Uitrijdeken,ja of nee

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Uitrijdeken,ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 23:27

Als jullie in de kou een buitenrit gaan maken(en dan bedoel ik dus lekker stappen,draven en galopperen)doe je er dan goed aan een uitrijd-deken op te leggen?
Naar mijn idee ga je er teveel onder zweten,maar ik heb een discussie met iemand die zegt dat je het beter wel kan doen,omdat ze anders vanuit de stal(met winterdek op)de kou ingaan en dan moeten werken.
Wie geeft mij duidelijkheid hierin? Lachen

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 23:30

Ik zou als je de mogelijkheid hebt..Even in de bak los rijden evt met uitrijdeken( alleen als je een geschoren paard hebt,anders hoef het niet)
En dan de uitrijdeken op stal achterlaten en dan buitenrijden..
Moet er niet aan denken wat er kan gebeuren met zo'n deken op een buitenrit..Nee mooi zonder dus ..

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 23:31

ik vind persoonlijk een uitrijdeken onzin, je beschermt alleeen de kont.
als ik na buiten ga en het is koud dan doe ik gewoon een fleece deken of wollen deken om, waar ik t voor aan de borst gewoon vast maak. net zo simpel en een deken minder in je kast!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 23:32

vinci schreef:
als ik na buiten ga en het is koud dan doe ik gewoon een fleece deken of wollen deken om, waar ik t voor aan de borst gewoon vast maak. net zo simpel en een deken minder in je kast!

Maar ook als je lekker gaat draven en galopperen?
Is dat dan niet te warm?
Ik doe dit namelijk wel als ik van en naar de manege stap,om repsectievelijk warm en droog te stappen...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 23:34

ik gebruik hem alleen als ik een stapritje ga maken zonder draven/galoperen. Anders stap ik in en uit met zweetdeken en gaat ze buiten gewoon in d'r nakie hoor Knipoog als ze aan het werk is houdt ze zich wel warm.

PolitieTed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 23:44

Volgens mijn vriendin (die diergeneeskunde studeert) is dat heel slecht, omdat ze dan de warmte niet kwijt kunnen. Ook alleen uitstappen met een deken is niet goed. En over het ineens de kou in gaan denk ik dan: op stal staan ze stil, maar als je naar buiten gaat dan lopen ze. Dan worden die spieren dus vanzelf warm (heb je zelf ook als je gaat lopen). Dus het is dan denk ik wel verstandig om misschien iets langer in te stappen voor je ze echt aan het werk zet.

Hoop dat je hier iets aan hebt!

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 00:01

ja oke, dan ga ik niet galloperen en misschien en klein stukje draven , maar als t koud is is het meestal ook iets gladder. maar in t algemeen zonder deken

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 00:15

Hier heb ik dus afgelopen weekend een super oplossing op gevonden.
Mijn paard is niet geschoren maar staat wel heerlijk kort in zijn vachtje. Ik stap altijd in en uit (na al even gestapt te hebben) met een uitrijdeken. Maar tijdens een stevige buitenrit lijkt me die deken nogal te warm. Heb dus afgelopen weekend een sprerrimpje meegenomen. moet een flink stuk rijden voor ik en het bos ben (half uur) en dan hou ik de deken erop omdat ik toch niet veel meer doe dan stappen en draven. Als ik in het bos aankomen rol ik de denken van achter naar voor op en doe de sperrriem om het rolletje heen (twee keer eromheen draaien). En presto!! klaar is het rolluik!!! 9oplossingen zijn soms zo simpel!)
Paard krijgt het niet te warm en de deken verschuift niet omdat mijn benen eroverheen liggen. voor de terugrit heb ik weer een heerlijke uitrijdeken!
En dat een uitrijdeken te warm is en daarom slecht is geloof ik niet. Ik gerbuik dat ding altijd pas weer ne een aantal rondje 'bloot' gestapt te hebben. Als ik naar mezelf kijk heb ik het na een inspanning namelijk ook te warm maar na een tijdje komt de vrieskou toch aardig hard aan.
Ben trouwens inmiddels wel 'ervaringsdeskundige' Knipoog omdat ik altijd al in een buitenbak rij en mijn paard nog nooit stijf is geweest bij koude dagen en nog nooit verkouden is geweest.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 07:57

ja,ij gebruiken een uitrijdeken ook tijdens het losstappen,en het uitstappen...verder niet Haha!

