Potstal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSemmiex

Potstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 17:31

Ik heb een vraagje, ik ben bezig om een potstal te maken. (omdat mijn paard altijd al het stro opat.)

Nou heb ik dus gehoord dat een potstal niet zo goed is Scheve mond
(Voor de hoeven ofzo)?

ik heb er zelf nog niet zoveel ervaring mee dus ik zou graag van jullie willen weten wat jullie ervan vinden?

En of ik er beter mee kan stoppen of niet? Verward

Alvast bedankt!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 18:03

ik ken meerdere stallen die op die manier uitmesten/opstrooien

ze laten het meeste gewoon liggen, gooien er iedere dag een flinke laag schoon stro over, zodat de paarden altijd op het schone stro staan en de ene stal mest de boxen 1x per week heel goed ut, zodat alle mest&nat stro eruit gaat, en andere stal haalt 1x in de zoveel tijd alles eruit en begint dan weer opnieuw.

ik vindt het een vrij goede oplossing als je bv een stal met erg veel paarden hebt, het scheelt je zovee uur qua uitmesten

zelf doe ik het niet, mn pony at ook al het stro op, heb haar toen op zaagsel met daar overheen stro gezet.

nu liggen er rubberen matten in de stal, die vocht doorlaten naar de afvoer, dus maakt het weinig uit wat er nog op de grond ligt.

waar je alleen wel op moet letten is dat je pony dis niet op nat stro komt te staan of teveel in de mest staat(bv mest er toch ff uithalen iedere dag) en dus dagelijks goed en ruim opstrooien met schoon stro

inib

Een potstal is mooi als je jonge paarden hebt die in een koppel bij elkaar staan. Vergeet ook niet dat je paard steeds hoger komt te staan dus je moet rekening houden met de hoogte van je stal, waarom zet je hem niet op ander strooisel, probleem van stro eten opgelost

Lenneke_

Denk dat je met een potstal eerder rotstraal krijgt. Maar als je de hoeven elke dag goed schoonmaakt en droog maakt zou dat nog wel meevallen. Voordeel van een potstal is dat ze nooit op de kalen vloer kunnen liggen als ze een beetje in het stro zitten te woelen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 18:04

misschien in plaats van stro,zaagsel gaan gebruiken...hoef je geen potstal te maken en je paard kan het ook niet op eten

Azhari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 18:46

Wij hebben op het moment niet erg fijn stro en zijn daarom aan het potten. Nou hebben wij vrij schone paarden en halen wij de boxen nu wel 1x in de week helemaal leeg. En verder elke dag flink opstrooien. Bij ons vieze paardje halen we de echte verzadige plekken en de meeste mest weg, zodat hij zeker niet nat komt te staan. Ons bevalt het op deze manier heel goed. Zeker omdat dit stro wel goed opneemt, maar nogal moeilijk uitzoekt (het is wat te kort afgesneden) Qua tijd scheelt het iets, maar qua stro verbruik en afval scheelt het heel erg weinig. En als wij weer gewoon stro hebben stoppen wij denk ik ook weer. Zeker omdat het vrij zwaar is om die boxen dan in 1x helemaal leeg te halen en elke dag niet zo zwaar is en in verhouding weinig stro en afval scheelt.

In jou geval doe je het omdat hij al zijn stro opeet, maar eet hij het schone, nieuwe niet ook op? En krijgt hij voldoende ander ruwvoer? Onze paarden knabbelen, eten ook wel van hun stro, maar laten wel genoeg liggen (meestal) om droog en niet op het beton te hoeven slapen. Anders zou ik denk ik in jou geval gaan voor vochtdoorlatende rubbermatten, en minder stro. Het is ook niet goed voor een paard dat als hij behoorlijk in het stro staat zijn hele box leeg eet en vaak is daar een oorzaak voor te vinden, misschien een ander soort stro proberen? Een beetje offtopic, maar wat voor soort stro gebruik je nu tarwe stro of iets anders?

Aileentjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 18:54

hi Sam,

Uhm nou over je potstal hihi ik deed het met heeb zo dat ik gewoon iedere dag alleen de echte mesthopen eruit haalde en de natteplekken en dan beginnen met 1 a 2 balen erin gooien en dan een maandje iedere keer vier plakken ofzo is wel even investeren maar dan heb je tenminste wel een "droge" potstal.
Misschien kun je er wat mee.

xx aileen

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 18:57

Er stond deze maand een artikel over in de Bit, en die vonden het super slecht, weet niet meer juist waarom. Scheve mond

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:24

ja in de bit stond dat het heel slecht is voor de paarden ivm schimmels,stof enz doordat je oppot is de stalbodem dus ook altijd warm en een heerlijk nest om bacterieen uit te broeden .Weet het niet zo goed meer ,je moet de bit eens lezen ,dacht dat het voor veulens goed was ,niet dus .Bij ons wordt alle dagen uitgemest en dat blijkt dus beter

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:42

Aileentjuhxx schreef:
hi Sam,

Uhm nou over je potstal hihi ik deed het met heeb zo dat ik gewoon iedere dag alleen de echte mesthopen eruit haalde en de natteplekken en dan beginnen met 1 a 2 balen erin gooien en dan een maandje iedere keer vier plakken ofzo is wel even investeren maar dan heb je tenminste wel een "droge" potstal.
Misschien kun je er wat mee.

xx aileen

1x per maand 4 plakken erbij is dus niet de goede manier, iedere dag schoon stro erbij zodat ze dus iedere dag schoon&droog staan, anders is de kans op rotstraal etc erg groot ivm alle bacterieën

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:50

Renske20 schreef:
1x per maand 4 plakken erbij is dus niet de goede manier, iedere dag schoon stro erbij zodat ze dus iedere dag schoon&droog staan, anders is de kans op rotstraal etc erg groot ivm alle bacterieën

denk dat ze bedoelde 'een maand iedere dág vier plakjes' Knipoog !

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:55

ik ben niet echt voor een potstal, doormiddel van een potstal laat je de urine plekken dus liggen, die voor een erge amoniacgeur zorgen. amoniac is zeer schadelijk voor de luchtwegen van je paard. je paard kan er ernstige longbeschadigingen aan over houden.

ik raad het je dus af, vraag je eenns af waarom je paard alles op eet? verveeld hij zich. je zou je paard wat meer buiten kunnen zetten overdag. daarnaast zou je je paard op krullen of vlas kunnen zetten ipv stro.
daarnaast is een potstal erg slecht voor de hoeven je paard kan er rotstraal aan overhouden.

Azhari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:21

het hangt er natuurlijk wel vanaf hoe lang je het laat liggen in bit was er sprake van een paar keer per jaar scheppen. En het hangt er vanaf hoe warm het is.

annek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:34

Ik ben ook niet voor een potstal. Het is erg slecht voor de hoeven, je krijgt inderdaad sneller rotstraal door. Iedere dag mesten zodat ze altijd schoon staan, is toch veel beterder? Ikzelf doet het wel in ieder geval.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:59

er zullen vast voordelen aan zitten, maar mij lijkt het niet erg hygienisch. of ik vat het begrip potstal niet volledig.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:02

Wij hebben jarenlang een potstal gehad, en die beviel me veel beter als de huidige stal. Het was warmer in de stal, paarden lagen ook warmer, en de stallen waren veel droger! Een goede potstal heeft namelijk geen natte plekken, de urine trekt de grond in en wordt volledig geabsorbeerd. Nu komt het nog wel eens voor dat de pony's in de stal de krullen weggraven en dan net op die plek gaan plassen. Lekkere glibberboel!

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:12

Ik heb ook een potstal voor mijn paard.
Ik begin altijd met een behoorlijke laag zaagsel onderop en daar gaan dan 2 plakken stro (van een grote baal) overheen. Iedere dag haal ik dan de hopen mest eruit, maar de natte plekken laat ik liggen. Zo staat ze flink in het stro, maar niet op een natte ondergrond. Ik gooi er dan iedere dag 1/2 of 1 hele plak stro bij, net hoe veel schoon stro er nog is.
Als het te hoog wordt dan haal ik de bodem er weer uit.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:29

Bij ons op stal wordt er elke dag heel dikopgestrooid. Het is je eigen beslissing/taak of je de mest wel of niet uit de stal haalt. 1x per week gaan alle tussenwanden aan de kant en wordt met een shofel alle stallen leeg gemaakt en weer opnieuw gevult. Het scheelt heel veel werk. Er zitten achterin de stallen wel gleuven om de urine weg te laten lopen. voor de rest wordt er zo dik opgestrooid, dat ze eigenlijk niet eens op de vuile onderlaag komen met hun hoeven.

