Ik ga waarschijnlijk een jonge Fries beleren onder het zadel, en is nou in totaal 4 x op gereden en ze is met sommige dingen een beetje schrikkerig, en ik vroeg me af hoe je een jong paard het beste aan het verkeer kan laten wennen, zonder dat ze er bang van word waardoor en gevaarlijke situaties ontstaan.. Iemand tips??
soesita
Geplaatst: 20-11-04 16:04
Zoveel mogelijk in groep gaan, met paarden die ze kent en die ervaren in het verkeer zijn. Als haar stalgenoten rustig blijven zal ze zelf ook niet zo makkelijk in paniek geraken.
En natuurlijk niet meteen op de grote baan beginnen
navaja
Geplaatst: 20-11-04 17:40
Zelf lekker relaxed blijven, niet er vanuit gaan dat je paard schrikt Geen druk gebruiken, maar gewoon een lekker los touwtje wat je elk moment in kunt nemen. Met andere paarden de weg op gaan, en afwisselend in het midden van de groep en vooraan/achteraan lopen.
Banja
Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-04 18:26
en als ik nou niet un een groep kan gaan? Want dat is denk ik (bijna) altijd het geval..
navaja
Geplaatst: 20-11-04 18:32
Dan niet, jammer dan. Dan moet jij de leidersrol op je nemen. Dat betekent dat je heel relaxed moet zijn en alles moet hebben gezien voordat je paard het ziet. Als jij ergens van schrikt, zal je paard het ook doen. Dus als jij spanning in je donder hebt, zal je paard ook op springen staan.
Het maakt niet zoveel uit dat je niet met een groep kan, als je paard zich dan maar tot jou kan richten.
Kyona
Geplaatst: 20-11-04 20:33
Zou in ieder geval even wachten tot ze goed te rijden is. Dan met een ander paard erbij. Of als dat niet kan met iemand ernaast of ervoor. In het begin vooral gaan als ze al gewerkt heeft en een stukje om uit te stappen. Een goed gewend paard is een goede leermeester. Zelf in ieder geval niet spannen. Als je dat doet gaat ze schrikken. Dan kan je beetje een liedje zingen, dan blijf je nl. gewoon doorademen.
Lusitana
Geplaatst: 20-11-04 20:35
Ja, je rem en stuur moeten werken, om het maar zo te zeggen en ze moet je vertrouwen. Je kunt op het erf eerst een langs een auto met draaiende motor en tractor rijden. Ik heb hier een Lusitana ingereden zonder bak...ahum, dus ik moest wel naar buiten, maar bij haar op het erf kwamen veel machines, dat heeft echt goed geholpen, ze was nergens bang voor. Alleen voor, niet lachen...fietsers!!!! Had wel al anderhalf jaar met haar gewandeld hoor...voordat ik erop ging.
Anoniem
Geplaatst: 20-11-04 21:36
Het beste is om naar buiten te gaan met een braaf leidpaard. In een groep kan voor een jong paard veel onrust heersen. Twee brave leidpaarden zouden perfect zijn. 1 voor en 1 achter. Zodat ze als het ware ingesloten wordt. Mocht je niet samen op buitenrit kunnen dan zou ik altijd iemand meenemen, eerst ernaast wandelend, en wanneer dit goed gaat iemand mee op de fiets.
Wandelen zonder iemand erop kan ook erg goed helpen om een paard verkeersmak te maken. Maar dan moet het paard wel te hanteren zijn aan de hand, in stressituaties.
Probeer eerst op een vroege zondagochtend te gaan rijden, zo went het paard langzaam aan verkeer. Al kan overdonderen ook goed helpen. Norita was haar eerste buitenrit zo overdondert door het vele verkeer in combinatie met bereden te worden dat ze niet eens tijd heeft gehad om narigheid uit te halen. Realiseer je wel dat de buitenritten erg veel vergen qua indrukken op een jong paard. Dus niet te lang.
Glitch
Geplaatst: 20-11-04 22:35
Ik ben nu ook bezig met mijn pony verkeersmak maken. Ik laat mijn paard gewoon voorop lopen en plant mijn pony daar vlak achter. Het zijn dikke maatjes, dus overal waar mijn paard heengaat gaat mijn pony ook wel heen.
En natuurlijk niet gelijk een druk kruispunt over o.i.d. maar bouw het geleidelijk op.
Succes
LADPR
Geplaatst: 20-11-04 22:52
Toen ik mijn pony kreeg heb ik hem twee weken in de wei gezet naast een weg waar de auto's 80 rijden. Nooit ergens last mee gehad behalve met rare dingen zoals grind en knalrode steentjes.
Alikesflame
Geplaatst: 20-11-04 23:20
Eerst zorgen dat ze goed braaf in de bak is. in stap draf en galop en dat je ook weet dat je haar terug kan krijgen als ze er vandoor gaat. Als het kan met een betrouwbaar paard meegaan. Zo niet eerst een paar keer aan de hand een klein stukje. Later een keer erop maar neem wel iemand mee en neem ook een mobiel mee. en zet vooral een cap op. Dan moet het wel goed komen een longeerlijn is ook handig.
Banja
Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-04 23:39
Heel erg bedankt voor al jullie reacties alvast.. Ik moet morgenvroeg weer met haar rijden in de bak om haar wat meer ervaring op te laten doen. Ze staat nu al op een plek waar behoorlijk veel tractoren en vrachtwagens langsrijden, dus als ze daar aan went, heb ik daar al minder moeite mee. Maar is het nog belangrijk of ik eerst met haar wandel of kan ik gewoon ook gelijk op haar rug een rondje doen?
