paard moe altijd naar een uur les

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

paard moe altijd naar een uur les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 00:14

Lachen wie weet een antwoordt op mijn vraag Schijnheilig ik heb 1 keer per week les met mijn paardje van 18 jaar oud,en dat gaat op zich wel goed,maar het gekke is dat die naar de les super moe is en sloompjes,je krijgt haar zowat niet lopend naar de trailer toe Verward het is dan net of je haar op sleeptouw moet nemen Bloos !!!waaraan zou dit liggen Verward ,want een buitenrit van bijv :3 uur lang is ze niet moe, en wel actief.zowel in stap draf,galop..zou het met ouderdom te maken hebben,of vind ze de dressuur zoalsof niks aan,of komt ze vitaminen te kort..!!wie kan me helpen gr emaartje Scheve mond

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 00:27

niemand.want ik maak me zorgen of zou het een winterdip kunne zijn!!!

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 00:32

Tja is de bak erg zwaar? Heeft ze er gewoon geen zin in? (kan ook) Het is een beetje vreemd dat ze wel buiten kan rijden langer dan dat je met haar in de les bezig bent. Misschien toch iets minder intensief mee doen en iets langer uit stappen?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 00:39

nee de bak is op zich niet zwaar!!super bak in de manege daar!!!!!ja ze vind het moelijk om innde aanleuning te blijven lopen,mischien kost dat haar veel moeite!!!

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 00:43

Heeft ze een dikke wintervacht?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 00:44

nee ze heeft geen dikke wintervacht!!!heb een goei deken opliggen van 300grams

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 00:44

Ik zou mij niet te veel zorgen maken. Misschien vind ze "les" gewoon niet leuk! Het is natuurlijk heerlijk om 3 uur lang buiten te lopen zonder dat er moeilijke dingen gevraagt worden. Met lessen moet ze ineens opletten en echt werken...... Wees eerlijk ben je zelf ook niet veel moeier na een dag hard werken voor een baas dan een dag vol dingen die leuk vind!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 00:45

ja das waar!!! Lachen ik denk ook wel dat ze buitenritten leuker vind!!maarja les vind ik ook leiuk en belangerijk.. Lachen

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 00:45

Misschien wat meer krachtvoer ofzo?

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 00:47

Tuurlijk is een les belangrijk, heeft ze ook nodig en jij ook natuurlijk, gewoon eens wat meer krachtvoer proberen.
Zou het anders niet weten ?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 00:50

ze krijgt al 2kilo daags..,wortelen,kuil enz.met buitenrit houdt ze het ook goed vol dus..

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 00:52

Persoonlijk denk ik niet dat krachtvoer iets uithaalt.... ze heeft genoeg kracht voor 3 uur buiten rijden.....misschien iets meer afwisseling in de les waardoor ze het "leuker" gaat vinden? Mijn ervaring is dat er in een les veel aandacht aan 1 ding wordt gegeven en dat verveeld een paard snel. Les is iets belangrijks voor paard en ruiter. Ze moeten er beide plezier aan beleven. Als dit niet geval is moet er een oplossing gevonden worden.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 00:57

\mijn paardje van 20, is zowel buiten als in de les erg snel. Alleen als ik in onze eigen bak rijdt is hij moeilijk voorwaarts te houden. Ik denk dat dat komt omdat die bak veel zwaarder is. Maar als ik de bak weer uit ben, dan wil ie nog wel even.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 01:00

ze heeft afgelopen tijd veel gehoest he?bij hoesten beschadigen ze de longblaasjes, en dat kan er voor zorgen dat ze wat kortademig wordt, of dat ze niet genoeg zuurstof in het bloed krijgt bij bv hard werken
het 19 jarige paard van mn moeder heeft er soms ook wat last van, beetje rekening mee houden dus en als het te erg wordt toch ff de DA bellen en vragen of er iets tegen te doen is.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 01:00

santos wel fijn dat die nog zo voorwaarts is,dan vind die de dressuur wel leuk zo te horen.......

