Suikerklontjes vraag....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lentigo

Suikerklontjes vraag....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 22:07

Hoi,

Bij ons op stal worden over het algemeen best veel suikerklontjes gegevn door de eigenaar aan hun paard. Maar ik dacht dat dit zo slecht was??? En het schijnt helmaal niet zo heel super slecht te zijn... nu snap ik er helamaal niks meer van..

Wat is jullie mening over geven van een suikerklontje als beloning en je paard er lekker van laten schuimen?? Slecht of niet???

Liefs Jes

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 22:12

Suikerklontjes zijn niet echt slecht hoor. Als je maar geen bergen voert.
Maar als je paard tegen de muur aan kwijlt als hij suiker in zijn mond heeft gaat hij dat er later misschien met zijn tanden eraf schrapen. Dat is iets minder goed.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 22:15

ik heb wel eens gehoord dat het niet zo goed is voor paarden

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 22:16

Heb eens horen zeggen dat paarden blind kunnen worden van te veel suiker. Verward Bloos! Maar dat vond ik wel HEEL raar, Verward Schijnheilig Kweet echt niet of ik dat wel moet geloven? Vind dit wel heel extreem,...

Verder geef ik hen af en toe ook wel eens een klontje hoor. Maar meestal geef ik paardensnoepjes ofwel een wortel of een stukje appel. Vind dat even goed. Suikerklontjes zijn vooral in de winter, als ik ôp wedstrijd ben, en dan krijg je vaak suikerklontjes bij een warme choco ofzo, en dan geef ik die weleens aan men paard ter beloning. Is af en toe wel eens lekker Tong uitsteken Haha!

Maar van dat blind worden, heeft er iemand dat nog al gehoord? Ik heb er men bedenkingen bij Bloos! Schijnheilig

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 22:21

BlanCarla schreef:
Maar van dat blind worden, heeft er iemand dat nog al gehoord? Ik heb er men bedenkingen bij Bloos! Schijnheilig

Ik heb dat ook al gehoord ja!

Ik geef zelf geen suikerklontjes, en ook geen paardensnoepjes, alleen wortels, appels, gedroogd brood en soms een peer of een mandarijntje...

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 22:26

Hmm ik dacht dat suikerklontjes extra slecht voor zijn tanden zijn. Ik geef het nooit.

EEFIETJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 22:34

volgens mij is het wel slecht hor net asl voor mensen !!!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 22:41

Een keer een klontje is echt niet erg hoor.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 22:41

Er zitten verschillende nadelen aan suiker. De zoete smaakt blijft aan hun tong en als ze dan aan een stang of muur likken, denken ze dat die zoet is en dan krijg je dus knagers. Verder kunnen ze er heel actief van worden en daarna weer inklappen. Verder, en dat geldt voor elke versnapering, kan het bedelen uitlokken en sommige paarden worden gewoon grof met aan je zakken plukken en je bijten als je niks hebt. en het is natuurlijk slecht voor de tanden.
Voordeel van suiker is dat het dus een energie stoot kan geven wat nodig kan zijn om een paard uit een benarde situatie te halen (sloot bv) of een uitgeput paard er een beetje boven op te helpen. Maar suiker kan ook voor schimmel in de darmen zorgen, voor zover ik weet. Van blindheid weet ik niet, misschien verwar je dat met suikerziekte, wat ze in de volksmond ook wel "suiker" noemen. Dat kan inderdaad blindhied veroorzaken.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 22:46

Eilandje schreef:
Ik heb dat ook al gehoord ja!

Ik geef zelf geen suikerklontjes, en ook geen paardensnoepjes, alleen wortels, appels, gedroogd brood en soms een peer of een mandarijntje...

Daar zit toch ook wel suiker in? Blond

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 23:09

Serendipity1 schreef:
Daar zit toch ook wel suiker in? Blond

Het lijkt mij dat de hoeveelheid suiker in een suikerklontje vele malen groter is, dan in wortels etc.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 23:10

Ja. Plus dat geraffineerde suiker iets heel anders is dan fruitsuikers (dextro)

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 23:12

Lusitana schreef:
Er zitten verschillende nadelen aan suiker. De zoete smaakt blijft aan hun tong en als ze dan aan een stang of muur likken, denken ze dat die zoet is en dan krijg je dus knagers. Verder kunnen ze er heel actief van worden en daarna weer inklappen. Verder, en dat geldt voor elke versnapering, kan het bedelen uitlokken en sommige paarden worden gewoon grof met aan je zakken plukken en je bijten als je niks hebt. en het is natuurlijk slecht voor de tanden.
Voordeel van suiker is dat het dus een energie stoot kan geven wat nodig kan zijn om een paard uit een benarde situatie te halen (sloot bv) of een uitgeput paard er een beetje boven op te helpen. Maar suiker kan ook voor schimmel in de darmen zorgen, voor zover ik weet. Van blindheid weet ik niet, misschien verwar je dat met suikerziekte, wat ze in de volksmond ook wel "suiker" noemen. Dat kan inderdaad blindhied veroorzaken.

