Advies gevraagd m.b.t bijrijdpaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chade

Advies gevraagd m.b.t bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 17:16

Hallo allemaal,

Aangezien ik al een tijdje hiermee mee rondloop heb ik dus besloten om advies te vragen aan mede bokkers. Ik heb nu sinds een half jaartje ongeveer een ontzettend lief bijrijdpaard. Hij is echt super met rijden. Toen zijn eigenaresse iemand dus voor hem zocht voor 1 dag in de week heb ik dus gelijk gereageerd. Ik houd ontzettend van buitenrijden en voordat ik hem ging leasen had ik het al regelmatig met de eigenaresse over gehad dat ik dat graag met hem zou willen gaan doen. Zij zei dat ze het goed vond, maar ze stelde voor om wel de eerste paar keer mee te gaan ( om elkaar tijdens een buitenrit te leren kennen , ik + paard ) en eventueel op bepaalde plekken te wisselen. Dit vond ik geen probleem en zodoende zou ik toch lekker met hem kunnen buitenrijden!
Ze vertelde ook dat hij super was met buitenrijden en echt ontzettend lief: omschreven als 300 % verkeersmak. Maar dat ik altijd wel moest opletten omdat hij opeens wel kon schrikken van een vliegend blaadje ofzo.

Maar nou komt het : Ik heb dus 4 weken terug mijn ruiterbewijs behaald en kwam het onderwerp buitenrijden weer aan de orde... En toen kwam de eigenaresse met haar verhaal: Ik mag buitenrijden, maar ze stelde voor om samen met haar man en mijn ouders erbij een contract op te stellen , waarin moet staan dat als er buiten iets met haar paard gebeurt terwijl ik rijd en hij heeft kosten van bijv, een dierenarts dat mijn ouders dat dan moeten gaan betalen Verward Mijn ouders zijn hier fel op tegen en zijn totaal niet van plan om ook maar enigzins hun handtekening ergens onder te gaan zetten. Ik ben het hier mee eens en vind het raar dat het eerst wel mocht zonder contact en nu opeens niet...

Maar het komt er dus op neer dat ik nooit met hem zal buitenrijden Boos!
Ik baal hier echt van en heb geen zin om voor altijd met dit paard in de bak te blijven rijden Ik betaal € 25 per maand en das best veel voor
1 x in de week een uurtje rijden. Maar ik dacht dus aan het begin van het leasen dat daar het buitenrijden bij zat !!! Dit blijkt dus niet zo te zijn...

Ik ben denk ik van plan om met het paard te gaan stoppen omdat ik me er niet lekker meer bij voel. Het vooruitzicht om altijd in die bak te blijven rijden valt me vies tegen Verdrietig Maar ik wil heeeeel graag advies van mensen hebben wat ik nou moet doen...
En hoe breng ik het tegen de eigenaresse ? Willen jullie asjeblieft advies geven want ik zit er echt mee Verdrietig

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 17:20

25 per maand vind ik niet echt veel hoor! je rijdt 4x per week, ik denk dat je met 25 euro geen 4 manegelessen betaald...

maar idd geen handtekening zetten, en probeer af te spreken dat je wel mag buitenrijden, maar dan als een van de eigenaren meegaat bijvoorbeeld.
en wie weet als dat een tijdje goed gaat, dat je dan ook zonder hun naar buiten mag.

aan de ene kant snap ik die mensne wel, maar dan hadden ze dat voordat je hem ging leasen moeten vertellen! maarja t is en blijft hun paard, dus toch ff overleggen met hun, en stoppen met leasen kan altijd nog, dat zou ik niet te snel doen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 17:56