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 01:02

renske 20 ze was niet kortademig op de les hoor!!maar er kan inderdaad iets mee in verband staan, maar hoe kun je ervoor zorgen dat ze wel genoeg zuurstof in het bloed krijgt??? Verward maar wel gek dat ze dat met de buitenritten niet heeft!!dan is ze zelfs enorm snel...maar wel bedankt

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 01:05

Emaartje schreef:
renske 20 ze was niet kortademig op de les hoor!!maar er kan inderdaad iets mee in verband staan,maar wel gek dat ze dat met de buitenritten niet heeft!!dan is ze zelfs enorm snel...maar wel bedankt

ze hoeven ook niet echt heel erg kortademig te zijn, maar bv wat minder goed zuurstof opnemen dan een ander paard dat kan, waardoor ze er wat last van kunnen hebben
vaak is het zo dat ze buiten in de frisse lucht beter willen lopen en t beter volhouden dan in een binennbak
ook is een gemiddelde les zwaarder dan een buitenrit van een paar uur

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 07:44

een uur les is meestal veel intensiever dan buiten! Na een half uur fanatiek dressuurles heeft mijn paard ook zoiets van nu is het wel genoeg terwijl we buiten de hele hei over crossen zonder dat ie moe word!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 13:16

Lisjuh87 schreef:
een uur les is meestal veel intensiever dan buiten! Na een half uur fanatiek dressuurles heeft mijn paard ook zoiets van nu is het wel genoeg terwijl we buiten de hele hei over crossen zonder dat ie moe word!

oke dan dus ik ben niet de enigste!!! Lachen

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 17:17

Voer haar ander Meusli bij na je hebt gereden

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 00:19

aan wat voor muesli zat je te denken!!!ik geef al 2x daags een handje vol kruiden muesli gewoon als lekkernij..

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 00:25

Meusli met snelle energie. Iemand die meer voer namen weet kan het je vast wel vertellen. Een sportmeusli die voeren wij geloof ik ook. (van havens of pavo zal eens een zak opzoeken)
Soms krijgen ze na een uur werken wel een hele kilo. Ik heb wel eens gehoord dat hun energie dan sneller weer is opgebouwd en dat ze dan hun gewone voer voor dagelijks ondehoud kunnen gebruiken. dat ze dat niet als herstel middel hoeven te gebruiken.

Wat je ook kan proberen is Haver. (niet te veel) en dan alleen op de dagen dat je les hebt. Kunnen ze iets pittiger van worden. Houdt ze misschien na de les ook iets over.

En ik weet niet of je prive les hebt maar rij anders eens iets korter mee.

Buiten rijden en dresuur matig rijden zijn twee verschillende dingen. Je hebt te maken met de spanningsboog en een andere hoeveel heid werk.
Probeer voorzichtig en in kleine beetje je voer aan te passen (heel langzaam aan natuurlijk) dan kan je het effect gaan zien.

Ik ken ook iemand die zweert bij magnesium bijvoeren. Allemaal dingen die je zou kunnen proberen. Wij hebben gewoon een meusli.

Wat ook zou kunnen is dat ze meer energie nodig heeft om warm te blijven. of vormt haar vacht zich iets moeilijker ze is natuurlijk al wat ouder.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 01:21

Par is na een half uur les ook moeier dan na 3 kwartier met mij rijden, ik denk toch dat het harder werken is voor zo'n dier.

Meestal moeten ze net wat verder dan dat normaal moet, tijdens een buitenrit vraag je geen nageefelijkheid *of bijna geen* en loopt ze eigenlijk zoals het voor haar het makkelijkst is.

Raar voorbeeld: ik kan 5 uur achter elkaar dansen in een bar, de gekste bewegingen maken en dan wandelen we nog even vrolijk naar huis, maar na een uur fitnes voel ik hem toch echt even zitten.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 13:54

ik zal inderdaad eerst proberen om wat sportmuesli met extra energie te geven naar de les!!ik heb ook aleens geplette haver gegeven maar daaar kan ze niet tegen wordt ze heel onhandelbaar van...maar inieder geval bedankt voor de tip..

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 08:04

Ik heb dus hetzelfde probleem mijn paard krijgt nu een half uur na het rijden 2,5 kilo bijgevoerd erg veel maar hij heeft het nodig maar ik kreeg van iemand de tip om iets energie herstelends te geven en dan wel Roggebrood! Gewoon nadat je les hebt gehad een half roggebrood geven schijnt te helpen omde energie te herstellen. Ik ga nu op de site van de paardendrogisterij kijken of iets speciaals is om de energie te herstellen Lachen