Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Kowloon1 schreef:Mijn paard staat nu ong. een maand op stal, maar dat zal die ook wel gaan vervelen, ik probeer hem zoveel mogelijk beweging te geven, maar in de weide mag die al niet komen (vanwege die paardenziekte)
De voorbije week heb ik hem dit al dikwijls zien doen: het is net of die geeuwt, maar hij doet dit zoveel keer na elkaar.
Is dit dan een vorm van luchtzuigen?
Anya schreef:Nee hoor luchtzuigers maken geen slikbeweging. Dat is een misverstand. Komt omdat mensen zeggen dat de lucht wordt ingeslikt.
Maar de lucht gaat gewoon met een krachtige inhaalbeweging naar binnen. Vormt dan een soort bolletje lucht in de slokdarm en stroomt gewoon weer naar buiten.
Kowloon1 schreef:Mijn paard staat nu ong. een maand op stal, maar dat zal die ook wel gaan vervelen, ik probeer hem zoveel mogelijk beweging te geven, maar in de weide mag die al niet komen (vanwege die paardenziekte)
De voorbije week heb ik hem dit al dikwijls zien doen: het is net of die geeuwt, maar hij doet dit zoveel keer na elkaar.
Is dit dan een vorm van luchtzuigen?
, want er zijn zeker wel paarden die alleen maar luchtzuigen uit verveling en ze hebben zeker niet allemaal een maagprobleem. En heel toevallig ken ik Kibo(paard van justahorse en patasja)(mijn oude paard) en we hebben hem al eens binnenste buitengekeerd en ook naar zn maag gekeken maar daar is niets mee aan de hand dus daar klopt echt helemaal niets van , luchtzuigen is zeker niet altijd de oorzaak van een maagprobleem maar vaker door verveling!!!!
Anya schreef:MissMieke hoevaak is jouw paard onderzocht op een kliniek?
En dan bedoel ik niet een VA die een slangetje in de maag stopt en kijkt naar maagzweren. Ik bedoel een onderzoek naar de hoeveelheden maagzuur die je (ex)paard aanmaakte. Je moet je niet voorstellen dat luchtzuigers allemaal maagzweren hebben. Het is meer vergelijkbaar met brandend maagzuur (hebben mensen ook wel eens). Paardenmagen maken de hele dag maagzuur aan. Die magen zijn ingesteld op de hele dag kleine beetjes eten. Maar wij mensen geven ze 2 of 3 keer per dag brok en hooi en als ze geluk hebben staan ze in een wei met voldoende gras.
Als zo'n paard een uurtje niets eet, wordt er nog steeds maagzuur aangemaakt. Dat maagzuur krijgen ze last van (opgeblazen gevoel zeggen mensen dan). Doorluchtzuigen wordt spuug aangemaakt (onderzocht in een aantal klinieken). Spuug is basisch (dat wil zeggen het maakt zuur minder zuur). Daardoor lost een paard zelf een beetje het opgeblazen gevoel op.