appaloosa krijgt steeds minder stippen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rivjenn

appaloosa krijgt steeds minder stippen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 18:03

Bij ons op de rijvereniging rijdt een Appaloosa en naarmate ze ouder wordt krijgt ze steeds minder stippen.
Is dat normaal, gebeurt dat vaker bij Appaloosa's?

quito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 18:07

Waarschijnlijk heeft een van de ouders de schimmelfactor. De nakomeling heeft dit dus ook, waardoor de stippen verbleken.
Het Ned. Appaloosa stamboek is niet blij met deze schimmelfactor.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:59

Yep, ik ken er ook een die vroeger heel mooi getekend was maar toen ie een jaar of 8 was leek het een schimmel - je zag geen enkele stip meer.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:21

Ja kan heel goed, soms worden ze bijna helemaal wit, maar er zijn ook appaloosa's die juist meer vlekken krijgen.

balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:25

Die van mij is helemaal bruin...
Ze heeft alleen een beetje wit op haar achterbeen...

Maar het is ook nog maar een jaarling...

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:46

nadezda schreef:
Ja kan heel goed, soms worden ze bijna helemaal wit, maar er zijn ook appaloosa's die juist meer vlekken krijgen.

Mijn oude buurvrouw haar paard die heeft dat heel erg, het waren eerst beetje vage stipjes, en ze worden nu steeds donkerder... maar wel heel erg lelijk paard...
Maar dat daar gelaten Haha!

loeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:52

mijn ap krijgt juist steed smeer kleinere stipjes naar mate ze ouder wordt.
Echt schattig joh Haha!

Melanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:20

een appaloosa van een vriendin die word ook regelmatig van weer donkerder (kwa vlekken dan Knipoog ) en dan weer niet

Melanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:20

een appaloosa van een vriendin die word ook regelmatig van weer donkerder (kwa vlekken dan Knipoog ) en dan weer niet

LBLGypsyCobsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 23:00

Het wordt ook wel verblekingsfactor genoemd en het vererft nogal sterk.
Het stamboek ziet het inderdaad niet graag, ik geloof dat het zelfs in het DNA te zien is of het paard dat gen heeft wat voor het verbleken zorgt.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 23:04

het wordt ook wel vergrijzingsfactor genoemd.
Als ze deze vergrijzingsfactor al zichtbaar wordt voor hun derde dan zijn ze voor het stamboek minder gewild omdat de kans dan groot is dat het erfelijk is. Zowieso verkleuren appaies altijd wel een beetje.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 23:09

Juul is waarschijnlijk ook een verbleker. Dit komt bij haar opa Alex van de Kamperweg vandaan. Deze was op oudere leeftijd geheel wit. Juul heeft nog wel vlekken maar ze worden wel steeds vager. We hebben navraag gedaan of in het DNA te zien is of ze het schimmelgen hebben maar deze test wordt nog niet gedaan. Dat is wel jammer want dan weet je op jonge leeftijd al of het wel of niet een goede appaloosa is.

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 00:23

had hier nog nooit van gehoord
wel grappig om het te weten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:28

MaiNat schreef:
het wordt ook wel vergrijzingsfactor genoemd.
Als ze deze vergrijzingsfactor al zichtbaar wordt voor hun derde dan zijn ze voor het stamboek minder gewild omdat de kans dan groot is dat het erfelijk is. Zowieso verkleuren appies altijd wel een beetje.

Appies zijn idd toverballetjes qua kleur, maar als ze het grijs-gen hebben kan dat ook op latere leeftijd pas tonen.
Als ze het hebben toont het én kunnen ze het doorgeven aan kinderen.

Voordeel van tonen op jonge leeftijd is dat je idd qua doorfokken sneller een andere keus kan maken.

De kans op vererving is dus niet groter als ze het jong tonen.

fearless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:41

wij hebben ook een paard op stal. en dat paard had vroeger ook veel meer stippen en nu komen er ook veel meer bruine stippen op ik denk dat het gewoon is.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:39

Mijn appaloosa (3,5 jarige merrie) heeft ook bijna geen stippen meer, ze lijkt wel een few spot. Alleen kan ze dat absoluut niet zijn. Ook heeft ze geen schimmelfactor, is onmogelijk. Vader is Kantje's Ronaldo, bruine New Forest hengst, moeder is een few spot met afstamming Sonny af Hojmark x Sonny af Hojmark. In die lijn zit ook geen schimmel, dus dat gen kan ze ook niet georven hebben.

LBLGypsyCobsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 17:51

Het heeft ook niets met schimmels in de afstamming te maken maar met verblekingsfactor. Ik weet niet of Sonny af Hojmark die factor heeft.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:39

Stennisje schreef:
Het heeft ook niets met schimmels in de afstamming te maken maar met verblekingsfactor. Ik weet niet of Sonny af Hojmark die factor heeft.

Verblekingsfactor= schimmel Knipoog

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:43

Idd. Indien er ergens schimmel in de bloedlijn zit kan een appie naar mate die ouder wordt helemaal wit worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:50

Verblekingsfactor is IMO wat anders als het grijs-gen.
De verbleking is het Creme-gen. Hierdoor wordt een bruin paard een valk en een vos een palomino.

Het grijs-gen is een mutatie van het natuurlijke verouderingsgen. Hierdoor worden haren al op jonge leeftijd 'grijs' .

Mede omdat veulens bijna niet wit/grijs geboren worden ontstaan er wel eens fouten in de opname in het stamboek, ook omdat de ouders meestal nog geen grijsverkleuring vertonen denkt men dat het veulen dit niet vererft heeft.

LBLGypsyCobsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 20:13

http://www.appaloosa-stamboek.com/kleureng.htm

Hier staat heel veel over kleurengenetica.
Ik heb ooit in een boekje van het stamboek een heel artikel over de verblekingsfactor gelezen, maar kan die natuurlijk nergens vinden.

Ik ben er een paar jaar terug nogal mee bezig geweest omdat mijn toenmalige vosbonte verzorgshet is gedekt door Sandokan, een appaloosa met die verblekingsfactor.

Het veulen is overigens vosbont met stippen in de vlekken, maar die vervagen ook.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 08:48

In dit geval is verblekingsfactor wel hetzelfde als schimmelfactor.

Bij de verblekingsfactor die Sugarmiss omschrijft zouden de stippen niet naar verloop van tijd vervagen maar direct al anders van kleur zijn. Een palomino wordt tenslotte ook als palomino geboren, een valk ook, die verkleuren ook niet later.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 08:48

Stennisje schreef:

Sonny heeft die factor niet!

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 14:54

Mijn appie kocht ik met aardig wat stippen, nu zo'n 8 jaar later zijn er bijna geen stippen meer te bekennen, ze is nu dan ook al zo'n jaar of 20, volgens mij heeft het inderdaad met ouderdom te maken, sommige paarden worden toch ook grijs....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 14:56

Het blijven toverballen, die Appies, tot op hogere leeftijd.