springen vanaf welke leeftijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SofieBeau

springen vanaf welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 21:22

mijn pony wordt 3 in december. En in de kerstvakantie gaan we hem 2weekjes naar de manege doen, zodat we een binnenbak hebben voor hem op te leren. Het is de bedoeling dat het een springpony wordt
springen aan de longe doet hij al regelmatig eens, zodat de spieren en de balans e.d. er al is.

mijn vraag is nu vanaf welke leeftijd kan je beginnen met springen onder de man? ( ivm spieren en been en gewrichten)

en hoevaak dan maximum?

om even te tonen wat hij nu al kan Tong uitsteken :
Afbeelding

Charissa_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:28

ik weet niet welke leeftijd een paard moet hebben om te mogen springen met een ruiter op zijn/haar rug.ik zou eerst dresuur gericht gaan rijden en af en toe is een sprongetje voor de leukigheid denk ik???

x_ultimate_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:52

officieel voor op wedstrijden 4 geloof ik...

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:56

Ik zou idd eerst beginnen met het volledig africhten van je pony. Natuurlijk kan je hem wel balkjes laten lopen als hij volledig zadelmak is...
Dit is alleen maar goed voor zijn balans.. en een klein sprongetje kan dan ook geen kwaad.. als je het maar niet vaak doet en niet te lang doorgaat.. Lachen

Charissa_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 23:03

Charissa_19 schreef:
ik weet niet welke leeftijd een paard moet hebben om te mogen springen met een ruiter op zijn/haar rug.ik zou eerst dresuur gericht gaan rijden en af en toe is een sprongetje voor de leukigheid denk ik???

heb het ff nagevraagt aan my best friend en die vond dat ik ongelijk had dat je een paard dat 3 is nog niet onder de man mag springen okee Haha!

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 23:09

en paard mag pas vanf de leeftijd van 4 jaar onder de man springen,los kan geen kwaad,alleen op drie jaar is het paard noch niet volgroeit genoeg om te springen onder de man

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 23:36

wij deden meestal na een week of soms 2 weken al een sprongetje maken. eerst een balke. dan een kruisje. gewoon laag. maar dan moet er natuurlijk al wel een stuur en een beetje evenwicht op zitten.

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 00:52

Ik heb afgelopen dinsdag voor het eerst met mijn verzorgpony gesprongen, die's nu 5,5.. 3 is nog wel erg jong vind ik..
Maar wat Alikesflame zegt, zit ook wel iets in, je moet wel eerst een beetje normaal dressuur kunnen rijden voordat je aan springen gaat beginnen...
Zou sowieso niet teveel doen met een jonge pony..

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 08:20

Wij beginnen normaal met 3,5 met inrijden, en als we dan een maand verder zijn gaan we ze al wat balkjes laten lopen en zetten we een kruisje op. Met 4 lopen ze al een paar parcoursen meestal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 08:43

zoals Marliesje heb ik het ook altijd gedaan.
Verder zelden los laten springen, want die belasting is echt niet zo enorm veel minder.
Dus doe nog ff rustig aan, hij is pas bijna 3, je laat hem nu al aan de longe springen, wat super zwaar is.
Want ook het longeren is voor een jong paard zwaar.
Dus beetje gas terug als je het mij vraagt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 09:01

Ik wacht tot 5 jaar, dan zijn de gewrichten volgroeid en beter berekend op de zware belasting van springen. Maar zo af en toe een sprongetje kan geen kwaad.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 09:42

Ik zou ook wachten emt de hogere hindernissen tot een jaar of 5/6. Het is een hele inspanning voor een paard. Rij hem eerst rustig in, dan een jaartje of twee lekker oefenen en af en toe een klein sprongetje of wat balkjes, en dan met een jaar of 5 het betere werk OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 09:43

Met 5 M, dat is wel netjes Ja

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 23:01

aan sommige reacties denk ik niet dat ik veel heb ( diegene die zeggen 5/6 jaar) want de cyclus springen begint al op 4, dus dan moet je toch al oefenen voor 4 of heb ik het nu mis?

runningkawa : daarop had ik geen commentaar gevraagd. Pony heeft veel afwisseling en beweging nodig (raad van DA die beweging, risico zwaarlijvigheid en hoefbevangenheid Bloos staat op 4ha gras en krijgt voeder bij dusja)

het is de bedoeling dat hij januari 2006 zn eerste springwedstrijden loopt. En natuurlijk wacht ik tot hij bij dressuur stabiel is.

sofie

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 07:01

ik ben het met de meeste wel eens we houden hier ongeveer de leeftijd van 4 jaar aan om dan te beginnen met springen,en dan rond zijn 5e jaar echt op wedstrijden.
"En wat belangrijk is...als ie dressuur niet goed loopt zal het springen ook slecht gaan!!"

