steigeren, ik ben het bijna zat!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

denice

steigeren, ik ben het bijna zat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 13:02

hallo!
ik ben een heel erg gelukkig meisje, met altijd paarden om zich heen, alleen er is een maar. ik rijdt voor iemand een paard, een hele mooie arabische hengst. echt een superlekker ding. ik rij hem nu een half jaartje, en ben de enige die er wat mee doet. hij pikt alles echt snel op, en samen hebben we leren springen en hij loopt heel netjes bij mij. gister ging ik weer rijden, maar nu het kouder wordt heb ik er geen zin meer in! hij doet zo vervelend en eng. hij steigert alleen maar het eerste kwartier, en dan ook echt helemaal rechtop. ben er al een paar keer bijna mee achterover gevallen. het is echt heel erg gevaarlijk geworden. als ik hem eerst longeer, doet hij het wel minder gelukkig. de eigenaar zegt, dat ik hem moet slaan als hij steigert, maar dan gaat hij gelijk weer op zn achter benen. Ik ben het eigenlijk zat. zo gaat het nu al 2 maanden. ik ben niet echt bang, maar heb wel zon enge kriebel als ik er weer opmoet. ik vind het nu toch echt wel gevaarlijk worden, en heb zoiets van bekijk het maar. maar ik kan het paardje toch ook niet aan zn lot overlaten, plus dat hij na het halfuurtje vervelend doen, echt een schatje is en heel erg goed zn best doet.
wie kan me helpen, heeft dit ook meegemaakt, en weet wat ik ertegen kan doen. als hij steigert heb ik namelijk het idee dat hij t gewoon expres doet, of me vet in de maling neemt. of is het gewoon omdat hij zoon vurig ras is en opgewarmt moet worden??? HELP!

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:07

Ik zou zo'n paard eerst even longeren, zodat hij even zijn overtollige energie kwijt kan.
Daarna gewoon elke dag rijden en zodra ie probeert overeind te komen, goed voorwaarts rijden, eventueel voorwaarts slaan!
Hij heeft waarschijnlijk door dat ie nu geen straf krijgt terwijl ie stijgert.
Als ie rechtop staat, natuurlijk als het kan, zelf stil blijven zitten en eventueel opzij trekken.
Waarschijnlijk doe je dit allemaal al....succes ermee!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:11

Longeren zou ik ook doen voordat ik erop ga. Dit doe ik ook altijd bij jonge paarden, zodat ze hun energie kwijt kunnen. Ze zijn een stuk rustiger wanneer je er dan op gaat.
Slaan kan ook een averrechts effect hebben. Als je voelt dat je paard omhoogt komt, of begint te tippen, wel gelijk de zweep erover heen. Als ze dit eenmaal aanleren, is het gedaan. Voorwaarts schoppen in combinatie met je zweep. Als je paard dan weer voorwaarts gaat, belonen.

Met het rijden ook een flink tempo aanhouden. Zodra je voelt dat je paard in tempo terug zakt, gelijk been geven. Hij moet luisteren voor je been en stijgeren kunnen ze alleen vanuit stilstand (je hebt er natuurlijk altijd hele lenige paarden bij Knipoog )

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 13:17

okeej, alvast bedankt, ik ga hem voortaan gewoon eerst longeren, en of je het gelooft of niet, hij kan ook echt steigeren vanuit draf of zelfs een rustig galopje (hij remt dan wel af natuurlijk...) zou het ook komen dat hij zoveel steigert, omdat het een hengst is?

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:17

heel vervelend!
Ik ken het probleem, ik heb zelf ook zo'n 'hittepetit'!
Gelukkig is ze nu iets ouder en wijzer en doet het (bijna) niet meer, maar eerder heel vaak en dat is best angstig ja! Dat ze in de lucht komt en dat je denkt:"gaan we voorover of achterover?"
Straffen had bij mijn paardje geen zin, daarmee werd ze alleen maar gekker! Ze is heel erg gevoelig en zodra ik haar een tik gaf, kwam ze gewoon nog een keer (nog hoger) op de achterbenen......en daardoor werd ik wel een beetje bang. Vervolgens ging ik te voorzichtig rijden en dat had ze dan ook weer in de gaten en ging misbruik van de situatie maken. Bloos!
Ik heb geleerd om haar gewoon aan het werk te zetten, voorwaarts te rijden en als je voelt dat ze omhoog wil een kleine volte op 'trekken', zodat ze gewoonweg niet de kans krijgt om omhoog te kunnen komen! (vooral die klein volte voorwaarts blijven rijden, werkte bij mijn paardje er goed)
Eerst longeren vind ik ook wel een goed idee!

