Alternatief voor manentrekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mister_myagi

Alternatief voor manentrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 22:49

Mijn verzorgpaard heeft super dikke manen. Het wordt dus echt eens tijd dat we die gaan trekken. Het probleem is echter dat hij daar helemaal lijp op reageert. Zelfs door de praam heen.

Ik kan zijn manen wel gewoon kammen, en als ik daar wat harder aan trek gebeurt er niets, maar zodra ik de haren naar boven begin te kammen wordt hij helemaal wild. Verward

Hoe kan ik zijn manen uitdunnen en korter krijgen zonder dat ik ze ga trekken?

Alvast bedankt voor jullie reacties! OK dan!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 22:51

Uitdunkam, daar zit een mesje in waarmee je uitdunt zonder dat je hoeft te trekken Lachen.

mister_myagi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 22:56

Oke, ik ben echt een ei, maar hoe gebruik je dat? Bloos! Verward

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 23:03

Ik heb ook een paardje wat heel gevoelig is. En bij haar doe ik het gewoon knippen. OK, niet volgens de regels, maar dat ziet toch niemand als ze is ingevlochten.

mister_myagi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 23:04

Ja, maar ik ben bang dat knippen niet meer volstaat. De manen zijn zo dik dat vlechten een probleem gaat worden.

Sletjesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 23:10

mijn mandarijntje is gevallen

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 23:18

wassen met anti klit goed in laaten trekken en dan uitspoelen en gelijkt met de kam of eerst nog een anti klit erin spuiten
wij hebben een belg die doet ook moerlijk en die zetten we wast in een hoefstal en dan gaat het goed
een kam met een mesje erin gaat het best heb ik ook Lachen:D
knippen is niets krijg je alleen maar happen erin als hij dikke volle manen heeft
su6 ermee

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 23:23

mister_myagi schreef:
Ja, maar ik ben bang dat knippen niet meer volstaat. De manen zijn zo dik dat vlechten een probleem gaat worden.

Mijn paardje heeft zowiezo al hele dunnen manen, dus dan zou trekken zowiezo verkeerd uitpakken.
Bij mij andere paard doe ik om de anderste keer trekken en dan weer knippen. Hij vind trekken ook absoluut niet prettig, maar hij heeft dus wel hele dikke manen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 23:52

Alternatief:

Laten zitten die manen!
doet zeer hoor als je die haren eruit trekt.

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 23:58

Antheman schreef:
Alternatief:

Laten zitten die manen!
doet zeer hoor als je die haren eruit trekt.

het kan wel zeer doen maar moet er tog netjes bij lopen en met goeg anti er in moet het best lukken en dat haar paardje netjes blijf stil staat
jij kamt je haren tog ook ?:)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 23:59

liesje_waal schreef:
het kan wel zeer doen maar moet er tog netjes bij lopen en met goeg anti er in moet het best lukken en dat haar paardje netjes blijf stil staat
jij kamt je haren tog ook ?:)

Ik kam mijn haren inderdaad.
Ik trek ze er echt niet uit!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 00:04

Het doet geen zeer als je de manen trekt da's is echt weer zo'n idee dat nergens op slaat. je trekt er geen manen uit je treket de onderkant eraf. Als je het goed doet behoort dat geen pijn te doen. Het zal misschien niet lekker voelen maar je kan het ook overdrijven.

Met een uitdunmesje (die kan je gewoon bij de paardenwinkel kopen) kan je de manen gemakkelijk uitdunnen en snijden i.p.v. trekken.
Laatst bijgewerkt door Janski op 28-11-04 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 00:04

waarom gebreuken wij anti klit en dat kan bij paardne ook dan verlicht je de pijn voor ene paard en als jij goed en snel genoeg trek dan voelt het paardje er ook niet veel vanen als er een mesje in het kammentje zit is het ook al fijner voor de gene die trekt en het paard
een aan paard heeft niet zo veel gevoel in zijn maen maar vind het niet prettig als je aan zijn kop zit te tukken en te doen:)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 00:06

Het zou een stuk leesbaarder zijn als je je spelling even controleert.

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 00:06

als ik snel type dan gaat er wel eens wat fout en kan veel zijn maar ook wienig
maar je hoef niet zo op je teentjes getrapt te zijn (sorry hoor)
Laatst bijgewerkt door liesje_waal op 28-11-04 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 00:07

Wedervraag dan: waarom moeten die manen eruit?

