Bijrijder, wat moet er allemaal in het contract..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Bijrijder, wat moet er allemaal in het contract..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 17:09

Om een lang verhaal kort te maken, heb ik sinds vandaag officieel een bijrijdster, ze begint nu aan haar proefmaand.
Ik wil een contractje opstellen voor alle duidelijkheid, met regels en afspraken en ook om mezelf en mijn paard in te dekken.

ik heb zelf (na goed nadenken) al een aantal punten.
we hebben samen afgesproken dat ze 1 x per week les neemt

- maximaal 1 keer per week springen en maximaal 1 m. hoog.
- minimaal 1 dressuurles per maand.
- niet van het terrein af, tenzij ik daar toestemming voor heb gegeven.
- schade aan paard / spullen door nalatigheid of onverantwoord gedrag en de daarbij behorende kosten worden op de bijrijder verhaald.
- als iets mis is of mis is gegaan, dit altijd direct even bij mij melden.
- het paard goed verzorgen, ook na het rijden, goed droog stappen (dus niet nat op stal zetten etc.)
- zorg dragen voor de spullen en het tuig, regelmatig schoon maken en invetten
- verplicht om beenbescherming om te doen wanneer ze met haar gaat werken.
- dat als iets niet goed lukt, of ze problemen heeft met het paard, dat ze met mij contact opneemt, zodat ik haar daarmee help.
- ik het recht behoud om het paard te verkopen, maar dat bijrijder eerste recht van koop heeft (lijkt me wel zo eerlijk)
- Als ik vind dat het niet goed gaat en het maar niet lekker wil lopen, dat ik het bijrijden stop kan zetten

Hebben jullie nog dingen die erin MOETEN, of handig ziin

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:37

- cap altijd verplicht met rijden.
Ik weet niet of je het daarmee eens bent, maar ik zou het wel doen want ik geloof dat je als eigenaar van het paard altijd verantwoordelijk bent als er wat gebeurt.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:52

Dat van die cap zou ik idd ook doen.
Het lastige is dat jij idd altijd verantwoordelijk bent en dus ook als ze brokken maakt kunt dokken. Zou in ieder geval zorgen dat je hier goed voor verzekerd bent; dit kan behoorlijk uit de klauw lopen zeg maar.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:52

Hoe oud is ze?
Misschien moet je er ook iets over opnemen wie er verantwoordelijk is als er iets gebeurd, wanneer zij er bijv. afvalt en daardoor iets oploopt.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 19:21

jij hebt een risicoaansprakelijkhedi voor je paard. Of te wel"als zij er af valt dan moet jij opdraaien voor de kosten daarvan.

Zet in het contract dus ook duidelijk dat zij zelf aansprakelijk si voor alle soorten schade die door toedoen van jou paard ontstaan.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 19:45

Als er iets mis is met paard/ ruiter gelijk laten bellen. Beter voorzichtig en gelijk vertellen dan achteraf horen dat er dingen zijn gebeurd.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 19:49

laurae schreef:
jij hebt een risicoaansprakelijkhedi voor je paard. Of te wel"als zij er af valt dan moet jij opdraaien voor de kosten daarvan.

Zet in het contract dus ook duidelijk dat zij zelf aansprakelijk si voor alle soorten schade die door toedoen van jou paard ontstaan.

dat is een goede, dat neem ik er ook in op, dat ik daar niet aansprakelijk vooor ben.

@ richtje: Ze is 16

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 19:52

Anke schreef:
dat is een goede, dat neem ik er ook in op, dat ik daar niet aansprakelijk vooor ben.

@ richtje: Ze is 16

Ik zou, omdat ze 16 is, het contract dan ook laten tekenen door haar ouders..

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 19:53

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 20:51

laurae schreef:

Dit kan je natuurlijk opnemen in een contract, maar daarmee zet je de WETTELIJKE aansprakelijkheid niet aan de kant.
Het zal iemand hooguit ontmoedigen om je aansprakelijk te stellen, maar doet diegene het toch, dan ben en blijf je gewoon aansprakelijk voor schade voortvloeiend uit eigen gedragingen van jouw dier.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 21:02

Als ze minderjarig is zou ik zeker verplichten dat ze met (veiligheids)cap rijdt. Al is het maar voor de verzekering.

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 21:04

Een opzegtermijn als zij het contract op wil zeggen.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 22:06

LDRD schreef:
Dit kan je natuurlijk opnemen in een contract, maar daarmee zet je de WETTELIJKE aansprakelijkheid niet aan de kant.
Het zal iemand hooguit ontmoedigen om je aansprakelijk te stellen, maar doet diegene het toch, dan ben en blijf je gewoon aansprakelijk voor schade voortvloeiend uit eigen gedragingen van jouw dier.

Volgens mij kun je hier gewoon bij contract van afwijken hoor. Kan het nog wel eens nakijken, maar ik weet voor 99% zeker dat je gewoon in een contract anders kunt afspreken.

