Dressuurruiters zijn bang DEEL 2

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BailyKarlos

Dressuurruiters zijn bang DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 11:59

Deze stelling lokt bij mij weer een andere stelling uit.

Springen draait alleen om lef.
Dressuur om discipline, coordinatie en veel meer.

Wat vinden jullie???

Dit is om vriendschappelijke discussie uit te lokken, maar geen aanleiden om elkaar te beledigen in wat voor zin dan ook.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:02

Om (goed) te kunnen springen moet je je paard correct aan de hulpen hebben staan.
Ook moet je afstanden in kunnen schatten en uiteraard niet bang aangelegd zijn.

Als (goede) dressuurruiter moet je precies en consequent zijn, geduldig en correct. Al moet je over die eigenschappen ook beschikken als je springruiter bent.

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:30

Zonder coordinatie, discipline en dergelijke kom je niet ver in de springsport. Lef heb je daarentegen meer nodig bij springen dan bij dressuur.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:33

Niet mee eens.

Hoe wil je je paard de hindernis overkrijgen zonder concentratie en coordinatie?

Ben van mening dat dressuur de basis is van alles, dus ook van springen.

En dat je meer lef nodig hebt met springen..........daar valt over te discusseren Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:33

Bij beide moet je technische wel een beetje kunnen rijden, in welke mate hangt af van het niveau.
Met alleen lef kom je bij springen niet ver, hoogsten heb je een voordeel.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:49

Denk dat je concentratie voor het springen best goed moet zijn, anders liggen je midden in de hindernis ofzo.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:51

Het heeft wel wat met lef te maken maar toch niet heel veel. Mijn haflinger is nogal koppig de galop laat ik met dressuur rijden vaak ff voor wat het is. Maar springen doe ik zo vind ik helemaal niet eng.

Voor zowel dressur als springen moet je over enige rijtechnise dingen kunnen ervaren.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:55

BailyKarlos schreef:
Springen draait alleen om lef.
Dressuur om discipline, coordinatie en veel meer.

Zonder coördinatie kom je niet eens bij de hindernis, laat staan er over heen. Dan moet je echt wel héél veel lef hebben, en je paard ook, om dat nog te compenseren.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 14:18

Ik heb altijd het idee dat dressuurruiters meer pietjes precies zijn, ellenlang oefeningen herhalen, net weer dat kleine beetje extra willen hebben, het moet gewoon perfect zijn.

Een spring ruiter heeft naar mijn idee meer het hey en daar gaan we dan principe, ze zullen ook de basis nodig hebben, natuurlijk moet het paard goed getraint zijn, je moet iig kunnen sturen, terugnemen en laten gaan lijkt mij Haha!

Alleen denk ik dat de dressuurruiter alles wat verder uitdiept.

BJuwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 14:20

marianna schreef:
Zonder coordinatie, discipline en dergelijke kom je niet ver in de springsport. Lef heb je daarentegen meer nodig bij springen dan bij dressuur.

Lef heb je zo ie zo nodig om op een paard te gaan zitten. Niet iedereen durft dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 14:23

Niet mee eens

en sluit me aan bij bovengenoemde redenen

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 14:25

Dimple schreef:

Hoe wil je je paard de hindernis overkrijgen zonder concentratie en coordinatie?

Ben van mening dat dressuur de basis is van alles, dus ook van springen.

Helemaal mee eens OK dan!

Maar ik denk toch wel dat je veel lef moet hebben ....
Ik hoorde laatst van iemand [heeft mee gereden met de Puissance op het Gouden Ei in Barneveld] dat diegene naar een sprong van 1.95 toe is gereden.. nou sorry maar ik geloof dan wel dat je daar echt lef voor nodig hebt hoor.... zo wat over een deur van een huis heen springen Wow!

Maar inderdaad concentratie en coordinatie zijn wel heel erg belangrijk! Lachen

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 14:26

Ik ben het er ook niet mee eens en ga ook met bovenstaand genoemde redenen mee. Zoals BJuwel ook al zegt, je moet lef hebben om op een paard te zitten.

