bontje onder zadel...nodig of mooi?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elady

bontje onder zadel...nodig of mooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 15:01

Hey

Ik heb een vraag...ik vind persoonlijk zo'n bontje onder het zadel er mooi staan en heb het voor Lady niet nodig..dus koop ik het niet (hahah...misschien ooit).

Maar wat ik me nou afvraag is of jullie het hebben voor nodig of omdat je het mooi vindt.
Wat is eigenlijk het hele nut van het bontje?

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 15:08

volgens mij doen sommige het wel voor de mooiigheid hoor...ik vind het soms ook wel leuk :licht eraan welk kleur dekje dat het is.
maar ik houd het toch bij de gelpad...
en stel dat ik het koop is het meer voor de sier.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 15:11

Ik gebruik het alleen met wedstrijden omdat ik zo'n dood schaap onder m'n zadel mooi vind. Haha! (ik noem het dood schaap omdat mijn bontje nog écht naar schaap stinkt/ruikt)

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 15:26

allebei Haha!:D
ik vind het mooi staan en mijn paardje was het gewend toen ik hem kocht.
ben het dus maar blijven gebruiken

Debbiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 15:34

op mijn oude manege werdt het gebruikt voor pony's met zo'n vage plek op de schoft of om de singel bij paarden die wondjes hebben tegen het schuren dus het kan allebei.. (ik hoop dat je dit bedoelde)

Zofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 15:37

Het is eigenlijk bedoelt voor hetzelfde als een gelpad, maar ik denk inderdaad ook dat een heleboel mensen het onder het zadel leggen omdat ze het zo mooi vinden. (Bijvoorbeeld zo'n ankypad die ook al dezelfde werking heeft als een gelpad en dan ook nog weer een bontje... dat vind ik dan weer net iets te overdreven).

Notteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 15:39

Ik heb het zelf ook, en inderdaad voor de MOOI Haha!

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 16:54

het is toch om de schokken op te vangen en om je zadel goed te laten liggen?

Zofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 16:56

Ja, en als je een goed liggend zadel hebt, heb je niet eens zo'n ding nodig Lachen. Tenzij je paard natuurlijk gevoelig is voor de schokken. Ik eh bwel m'n gelpad eronder liggen tijdens het springen en wanneer ik een heel dun dekje heb. Hij heeft ooit drukkingen gehad van een slecht zadel dus ik ben nu heel voorzichtig.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:10

Ik heb Hulsebos onlangs een mailtje moeten sturen, en heb toen meteen gevraagd wat hun mening is over "het bontje"...
Dit kreeg ik terug :

Overigens is een bonte chabrak perfect voor de paardenrug, het ventileerd namelijk goed en dat is optimaal voor het paard!

Dus zodoende.

Ik gebruik er sinds kort af en toe één onder het zadel, metname als we echt hard gaan trainen. Het schokdempende effect en ventilerende vermogen vind ik erg belangrijk.
Ook, natuurlijk, vind ik het gewoon erg mooi staan.

PS. Nu geen discussie beginnen over Hulsebos, die hebben we al genoeg gehad op bokt.nl...

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:26

Ik gebruik zo'n bontje : Zodat als ik ga rijden en ik klap na een hindernis perongeluk snel in het zadel dan krijgt de pony de klap niet gelijk in zijn rug maar eerst het bontje nog verder vind ik het fijner rijden en zit ik wat hoger !

loess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:29

ik gebruik altijd een bontje onder het zadel. Niet zozeer omdat ik het mooi vind, maar ter bescherming van de rug. Het verdeelt de druk wat meer en ik vind het fijner voor het paard.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:52

Paradiso schreef:
Ik heb Hulsebos onlangs een mailtje moeten sturen, en heb toen meteen gevraagd wat hun mening is over "het bontje"...
Dit kreeg ik terug :

Overigens is een bonte chabrak perfect voor de paardenrug, het ventileerd namelijk goed en dat is optimaal voor het paard!

