de maat van een bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Banja

de maat van een bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 18:05

Hoe kan je eigenlijk weten wat voor maat bit een paard nodig heeft? Kan je dat opmeten, of is daar ook een tabel voor, met vaste maten?

Welk bit is eigenlijk het fijnst voor een jong paard? Dik, enkel gebroken, en een bustrens ofzo?

[Edit Karin] titel duidelijker gemaakt

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 18:07

je hebt verschillende maten bitten

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 18:21

joke20 schreef:
je hebt verschillende maten bitten

whahah leuk antwoord op haar vraag *LOL* *LOL*

maar als je aan een winkel verteld wat voor paard pony je hebt en wat zijn stokmaat is, weten ze vaak wel in welke richting bitmaat jij zit Knipoog

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 18:33

je moet toch wat neer zetten he *LOL*

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 23:33

nuttig? Ik dacht namelijk dat ik een groot paard een shetlandbitje in moest doen! =P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 23:34

ik heb lucky zijn mondmaat nu opgemeten maar ik zag in de divoza ook een matentabel staan..

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 23:56

misschien heb je een bit ergens liggen. die redelijk past en waar je de maat van weet. Je moet dan even meten hoe groot het stuk is wat te veel of te weinig is zo kan je het bit maat uitrekenen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 00:48

joke20 schreef:
je moet toch wat neer zetten he *LOL*

Nee

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 01:09

die maatabellen kloppen ook vaak niet. ik zou volgens die dingen een 11,5 bitje moeten hebben, maar ik gebruik 12,5 of 13,5 met rubber ringen. je kan het meten door een touwtje in zijn mond te doen, en aan weerszijden een knoopje te leggen, dat kan je dan opmeten. een meetlint door de mond vind ik eng omdat het paard zich eraan kan snijden. een bit past goed als je aan beide kanten je vinger tussen de bitring en het paard kan steken zonder hard te hoeven wringen. het moet ook niet zo los zitten dat er twee vingers tussen kunnen.

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 16:37

hoe bedoel je precies tussen de bitring en het paard?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 19:20

ik heb er even een tekeningetje van gemaakt (hum)
het zwarte stelt dus zeg maar een paardensnuit met een bit voor Bloos
het rode stelt een hand Verward voor Bloos
ik hoop dat je dat eruit kunt halen......
als je op deze manier je vingers ertussen doet, moet het niet tegen je vingers/hand knellen, en er moet ook niet teveel speling in zitten. als je je vingers zo hebt, moet het gewoon een beetje stevig aanvoelen (je mag dus wel met je hand de tanden kunnen voelen door de wang heen), dan zit het goed.
hoop dat je het snapt, anders moet je het maar even zeggen....

Afbeelding

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 19:26

Ze zeggen vaak, dat als je dubbelgebroken bitje heb, je beter een maat groter kan nemen... maar ik weet niet of dat waa ris hoor.... maar voor een ong 1.52 m Arabiertje heb ik 11,5... (dat is wel net aan horo maar hij past!!!)

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 19:32

Als het bitje net past dan zou ik hem wat groter kopen het is wel erg belangrijk dat er een goed passend bit in de paarden mond zit. En een dubbel gebroken is zeer vriendelijk.

zynthaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 20:12

je kan het beste een bit passen, leen er ffeen van iemand om de maat
te bepalen,en wat voor een bit ik ben zelf met een dubbelgebroken bitje begonnen en rij nu met een busje, zou niet een te scherp bit kiezen,je begint net zou zonde zijn Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 21:03

idd dik mondstuk is normaal gesproken het zachtste. je bit kan overigens beter aan de ruime dan aan de krappe kant zijn. het verschil (bij enkel of dubbelgebroken of ongebroken) hoeft er niet per sé te zijn, maar je hoort wel vaak dat een ongebroken een maatje groter mag dan een enkel gebroken. gewoon met je vingers passen zoals op mijn prachtige!!! tekening!!!!

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 21:19

Volgens mij bestaat er niet zozeer een maattabel. Ik heb een pony van 1.45 die heeft 12,5 en het heeeele grote paard van een kennis van mij heeft ook 12,5. Waar je naar moet kijken is als je het bit in de mond doet, het aan allebei de kanten van de mondhoeken, ongeveer een centimeter moet uitsteken. Dan heb je een passend bit.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:43

Majo schreef:
Volgens mij bestaat er niet zozeer een maattabel. Ik heb een pony van 1.45 die heeft 12,5 en het heeeele grote paard van een kennis van mij heeft ook 12,5. Waar je naar moet kijken is als je het bit in de mond doet, het aan allebei de kanten van de mondhoeken, ongeveer een centimeter moet uitsteken. Dan heb je een passend bit.

als je het bit recht hebt idd. dus niet als je een enkel- of dubbelgebroken hebt die gevouwen zit.

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 08:18

de tekening was duidelijk! Maar ik heb altijd begrepen dat een enkel minder scherp was dan een dubbel gebroken..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 08:27

een dubbelgebroken bit met plat tussenstukje werkt idd wel pittiger in dan een enkelgebroken.
maar de dubbelgebroken met het bolle tussenstukje is juist weer zachter

Useful

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 12:33

het is heel vaak verschillend or want ik heb een paard van 1.62 en die heeft bit maat 11.5 Scheve mond Bloos! en het past gewoon

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:09

merrieveulen schreef:
als je het bit recht hebt idd. dus niet als je een enkel- of dubbelgebroken hebt die gevouwen zit.

Ik heb ook een gebroken bit hoor, en dan moet het ook. Als je bit te klein is, loopt je paard met een pruimenmondje rond, lijkt me niet fijn.

SuuSkeBaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:59

ik zou wel een iets diker bit nemen, een bustrensje of een watertrens maakt niks uit . tenminste k neme aan dat er niet echt veel verschil tussen die 2 is?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:18

Majo schreef:
Ik heb ook een gebroken bit hoor, en dan moet het ook. Als je bit te klein is, loopt je paard met een pruimenmondje rond, lijkt me niet fijn.

ja dat zeg ik. als je het bit zeg maar gestrekt in de mond hebt moet het uitsteken. als het gevouwen zit en het steekt een eind uit, is het te groot.

SuuSkeBaB, een watertrens heeft meer speling in het mondstuk ten opzichte van de ringen dan een bustrens. als je met een normaal hoofdstel rijdt is er weinig verschil qua inwerking. sommige paarden krijgen het velletje van de mondhoek tussen de ring en het mondstuk bij een watertrens, een bustrens kan dan uitkomst bieden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:21

merrieveulen schreef:
ik heb er even een tekeningetje van gemaakt (hum)
het zwarte stelt dus zeg maar een paardensnuit met een bit voor Bloos
het rode stelt een hand Verward voor Bloos
ik hoop dat je dat eruit kunt halen......
als je op deze manier je vingers ertussen doet, moet het niet tegen je vingers/hand knellen, en er moet ook niet teveel speling in zitten. als je je vingers zo hebt, moet het gewoon een beetje stevig aanvoelen (je mag dus wel met je hand de tanden kunnen voelen door de wang heen), dan zit het goed.
hoop dat je het snapt, anders moet je het maar even zeggen....

[image]

zo heb ik t ook geleerd...

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 23:51

ik rij normaal ook altijd met een bustrens, die vind ik ook wel fijn, maar ik rij nu met een enkel gebroken, en het lijkt wel of het paard die fijner vind.. mss omdat ie (iets) dikker is en dat dat zachter is..