omdat mijn paard erg groot gaat worden (een flinke tank) ben ik op zoek naar een bit waarmee ik om buiten te rijden net wat meer te vertellen heb wanneer nodig. Wie heft ervaring met 1 van bovenstaande bitten???
Anoniem
Geplaatst: 24-11-04 20:44
Wat heeft de grote van je paard te maken met zijn gehoorzaamheid naar jouw gewone hulpen? Hij voelt een vlieg landen, denk jij dat hij een gewoon bit in zijn gevoelig mondje dan niet voelt? Denk jij dat hij jou gewichtshulpen dan niet voelt?
Liess__
Geplaatst: 24-11-04 20:44
Ik ben meer voor een martingaal om doen, dan een scherper bit in hangen! Loopt hij door een martingaal heen?
Alikesflame
Geplaatst: 24-11-04 20:48
ik zou eerst maar kijken hoe hij buiten doet voor je er iets anders in hangt.
casanova
Geplaatst: 24-11-04 20:50
je paard is 3,je moet hem eerst beleren/opvoeden en dan weet je pas of je later iets ''nodig'' moet hebben bij het buitenrijden..
sandr0
Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-04 20:52
de grote van mijn paard gaat samen met zijn leeftijd, nog zo groen als gras, juist deze 3 trensen zijn bij normaal gebruik vriednelijk alleen indien nodig kunnen ze scherper inwerken. Je kan toch niet ontkennen dat als een pony van 150 kg of een paard van 700 kg aan de kletter gaan er een klein verschilletje is. ik heb het dan ook over buiten rijden op het strand en niet gewoon in de bak want dan loopt ie op een gewoon gebroken bitje. ik vind het jammer dat je bij een vraag snel van die betweterige antwoorden krijgt terwijl ik dus gewoon op zoek ben naar het beste trensje voor mijn paard. Dus zolang je het paard niet kent weet je ook niet of hij snel van iets onder de indruk is ( die vlieg op zijn rug) of dus nergens van onder de indruk is. Waarom lopen de meeste tuigers voor de wagen met een stang in met kinketting..... omdat ingeval van nood je meer te vertellen hebt. En bij normaal gebruik blijf je dus gewoon uit zijn mond!
sandr0
Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-04 20:53
ik ben nu aan het inrijden dsu heb nog geen martingaal gebprobeert ( een ook nog niet nodig gehad). VBen mij dus nu gewoon aan het orienteren in de keus van het bit om mee naar buiten te gaan.
Alikesflame
Geplaatst: 24-11-04 20:57
ik zou het zonde vinden om er een ander bit in te doen. ik zou dan eerder samen met iemand anders met een ouder braver paard naar buiten gaan. of iemand die met je meeloopt en er een longeerlijn aan knoopt, Als je er een scherper bit in hangt stompen ze veel eerder af en kan je daarna misschien nooit meer een gewoon trensje in.
Anoniem
Geplaatst: 24-11-04 20:59
bij en tuiger kun je op de bok wel gewichtshulpen geven, maar dat merkt een paard niet
verder, denk jij dat andere hier nooit grote 3 jarige paarden buiten de bak hebben gereden?
sandr0
Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-04 21:04
ik zie trouwens bij je fot's dat je zelf met stang en trens rijd.... ook meer inwerking dus!! niet erg maar kan scherp zijn. Dus bij goed gebruik zie ik het probleem niet en ook het probleem niet van een pelham, passoa of thiedeman bit.
Anoniem
Geplaatst: 24-11-04 21:06
mijn paard was toen Z dressuur en 10 jaar
en in het bos rij ik met een gewoon bit met springen ook (als 5 jarige M op gewoon bit) Toen hij 3 was ook
geen vergelijking dus
Sosha
Geplaatst: 24-11-04 21:08
Niks mis mee, als je wat meer te vertellen wil hebben, maar ook dan kunnen ze aan de kletter gaan. Sommige paarden kunnen zich met (bijna) elk bit "sterk" maken.
Ik denk dat je toch eerst ff thuis moet experimenteren hoe het paard op het bit reageert ed. en of je er eigenlijk wel iets mee op schiet. Een dergelijk bit kan ook flink tegen je werken bv. als jij bij een onverwachte sprong iets uit balans raakt en dan per ongeluk te hard inkomt, kan een paard zich ook zo achterover laten vallen. Je moet de hefboomwerking van zo'n bit niet onderschatten.
casanova
Geplaatst: 24-11-04 21:10
de reden van deze reakties is omdat we je niet kennen en je zelf niet veel verteld over jezelf in je topic om daarna de vraag te stellen..
je paard is dus ingereden nu,hoe is hij in de bak,schrikt het vaak,loopt het door je hand heen,zet je paard het regelmatig op het lopen dan?
bij netjes gebruik is een scherper bit niet zo erg,maar aan hulpteugels (behalve dan de martingaal) zou ik zeker niet beginnen..
wouterpaard
Geplaatst: 24-11-04 21:19
ik snap niet echt waarom een groter paard erger moet zijn. Kijk naar haflinger, friezen enz. die zijn ook megasterk ik zou er geen scherper bit in hangen zolang het niet nodig is.