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 00:10

mister_myagi schreef:
Oke, ik ben echt een ei, maar hoe gebruik je dat? Bloos! Verward

gewoon kammen Lachen:D
je haalt daar de lossen en dode haren gelijkt er uit en als je de onderkant van zijn manen pakt kreine plukjes dan kan je zo de puntjes eraf halen hoef je geen kracht voor te zetten Lachen:D

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 00:15

Als je wil invlechten kan je niet teveel antiklit in de manen doen. Liesje misschien trek jij gewoon wel gewoon op de verkeerde manier. Als ik mijn paard zijn manen trek dant trek ik er geen haar uit hoor ze worden alleen korter.
En je haar knippen doer ook geen pijn. Somige paarden vinden het getrek wel vervelend en reageren daarop, dan is een mesje wel fijn. Ik weet niet wie je heeft verteld dan manen trekken pijn doet maar dat is niet zo als je het goed doet. Het is niet de bedoeling de manen eruit te trekken

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 00:31

Riant schreef:
Als je wil invlechten kan je niet teveel antiklit in de manen doen. Liesje misschien trek jij gewoon wel gewoon op de verkeerde manier. Als ik mijn paard zijn manen trek dant trek ik er geen haar uit hoor ze worden alleen korter.
En je haar knippen doer ook geen pijn. Somige paarden vinden het getrek wel vervelend en reageren daarop, dan is een mesje wel fijn. Ik weet niet wie je heeft verteld dan manen trekken pijn doet maar dat is niet zo als je het goed doet. Het is niet de bedoeling de manen eruit te trekken

ik heb niet gezegt dat knippen zeer doet:D
maar gaat vaak ongelijk zitten
ik zla er een foto bij zetten van welk paard ik vanavond heb getrokken Lachen
als je moet in vlecht is het idd niet handig om er veel antiklit er in te doen
maar weet niet of zij moet invlechten
en ik denk ook niet dat elk paard trekken fijn vin aan zijn koppie Lachen:D
maar als je het goed doe en je dun je manen uit door te trekken dan kan het wel pijn doen
Afbeelding
deze manen uit dunnen en trekken was geen makkie maar antiklit help je wel Lachen:D

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 00:34

Mijn vorige paard flipte ook finaal bij manentrekken en ben toen maar overgegaan op knippen. Kam alle manen naar de kant waar het meeste hangt en knip het recht af. Kam het dan naar de andere kant en knip weer een stukje recht af. Dan omhoog kamen en de pieken eraf knippen. Zo heb je een opgeknipte manenstrook. Wel erug dik, maar met de juiste vlechtmethode kan je er wel mee werken. Doe het nu ook met mijn huidige paard.

sillysyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 00:44

Onze merrie had onmogelijke manen en vond het niet prettig als er aan haar getut werd, manen trekken was dus niet 1 van haar favoriete bezigheden.
Ten 1e deden we het na het rijden, doordat ze dan warm was lieten de haren beter los;
Ten 2e gebruikten we een uitdunschaar (zo'n schaar met een kammetje) om de bos wat dunner te maken;
Ten 3e toen we haar wat langer hadden en ze dondersgoed wist wie er de baas was, liet ze veel meer toe dan toen wij haar pas hadden.

Miko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 00:55

Als ik manentrek hou ik bij het trekken zelf altijd mijn hand ervoor (zodat je hand zeg maar het trekken opvangt, net als je bv doet als lang haar kamt bij een kind) en dat werkt prima. Als ik het op de normale manier doe wordt mijn paard helemaal gek en dat vind ik logisch want het lijkt me toch geen lekker gevoel.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 09:04

Riant schreef:
Het doet geen zeer als je de manen trekt da's is echt weer zo'n idee dat nergens op slaat. je trekt er geen manen uit je treket de onderkant eraf. Als je het goed doet behoort dat geen pijn te doen. Het zal misschien niet lekker voelen maar je kan het ook overdrijven.

Met een uitdunmesje (die kan je gewoon bij de paardenwinkel kopen) kan je de manen gemakkelijk uitdunnen en snijden i.p.v. trekken.

Maar om de onderkant er af te trekken trek je de hele pluk eerst wel strak zeg maar... ik weet niet hoe gevoelig het bij jou is, maar als ik aan mijn haren trek zonder ze er uit te trekken dan doet de spanning die op mijn hoofdhuid komt al genoeg pijn hoor... Haha! Ik denk dus dat manen trekken wel degelijk pijn kan doen.

starsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 10:13

Ik zou ze uitdunnen en knippen, dan zijn ze niet zo dun meer en ook niet meer zo kort en het doen geen pijn bij je paard

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 11:02

Je kunt ook proberen om te trekken na het rijden, als je paard goed warm is... je zult zien dat het trekken dan veeeel makkelijker gaat en de paarden het daardoor ook minder erg vinden.
Verder zou ik ander gewoon knippen. Ik knip eigenlijk bij alle paarden, omdat ik vaak gewoon te lui ben om te trekken :-D
Gewoon net als bij manen trekken een plukje "omhoog" kammen, en dan het onderste afknippen. Als je dit plukje voor plukje doet word het heel mooi. Als je paardje dunne manen heeft, de manen goed natmaken en recht afknippen. (iets langer dan dat je ze wilt hebben, want als het opdroogt gaat het iets boller staat en wordt het dus iets korter)
Uitdunmesje kan ook, maar ik ben daar nooit zo handig mee..