Er kunnen zich wel omstandigheden voordoen waarom jij je niet op zo'n exeneratieclausule zou kunnen beroepen, maar dat is slechts zo in uitzonderlijke omstandigheden.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 22:44

Heeeej,

Ik heb nog wel een voorbeeld contract voor je!
Moet je me maar ff mailen stuur ik em naar je!

Groetjes Mariek

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 22:44

Jits schreef:
Een opzegtermijn als zij het contract op wil zeggen.

wat is gangbaar? Verward Een maand ofzo van tevoren, dat is meestal op een stalling ook de opzegtermijn.....

op maneges staat toch ook altijd zo'n tekst, zo'n bordje dat rijden op eigen risico geschiedt en dat zij niet aansprakelijk zijn voor ongevallen...., dus lijkt mij dat dit wel kan....
Vind het sneu om haar te verplichten om een cap te dragen, vind
dat dit ieders eigen verantwoordelijkheid zou moeten zijn

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 22:46

Mariek1983 schreef:
Heeeej,

Ik heb nog wel een voorbeeld contract voor je!
Moet je me maar ff mailen stuur ik em naar je!

Groetjes Mariek

ik heb je gePBt, dat zou heel fijn zijn OK dan!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 22:54

Anke schreef:
op maneges staat toch ook altijd zo'n tekst, zo'n bordje dat rijden op eigen risico geschiedt en dat zij niet aansprakelijk zijn voor ongevallen...., dus lijkt mij dat dit wel kan....

Maar is zo'n bordje ook rechtsgeldig?

Wat betreft cap, tja sneu of niet.... onder de 18 is het gewoon verplicht om met cap te rijden verzekering technisch.
Daarbij is het denk ik veel sneuer als ze valt en er wel blijvend letsel aan over houdt.

MaryKate

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 22:57

Anke schreef:
wat is gangbaar? Verward Een maand ofzo van tevoren, dat is meestal op een stalling ook de opzegtermijn.....

Mijn bijrijdster komt ook echt mijn pony niet op zonder cap! Straks gebeurd er wat en ben ik aansprakelijk, nee dankt je.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 23:31

Dan zal ik het er maar eens gauw met haar over hebben, over die cap...

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 23:36

Maar misschien ook hoe je wil dat ze met je paard om gaat?
Wel of niet iets geven uit de hand.
Met of zonder sporen rijden.
Hoe ze jou kan bereiken
Welke dierenarts ze moet bellen
Hoeveel ze betaald.
Ook regels van je pension stal kan je opnemen (voorkomt richting jou dingen)

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 23:36

Richtje schreef:
Maar is zo'n bordje ook rechtsgeldig?

Volgens mij niet

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 23:47

Als je beide het contract ondertekent is het volgens de BIT wel rechtsgeldig. Het maakt in ieder geval jou aandeel kleiner. Alle beetjes helpen zeg maar. De BIT raadde wel aan om er ook in af te spreken hoe je rijdt, dus wel of niet met zweep/sporen/cap etc. Als jullie afspreken met cap en als je bijrijdster valt, reed ze zonder, dan is jouw verantwoordelijkheid weer wat kleiner...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 23:53

zonder sporen idd..., dat wil ik echt niet hebben!
Een zweep als hulpmiddel..., dat vind ik geen probleem,
maar het moet geen "door-laat" middel zijn, zoals sommigen
een zweep gebruiken....

Heeft iemand dat artikel van de BIT toevallig en de mogelijkheid om dat in te scannen en me te mailen?
Of is die BIT nu nog los te koop in de winkel?

Geloof dat we qua manier van omgang en rijden wel hetzelfde denken..., gelukkig! Anders was ik er waarschijnlijk ook niet aan begonnen.
Ik ben heel selectief geweest en van alle reacties, hield ik er maar 2 over, die me de moeite waard leken!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 09:03

laurae schreef:
Volgens mij kun je hier gewoon bij contract van afwijken hoor. Kan het nog wel eens nakijken, maar ik weet voor 99% zeker dat je gewoon in een contract anders kunt afspreken.

Er kunnen zich wel omstandigheden voordoen waarom jij je niet op zo'n exeneratieclausule zou kunnen beroepen, maar dat is slechts zo in uitzonderlijke omstandigheden.

Zo'n voorwaarde in een contract wordt als 'onredelijk bezwarend' aangemerkt, dus zo'n contract is nietig.
Ben jurist en behandel dit soort zaken voor 3 grote verzekeraars, dus weet waarover ik het heb hoor.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 10:11

Dan heb je dus ook helemaal niets aan zo'n contract...
Is er dan wel een manier om niet aansprakelijk gesteld te kunnen worden.
Beetje vreemd dat als haar iets gebeurd ik er aansprakelijk voor ben, ik vind dat het bijrijden op eigen risico gebeurt, dit zet ik toch ook nog eens extra in het contract?