Koud paard, wat erop om hem warm te houden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zobras

Koud paard, wat erop om hem warm te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 01:27

Nou, was weer raak. Pablo staat nu met twee dikke dekens (staldeken van Rambo van 300 grams en waterdichte van Rambo ook 375 grams) en hij voelde weer niet meer warm aan..... Was dus ook weer stijver dan gisteren en ik baal weer als een stekker...

Heb er nu een 2-prs wollen deken onder gelegt en op de hals terug geslagen. Echter, de rambo deken liggen vrij hoog op de hals dus weinig meer over om terug te slaan. Hoop dus maar dat de deken blijft liggen... Hij voelde tenminste wel weer lekker warm toen ik naar huis ging.

Maar wat kan ik nou het beste doen. Zit te denken aan een aantal opties:

fleece deken :
Afbeelding

Maar geen ervaring mee of dit wel goed blijft liggen. Volgens de omschrijving lijkt hij vrij warm en wordt ook verkocht als onderdeken.

Nieuwe staldeken van Weatherbeeta met buikflap en geisoleerde staartflap. De deken heb ik vandaag bekeken in de winkel en ziet er goed uit. Voelt dik aan en lijkt zo goed aan te sluiten op de rondingen van je paard en de buik en billen zijn zo ook lekker warm. Zit er dan ook aan te denken een hals deken erbij te kopen die erop past zodat ook de hals warm is:
Afbeelding

Of een zomerdeken over de wollen 2 prs deken zodat hij verder terug geslagen kan worden en zo meer kans heb dat hij blijft liggen.

Stal zoeken met geisoleerde stallen, geen idee of ze in de omgeving van Rotterdam noord wel bestaan en dan ook nog met een goede binnenbak erbij.

Kosten optie 1: ong 60 euro
kosten optie 2: ong 115 euro
kosten optie 3: geen, heb ik al
Kosten optie 4: geen idee

Of te wel, wederom advies gevraagd voor het volgende probleem:

Hoe houden we Pablo warm...
Laatst bijgewerkt door zobras op 19-11-04 01:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 01:32

Veel hooi voeren. De beste verwarming komt van binnen, kunnen geen dekens tegenop. En dat de paarden in de winter stijver zijn ervaar ik ook. Is wat harder werken om ze los te krijgen...

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 01:54

Door het gewicht van de dekens is een paard niet meer in staat om zijn haren rechtop te zetten en zo optimaal te kunnen profiteren van de normale isolatie wat zijn vacht biedt. Elk dier wat het koud heeft, zet zijn haren op (ook wij mensen: kippenvel) Dit ontneem je met dekens. Ik vraag me uberhaupt af of een gezond paard het ook echt koud kan hebben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 09:13

je hebt twee behoorlijk dikke dekens erop liggen en het is nog niet eens koud.. meer voeren en ik zou toch een deken weglaten, wat napie zegt is absoluut waar..

als hij het koud blijft hebben is er denk ik wat anders aan de hand...

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 09:19

Ik heb een aantal jaar geleden ook een fleecedeken als onderdeken gebruikt. Dat was onder een 250 grams deken, met een vorstperiode. De zweetdeken in kwestie heeft een hals, zodat ook die lekker warm bleef. Een prima oplossing dus, alleen worden ze er heel erg statisch van. Als je de dekens afhaalt hoor je het helemaal knetteren.
Inmiddels heeft mijn paard een veel dikkere winterdeken, geen last van de kou meer dus.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:25

Als je toch 1 vd 2 zou kopen,zou ik voor de deken met buikflap gaan.. Ook omdat die van jou zo'n giga koukleum is..
Denk dat je aan een buikflapmeer hebt dan aan een fleece zweetdeken..
Wel verstandig dat je er nu een wollen deken onder hebt.. Hopelijk werkt dit een beetje mee,tegen de stijve spieren..

Hoe gaat het rijden nu? Is ie nog zo met zn achterhand aan het klooien?

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:30

wat doe je op als het echt 5 graden vriest dan??? kou is niet erg voor een paard.. maar TOCHt wel.. mischien daar op kijken in je stal.

Als een paard het koud heeft dan rilt hij ..
Stijve spieren kan idd van het werk zijn. stel je rijd 1 uur of meer.. en je cooling down is MISCHIEN niet lang geweest zijn stijve spieren en vooral als het kouder weer is niet uitgesloten.

Als je een solarium heb.. is het fijn om na de arbeid zo zn spieren tot rust te brengen.. daarna zn deken op.
Bij mij werkt dat wel altijd goed!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 11:08

[VMR] Beenwarmers, bestaan ze en ervaringen gevraagd

Hierin staan alle discussies al betreffende het koud hebben van Pablo.

Graag wil ik gewoon advies welke van de opties die ik heb genoemd jullie het beste lijken. Ondanks jullie goede bedoelingen, maar meer voer, minder dekens, langer in en uitstappen of korter rijden zullen niet gaan bijdragen tot het welbevinden van Pablo (al uitgeprobeerd met negatief resultaat).