Alikesflame
Geplaatst: 20-11-04 23:49
wat jij het veiligst vind. ik zou eerst eens een stukje aan de hand. doen tenzij het een paard is dat gauw opzij springt, want dan heb je haar in je nek zitten en kan je er dus beter op zitten
Banja
Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-04 13:34
Ok.. maar is ook een goed idee om eerst langs geparkeerde auto's te rijden, en daarmee te oefenen en als ze daar niet bang voor is dan pas langs rijdende auto's?? Maar motoren en vrachtwagens zijn vreselijk afschrikwekkend voor zo'n paard.. hoe kan ik m dat leren vertrouwen..
Lusitana
Geplaatst: 21-11-04 13:41
Ne hoor, ze vinden het helemaal niet zo eng als je denkt Als JIJ het maar niet eng vindt. JIJ moet de leider zijn en denken, kom op jôh, da´s niks. Ik heb eens op een Fries een proefritje moeten doen. De eigenaresse had gezegd dat hij bang voor trekkers was en jahoor, die kwamen we tegen. Maar ik had gewoon een los teugeltje, kriebelde hem eens in de nek en keek gewoon niet naar de trekker. Paard draaide niet eens een oor. eigenaresse versteld. ik heb het ook in een ander topic gezet...paarden vangen je gedachten op. dus als jij paniekerig naar een trekker gaat zitten staren , denkt zo´n paard O help, dat is een gevaarlijk ding zeg. als je het negeert, denkt het paard, nou het zal allemaal wel, zij reageert niet, dus het hoort erbij. De angst voor zwaar verkeer en motoren zit in de ruiter niet in het paard. Verder is mijn ervaring dat juist motor rijders en vrachtwagenchauffeurs heel voorzichtig voorbij paarden gaan, zeker als je ze dat vriendelijk vraagt door je gestrekte arm uit te steken en op en neer te bewegen. Niet vergeten te glimlachen en te bedanken met een knikje als ze werkelijk afremmen....
Lusitana
Geplaatst: 21-11-04 13:43
Oh, ook wel belangrijk, niet proberen je paard van het voorwerp af te laten keren, dan kan hij de weg op kruipen, dus altijd lichte stelling naar de weg!!!!
Banja
Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-04 13:44
Dan is dat het probleem, ik ben bang voor motoren... =S Hoe kom ik hiervan af ?? =P
Lusitana
Geplaatst: 21-11-04 13:45
Heb je geen vrienden met motoren die even om je heen kunnen rijden? Praat eens met motorrijders...echt leuk en behulpzaam volk! misschien een oproep in bokt ?
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 21-11-04 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Banja
Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-04 13:45
ik laat de pony waarop ik rijd altijd met haar hoofd naar het voorwerp wat ze eng vind staan ( bij die pony vooral motoren) dan kan ze ze zien aankomen en dan is ze al minder bang dan anders... Of doe ik dit hardstikke fout??
Banja
Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-04 13:46
=D haha, ik moet van mijn motorenangst af.. Ik ken er wel wat, maar ik ben niet bang voor hun.. voor hun motor =P
Lusitana
Geplaatst: 21-11-04 14:06
Dat naar het voorwerp laten kijken is goed, als ze maar niet het idee heeft dat je haar erheen trekt, want ze wil er natuurlijk niet heen... en zelf er niet zoveel aandacht aan besteden. Maar ik zei het al lichte stelling naar de weg (naar het verkeer). Als er iets in de berm is, juist niet laten kijken... hoofd dus altijd naar het verkeer, eigenlijk, want ze mag in geen geval de weg op kruipen.... Bij enge dingen in de bak of op het erf kun je ook proberen met het hoofd ervan af er voorbij te rijden. Want, er naar staren gaat meestal gepaard met vervolgens of achteruitkrabbelen, of omkeren en ervandoor gaan. Maar als jouw pony dan verder wil, is het toch prima?
Lusitana
Geplaatst: 21-11-04 14:08
Niet alle paarden en ponies krabbelen achteruit, maar wel als hun ruiter onzeker is en wat naar voren kiept of teveel spanning op de teugels heeft, bv
DanielleJ
Geplaatst: 21-11-04 14:15
Ik ga volgende week zondag met mijn (verzorg) paard voor het eerst een buitenwandeling maken. Mijn vriendin gaat mee, hoofdstel in en aan allebei de bitringen een longeerlijn die we vasthebben. Wat het voordeel is dat het paard mij 100% vertrouwd en andersom ook. We lopen dan een stukje op een paralelweg, waar (zeker op zondag) niet zoveel gereden wordt. Dat leek me wel mooi om mee te beginnen aangezien ik ook geen 'leipaard' heb... Ik ben ook op het erf begonnen en gevraagd of de tractor eens een kwartiertje mocht draaien... En daar langs lopen. Auto's. Ze vindt het allemaal niet meer zo'n punt.
Dus ik verwacht dat het goed zal gaan zondag !
Misschien heb je er wat aan.
PS: Ik rij haar ook in, maar haar gas en rem werken nog niet zo. Vandaar dat ik het eerst aan de hand doe...
LBLGypsyCobs
Geplaatst: 21-11-04 14:21
Ik rij Thomas ook altijd stelling naar het verkeer toe, want hij presteert het nogal eens om te 'schrikken' van iets in de berm, precies op het moment dat er een auto naast ons zit. Dan zwiert gelijk z'n achterhand de weg op, dus ik laat hem lekker naar het verkeer kijken, als ie dan opzij gaat is het de berm in en niet de weg op.