Luister. bekijk het eens van de andere kant. Zou jij je paard uitlenen aan iemand die er mee wil buitenrijden en denk je dan nooit dat er wel eens iets kan gebeuren? Die kans dat een paard op hol gaat en zo blind ergens tegenaan knalt of een weg opvliegt is natuurlijk wel groter buiten dan in een binnenbak. ik denk dat er maar weinig mensen met andermans paard naar buiten moge als de eigenaar er niet bij is. Mijn meisjes mochten het wel, maar mijn ponies waren oud..., als er wat zou gebeuren, gingen ze gewoon eerder met pensioen. Eentje mocht trouwens niemnad op naar buitem die was gewoon niet betrpuwbaar genoeg. Ik vind het heel redelijk dat z eniet voor de kosten op wil draaien die eventueel worden veroorzaakt als jij erop zit, maar, kun je je daar niet voor verzekeren?

irisiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 18:07

Ik vind het belachelijk. Ten eerste dat je 25 betaalt voor 1 KEER IN DE WEEK RIJDEN!!! dat is belachelijk veel, daar heb je priveles voor op een manege!! Ik vind sowieso dat als iemand een bijrijder zoekt, deze eigenlijk niks zou moeten vragen. Diegene mag blij zijn dat iemand hem of haar uit de brand wil helpen en in ruil daarvoor op het paard mag rijden.
Daarnaast vind ik dat jij echt niet op hoeft te draaien voor de kosten die evt voort komen uit een ongeluk. Wie zegt dat het jouw schuld was? Misschien is dat paard wel hratstikke gek in z'n kop. En gaat zij dan ook betalen als jij met twee gebroken benen op straat ligt? In de bak kan het net zo goed heel erg fout gaan. De kans is misschien kleiner, maar wel aanwezig!! Dit is nou eenmaal het risico als je een bijrijder neemt: er kan iets fout gaan. Als je dat niet wilt, moet je het gewoon lekker zelf doen. Ze kan er natuurlijk voor kiezen om jou niet met het paard de weg op te laten gaan, maar daar ben jij dan weer niet blij mee. Tsja, jammer, maar dan moet je idd een ander zoeken of zelf een paard nemen waar je helemaal zelf verantwoordelijk voor bent.
Ik zou het echt niet doen, die kosten zijn hartstikke hoog als je effe pech hebt en daar kan je heel veel andere leuke dingen voor doen!! Volgens mij wil ze er gewoon een slaatje uit slaan...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 18:10

Ja hoor eens, als zij er niet mee naar buiten gaat, gebeurt er niks, als ze wel er mee naar buiten gaat is er een kans op ongelukken, wie de schuld daaraan heeft is niet belangrijk. De eigenaar beschermd hier het paard. Bovendien is betalen voor bijrijden redelijk, omdat je iest waarvoor je betaald meer waardeerd en dus beter mee omgaat, dan waar je niet voor betaald, in het algemeen. Ze kan ook een eigen paard kopen en dan lekker alles zelf betalen, ja toch?

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 18:12

Volgens mij ben je met een ruiterbewijs sowieso extra verzekerd, maar hoe dat precies zit weet ik ook niet.
Ik rijd ook alleen binnen met mijn bijrijdpaard. Vanaf het begin is dat vastgesteld. De eigenaresse heeft liever niet dat ik er mee naar buiten ga. Dus ik wist het al van te voren. Vind het ook wel heel jammer hoor, ik rijd ook GRAAG buiten! Maar het paard staat langs een hele drukke weg, en ze is gewoon zuinig op haar paard.
Zou ik denk ik ook zijn..

Maar jij had een eerdere afspraak dat je wel buiten mocht rijden. En dat is nu ineens veranderd.
Vind het toch moeilijk, je zal er toch uit moeten komen met de eigenaar..
succes!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 18:16

Ja, dat van het ruiterbewijs is waar, ga daar even op af dan, navragen hoe dat zit. maar volgens mij gaat dat over schade aan derden. In elk geval kun je ook gewoon een paard zoekn waar je wel op naar buiten mag, maar dat zal niet meevallen. Verder wil ik zeggen dat zo iemand natuurlijk niet vanzelf van gedachten veranderd. Misschien heeft ze iets gezien waardoor ze het/je niet helemaal meer vertrouwd. Praat erover met haar.

irisiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 18:22

@ lusitana: ik begrijp heel goed dat zij haar paard beschermd, maar doe dat dan door haar niet naar buiten te laten gaan. Stel dat dat paard z'n been breekt om welke reden dan ook, dan mag zij zeker al die kosten gaan betalen! Dat kan je van een bijrijder, die verder niks over het paard te vertellen heeft, zeker een hele hoop euro's gaan neertellen! Voorkom dan uberhaupt zo'n situatie...
En over dat betalen: misschien zit er wat in, in wat je zegt, maar het gekke is dat die bijrijders niks te vertellen hebben over hoe met het paard om te gaan. Ik vind dat als je bv de helft van de kosten betaalt, je ook 50 % inspraak hebt over het paard. Als je niks betaalt, mag de eigenaar precies vertellen hoe en wat je moet doen. Als het em niet bevalt, kan ie dus ook gewoon zeggen dat je kan vertrekken. Geld geeft zoveel problemen! Als je goede afspraken kan maken met een bijrijder die niet betaald en deze afspraken ook nakomt, sla je een hele hoop gezeur (om geld) over. Ik betaal trouwens ook niet voor mijn bijrijdpaard, maar ik ben super voorzichtig en zorgzaam op het paard en de spullen. Kan dus ook goed gaan...

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 18:25

De verzekering bij het ruiterbewijs is inderdaad voor schade aan derden. Ik vind het wel erg raar dat je het paard bent gaan rijden om het buiten te kunnen uiteindelijk, dat die eigenaar dat nu ineens intrekt. Dat vind ik niet kunnen. Ik zou er eens goed over proberen te praten,

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 18:25

Ik vind trouwens 25euro per maand helemaal niet veel hoor, valt best wel mee. zoals gezegd kun je daar geen manegelessen voor betalen. En een bijrijdpaard is toch veel leuker dan een manegeles?
Je kunt voor de afwisseling ook eens een sprongetje neerzetten in de bak. Lachen Of met iemand anders samenrijden, tweetal rijden ofzo. Deden Lusitana en ik vroeger ook wel. En synchroon-springen! dat was ook heel leuk. Leuk voor de afwisseling ook.

Het laatste woord ligt toch bij de eigenaar. Die is uiteindelijk verantwoordelijk voor het paard. Als zij niet wil dat je daar mee naar buiten gaat is dat zo.

Ik heb vroeger trouwens ook wel 'verzorgsters' gehad (toen bestond het woord 'bijrijdster' nog niet eens, ja, in de vrachtwagen-termen) Die deden het ook voor niets, en waren blij mij te helpen, en ik was blij met de hulp. Zou niet in me opkomen om daar geld voor te vragen.
Maar tijden zijn nu eenmaal veranderd. Ook een beetje een kwestie van 'vraag en aanbod' denk ik.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 18:30

sorry, Irisiris, maar de eigenaar wil toch eigenlijk ook niet dat ze er mee naar buiten gaat. Nog maals, ze kan er hier in bokt niks aan veranderen, ze moet met de eigenaar gaan praten.
Ik vind ook dat de mentaliteit er is veranderd er wordt zoveel ge-eisd! koop dan een eigen paard!!!!

Chade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 20:39

Lusitana schreef:
sorry, Irisiris, maar de eigenaar wil toch eigenlijk ook niet dat ze er mee naar buiten gaat. Nog maals, ze kan er hier in bokt niks aan veranderen, ze moet met de eigenaar gaan praten.
Ik vind ook dat de mentaliteit er is veranderd er wordt zoveel ge-eisd! koop dan een eigen paard!!!!

