Widia puntjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Notteke

Widia puntjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 11:55

Wie van jullie heeft ervaring of verhalen gehoord over Widia puntjes (of Wydia)?? Dat zijn piepkleine stolletjes die de hoefsmid voor je in het ijzer zet en waardoor ze dus EN minder uitglijden EN de ijzers niet zo snel verslijten.
Een meisje op stal heeft ze standaard bij haar haflinger er onderzitten en ze is er heel tevreden mee. Maar had graag wat meer van andere mensen erover gehoord.
Je hebt ze in kleine puntjes, een lange soort van draad over het ijzer en de gewone nagels met kleine puntjes erop.

Wodan glijdt regelmatig uit over het beton als hij voor de koets loopt, en in de hei waar we nu regelmatig rijden is het ook 1 grote blub. En verder slijten zijn ijzers natuurlijk abnormaal snel als hij over de straat loopt met de koets!

Wie o Wie heeft er al van gehoord????

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:43

Die widiapuntjes zitten in de stiften( of kalkoenen) dus die kun je niet op straat gebruiken. Ze helpen slijtage tegen gaan als je een klein stukje over de harde grond moet ( b.v. bij de marathon)
Of er ook dergelijke verstevigingen bestaan voor ijzers zal je aan de smit moeten vragen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:46

Ik ben er geen voorstander van om die puntjes er altijd in te hebben. Ook al zijn ze niet zo hoog als gewone kalkoenen, je paard heeft dan toch een minieme verandering van zijn normale beenstand.
Mijn DA raadde het mij dan ook ten zeerste af.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:48

Er bestaan verstevigingen voor de ijzers die er onder gelast kunnen worden.

Kijk maar op deze website:

http://www.hans-neuper.com/websites-sto ... feSell.htm

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het wordt door koetsiers wel degelijk naar volle tevredenheid gebruikt.
Misschien is UZ een betere plek voor dit topic?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:48

amondi schreef:
Die widiapuntjes zitten in de stiften( of kalkoenen) dus die kun je niet op straat gebruiken. Ze helpen slijtage tegen gaan als je een klein stukje over de harde grond moet ( b.v. bij de marathon)
Of er ook dergelijke verstevigingen bestaan voor ijzers zal je aan de smit moeten vragen.

Zo ken ik ze niet Verward

Ik had ze altijd standaard in mijn ijzer zitten, zodat wanneer mijn paard zou schrapen, het ijzer niet gelijk zou gaan slijten.
Ik was er altijd heel tevreden over, je kan er ook gewoon mee over straat want ze steken niet uit of zo, ze zijn zuiver en alleen bedoeld om te snelle slijtage van het ijzer tegen te gaan.

Mijn hoefsmid had ze bij alle paarden standaard. Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:50

Simmie schreef:
Ik ben er geen voorstander van om die puntjes er altijd in te hebben. Ook al zijn ze niet zo hoog als gewone kalkoenen, je paard heeft dan toch een minieme verandering van zijn normale beenstand.
Mijn DA raadde het mij dan ook ten zeerste af.

Of de widia punten ook een verandering van de beenstand tot gevolg hebben ligt aan de manier hoe ze op de ijzers worden gelast.
Bovendien, als er echt geen andere mogelijkheid is, dan kun je het allicht proberen. Op het moment dat het paard er last van krijgt kun je altijd weer terug. Maar een paard dat onderuit gaat op asfalt is dus echt wat je niet wilt. De gevolgen kunnen ernstiger zijn dan de standverandering door de widia puntjes.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:55

Cassidy: natuurlijk wil je niet dat je paard valt op het beton. Ik geef mijn mening/ervaring, daar vraagt ze nl. om. Als een DA zegt dat het slecht is om de puntjes altijd te gebruiken, dan geloof ik dat.
Er bestaan ook widia-puntjes die je er steeds in en uit kunt schroeven, wellicht is dat dan een optie (is wel iets meer werk).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:58

Ik vertrouw in deze de smid toch meer dan de DA Lips are sealed. Typisch geval van: Schoenmaker blijf bij je leest?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:06

Wij verschillen duidelijk van mening; laten we het daar maar bij houden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:07

Helpen die dingen dat echt bij uitglijden over beton??? Puntjes moeten in het materiaal kunnen gaan, anders werkt het dus niet. En mij lijkt het dan alleen maar instabieler te worden, paarden die met stiften over harde ondergrond lopen lopen minder stabiel als paarden zonder stiften.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:07

ik heb bij een huifkarbedrijf gewerkt en die paarden kregen in ieder ijzer 3 of 4 wideapuntejs, gewoonweg omdat de ijzers anders te znel af sleten. Ze lopen met die puntjes dus dagelijks op straat en niet een half uurtje, maar meerdere ritten van meerdere uren.