In ieder geval succes ermee! OK dan!

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:26

ik ken ook iemand die een paard had die enorm lastig was.. echt zoon klier... vanaf je opsteeg begon hij te steigeren totdat je aan de piste kwam, daarna zo mak als een lam (volbloed) gewoon om te kunnen etteren...

nou toen is er iemand opgekropen van van moment 1 dat hij omhoog ging een een enorme klap op z'n kop gegeven, tussen zen oren... paard wàs zo geschrokken en zo onder de indruk dat hij het nooitmeer gedaan heeft... in het begin nog geprobeert maar toen hij die stem hoorde was hij weer zo mak als een lam...

maar ik vind dit zeer risicovol...je weet nooit hoe het paard zal reageren... dit werd dan ook gedaan door een jockey met 30 jaar rijervaring...maar toen derna de jonge vrouwen ermee reden was hij even braaf..

soms is een keer stevig rammelen genoeg, maar de vraag is of het bij de jouwe ook lukt...

en ieder geval, zou ik ook longeren en idd voorwaarst rijden, heb ook nog een paard gehad die als het haar niet aanstond begon te steigeren.. door voorwaarst te rijden hetp robleem bijna volledig opgelost...

veel succes!

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:27

Eerst longeren misschien martingal eraan doen !!

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:30

Wat is er veranderd sinds hij begonnen is met steigeren?
Staat hij minder vaak op de wei ofzo? Dan zou het gewoon een overmaat aan energie kunnen zijn.

Controleer ook even zijn rug: met je vingertoppen/nagels over zijn hele ruggengraat gaan (redelijk hard drukken) als zijn rug inzakt op een bepaalde plek, dan heeft hij daar pijn aan.

Steigeren heeft altijd een reden, probeer uit te zoeken waar het vandaan komt ipv hem te straffen. Wees blij dat hij je iets duidelijk probeert te maken Lachen sommige paarden durven niets meer tegen hun baas te 'zeggen' en kunnen zo veel ergere problemen ontwikkelen voor 'de bom barst'.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:38

Wat trouwens veel beter werkt dan een beetje longeren, is grondwerk gaan doen. Daarmee maak je je paard oplettend, warm je zijn lichaam op en zorg je voor een goede relatie met hem. Ook kun je na een tijdje prima zijn 'humeur' inschatten door het grondwerk en weet je of je al veilig kunt opstappen of nog even door moet gaan op de grond.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:38

Eerst longeren... als hij het daarna nog doet, idd eerst eens kijken of er iets mis is met hem. Is er niets mis... ik weet niet hoe je hem straft met een zweep? Op z'n rug slaan of z'n hoofd zoals iemand anders zei?

Ik heb uit verschillende boeken geleerd dat je bij een hengst het beste onder z'n buik kunt slaan het liefst in de buurt van z'n ballen als hij steigert. Daar schrikken ze zo van ('t is gevaarlijk om je buik bloot te stellen voor aanvallen) dat ze het niet meer doen.
Dus als je een lange rijzweep hebt kun je dit misschien proberen als er niets met hem mis is. Zo brengt hij het (aldus die boeken) ook niet met jou in verband. Hij weet alleen dat als hij steigert hij opeens een aanval op z'n kwetsbare buik krijgt en dat is iets wat een paard absoluut niet wilt. In het wild is dat levensgevaarlijk.

Bij mijn hengstje werkte het in ieder geval. Nu wilt hij het soms nog wel eens doen, maar net als z'n hoeven los zijn van de grond "bedenkt" hij zich. Dus hij komt in mijn bijzijn in ieder geval nooit meer helemaal overeind. Hij deed het namelijk als ik hem uit de wei of de losgooibak kwam halen (wilde niet wachten tot ik hem had aangeklikt en hij eruit mocht) of hem erin zette (zelfde reden: ongeduldig om los te komen).

