Hoeveel kan deze pony dragen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brechtje

Hoeveel kan deze pony dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 22:25

Afbeelding

Voor meerdere foto's zie profiel van hem

hij is 1,21 en heeft nu wel bredere schouders en echt veel dikker buikkie van al dat voer dat die binnen krijgt (teveel)

Hoeveel denken jullie dat die dan kan dragen?

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 22:54

Niemand een idee?

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 23:19

..

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 23:19

hangt helemaal van de pony af, maar qua hoogte van 1m20 kan hij zowiezo makkelijk 60 kilo aan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 08:58

65 kilo ook wel
Haha!

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 09:30

Hangt er denk ik ook vanaf wat diegene met de pony gaat doen. Wij hebben een dartmoor van 1.20 en die kan mij (64 kg) ook wel dragen en ook nog wel een rondje draven of galopperen. Maar volgens mij is het niet goed voor hem als ik hem echt zou berijden (meer dan incidenteel dus een rondje).

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 09:37

Ik vind 55-60 kilo eigenlijk wel zat.

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 10:52

Ik denk dat je ook nog rekening moet houden met het 'overgewicht'.
Een paard/pony kan ongeveer 20% van zijn eigen gewicht met gemak dragen. Maar als de pony dus overgewicht heeft, betekent het dan niet dat hij dan 20% van zijn gewicht kan dragen. Hij moet immmers het overgewicht ook meedragen Knipoog

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 11:31

pony 1.20 ik denk als je hem/haar dagelijks rijd dat je nie meer dan ongeveer 55(max.) moet wegen.
Weeg je meer dan zou ik het heel rustig aan doen,want als hij zicht verzwikt dan denk ik dat tie echt goed door ze voeten heen gaat met een zwaarder gewicht. Maar dat is natuurlijik mn idee !!! OK dan!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 12:28

ik zal wel wat over me heenkrijgen, maar ik vind dat toch zo nederlands gedacht! Op de shetlandeilanden lopen dus shetlanders en daar rijden ook gewone dikke volwassen kerels op. In Wales rijden er ook volwassenen op alle types welshponies. in Ooosterse landen komen de mensen met hun voeten tegen de voorknieen van hun ponies. Wat dacht je van ezeltjes, wat die moeten verstouwen? Arabieren? In Arabië zijn dat maar ukkepukkies hoor en daar rijden ook kerels op. Je bent eigenlijk nooit te groot of te zwaar voor je pony als je een normaal postuur hebt. Tenzij een pony te vroeg is ingereden of een lange of holle rug heeft, die zijn minder sterk. Als je pony´s rug inzakt en hij heeft moeite om balans te houden als hij loopt, ben je te zwaar. Dat heeft niks met het formaat van de pony of vand e ruiter te maken, dat is bij elk beestje verschillend. ik heb grote ponies gezien die meer moeite hebben met gewicht dragen dan sommige kleine ponies. Verder kan een ruiter zich licht maken. Het is geen dood gewicht.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 12:41

ik vind idd 65 wel erg veel hoor! maar het ligt ook aan de lengte!!! als je heel groot bent en je gaat op zon beestje rijden vind ik geen porem,en gewicht vind ik de max. van 55 echt maximaal!!!!

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 13:45

Ik zou een maximum van 55 kg aan houden. De pony zal heus wel meer kunnen dragen maar echt prettig zal dat niet voor 'm zijn.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 13:59

Lusitana schreef:
ik zal wel wat over me heenkrijgen, maar ik vind dat toch zo nederlands gedacht! Op de shetlandeilanden lopen dus shetlanders en daar rijden ook gewone dikke volwassen kerels op. In Wales rijden er ook volwassenen op alle types welshponies. in Ooosterse landen komen de mensen met hun voeten tegen de voorknieen van hun ponies. Wat dacht je van ezeltjes, wat die moeten verstouwen? Arabieren? In Arabië zijn dat maar ukkepukkies hoor en daar rijden ook kerels op. Je bent eigenlijk nooit te groot of te zwaar voor je pony als je een normaal postuur hebt. Tenzij een pony te vroeg is ingereden of een lange of holle rug heeft, die zijn minder sterk. Als je pony´s rug inzakt en hij heeft moeite om balans te houden als hij loopt, ben je te zwaar. Dat heeft niks met het formaat van de pony of vand e ruiter te maken, dat is bij elk beestje verschillend. ik heb grote ponies gezien die meer moeite hebben met gewicht dragen dan sommige kleine ponies. Verder kan een ruiter zich licht maken. Het is geen dood gewicht.

