peesondersteuning: BANDAGES, PEESBESCHERMERS OF???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

linda_lekuri

peesondersteuning: BANDAGES, PEESBESCHERMERS OF???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 13:01

Ik heb even een vraagje:

Mijn paardje staat dit moment stil ivm een peesblessure, maar als ik dadelijk weer mag rijden, wil ik haar zo goed mogelijk beschermen! (zodat de kans klein is dat ze het weer krijgt) Haha! Knipoog

Hoe (waarmee) kan ik haar benen/pezen het beste beschermen/ ondersteunen tijdens het rijden?

-BANDAGES? (van horen zeggen, geven deze veel steun, maar zijn ook vaak te warm waardoor het been niet meer kan 'ademen'.)
-PEESBESCHERMERS? (beschermen tegen klappen/tikken, maar geven volgens mij niet veel steun)
-OF ANDERS?? Verward

Graag jullie reacties!!!
Ooh ja en misschien verschilt het ook nog als ik dressuur rij, spring of een buitenrit maak???? Knipoog
en ze had in de wei ook altijd al peesbeschermers en springschoenen om.....moet ik dat juist wel of niet doen? Verward

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:03

Niets omdoen voor ondersteuning, de pezen moeten vanzelf hard worden, en dat lukt alleen door dagelijks een kwartier op harde bodem te stappen.
Voor bescherming van de pezen tegen betrappingen zou ik peeskappen nemen.
Geen drie in een beschermers, en geen bandages gebruiken. Op de wei springschoenen lijkt me overdreven, peesjes kunnen wel.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:04

Waarom wil je de pees ondersteunen? Als hij genezen is, dan hoef je hem toch alleen nog maar te beschermen? Ik zou iig voor peesbeschermers kiezen.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:05

Als er geen blijvende beschadiging is zou ik niets om de benen doen, misschien als je net weer begint, maar dat is dan vooral voor je zelf, i.d.d. peesbeschermers zou ik dan aanraden, maar dan alleen met springen.. (en eventueel in de wei, maar alleen als ze niet de hele dag buiten staan...)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:06

Cassidy schreef:
Niets omdoen voor ondersteuning, de pezen moeten vanzelf hard worden, en dat lukt alleen door dagelijks een kwartier op harde bodem te stappen.
Geen drie in een beschermers, en geen bandages gebruiken. Op de wei springschoenen lijkt me overdreven, peesjes kunnen wel.

Mee eens.

Een DA zei ooit dat hij meer peesblessures dóór allerlei bandages/ 3 in 1 etc had gezien, dan bij blote benen.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:07

Peesbeschermers. Ik rij niet zonder, en gooi mijn paarden ook niet zonder los (de meningen zijn dáár ook weer over verdeeld). Peesbeschermers bieden in weze geen ondersteuning, ze zijn puur bedoeld voor bescherming van het aantikken van de benen of bakrand ed.

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 13:08

Cassidy schreef:

Ik moet nu van de dierenarts inderdaad 2x per dag een kwartier aan de hand met haar stappen over het harde om de pezen te versterken!

Op de wei gebruikte ik peesbeschermers tegen betrapping! en de springschoenen moet ik wel van de hoefsmid gebruiken, anders trapt ze namelijk haar (voorste)ijzers er onder weg! Knipoog Bloos!

SuusEventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:12

Op dit moment heeft mijn paardje ook een peesblessure en ik ben alweer 14 weken aan het stappen, (en weer 10 min. drave Joehooeoeooe) wat ik van de DA heb meegekregen is dat er in principe niets is wat de pezen ondersteund, zowel bandages als peesbeschermers beschermen alleen tegen invloeden van buitenaf (tik e.d.) De pees zelf kan je geen steun bieden. Succes met stappen!!

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:21

Je hebt van die eskadron beschermers/ondersteuners ze zijn best duur maar het helpt wel .

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:41

Een been kun je alleen ondersteunen met gips. Peesbeschermers, bandages etc. beschermen alleen maar tegen een impact van buitenaf (en zelfs dat vind ik bij bandages maar twijfelachtig), ik ga dus mee met wat hier boven al gezegd is.

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 14:54

Oke, lijkt me duidelijk!!!! Knipoog Haha!
Bijna iedereen kiest voor peesbeschermers!!!!!
Dus dan zal ik een paar goede aanschaffen! (ik heb er al wel wat hoor), maar zal mooie goede beschermers kopen om haar benen te kunnen beschermen tegen betrapping/ klappen van buitenaf! Knipoog

Nog opties voor goede peesbeschermers????
Ik heb op marktplaats zogeheten N.E.W. beenbeschermers gezien (welke ook door S.G.W. ruiters gebruikt worden, maar dan de zogenaamde 'dressuur' uitvoering met fleece binnenzijde)

advertentie (marktplaats):
* N.E.W. (new equine wear) Protectice Exercise (dressage) Boots met zeer zachte sneldrogende fleece voering. Deze beenbeschermers zijn schok en stootvast en ondersteunen de pezen nog beter dan een bandage, tevens is de buitenstof zeer sterk en worden zelfs door bekende cross en dressuurruiters gebruikt voorbenen & achterbenen paardenmaat zijn 2 maanden gebruikt Nieuwprijs €195 voor €75 voor de vier
Afbeelding

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:00

Ik heb de peesbeschermers van BR. Zijn een stuk goedkoper Knipoog

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:28

De New beschermers zijn echt helemaal geweldig.