Ik denk ook dat het veel verschil maakt WAT voor paard je hebt om mee te springen (en hoe jouw vaardigheden bij het springen zijn) of dressuren en in mijn ogen is dressuur de basis van het paardrijden.
Laatst bijgewerkt door Solide op 24-11-04 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 14:27

Als je zo goed kunt rijden, dat je weet dat je paard passend bij de sprong komt, dan heb je veel minder lef nodig, dan dat je weet dat je niet passend naar 1.10 rijd Lachen

Urbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 14:32

Ik ben het niet eens met Sily, dressuurruiters en springruiters zijn even nauwkeurig, want als je niet pietje precies ben met springen heeft dat meer en ergere gevolgen dan bij dressuur! Het paard moet in precies het goede tempo lopen, een goede afzet hebben, niet te vroeg en niet te laat. Verder moet het paard helemaal recht en voor het midden van de hindernis staan. Dit houding is met springen denk ik ook wat moeilijker, je hebt telkens een andere houding; verlichte zit, de houding bij de afzet, de houding over de sprong in de lucht, de houding naar het landen toe gaan, en dan nog de houding bij de landing, en dit dan met een enorme snelheid. Met dressuur heb je over het algemeen 1 houding, natuurlijk moet je je beenligging soms een beetje veranderen, bijvoorbeeld als je naar de galop wilt, maar met dressuur is alles veel rustiger. Ik denk dat je even nauwkeurig moet zijn bij springen als bij dressuur.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 14:36

Zoals ik ook al bij deel 1 zei: dressuur is gewoon hetzelfde als springen..
Alleen bij de ene moet je over de hindernis komen, en bij de ander je oeffening netjes voor de jury kunnen tonen..
Bij beide moet je paard net zo gegymnastiseerd zijn.. en daar komt bij beide coordinatie en concentratie etc bij kijken..

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 14:43

Hoeveel lef je nodig hebt verschilt per situatie, je kunt niet zo zwart wit zeggen dat je bij springen meer lef nodig hebt. Mijn ex-paard was een super springer en het enige wat ik moest doen om over 1.30 heen te komen was rustig blijven zitten, hij zette geen stap verkeerd, hier heb je niet zoveel lef voor nodig. Bij een jong, onervaren paard of een moeilijker paard die zelf nog moet leren springen heb je wel meer lef en doorzettingsvermogen nodig. Maar, van de andere kant, wanneer je een dressuurpaard hebt dat angstig is, voor allemaal onzichtbare kabouters wegspringt en gemeen bokt (bijvoorbeeld), heb je ook veel lef nodig om hem goed door te kunnen rijden. Ik ken zat ruiters die een gedeelte van de bak maar liever vermijden omdat het zou kunnen dat hun paard daar wegspringt....heeft natuurlijk ook met kundigheid van ruiter te maken. Discipline, coordinatie, geduld, gevoel, lef, enz. heb je bij paardrijden in zijn algemeenheid nodig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 14:49

Lef, soms wel ja, maar springen draait ook om heel veel meer, o.a beheersing, vertrouwen en inschattingsvermogen.

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 15:06

Ja, dat bedoelde ik ook met enz. Lachen Lachen

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 16:10

Mijn persoonlijke emning is dat Springen dressuur is met een sprong ertussen. De coordinatie en discipline die je bij de dressuur gebruikt is anders dan bij springen.
Dressuur ruiters zijn niet bang, want ze rijden soms op net zulke hete paarden als een springruiter.

Want ik wel van mening ben is dat je voor dressuur meer zelfbeheersing nodig hebt.

En voor springen meer lef. (ik spreek over hoge sprongen natuurlijk en geen kruisjes van 30 cm)

Wie is t met mij oneens????
Of eens natuurlijk.....