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:52

Ja dat is een lastig probleem. Als hij inderdaad lichamelijk niets mankeert is longeren een optie.. en blijkbaar heeft ie genoeg energie.. dus misschien gewoon wat minder krachtvoer. Helaas krijgen veel paarden echt te veel krachtvoer.

Voor een vriendin heb ik eens een hengstje ook een volbloed gereden en die maakte er een hobby van zodra je opsteeg, als je net zat, nog voordat je je rechter voet in de beugel had kunnen doen als een imbeciel te gaan bokken.. op een gegeven moment was ik dat ook zooooo zat.. puur uit de angst om er af te vliegen (wat al een paar keer gebeurd was)
Toen ben ik zo uit mijn dak gegaan tegen dat dier, ik heb m geschopt, geslagen gevloekt en nog meer van dat ..... en toen... stond ie stil... en heeft t bij mij echt noooooit meer gedaan. Alleen toen een ander hem ging rijden begon ie weer.. zij heeft nooit op kunnen steigen..
Gelukkig heeft de vrouw aan wie hij later verkocht is er nooit problemen mee gehad en loopt ie nu in de westernsport

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:58

hmm....ik heb een iets andere mening dan de meesten hier....
steigeren is verzet, maar bijna altijd door schuld van de ruiter...

reed je erg veel? kan zijn dat het paard geen zin meer heeft en op deze manier onder het werk wil uitkomen.of vraag je te zwaar werk? ik weet niet hoe oud het paard is..
ik zou juist een stapje terug gaan doen.
geef hem een twee weken vrij en pak daarna het werk heel rustig op, rijd vooral niet te lang, en maak het leuk en afwisselend.

paarden die gaan steigeren zijn vaak dieren die te snel op het werk zijn uitgekeken, en op die manier hun onvrede gaan tonen.
kan zijn dat er een medisch probleem is, last van de rug of hals..

zoek eerst eens uit waarom dat paard steigerd.....

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 14:07

echt onwijs bedankt tot nu toe voor de reacties! het helpt me echt.
ik wou nog graag ff duidelijk maken, dat het paardje absoluut geen rugproblemen o.z.d heeft. hij is 4, maar het grootste probleem licht denk ik bij het feit dat hij altijd op stal staat. ik reed en rij altijd 3 of 4 keer, heel relaxed, en hij vindt het ook erg leuk. hij wil graag leren en doet zn best. het probleem licht denk ik toch bij mij en het feit cdat hij gewoon opgewarmt moet worden. alleen ik heb al geprobeerd hem te slaan, en dat gewoon op zn schouders of reet, maar hij komt weer omhoog en horen, gister gingen we bijna achterover. ik zal proberen om aan de grond dingen met m te doen, want zon band hebben we nog niet, hij hinnikt wel lief als ik eraan kom, en poetsne enzo gaat allemaal prima. ook opsteigen. ik durf m haast niet meer te straffen voor zulke dingen, bang dat hij en ik achterover gaan.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:48

Het belangrijkste is dat je wel om je eigen veiligheid denkt!
Niemand heeft er wat aan als jij straks je nek breekt, doe voorzichtig...

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 17:02

Je zei dat hij ook kan steigeren in draf of galop, nadat hij afremt. Blijf daar allert op, zodra hij zonder jouw toestemming vaart mindert, gauw naar voren drijven, houdt er in het begin dan een flink tempo in. Op die manier krijgt hij de kans niet om omhoog te gaan en wordt hij lekker moe!!

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 17:08

Tja gelukkig heeft iemand dat probleem voor ons opgelost want dat werdt echt te erg. Wees in ieder geval erg voorzichtig en doe eerst eens iets met jezelf. adem goed in en uit om rustig te worden want als je met een kriebel opstapt dan weet hij dat en zal hij alleen maar gekker gaan doen.

Een knal tussen zijn oren kan helpen (heeft mij ook ooit een keer geholpen)

Doet hij het eigenlijk ook bij de eigenaar?