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 08:36

ik gebruik hem ook voor losstappen en uitstappen.

Mij is altijd verteld dat een paard erg vatbaard is op zijn lendenen, vandaar dat een hoop mensen daar ook haar laten zitten die niet helemaal scheren. Of het zo is weet ik niet, ikvind dat alleen een logische plek als een geschoren paard zonder deken buiten staat, want een paard zet immers altijd zijn kont in de wind/regen.

ik vind een uitrijdekentjes toch wel ideaal, geen last van aan de voorkaant en toch een droge en beschermde rug en kont

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 09:41

Lady staat zonder deken en is niet gschoren.
Ze loopt elke dag buiten in de paddock dus is aardig aan dit weer gewend.
Ik gebruik mijn uitrijdeken alleen als ze heel nat is na het rijden om uit te stappen zodat ze geen kou vat.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 09:45

vinci schreef:

Ik ben van mening dat je meer dan alleen de kont beschermt hoor. Net achter je zadel liggen immers de nieren van je paard tegen de wervels. Bij een gezond paard zijn die goed in vet ingebed, dat wel, maar ik denk dat het geen kwaad kan om die (alleszins in het begin) te beschermen. Ik ben geen ervaringsdeskundige dus verder kan ik je geen raad geven, maar 't is dus niet zo dat zo'n ding alleen de kont beschermt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 10:05

vinci schreef:

Inderdaad, het meest gevoelige deel voor een paard om ziek te worden is toch de keel en de borst en die worden nu juist NIET beschermd! Het paard wordt alleen maar warmer door die deken op zijn kont. Een soort paardensjaal zou dan beter zijn.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 10:30

Een paard heeft toch ook geen beschermde nek als hij een gewone deken opheeft? Dit levert tcoh ook geen problemen op. De uitrijdeken is vooral om te zorgen dat de spieren die hard moeten werken niet te snel afkoelen. Als je je paard 'op het achterbeen' rijdt zijn dat toch vooral de spieren in zijn komt en rug. deze moeten dan ook daarna niet te snel afkoelen. Zo zie ik het tenminste

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 10:35

Ik rij buiten (in 't bos) met uitrijdeken en Okkie is dan ook echt aan 't werk. Hij is geschoren. Normaal (dus ongeschoren) wordt er zonder uitrijdeken gereden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 10:39

pol013 schreef:
Een paard heeft toch ook geen beschermde nek als hij een gewone deken opheeft? Dit levert tcoh ook geen problemen op.....

Dat klopt dat is ook één van mijn bezwaren van dekens..... Lips are sealed

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 10:41

Arabesk schreef:
Inderdaad, het meest gevoelige deel voor een paard om ziek te worden is toch de keel en de borst en die worden nu juist NIET beschermd! Het paard wordt alleen maar warmer door die deken op zijn kont. Een soort paardensjaal zou dan beter zijn.

sjeetje, krijgen we dat gezever ook weer Lips are sealed

My Dominique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 10:47

Arabesk schreef:
Dat klopt dat is ook één van mijn bezwaren van dekens..... Lips are sealed

maar een paard groeit op de plek waar geen deken zit meer haar.
daarom kan je je paard best met een uitrijdeken rijden, de hals heeft meer vacht.
ik rijd zelf wel buiten met een uitrijdeken. maar dan gallopeer ik niet. (ivm verschuiven)
ik draaf wel en hij blijft altijd keurig zitten. maar nu zijn de bermen erg glad dus ik stap vooral en dan krijgt ze het echt niet te warm, en ook niet te koud gelukkig.
je beschermt met een uitrijdeken (en je zadel in principe)
de delen waar je normaal een dek overheen legt.
rijden met een zweetdeken of gewone deken vind ik eigenlijk maar niets.vooral niet als je meer doet dan stappen.
lijkt me niet lekker zitten qua bewegingsvrijheid die deken voor langs de borst. (tuurlijk een deken hoort goed te zitten) maar met een ruiter erop zal hij toch wat strakker tegen de borst aan komen
ik vind uitrijdekens dus een goede uitvinding paard toch warm en bewegingsvrijheid
OK dan!