Dus zodoende.

ik denk wel dat dit alleen geldt als je het bontje rechtstreekr op de rug legt en niet bovenop een dekje zeg maar

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:55

lonnie schreef:
ik denk wel dat dit alleen geldt als je het bontje rechtstreekr op de rug legt en niet bovenop een dekje zeg maar

Maar dat is de bedoeling toch niet? In ieder geval, je hebt van die bontjes die alleen onder het "zit" gedeelte zitten, en niet onder de zweetbladen enzo.. Verward

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:17

loess schreef:
ik gebruik altijd een bontje onder het zadel. Niet zozeer omdat ik het mooi vind, maar ter bescherming van de rug. Het verdeelt de druk wat meer en ik vind het fijner voor het paard.

Zo gebruiken wij hem ook op Gamble en Corenzo, beide zijn gevoelig op bepaalde plekken en ondanks een goed passend aangemeten zadel gebruiken wij ze als drukverdelers, wij hebben er dus ook een dekje onder en alleen bont onder het zadel niet onder de zweetbladen.

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:24

een bontje onder het zadel is gewoon zacht voor de paardenrug het hoort op het dekje (dus niet op de paardenrug) en dat zorgt ervoor dat het zadel een prettig gevoel geeft...

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:28

Ik heb ook een bontje van Christ, ik heb die volgens mij zo'n 4 jaar geleden gekocht (misschien langer geleden) omdat mijn d pony er gevoelig was in de rug.

Toen waren die bontjes nog bijna nergens te krijgen, ik heb die van mij toen in brabant moet halen (woon in limburg)

Nu heb ik een paard en ik merk dat het met het bontje ontspannender loopt! OK dan!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:45

Paradiso"]
[/quote]

een bont chabrak is heel wat anders dan een bontje. Ik heb ook een bontchabrak, die kreeg ik bij mijn zadel, toen ik het kocht. Een bontje is een onderlegger die alleen onder de boom van het zadel ligt en niet onder de zweetbladen.

[quote="steffie4ever schreef:
een bontje onder het zadel is gewoon zacht voor de paardenrug het hoort op het dekje (dus niet op de paardenrug) en dat zorgt ervoor dat het zadel een prettig gevoel geeft...

een bontje zou het beste liggen als het op de paardenrug ligt en dus onder het dekje. Daarbij als een bontje moet zorgen dat je zadel lekker ligt, ligt je zadel niet goed. Een zadel hoort met een gewoon zadeldekje goed te liggen. Ze passen zadel niet voor niet op de blote rug van een paard, ze passen niet met een bontje eronder.

Mijn antwoord op de vraag van de topic starter is dus voor de sier of om te verhullen dat je zadel niet goed past. Ik heb er zelf geen. Ik vind het veel te vol onder mijn zadel, mijn zadel is aangemeten door een goede zadelmakerij en als ik er nu een onderlegger onder ga doen, klopt die pasvorm niet meer.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:49

Ik heb er geen.
zoals wel weer duidelijk wordt gebruiken de meeste hem voor de sier. Dat is nog meer duidelijk als je eens vraagt wie hem direct op de rug legt waarvoor hij bedoeld is..............

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:58

als het bontje direct op de rug ligt kan het gaan schuive/schure...

tommy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 22:29

ja het is niet de bedoeling dat je m direct op de rug legt! dat doe je met een gelpad toch ook niet?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 23:22

ik had vroeger altijd zo'n lelijk plat ding onder het zadel als bontje, maar zo'n schaapswollen geval is echt veel en veel mooier, dus dat lelijke ding ging bij mij heeeel snel de ton in toen ik zo'n schaapsgeval kocht. dus bij mij om het plaatje, en om de functie zelf Lachen

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 23:27

tommy01 schreef:
ja het is niet de bedoeling dat je m direct op de rug legt! dat doe je met een gelpad toch ook niet?

Jawel hoor. Dan is de werking het beste. Zo heb ik het geleerd in ieder geval.

Ik gebruik er geen, heb gewoon een goed passend zadel en vind het geen gezicht. Lachen

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 23:34

inderdaad het bontje hoort eigenlijk op de paardenrug te liggen! daar is hij oorspronkelijk voor bedoelt. nu gebruiken veel mensen hem voor de mooi dus door duidelijk zichtbaar op het dekje te leggen.

ik gebruik er geen want ook ik heb een goed passend zadel en het wordt te nauw van boven als ik er ook nog een bondje onder doe.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 23:37

Ik denk dat meer mensen hebben omdat ze het mooi vinden staan dan dat hun paard het echt nodig heeft. Zelf vind ik het ook erg mooi staan.