En loop je met anderen in de bak? Dan kan hij nl. naar die steigeren en dan is het probleem denk ik echt de hormonen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 17:29

nog een keer echt bedankt. ik voelde me er best wel rot door. nu wat minder Lachen de eigenaar rijdt er niet op, omdat hij oud is en zijn been heel stijf is. soms gaat hij een rondje draven en doet dit dan als ik klaar ben, en het paard dus niet meer steigert. dan is hij warm. het probleem is, hij lijkt gewoon nooit moe te worden.
ik wil niet bang zijn en hem gewoon een flinke rotklap geven, maar dat durf ik niet meer zo goed, en ik ben zo boos op mezelf!
maar aan de andere kant weet ik eigenlijk dat het komt omdat hij gewoon te weinig eruit komt en doet. dus heeft slaan dan wel zin?
soms vind ik het ook echt te gevaarlijk. stel je voor dat we beiden naar achter klappen....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 17:31

toch nog even ene aanvullende vraag:
je zegt dat hij nooit moe wordt. krijgt hij misschien ook teveel krachtvoer?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 17:35

ik weet niet precies hoeveel hij voert, maar wel een minimaal een kilo brok per keer plus kilo musli en kuil...

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 17:52

musli niet meer voeren

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 17:54

denice schreef:
nog een keer echt bedankt. ik voelde me er best wel rot door. nu wat minder Lachen de eigenaar rijdt er niet op, omdat hij oud is en zijn been heel stijf is. soms gaat hij een rondje draven en doet dit dan als ik klaar ben, en het paard dus niet meer steigert. dan is hij warm. het probleem is, hij lijkt gewoon nooit moe te worden.
ik wil niet bang zijn en hem gewoon een flinke rotklap geven, maar dat durf ik niet meer zo goed, en ik ben zo boos op mezelf!
maar aan de andere kant weet ik eigenlijk dat het komt omdat hij gewoon te weinig eruit komt en doet. dus heeft slaan dan wel zin?
soms vind ik het ook echt te gevaarlijk. stel je voor dat we beiden naar achter klappen....

Niet boos op jezelf zijn bereik je niets mee. En je bent wel bang als je dat accepteert wordt het al een stuk minder. Laat hem voor jullie allebei anders eerst eens aan de longe werken. evt met bijzetje.

Misschien is er een mogelijkheid dat hij er dan vaker uit komt?

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 17:59

mijn hengstje deed in het begin ook veel stijgeren met rijden.
maar elke keer als hij het deed flink op zn lazer gegeven en nu haalt hij het niet meer in zijn hoofd. soms licht hij klein beetje zijn voetjes, maar doet het niet, omdat hij weet dat het niet mag. en als hij netjes verder loopt zonder iets te doen, dan beloon ik hem.

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:11

denice schreef:

Ik ben niet tegen bestraffen hoor, sommige paarden hebben het af en toe echt nodig! Knipoog MAAR zoals ik al eerder zei, werkte slaan (tussen de oren of waar dan ook) bij mijn 'heethoofdje' ook alleen maar averechts! Ze werd dan nog heter en ging nog hoger steigeren! Bloos! en ik denk (als ik dit zo lees) dat dit paardje ook zo'n (over)gevoelig typje is.
Dit moet je echt rijtechnisch oplossen! Eerst longeren (opwarmen zoals je zelf al aangeeft) en tijdens het rijden geen kans geven (is moeilijk ik weet), maar 'gewoon' voorwaarts er tegen aan blijven rijden en meteen op de volte of opzij 'trekken' zodra hij omhoog wil komen!
Als hij zijn hoofd helemaal opzij heeft, KAN hij gewoonweg NIET omhoog komen! Ik moest er zelf (door mijn instructrice) ook overheen geholpen worden!! als ik eerder voelde als mijn paardje omhoog wilde komen, stak ik mijn handen al naar voren en nu heb ik geleerd om mijn handen op mijn plaats te houden, door te rijden en dat hoofd meteen opzij te brengen!!! OK dan! *LOL* en ze kan/ doet het niet meer! Knipoog

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:23

Ik denk dat elk paard overdag als het even kan naar buiten moet. Dus wellicht kan je verzorgpaard elke morgen of middag de bak in? Misschien met nog een ander paardje, dat is wel zo leuk voor beiden. Vaak gaan paarden steigeren als ze teveel energrie hebben dus zo zorg je er ook voor dat je paard meer beweging krijgt.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 09:52

zeker te veel energie.. ik zou minderen met voer... zoveel heeft ie echt niet nodig.. t is en blijft een sober ras...