Nathalie84
Geplaatst: 24-11-04 21:29
Als je bang bent dat hij er tussen uit zou kunnen gaan probeer je het gewoon 1 keer met een martingaal, dan kun je altijd in onverwachtte situaties ingrijpen
Denk persoonlijk niet dat je andere bitje moet pakken omdat ze soms hier heel erg aan moeten wennen en daar hard van kunnen worden.
Succes!!!
Laatst bijgewerkt door Nathalie84 op 24-11-04 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Anoniem
Geplaatst: 24-11-04 21:31
Een martingaal is wel te proberen voor de rest een ander braaf paard mee, doet wonderen.
_Lot_
Geplaatst: 24-11-04 21:33
Je hoort toch wel vaker dat ze buiten een ander bit in hebben dan binnen? Denk dat mensen eerder kunnen oordelen als ze zelf een moeilijk paard hebben voor buiten. Als je paard niet goed reageerd op een gebroken bitje buiten dan zou ik er ook wat scherpers indoen. Zelf kan ik je geen advies geven, heb zelf altijd met een gewone stang gereden, werkt ook goed.
SofieBeau
Geplaatst: 24-11-04 22:11
Alikesflame schreef:
ik zou eerst maar kijken hoe hij buiten doet voor je er iets anders in hangt.
das gesproken !
je mag nog niet overhaasten ! wie weet is hij heel braaf buiten en doe jij hem pijn met een pessoabit ofzo das niet hoe het moet.
Probeer het eerst zonder extra bitten e.d. te redden.
Rosalie123
Geplaatst: 24-11-04 22:20
Een thiedeman bit is volgens mij niet zoveel scherper als een gewoon bitje. Pessoabit (GEEN passoa (dat is een drankje ) en Pelham zijn wel vrij sterk. Maar daar zit ook nog wel verschil in. Als je toch een ander bit wil halen, koop dan een gebroken Pessoabit. Dan kun je de teugels door verschillende ringen doen, dan kan je paard er misschien er ook beter aan wennen. En als je dan op buitenrit gaat doe je dan de teugels een gaatje lager. Ik zou het zelf niet doen, op een buitenrit met een ander bit rijden. maar ik ga niet iemand afbekken die het wel doet..
de reden van deze reakties is omdat we je niet kennen en je zelf niet veel verteld over jezelf in je topic om daarna de vraag te stellen..
je paard is dus ingereden nu,hoe is hij in de bak,schrikt het vaak,loopt het door je hand heen,zet je paard het regelmatig op het lopen dan?
bij netjes gebruik is een scherper bit niet zo erg,maar aan hulpteugels (behalve dan de martingaal) zou ik zeker niet beginnen..
juist dan is het misschien slim om mensen niet gelijk zo'n negatief antwoord te geven. je weet niet eens wie je tegenover je het of hoe die persoon is of hoe zijn paard is.
rosalie bedankt voor je normale antwoord
spokie79
Geplaatst: 25-11-04 14:15
Een dangerbit. Dat is een normale trens, maar als je zelf meer inwerkt, oftewel de teugels naar je toetrekt gaat het werken als een ongebroken trens oftwel stang. Ik heb er geen ervaringen mee, maar las het in het Divozaboekje. Er stond er vandeweek een 2 hands dangerbit te koop hier op bokt. Als het niet nodig is zou ik het niet doen, maar als je toch wat wil is dit misschien wel wat.
sandr0
Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-04 14:22
dank je wel voor je reactie. de nadere bitten zijn ook bij normaal gebruik niet scherp. Alleen in geal van nood kunnen ze scherper inwerken.
mobick
Geplaatst: 25-11-04 15:16
Persoonlijk ben ik erg te spreken over het thiedemanbit. Ik heb ze gebroken en met een tongboog. De laatste heeft de scherpste werking. Mijn paard reageert te heftig als de hefboom werking te groot is. dus een pessoa vond hij niet fijn en kwam omhoog. Ben het met alle reacties wel eens. Ik gebruik een scherper bit alleen maar als ik in een groep een jachtroute rij en ik echt een noodrem moet hebben. Normaal rijd ik hem met een rubbere dubbel gebroken bitje. (ja ik heb een tuiger van bijna 1.80 cm met veel temperament)
Sanet
Geplaatst: 25-11-04 15:19
Ik zou eerder voor een martingaal kiezen, dan voor een scherper bit. Omdat ie dan straks buiten rijden gaat combineren met eventueel pijn aan zijn mond. Maar dat hangt er ook vanaf hoe hij buiten is.. misschien maakt het hem allemaal wel niets uit.
Heb je al eens met hem buiten gereden? Hoe reageerde hij toen? Hoe reageert ie als je er nogmaal op zit.. ?
En de grootte van een paard maakt geen moer uit, als een shetlander heeft besloten dat ie er vandoorgaat, dan gaat ie er vandoor.. maakt niets uit..
Emaartje
Geplaatst: 25-11-04 15:22
hoi,ik rij voor de dressuur met een kk dubbegebroken watertrens wat prima gaat,maar met buitenritten pakte zij het bit vast,en gebruik als ik het bos in ga een pessoabit dat werkt perfect ik kan weer ontspannen buitenrijden!!!!!!!!!!als je het op de goed manier gebruikt is het geen streng bit,ik gebruik het normale ringetje waar ik mee rijd,en heb een exstra teugel op de onderste ring als die weg wil pak ik die erbij,werkt perfect....