Die paarden worden gewoon zonder beengebreken oud, ze hebben een paard van 20 die nog voor de kar loopt zo nu en dan.

Ik heb, toen Morrie nog op ijzers liep, ook wideapuntens erin gehad, omdat hij de ijzers erg scheef af sleet. Ik ben inmiddels overgestapt op natuurlijk bekappen en heb dus geen ijzers meer onder mijn paard

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:10

Bij op stal gebruiken ze idd de nagels met de widia punten sinds kort.
Stand verschil kan bijna niet optreden, want ze zien er idd uit als normale hoefnagels.

Slijtage aan de ijzers is overigens opvallend minder, zeker bij de jonge paarden die nog niet altijd helemaal in balans lopen. Bij sommige paarden doen ze nu 2x zolang met de ijzers, dus dat zegt toch wel wat.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:10

Lijkt mij dat die puntjes gelijkmatig over het ijzer verdeeld worden, waardoor het paard alleen ietsje hoger komt te staan, maar niet anders???

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:20

Kitten schreef:
Bij op stal gebruiken ze idd de nagels met de widia punten sinds kort.
Stand verschil kan bijna niet optreden, want ze zien er idd uit als normale hoefnagels.

Slijtage aan de ijzers is overigens opvallend minder, zeker bij de jonge paarden die nog niet altijd helemaal in balans lopen. Bij sommige paarden doen ze nu 2x zolang met de ijzers, dus dat zegt toch wel wat.

Zo ken ik ze dus ook, mijn paard had alleen eentje in de ' voorkant' van het ijzer, dus zeg maar in het ronde gedeelte. heb er nooit enige last van gehad of gemerkt dat de stand veranderde, het lijkt ook idd gewoon als een soort nagel.
Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:51

mijn pony had altijd widiapuntjes onder zijn voor ijzers. twee. hij had inderdaad beter grip en omdat hij nog wel eens de neiging had om te gaan schrapen met zijn hoeven onder de grond sleten ze dus minder snel..

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:51

Ik ken die Widiastiften wel, maar volgens mij worden die gebruikt tegen overmatig afslijten, niet voor extra grip.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:55

Effy schreef:
Lijkt mij dat die puntjes gelijkmatig over het ijzer verdeeld worden, waardoor het paard alleen ietsje hoger komt te staan, maar niet anders???

Yep...standverschil is toch echt te verwaarlozen. Niet veel anders dan het standverschil na een kapbeurt.

Maaikietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 14:00

Mijn friesche ruin liep daarop omdat zn ijzers enorm snel versleten.
Aan de ene kant is het erg fijn, maar ik heb ook gehoord dat het slecht is (ben de reden even kwijt)
Ook is een ijzer met wydiapuntjes tegen je scheenbeen ook geen pretje,....ze schoppen er zo een stuk tussenuit:S Ervaring!
Dusja, ik heb ze eronderuit laten halen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 14:01

men zegt dat het niet goed voor de pezen is, die krijgen bij iedere stap een extra optater

schapendoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 14:01

ik denk dat er hier twee dingen door elkaar gehaald worden:
de widia schroeven(kalkoenen) en
de widiapuntjes(als nagels voor hoefijzers).

de widiaschroeven draai je alleen in als je op het zachte rijdt. het zijn een soort kalkoenen maar dan met een extra hard puntje/bolletje op het uiteinde, en de puntjes gebruikt de hoefsmid om te zorgen dat de ijzers langzamer slijten.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 14:03

ik heb nooit kalkoenen gebruikt en ook geen nagels, er werden altijd op de takken van de ijzers gaatjes geboord en daar tikte je dan de widea puntjes in

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 14:06

smurf schreef:
ik heb nooit kalkoenen gebruikt en ook geen nagels, er werden altijd op de takken van de ijzers gaatjes geboord en daar tikte je dan de widea puntjes in

Idd, dat zijn die stiften.

Snowgirl38

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 14:08

Mijn vorige paardje had de laatste tijd ook widiapuntjes in de ijzers onder de voorbenen.
Ze had dit omdat ze door hoefbevangenheid wat achterover stond en eerst de achterkant van de hoeven neerzette en de achterkant dus erg snel sleet.
Ze heeft hier een aantal jaar nog mee gelopen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 14:09

Citaat:
Idd, dat zijn die stiften.

stiften waren vroeger dingen die je naar beleiven in en uit kon draaien, die wideapuntejs zitten ,uurvast in de ijzers en kan je er niet uithalen

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 14:12

Die van mij heeft sinds de laatste 2x dat ze beslagen is Widia-punten erin. Alleen aan de buitenste takken va nde achterijzers, daar slijten ze namelijk heel erg snel. Ik ben er zeer tevreden over. Mijn smid hergebruikt ze zelfs! Ik vind het geen slechte uitvinding dus Lachen