Dat klopt inderdaad allemaal wel, maar die dieren hebben ook geen fijn lang leven. De gewrichten slijten aardig en op vrij jonge leeftijd zijn al deze dieren af, kunnen geen werk of nog maar het licht vervoerswerk met een minimale belasting doen. En dat willen wij, hier in Nederland, onze paarden niet aan doen. Een enkele keer een volwassen 80 kg wegende persoon op deze 1.21m pony kan wel eens, maar ik zou het ook zeker niet structureel doen tbv de pezen en gewrichten.

wezentjeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 14:00

shetjes zijn wel uitzonderlijk sterke diertjes , sterker dan de meeste andere pony's

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 16:12

Lusitana schreef:
ik zal wel wat over me heenkrijgen, maar ik vind dat toch zo nederlands gedacht! Op de shetlandeilanden lopen dus shetlanders en daar rijden ook gewone dikke volwassen kerels op. In Wales rijden er ook volwassenen op alle types welshponies. in Ooosterse landen komen de mensen met hun voeten tegen de voorknieen van hun ponies. Wat dacht je van ezeltjes, wat die moeten verstouwen? Arabieren? In Arabië zijn dat maar ukkepukkies hoor en daar rijden ook kerels op. Je bent eigenlijk nooit te groot of te zwaar voor je pony als je een normaal postuur hebt. Tenzij een pony te vroeg is ingereden of een lange of holle rug heeft, die zijn minder sterk......

OK dan! mee eens!

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 16:26

Amadeo schreef:
Dat klopt inderdaad allemaal wel, maar die dieren hebben ook geen fijn lang leven. De gewrichten slijten aardig en op vrij jonge leeftijd zijn al deze dieren af, kunnen geen werk of nog maar het licht vervoerswerk met een minimale belasting doen. En dat willen wij, hier in Nederland, onze paarden niet aan doen. Een enkele keer een volwassen 80 kg wegende persoon op deze 1.21m pony kan wel eens, maar ik zou het ook zeker niet structureel doen tbv de pezen en gewrichten.

Ik ben het hier dan weer mee eens! OK dan!

55 kilo is denk ik inderdaad een goed gewicht, hoewel het natuurlijk ook van de ruiter afhangt. Een beginner hobbelt wat meer en maakt het een pony op die manier toch wat moeilijker.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 17:29

Ik denk dat het aantal kilo's er niet toe doet, tenzij je echt mega veel weegt, denk dat het er zeer zeker wel toe doet dat je het paard niet tegenzit in zijn bewegingen, iemand van zo'n 90 kilo die behoorlijk kan rijden, richt I.M.O. minder schade aan dan iemand van 50 kilo maar die zit als een zak aardappelen en absoluut niet mee gaat met de bewegingen van het paard.

Denk dat je gewoon zelf moet ondervinden wat je pony wel en niet kan hebben....

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 17:40

Tsja, ik zou niet zo gauw iemand van 100 kilo op mn paardje zetten, maar ze zou het wel kunnen dragen, ze zakt niet door d'r knieën ofzo.
Het hangt er ook een beetje vanaf of de persoon er dagelijks op rijdt of maar af en toe...
Ik vind zelf gewicht niet zo belangrijk, maar meer of het staat... dus met je voeten bij de knieën, da's duidelijk te groot Haha! Lijkt me ook niet lekker rijden trouwens... die paardjes nemen van die korte pasjes.. hobbel hobbel Bloos! Haha!

starsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 17:54

ik denk max 55 kilo
maar niet meer
en ook niet te lang

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 18:01

Ik rijd elke dag met hem, dressuur of springe, buitenrijden. En af en toe 2 rustdagen of 1 of longeer ik hem of wandelen of gewoon in het bakkie laten rennen. Als zeg ik het zelf kan wel vrij goed rijden en beweeg goed emt de pony mee maar ik rijd ongeveer al 8 jaar. Ben zelf 1,65 13 jaar en weeg 45 kilo. Zou dit nog allemaal kunnen wat ik doe?

Heeft geen been gebreken, loopt erg goed het is ook een hengst, maar wel super braaf. Gaat ook weer is mee doen met de keuring en doet die echt niet slecht. Zijn rug is ook nog mooi en loopt normaal.

Tijden het rijden heeft hij er ook plezier in, lekker oortjes naar voren en goed naar je luisteren. Soms nog problemen met figuren in galop maar daar komt verandering al in.
Laatst bijgewerkt door Brechtje op 29-11-04 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:04

Misschien dat het voor het mooie niet zou kunnen, maar zolang je daar zelf geen problemen mee hebt zou ik lekker op m blijven rijden als ik jou was.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:04

Ja hoor jij kunt nog makkelijk op de pony, kan best. Of het een mooi plaatje is is weer een ander verhaal, maar het paard gaat lekker aan het werk, en staat niet op een landje te verpieteren (of erger nog, in zijn box).
De pony maakt ook geen ontevreden indruk...als hij het overgewicht nog kwijt kan raken is het helemaal een plaatje.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:28

Ik denk dat die pony wel iets van 60 kg. moet kunnen houden...je past er vast nog wel op. Mooi beestje vind ik het wel Knipoog

Follytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:32

het licht er inderdaad aan hoe je rijd, zit je je pony in de weg ben je in verhouding zwaarder als iemand die gewoon helemaal meebeweegt met het paard......

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 20:15

ik zou zeggen max. 60-65 kilo
het beestje is redelijk stevig gebouwd
maar het hangt ook af van hoe groot je bent