Ik eis niet, alleen vind ik het raar dat het eerst wel mocht zonder contract en nu opeens als het dichtbij komt met contract moet. Als de eigenaresse het van tevoren had gezegd van dat contract had ik geeneens dat paard gaan leasen. Ik heb juist mijn ruiterbewijs gehaald om naar buiten te kunnen. Ik eis helemaal niet, maar zij komt nu met vooroordelen die van tevoren niet zijn afgesproken. Dan had ze gelijk moeten zeggen van dat contract, maar ze leeft wel helemaal mee toen ik mijn ruiterbewijs had gehaald vorige maand. Ik vraag enkel advies en niet de vraag of ik een eigen paard moet kopen...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 21:32

Nee, ik bedoel ook niet dat jij persoonlijk iets eist, maar als ze komen met wat er allemaal niet zou moeten... Wat er bij jou aan de hand is, heb ik ook als gezegd. misschien is ze van gedachten veranderd omdat ze iets heeft gezien wat haar niet bevalt, of haar onzeker maakt, snappie. Dat kan gebeurd zijn nadat ze al gezegd heb dat het wel zou mogen... en misschien is haar partner het er niet mee eens ofzo. Dus nogmaal, vraag het haar. Zeg gewoon dat je het een beetje raar vind dat ze zo van gedachten is veranderd, en waarom dat dan is en of ze je soms niet vertrouwd... en dat je speciaal je ruiterbewijs hebt gehaald en dat ze dus wel aan mag nemen dat je verantwoord rijdt...

Chade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 22:32

Lusitana schreef:
Nee, ik bedoel ook niet dat jij persoonlijk iets eist, maar als ze komen met wat er allemaal niet zou moeten... Wat er bij jou aan de hand is, heb ik ook als gezegd. misschien is ze van gedachten veranderd omdat ze iets heeft gezien wat haar niet bevalt, of haar onzeker maakt, snappie. Dat kan gebeurd zijn nadat ze al gezegd heb dat het wel zou mogen... en misschien is haar partner het er niet mee eens ofzo. Dus nogmaal, vraag het haar. Zeg gewoon dat je het een beetje raar vind dat ze zo van gedachten is veranderd, en waarom dat dan is en of ze je soms niet vertrouwd... en dat je speciaal je ruiterbewijs hebt gehaald en dat ze dus wel aan mag nemen dat je verantwoord rijdt...

Okee ik snap het, ik voelde me al aangevallen haha Tong uitsteken .
Nu je het zegt, er is wel wat gebeurd , maar het lijkt me sterk dat dit het is.

- Ongeveer 2 maandjes terug ging zij een weekje op vakantie. Ik mocht elke dag haar paard rijden als extraatje. Natuurlijk heel erg leuk !! Op een gegeven moment vroeg iemand of ik mee wou een stukje wandelen met de paarden op een dijkje met een klein ienieminiestrandje ( omschrijving: water van 20 cm. hoog ). Haha! Diegene vroeg dus of ik mee wou of liever weer in de bak ging rijden. Ik vond het een leuk idee, met het oog op dat het paard ook weer eens wat afwisseling had. Paard was superbraaf buiten en we hebben lekker gestapt. Ik had toen voor de zekerheid het paard maar een hoofdstel om gedaan, want dan heb je toch wat meer te vertellen dan een halster als er misschien wat zou gebeuren. Eenmaal weer terug op stal paard lekker weer in zijn stalletje gezet en ik + paard tevreden ! Totdat de eigenaresse hoorde dat ik buiten met hem was geweest. Ik kreeg de wind van voren en ze was best wel kwaad dat ik met hem was wezen stappen met die andere vrouw erbij... Ik schrok erg en had toen mijn excuses aangeboden en had dus verteld dat het me leek leuk dat hij wat afwisseling had die week. Uiteindelijk zei ze : " dat je dat hoofdstel heb ingedaan dat maakt niks uit, want als je er naast loopt heb je geen ene moer te vertellen naast een paard, dan had je er nog liever op kunnen zitten !!! " Naja het was niet echt ruzie ofzo en daarna was alles gewoon weer koek en ei. Lachen en geintjes maken, niks aan de hand... Het lijkt me dus sterk dat dit het zal zijn.