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 07:41

dag sofietjen...

zie der al naar uit da paljas komt dan is princess wel weg
maar ik ga zeker nog veel langskomen hoor *LOL*

nu: ik zou hem eerst ook goed beginnen rijden gewoon
zonder te veel springen aan
er is derna nog veel tijd om te springen
maar eerst gewoon dat hij deftig loopt in piste enz...
rond een jaar 4-4.5 beginnen met t werk

nu: ik ken een meisje (daphné) ze had een paardje gekocht het was zogezegt 5 dus zij daar maar mee springen hoger dan 1m.. echt nie normaal maar voor 5jar mag da
nu bleek dat het paardje 2.5 was!!
ze verschoten zich een ongeluk
DA heeft gezegt 2 jaar op de wei met af en toe longeren maar nix meer
of de spieren zijn verknalt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:38

Citaat:
runningkawa : daarop had ik geen commentaar gevraagd. Pony heeft veel afwisseling en beweging nodig (raad van DA die beweging, risico zwaarlijvigheid en hoefbevangenheid staat op 4ha gras en krijgt voeder bij dusja)

Verward

Jij vraagt hoeveel je hem kunt laten springen
ik geef daarop antwoord een beetje ga terug doen ivm zijn leeftijd en dan is het niet waar je om gevraagt hebt Verward

Verder in te gaan op de info die je nu geeft
Mijn 2 paarden staan ook op ruim 3 ha land en krijgen ook bijvoeder
maar ik zorg wel dat ze niet ineens te veel land tot hun beschikking hebben door het land door midden te doen.
Kan dat bij jou niet geraliseerd worden?

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 17:23

ben zelf begonnen met lage hindernisjes (40 cm) op zn 3.5 jaar. Hij is nu 4 en we beginnen al hoger (70-75 cm) dus volgens mij mag je binnen een half jaar gaan beginnen. Het ligt er ook aan of Paljas de kneepjes al wat kent (ik zie van wel:D)

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 17:24

runningkawa schreef:
:?

Jij vraagt hoeveel je hem kunt laten springen
ik geef daarop antwoord een beetje ga terug doen ivm zijn leeftijd en dan is het niet waar je om gevraagt hebt Verward

Verder in te gaan op de info die je nu geeft
Mijn 2 paarden staan ook op ruim 3 ha land en krijgen ook bijvoeder
maar ik zorg wel dat ze niet ineens te veel land tot hun beschikking hebben door het land door midden te doen.
Kan dat bij jou niet geraliseerd worden?

nee Scheve mond is op pension op een weide

waarom zegt iedereen hier beginnen op 5 terwijl de cyclus reeds begint op 4 . zoals ik al zei zorg ik natuurlijk wel dat zn dressuur in orde is, maar het moet toch nog niet perfect zijn Verward je kan toch ook aan beide tegelijk werken?

het is de bedoeling dat hij zn eerste springwedstrijdje loopt ( onderling indoor) in januari 2006 dan is hij 4j en 2 maanden, we zouden dan beginnen in de grote vakantie van 2005( lichtjes) en dan tijdens de herfst verdertrainen voor die wedstrijd. zou dat OK zijn? Verward

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 17:45

Ik denk van wel hoor.. dan is hij al ruim 3,5 dus dan zou die echt wel een sprongetje moeten kunnen maken. Je heb dan nog genoeg tijd om hem rustig aan op te bouwen.. doe je gewoon elke week gaatje hoger.
Je kan hem nu denk ik wel een paar keer zoals je nu al doet een paar sprongetjes laten maken aan de longe of los.. zo leert hij toch de techniek al een beetje..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 17:58

Balkenlopen kan vrijwel direct na het inrijden. Met springen zou ik nog wel even wachten. Waarom moet je paard in 2006 in de wedstrijdsport verschijnen? Wil je ten koste van alles je paard zo ver krijgen? En wat als het nu eens een half jaar later wordt? Ik zou het rustig aan doen.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 19:13

vanaf 4 kan je beginnen springen maar als je zeker wilt zijn zou ik wachten tot 5 jaar

mikolaiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 20:30

vanaf 5 jaar omdat dan de spronggewrichten pas volgroeit zijn;)

Daniel_old

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 20:54

Ik spring met mijn shetlander vanaf zijn 3e... hij zag er al wel sterk uit. Ik ben nu 14 en weeg 87 kilo, maar hij lijkt er geen moeite mee te hebben

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 20:58

Ik heb een springpaard ingereden en op zijn 3de los springen zonder iemand erop en de rest beetje dressuurmatig lopen.

Ik ben op haar 4de met springen met ruiter begonnen .