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 19:24

Lyte schreef:
Ik ben het niet eens met Sily, dressuurruiters en springruiters zijn even nauwkeurig, want als je niet pietje precies ben met springen heeft dat meer en ergere gevolgen dan bij dressuur! Het paard moet in precies het goede tempo lopen, een goede afzet hebben, niet te vroeg en niet te laat. Verder moet het paard helemaal recht en voor het midden van de hindernis staan. Dit houding is met springen denk ik ook wat moeilijker, je hebt telkens een andere houding; verlichte zit, de houding bij de afzet, de houding over de sprong in de lucht, de houding naar het landen toe gaan, en dan nog de houding bij de landing, en dit dan met een enorme snelheid. Met dressuur heb je over het algemeen 1 houding, natuurlijk moet je je beenligging soms een beetje veranderen, bijvoorbeeld als je naar de galop wilt, maar met dressuur is alles veel rustiger. Ik denk dat je even nauwkeurig moet zijn bij springen als bij dressuur.

Ja maar andere houdingen boven de sprong, voor de sprong en na de sprong zijn geen dressuurgerichte oefeningen toch?
Natuurlijk moet je paard goed reageren op je been, zowel bij dressuur als springen, en natuurlijk moet hij reageren op alles wat je doet en dat vergt ook veel oefeningen.
Maar dat zijn allemaal springgerichte onderdelen naar mijn mening.

Als ik tv aan het kijken ben zie ik kwa pietje precies een groot verschil tussen dressuur en springen, bij springen moet er idd weleens onverwachts gereageert worden, bij dressuur wordt dat niet op prijs gesteld, alles moet keurig netjes gaan.
Handen en benen die bewegen worden niet op prijs gesteld, dus dier moet nog preciezer reageren.
Bij springen zie ik nog weleens benen en handen alle kanten op vliegen, en dat bedoel ik met pietje precies.

Voor beide heb je in mijn ogen lef, discipline etc. nodig, maar ze gebruiken het beide op een andere manier.

Toevoeging: ben het wel met Baily eens, ze legt het denk net iets beter uit dan mij Haha!

Springen durf ik *nog* niet, en de mensen die het wel durven ben ik best weleens jaloers op want het lijkt me grandioos.
Maar het lijkt me even grandioos je paard een proef door te sturen op zo'n manier dat het lijkt of paard en ruiter in gedachten met elkaar in verbinding staan, dat je vrijwel geen bewegingen waarneemt en alles vanzelf lijkt te gaan.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 19:34

BJuwel schreef:
Lef heb je zo ie zo nodig om op een paard te gaan zitten. Niet iedereen durft dat.

Ik ben totaal geen lef mens, heb echt heel vaak schrik, maar heb vandaag toch gesprongen en echt niet omdat ik zo 'n lef heb.
Natuurlijk heb ik het wel gedaan en dan is het een overwinning .

loesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 20:08

ik moet zeggen: ik ga voor dressuur! waarom? ten eerste: ik durf niet zo heel hoog te springen en paardrijden moet een hobby blijven. als ik echt een ervaren springknol onder mijn kont zou hebben zal ik misschien hoger durven. ik vind tot nu toe 1 meter met ogen dicht hoog zat! en ten tweede: dressuur vind ik veel leuker en mijn pony ook. we zien steeds meer vooruitgang en tja... ik kan het eigenlijk niet uitleggen: IK GA VOOR DRESSUUR!!

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 20:23

leuke stelling

ben ik het dus idd niet meeeens.
Bij springen moet je paard goed an je zit en been zijn en ook soepel in het lijf. Hij moet op jouw hulpen kunnen verruimen en verzamelen. en soepel zijn voor de wendingen en de sprong. ook zijn wijken en andere zijgangen ook belangrijk om je paard recht te richten. dat is ook nodig met springen. en ook goed om het paard soepel te houden.

Urbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 20:39

Sily schreef:
Citaat:
Als ik tv aan het kijken ben zie ik kwa pietje precies een groot verschil tussen dressuur en springen, bij springen moet er idd weleens onverwachts gereageert worden, bij dressuur wordt dat niet op prijs gesteld, alles moet keurig netjes gaan. Handen en benen die bewegen worden niet op prijs gesteld, dus dier moet nog preciezer reageren.

Maar is het zo dat met pietje precies alles stil moet liggen? Pietje precies betekend in mijn ogen, op de details letten en zo mooi mogelijk zitten enzo. En dat kan je met allebei de sporten, het is dan wel een andere houding, maar dat betekend niet meteen dat het een foute houding is (dit even als voorbeeld)