Verder is er nog nooit wat gebeurd. Ze komt eigenlijk nooit kijken hoe ik rijd want zij werkt op de dag dat ik hem rijd. Alleen de eerste paar keer toen ik voor de eerste keer kwam bleef ze erbij, maar toen dat erg goed ging mocht ik al gauw alleen. Ik hoop dat het zo wat duidelijker is ( vooral even bedoeld voor Lusitana )

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 22:51

Tsja, wel moeilijk hoor..
Ik kan opzich het verhaal van de eigenaresse wel begrijpen, zij heeft geen zin in dat zij moet betalen als jij (hoe dan ook) letsel veroorzaakt bij haar paard. Maar daar had ze dan inderdaad eerder mee moeten komen. Misschien dat jullie er eens goed over kunnen praten. Eventueel met je ouders erbij, want zo is de situatie zeker niet leuk. En heb jij je ruiterbewijs nu eigenlijk voor niets gehaald.
Ik zou in ieder geval eerst gaan informeren waarom het nu opeens anders is, dan het eerst was.

Maaruh, als een paard 300% verkeersmak is, dan schrikt ie dus niet van opvliegende blaadjes (of hoe je dat ook maar zei). Verward

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 22:58

ik heb bij mensen waar ik een tijdje heb gereden een contractje getekend dat ik voor eigen risico rij en dat ik eventuele schade door letsel, opgelopen tijdens een rit op hun paard, niet op hen kan verhalen. De eigenaar van het paard is namelijk verantwoordelijk als er iets gebeurt, niet degene die erop zit of ernaast staat. Ik neem aan dat de eigenaresse van jouw paard ook zoiets bedoeld. Wel een beetje jammer dat het eerst geen probleem was en dat het nu ineens niet meer mag.

mawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 23:21

Wind schreef:
ik heb bij mensen waar ik een tijdje heb gereden een contractje getekend dat ik voor eigen risico rij en dat ik eventuele schade door letsel, opgelopen tijdens een rit op hun paard, niet op hen kan verhalen. De eigenaar van het paard is namelijk verantwoordelijk als er iets gebeurt, niet degene die erop zit of ernaast staat. Ik neem aan dat de eigenaresse van jouw paard ook zoiets bedoeld. Wel een beetje jammer dat het eerst geen probleem was en dat het nu ineens niet meer mag.

Tot ik het paard waar ik eerst als bijrijder op reed kocht mocht ik er ook niet op rijden buiten. Dat vond ik jammer en mijn bijrijdster nu mag dat wel. Toch is het geen 'recht', ook niet als je 25 euro per maand betaald. En iemands mening kan nu eenmaal veranderen, als ik het op een gegeven moment niet meer zou vertrouwen met mijn bijrijdster (of dat nu aan het paard ligt of aan haar) zou ik het buitenrijden stopzetten, dat is mijn verantwoording namelijk.
Ik heb echter geen contract met haar, misschien toch doen met het oog op bovenstaande? Ik dacht altijd dat de verzekering van degene die rijdt eventuele schade dekt. Maar als ik het zo lees ben ik de klos als zij iets veroorzaakt?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 23:26

mawa schreef:
Tot ik het paard waar ik eerst als bijrijder op reed kocht mocht ik er ook niet op rijden buiten. Dat vond ik jammer en mijn bijrijdster nu mag dat wel. Toch is het geen 'recht', ook niet als je 25 euro per maand betaald. En iemands mening kan nu eenmaal veranderen, als ik het op een gegeven moment niet meer zou vertrouwen met mijn bijrijdster (of dat nu aan het paard ligt of aan haar) zou ik het buitenrijden stopzetten, dat is mijn verantwoording namelijk.
Ik heb echter geen contract met haar, misschien toch doen met het oog op bovenstaande? Ik dacht altijd dat de verzekering van degene die rijdt eventuele schade dekt. Maar als ik het zo lees ben ik de klos als zij iets veroorzaakt?