Ik gebruik ze zelf veel voor tijdens de crossen, maar ook met mijn trainingen heb ik ze veel om.

Echte aanrader dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:51

klopt het echt dat ze normaal zo prijzig zijn?
Ik zat er namelijk ook al naar te kijken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:54

Ik zou gewoon voor de br's gaan. Deze beschermen de pees en de kogel helemaal rond, en zijn volgens mij steviger dan deze. En ze zijn goedkoper Knipoog

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:09

Ik heb ze op aanraden van een mede-Bokker besteld in Engeland, daar zijn ze goedkoper (als je nieuwe bestelt!)
http://www.rideyourbest.com/
Ik heb ze nog niet ontvangen, dus ik weet nog niet hoe ze zitten, maar het lijken me hele goede beschermers. Dan maar wat meer geld uitgeven... je wordt toch wel voorzichtiger als je paard een peesblessure heeft gehad Knipoog Succes verder!

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 18:36

Nandoman schreef:
Ik heb ze op aanraden van een mede-Bokker besteld in Engeland, daar zijn ze goedkoper (als je nieuwe bestelt!)
http://www.rideyourbest.com/
Ik heb ze nog niet ontvangen, dus ik weet nog niet hoe ze zitten, maar het lijken me hele goede beschermers. Dan maar wat meer geld uitgeven... je wordt toch wel voorzichtiger als je paard een peesblessure heeft gehad Knipoog Succes verder!

Thanks voor de tip!!!!
Ik vind het inderdaad niet erg om eventueel meer geld uit te geven, als ik maar zeker weet dat het goed is! Knipoog
Je wordt inderdaad voorzichtiger als je paard een peesblessure heeft gehad!

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:46

Ik heb peesbeschermertjes van lamicell ofzoiets Tong uitsteken
Werken goed, en het waren een koopje

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:53

Peesbeschermers en bandages ondersteunen allebei niet. Zelf rijd ik met bandages en dat bevalt mij goed. Peesbeschermers zijn makkelijker in het gebruik, ik heb ze van Br en die bevallen ook erg goed. Ik gebruik alleen peesbeschermers als de bak erg nat is, anders dus de bandages.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:51

Ik gebruik altijd peesbeschermers, ik rijd nooit zonder.
Heb ook gewoon die van BR

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 21:00

ik heb dus het probleem met mijn pony, dat hij zijn benen open trap. ook als ik mijn peesbeschermers om heb voor en achter. en voor heb ik vaak ook nog springschoentjes met longeren. maar hij krijgt het toch voor elkaar om net buiten die been bescherming zijn been open te trappen.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:52

Ik heb Pijpkousen van kieffer, omdat ze langs de binnen kant van dr benen steeds loopt Tong uitsteken en het staat mooi, maar daar gaat het niet om, ik heb ook nod Eskradon Peesjes en Kogeltjes

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:05

Als je paard is hersteld van een peesblessure, hoef je niet extra voorzichtig te zijn Knipoog
Zorg altijd voor een goede warming-up en cooling-down, dan verklein je de kans op blessures.
Verder voldoen peesbeschermers met het rijden en losdoen genoeg om tegen aantikken te beschermen.
En idd stappen over het harde.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:13

als je het been teveel beschermt, kan het ook minder goed tegen bijv. belasting of een tikje. ik doe mijn paarden nooit iets om, en ga regelmatig een stukje over de weg. ik heb nog nooit problemen ermee gehad. beschermen tijdens het rijden is wel goed, ik zou dan idd voor peesbeschermers gaan.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:56

De pezen ondersteunen is echt ONZIN!!! Dat kan namelijk niet tenzij je de gewrichten eromheen ook helemaal in zou pakken (dus de voorknie en de kogel) maar dan valt er weinig te rijden Tong uitsteken
Of je nu peesbeschermers of bandages gebruikt.
Iets hards om het been kan het been beschermen tegen klappen van buitenaf (ander been etc) dat wel.
Daarnaast is aangetoond in onderzoeken dat onder bandages de temperatuur van het been véél te hoog wordt. (ook onder sommige peesbeschermers) En dat is héél slecht voor pezen: bestaan vnl uit eitwitten en die kunnen niet tegen hitte.

Bandages en ondersteuning is een fabeltje, ze zijn hooguit voor de sier Haha!