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:36

Ik heb ook besloten om bij am te gaan potten.Nou at ze een halve maand alles op dus dacht eerst dat er geen beginnen aan was maar nu een maand verder ligt er een mooie bodum van denk wel 10 cm dik.En dat is voor am een unicum want normaal was hij dus helemaal leeg.
Ik ben begonnen met eerst flink wat stro er in1,5 baal of zo en dan alleen de drollen(vaste hopen) eruit en steeds3/4 plakken erbij(elke dag).Nu gooi ik 2/3 plakken erbij en haal de drollen eruit en zo nu en dan de ergste plasplekken(die dus nat zijn).

Ze zeggen dat het slecht is voor de hoeven dooor dat de zuren van het plas enzo er in trekken maar als jij zorgt dat de boven laag goed groog is dan lijkt mij dat het geen probleem hoeft te zijn.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 10:28

een ideetje is misschien ook wel om azijn over het stro te spuiten(met zo'n vergif pompje,mnaar dan met azijn erin)

ene pony bij ons op stal vrat het ook altijd op,en toen gingen ze spuitne met azijn..probleem opgelost, ga het misschien ook toepassen bij mijn huidige paard want het werkt goed

Azhari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 10:35

Maar een beetje stro eten is juist goed voor ze, en dat voorkom je door die azijn. Daarom denk ik dat je de oorzaak moet achterhalen, ander soort stro nemen, meer ruwvoer, verveling verkleinen etc.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 14:00

Vergeten jullie niet dat je bij een potstal een stal zonder vloer moet hebben? Ik hoor wel een aantal mensen over beginnen met oppotten, maar ik weet ook dat de meeste stallen tegenwoordig voorzien zijn van een vloer.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 14:16

Waarom een stal zonder vloer? Ik pot al jaren en heb gewoon stallen met een vloer hoor.
Op dit moment staat de hele kudde gewoon buiten maar ze hebben een grote schuur als loop/schuilstal en ook daar pot ik gewoon.
Als je er maar voor zorgt dat je begint met een hele dikke onderlaag en deze regelmatig bijvult.
Veel mensen maken de fout de onderlaag om te woelen, dan krijg je dus amoniak lucht en ellende in je stal.

Nu pot ik met hennepstrooisel, is daarvoor uitermate geschikt. Met stro heb ik het wel eens geprobeert maar dat werd bij ons toch erg nat en daar was niet tegenop te strooien, vandaar dus de overschakeling naar hennepstrooisel (Aubiose of Hemparade gebruiken wij)

Ik vraag mij ook af waar het verhaal vandaan komt dat het zo slecht is voor de hoeven? Dat moet dan een stal zijn waarvan de bodem niet goed behandelt is óf het paard is een woeler, daar heb ik er ook 1 van staan en die kan ook niet op een gepotte ondergrond, in de loopstal kan het weer wel omdat hij meer buiten is dan binnen.
Ik heb er zelf 2 met waanzinnige probleemhoeven, toen ze nog gewoon op stal stonden en iedere dag netjes uitgemest werden hadden ze toch constant last van de hoeven, de een stond met rotstraal en de ander met hoefzweren.
Nu potten wij en er is geen vuiltje meer aan de lucht bij deze heren, rara hoe zou dat nu komen........

Zaak is dus dat de onderlaag dik genoeg is (en dan heb ik het bij hennepstrooisel over een start laag van 5 a 6 balen voor een stal van 3x3 meter) zodat deze goed kan absorberen, een stal zonder bodem mag naar mijn weten niet eens meer dus de absorbtie laag zal je zelf moeten aanbrengen d.m.v. een dikke bodem bedekking en dan wel iedere dag de mest ballen eruit scheppen, anders wordt het nog een grote puinhoop.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 14:16

Ik heb inderdaad ook het artikel inde Bit gelezen, ik heb 'm even voor je gescand.
Helaas lukte het niet helemaal, waardoor er op de 2e pagina een stukje mist.
Maar je kunt er toch wel aardig wat van lezen:

Afbeelding
Afbeelding

Hoop dat je er iets aan hebt !

xSemmiex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 16:09

Bedankt iedereen voor de reacties!
Ik denk dat ik toch met de potstal ga stoppen.
Ik ga er iig goed overnadenken en (hopelijk)de juiste beslissing nemen.