Maar het is toch zo dat als jouw paard (in dit geval de paarden van de manege) een ongeluk veroorzaakt (bokt, trapt, bijt, wat dan ook) dat jij dan verantwoordelijk bent?
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Jus_dOrange schreef:Bij de manege waar m'n zusje rijdt hangt zo'n bord:
[image]
Maar het is toch zo dat als jouw paard (in dit geval de paarden van de manege) een ongeluk veroorzaakt (bokt, trapt, bijt, wat dan ook) dat jij dan verantwoordelijk bent?

CCCCorine"]
Klopt, de manegehouder blijft, ondanks dat bord, gewoon aansprakelijk voor alles, waar hij/zij zonder dat bord ook aansprakelijk voor zou zijn. Het heeft dus echt geen enkel nut.
[/quote]
Ok, wel raar hoor, zo'n bord ophangen dan. Ja ok, 't is een bekakte manege.
[quote="CCCCorine schreef:Dat soort borden vind ik trouwens wel afschrikwekkend. Als ik ergens zo'n bord zie hangen denk ik al gauw: 'Oh jee, die hebben blijkbaar niet zoveel vertrouwen in hun paarden'.![]()
CCCCorine schreef:Klopt, de manegehouder blijft, ondanks dat bord, gewoon aansprakelijk voor alles, waar hij/zij zonder dat bord ook aansprakelijk voor zou zijn. Het heeft dus echt geen enkel nut.

merrieveulen schreef:het is meer een zoort herinnering om te waarschuwen dat je voorzichtig moet zijn en je aan de regels moet houden. is ook wel logisch, want op een manege lopen veel onervaren mensen rond.
Het kan jouw schuld zijn (bijv. achter het paard staan jengelen, maar meestal vind ik dat paarden daar tegen moeten kunnen...) maar het kan ook uit het niks komen. Jus_dOrange schreef:Ja maar ze lopen nu ook te beweren dat als een manegepaard jou een trap geeft, dat het jouw schuld is...Het kan jouw schuld zijn (bijv. achter het paard staan jengelen, maar meestal vind ik dat paarden daar tegen moeten kunnen...) maar het kan ook uit het niks komen.
dan moet je een hobbelpaard nemen.
Jus_dOrange schreef:Ja maar ze lopen nu ook te beweren dat als een manegepaard jou een trap geeft, dat het jouw schuld is...Het kan jouw schuld zijn (bijv. achter het paard staan jengelen, maar meestal vind ik dat paarden daar tegen moeten kunnen...) maar het kan ook uit het niks komen.
xtwisterx schreef:De manege is inderdaad in alle gevallen aansprakelijk. Dit bord stelt wettelijk helemaal niks voor.
Drukte om niets dus.
. Maar er is natuurlijk wel veel verschil in maneges. Bij ons op de manege heeft iedere ruiter zijn "vaste"paard of pony, rijdt dus iedere week op dezelfde en leert zo een paard goed kennen. De pony's voeren is ook niet toegestaan, want ik heb er echt geen zin in dat als iemand er eentje voert, de rest van de stal onrustig wordt en ze mogen ook niet alle paarden aaien. Alle aandacht gaat naar het paard waar je mee rijdt. Zo hou je de paarden rustig en iedereen weet waar ie aan toe is. Een goede WA verzekering is belangrijk, en mss daarnaast een contract laten tekenen
maar dat weet ik niet zeker. En duidelijk vermelden wat de regels zijn en ieder nieuwe lesklant de regels meegeven om door te lezen
. 
Lusitana schreef:Mag je dan als klant maar doen waar je zin in hebt? De manege-eigenaar moet toch een beetje zijn goed kunnen beschermen...
mister_myagi schreef:Als een klant zich onrechtmatig gedraagd dan kan hij zelf aansprakelijk worden gesteld. De aansprakelijkheid van de manege voert heel ver, maar er is een ontsnappingsmogelijkheid in de onrechtmatige gedraging.
Natascha schreef:Er staat ook "WIJ stellen ONS niet aansprakelijk". Nee, dat doet de ruiter wel. De ruiter kan de manege aansprakelijk stellenRare grammaticale zinnen vind ik zoiets want wie stelt zichzelf nou aansprakelijk