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 11:13

Als mijn paard geschoren is stap ik hem altijd in en uit met een uitrijdeken, instappen zodat ie niet meteen de kou op zijn spieren krijgt en uitstappen, precies om dezelfde reden, vaak ga ik na het rijden, in de binnenbak, een rondje over de weg uitstappen om hem nou niet meteen bezweet in de kou te laten lopen doe ik hem een uitrijdeken op. Overigens beschermt een uitrijdeken oftewel nierdeken de gevoelige delen van een paard (o.a. lendenene) tegen de kou. Of iemand het er wel of niet mee eens is dat ik dit zo doe kan mij niet veel schelen, ik doe wat ik denk dat het beste is voor mijn paard..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 11:50

nee daar is ook niks op tegen, maar draven met deken zie ik niet zo zitten, maar goed ieder zijn meug natuurlijk.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 11:54

draven en gallopperen gaat heel goed met zo'n wollen deken met zadeluitsparing, nergens problemen mee.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 11:55

Ik heb idd ook totaal geen problemen met die deken als ik draaf en galoppeer... Ding blijft gewoon netjes stil liggen.

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 12:01

Als ik rij in de regen laat ik hem echt opliggen.
Verder gebruik ik hem met warmrijden (stap,draf,galop) en met het uitstappen.
Als ik nu een buitenrit maak dan heb ik hem ook de hele weg opliggen.
Maar dat komt omdat ik dan het meerendeel stap.. (langs de weg)
Mijn paard is wel geschoren en staat nu al onder 550 gram.. dus met lange stapritten altijd uitrijdeken op. (de waterdichte van HH)

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 12:07

Het gaat mij idd niet om het ziek worden maar meer om de spieren niet te snel te laten afkoelen na inspanning.

Hele tijd ermee rijden zou ik niet doen, puur om het feit dat ze dat niet nodig hebben, dan houden de spieren zichzelf wel warm door de beweging.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 12:14

PolitieTed schreef:
Volgens mijn vriendin (die diergeneeskunde studeert) is dat heel slecht, omdat ze dan de warmte niet kwijt kunnen. Ook alleen uitstappen met een deken is niet goed. En over het ineens de kou in gaan denk ik dan: op stal staan ze stil, maar als je naar buiten gaat dan lopen ze. Dan worden die spieren dus vanzelf warm (heb je zelf ook als je gaat lopen). Dus het is dan denk ik wel verstandig om misschien iets langer in te stappen voor je ze echt aan het werk zet.

Hoop dat je hier iets aan hebt!

Tja dus jij hebt ook geen kleren aan?. of jij doet ook geen jas aan als je naar buiten loopt?.

Tegenwoordig zijn er erg goede dekens die goed ventileren waardoor de overbodige warme lucht eruit gaat zonder dat de koud OP het lijf slaat.
Een uitstap deken heb je nog als je van zwaar trainen in de winter naar opeens stappen gaat vooral op een paard wat nat of geschoren is kan de koud op het lijf veel meer gevolgen hebben dan geen deken. Jij doet ook een jas of trainingsjasje aan as je klaar ben met sporten/trainen. Zo moet je het ook zien bij paard.

Aub begin niet over wat natuurlijk is ja of nee onze (sport) paarden staan al lang VEEEEEEL te ver van de natuur af.

Ik zou voor een ritje geen deken op doen geeft alleen maar problemen en kan gevaarlijk zijn (wind wapperen). paard goed in beweging houden en gelijk op stal een deken op. Met alleen een stapritje kan het wel maar wel goed vastzetten.