Als jouw bijrijdster brokken maakt op jouw paard, en je paard moet vervolgens geopereerd worden, of weet ik veel wat, dan is dat voor jouw kosten.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 23:27

Pff ik zou juist blíj zijn als ik een bijrijder had die ook buiten zou willen rijden ipv alleen dressuren. Verder vind ik het raar dat ze meteen aan geld denken als er iets gebeurt, je denkt toch meer aan het welzijn van het paard ofzo..? Als je ergens anders nog een leuk paard op het oog hebben zou ik zeker stoppen bij deze mensen, misschien dat ze je dan zelfs wel gaan missen en die regel bijstellen ofzo.. heb verder niet echt advies Vriendjes zijn?

Chade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 23:29

Sanet schreef:

Maaruh, als een paard 300% verkeersmak is, dan schrikt ie dus niet van opvliegende blaadjes (of hoe je dat ook maar zei). Verward

Nee daarmee bedoelde ik dat hij alles best vind ( vrachtwagens langs hem, auto hard langs hem razen ) maar hij kan ook een bui hebben dat hij opeens zoiets een beetje eng vind en dan misschien een beetje opzij springt. Daarmee bedoel ik dat je gewoon altijd goed moet opletten...

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 23:38

Ah, oke

Chade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 23:47

Lenn schreef:
Pff ik zou juist blíj zijn als ik een bijrijder had die ook buiten zou willen rijden ipv alleen dressuren. Verder vind ik het raar dat ze meteen aan geld denken als er iets gebeurt, je denkt toch meer aan het welzijn van het paard ofzo..? Als je ergens anders nog een leuk paard op het oog hebben zou ik zeker stoppen bij deze mensen, misschien dat ze je dan zelfs wel gaan missen en die regel bijstellen ofzo.. heb verder niet echt advies Vriendjes zijn?

Bedankt voor je reactie, ik vond het erg lief van je !

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 00:37

Het is flauw dat ze er opeens later op terug gekomen is. Verder vind ik haar eis onmogelijk. Stel dat paard bokt jou er vanaf omdat hij een blaadje wat eng vindt, hij struikelt, breekt een been en dan mag jij opeens de rekening betalen... nee zo werkt dat imo niet. De eigenaar blijft altijd dat risico houden, er kan altijd wel wat gebeuren.
Persoonlijk vind ik trouwens 25 euro voor 1x per week in de bak hobbelen wel wat veel, ik neem tenminste aan dat dit zonder les is.

Chade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 11:58

Tessebes schreef:
Het is flauw dat ze er opeens later op terug gekomen is. Verder vind ik haar eis onmogelijk. Stel dat paard bokt jou er vanaf omdat hij een blaadje wat eng vindt, hij struikelt, breekt een been en dan mag jij opeens de rekening betalen... nee zo werkt dat imo niet. De eigenaar blijft altijd dat risico houden, er kan altijd wel wat gebeuren.
Persoonlijk vind ik trouwens 25 euro voor 1x per week in de bak hobbelen wel wat veel, ik neem tenminste aan dat dit zonder les is.

Ja dat klopt, het is 1x in de week ongeveer een uurtje rijden en dat zonder les. Maar ik dacht dus dat daar het buitenrijden bij in zat en dat zou het wel meevallen met de prijs. Want voor een buitenrit betaal je ook best veel. Maar dat is dus niet het geval... Verdrietig

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 12:34

Je betaalt toch 25euro per maand? Dus dat is voor 4x rijden, toch? geen 25euro per week toch? Want dat zou dan wel heel duur zijn.
De eigenaar is toch ook wel verzekerd? En je gaat er toch niet van uit dat er iets vreselijks gaat gebeuren onderweg? Ik heb JAREN buiten gereden, en het ergste wat mij ooit is overkomen is dat het paard een ijzer verloor.. Ohja, dat was MIJ nog niet eens overkomen, maar mijn bijrijdster! Heb ik die toen de hoefsmid laten betalen?? Echt niet!

@Chade: Je zal toch echt met haar moeten praten, hier kom je op bokt niet mee verder vrees ik.. succes! OK dan!