen

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 14:48

ik heb wel een ruiterbewijs.
maar ben nog nooit aangehouden van of ik wel een ruiterbewijs heb.

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 17:39

@Stilla

ik snap wat je bedoeld!
ik vind ook niet dta als jij je ruiterbewijs hebt dit wil zeggen dta je echt kan rijden aanfgezien een beginner zelfs op een half-dood paard kan gaan zitten en dan er volgens de regels op rijdt heb je hem al gehaald

@wouterpaard jemig wat heb jij veel betaald zeg!
ik heb maar 36 euro moeten betaalen inclusief teorie lessen en praktijk heb er wel ongeveer 2 maand overgedaan.