Hier ben ik het volkomen mee eens! Van suikerziekte kan je idd blind worden, maar van een suikerklontje naar mijn mening niet hoor Lachen

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 23:20

Ik geeft t nooit! Lijkt mij niet al te best, geef dan liever wortels, muesli of zemelen

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 23:21

ik bedoel ik geef dat liever

Lentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 11:15

De meningen zijn dus best wel verdeeld.... Maar ik blijf dan maar gewoon wortels voeren en wat bruin brood en soms een appel. Verder komt ie toch niks tekort.....

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 11:16

Ik zou nooit een suikerklontje geven.
Dat is echt niet natuurlijk, en echt goed is het ook niet.
geef gewoon lekker een stukje appel, of wortel. of een paar brokjes bix.

Heranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 11:43

Ik geef het zelf nooit, en weet niet of de eigenaren het eigenlijk aan m'n verzorgpony's geeft, alleen als m'n vader me even naar de paarden heeft gebracht en me dan weer komt ophalen dan neemt hij wel is een suikerklontje mee en geeft die aan ze!

Lentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 10:11

mijn paarden vinden het wel eruug lekker hoor. Ik geef ze alleen nu een sukkerklontje om lekker te gaan schuimen. Het is echt een supermanier om je paard te laten knabbelen op het bit en te laten schuimen. En die van mij ontspant dan ook lekker.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 10:28

Lentigo schreef:
mijn paarden vinden het wel eruug lekker hoor. Ik geef ze alleen nu een sukkerklontje om lekker te gaan schuimen. Het is echt een supermanier om je paard te laten knabbelen op het bit en te laten schuimen. En die van mij ontspant dan ook lekker.

Mijn instructrice en nog een paar mensen van stal geven hun paard ook een suikerklontje voor het rijden om deze reden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 10:33

Lentigo schreef:
De meningen zijn dus best wel verdeeld.... Maar ik blijf dan maar gewoon wortels voeren en wat bruin brood en soms een appel. Verder komt ie toch niks tekort.....

Tja, dat vind ik toch niet echt een vergelijking. Suikerklontjes zie ik niet als bijvoer i.t.t. wortels. Af en toe een klontje geven kan echt geen kwaad. Iedere dag een halve emmer klontjes bijvoeren lijkt me echter niet zo'n goed idee...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:21

Lentigo schreef:

Hier geef ik dus geen suiker voor, maar stop ik een plukje hooi in de mond, die ik eerst met water natmaak. Dit zorgt ervoor dat de mond in ieder geval niet te droog is, en dat ze inderdaad wat gaan knabbelen op het bit. Ik gebruik hooi omdat dit niet direct op is, zoals een suikerklont (werkt dus langer) en het is gezonder. Pling

Overigens, schuimen heeft te maken met de druk op bepaalde klieren achter de oren. Onze Michael schuimt al als je hem aan het halster meeneemt, die buigt dan af (en probeert een beetje door te drammen Bloos! ) en door de druk van het halster achter de oren krijgt hij een enorme schuimbek.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:35

Citaat:

Ik dacht dat je paard altijd naar ontspanning toe moest rijden Verward

(dus dat is Anky's geheim voor 2 x goud.... ze geeft ze gewoon een suikerklontje van te voren Schijnheilig Haha! )

Nou ja, ik mag natuurlijk niet oordelen zonder het geprobeert te hebben. Dus mijn pony krijgt deze week ook een suikerklontje voor het rijden... Knipoog

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 16:01

Mijn paard lust niet eens suikerklontjes. Ze kwijlt ze meteen weer uit. Ze heef veel liever wortels. En daar weet ik zeker van dat ze gezond zijn.
Maar af en toe een suikerklontje zal echt geenkwaad kunnen.

En voordat een paard suikerkziekte krijgt moet je denk ik dagelijks en kruiwagen suiker geven. een paard is een beetje groter dan wij zijn en ze krijgen voor de rest ook lang niet zoveel suker binnen dan wij mensen.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 16:14

Amvbeek schreef:
En voordat een paard suikerkziekte krijgt moet je denk ik dagelijks en kruiwagen suiker geven. een paard is een beetje groter dan wij zijn en ze krijgen voor de rest ook lang niet zoveel suker binnen dan wij mensen.

En mensen dan, mensen moet dan zeker ook dagelijks een kruiwagen suiker eten.. Knipoog

Maar denk niet af en toe suiker schadelijk is, hoewel ik zelf liever wortels, appels, peren, mandarijnen en brood geef.