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 11:11

Op het moment krijgt Pablo warmte kussens op zijn rug half uur voor het rijden. Ik stap ik met twee uitrijdekentjes, minimaal 15 minuten.
Stap naast Pablo uit zonder zadel en met halsdeken. Laat hem even plassen op stal (wil hij graag na het rijden) en zet hem dan onder het solarium. Zodra het solarium uit is wordt hij gelijk weer ingepakt om elke afkoeling te voorkomen.

Hij krijgt voldoende hooi en brok. Eerdere onderzoekingen hebben geen verzuring aangetoont. Dit is de vierde winter dat ik met dit probleem zit en heb hiermee al kunnen uittesten dan type ruw voer en brok en supplementen niet probleem minder hebben gemaakt.

Na uitgebreidt overleg met de veearts zijn we tot conclussie gekomen dat Pablo gewoon sneller koud heeft dan een gemiddeld paard. Tja, wat doe je dan, inpakken!! En hierover wil ik graag tips en advies!!

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 11:14

wat een vervelend iets zeg... ikkan je helaas niet helpen....

Suc 6 met je paardje!!!!

Msichien raar gezegd... of naief... maar is er niet iets als een soort verwarming voor in de stal>>??

zoeysuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 11:15

Even onder solarium (of infraroodlamp) zetten werkt op korte termijn

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 11:16

Op agradi.nl is de eerste deken in jouw rijtje in de aanbieding...

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 11:21

Cayusejuhh schreef:
Msichien raar gezegd... of naief... maar is er niet iets als een soort verwarming voor in de stal>>??

Heb al aan de stalhouder gevraagd naar een stal met vloerverwarming Haha!

Er lopen ook al ideen rond om electrische dekens te maken op baterijen *LOL*

Of een rijke vent zoeken in USA, liefst oud Verward

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:02

Ik zou niet voor fleece gaan, de stof rekt nogal en de kans dat het gaat scheuren op de borst is groot (spreekt uit ervaring).

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:09

pfff... wat een dekens...

dat idee van de dken met buikflap is ook wel leuk, maar hou je daar dan ook een deken onder/boven? want van 300+375=675 gram naar iets wat waarschijnlijk een stuk minder is zal dan ook wel niet helpen
alleen die buikflap vult die warmte niet aan denk ik...
maar idd, misschien dat een deken met buikflap wel iets helpt!
nog een vraagje, is je paard geschoren?

MarijeR

Wel eens een ouderwetse wollen deken geprobeerd? Gewoon zo'n deken die je ook op bed kan gebruiken.
Het is even oefenen met het opvouwen maar qua isolatie vind ik ze perfect. Doordat de boeg vrij ligt, heb je ook minder schuurplekken.
En het kost bijna niets, misschien heeft iemand van de familie er nog wel eentje op zolder liggen...
Laatst bijgewerkt door MarijeR op 19-11-04 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Ukster

verwarming is slecht voor op stal Knipoog
ik slaap ook liever met frisse lucht en veel dekens , als met een verwarming, want krijg ik hoofdpijn van.
en bovendien zal het niet perfect werken omdat er op stal veel tochtgaten zijn waar de warmte door wegglipt. zonde van de stroom Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:11

Geinig, ik wilde net fleece zeggen, want ik ervaar dat zelf altijd als zeer aangenaam op mijn reumaknookjes... Kun je die borst niet versterken met een extra laag van het een of ander? Verder ben ik altijd erg enthousiast over wollen dekens. Kun je niet een kopen in d evorm van een dek, zodat-ie beter blijft liggen, of ja, inderdaad daar een zomerdeken over als dat beter ligt. Engels Volbloeds zijn ook erge koukleumen (weet niet wat voor ras de jouwe is). Mijn vriendin heeft er een die zelfs hier in Portugal onder dek moet, hoor, anders staat-ie te bibberen... O, sorry, het is een Ierse Volbloed...

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 12:20

Het is een KWPN-er, een warmbloed die zijn thermosstaat kwijt is Lachen

Die fleece deken die ik voorstel, hoe zijn daar de ervaringen mee. Lijkt me geen dunne fleece die je normaal kan kopen, want daarvan weet ik dat het niet gaat werken onder dekens, schuift altijd. Nu heeft PAblo dus die ouderwetse 2 prs deken onder de staldeken en voelde gisteren lekker warm aan. Voordeel is wel dat het dus niet schuurt op de boeg, maar blijft dit wel goed liggen?

Pablo is niet geschoren, maar zit nog lekker kort in zijn vacht. Wel een wintervacht, maar kort genoeg om niet te hoeven scheren. Dat heb ik zo voorkomen om gelijk met dekens te beginnen, want de vorige winters was hij geschoren en bleef hij zo vreselijk kaal dat het gewoon zielig was. Plus, hij heeft nu minder last van schuurplekken.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:36

Eleonoor schreef:
Nu heeft PAblo dus die ouderwetse 2 prs deken onder de staldeken en voelde gisteren lekker warm aan. Voordeel is wel dat het dus niet schuurt op de boeg, maar blijft dit wel goed liggen?

Ik heb weer eens alleen plaatjes zitten kijken en niet goed gelezen Clown
Wat ik altijd deed, de deken redelijk ver naar voren leggen voor het vouwen en de terug geslagen punt vastzetten met een longeersingel, over de buitenste deken dus.
Ook met rambo dekens bleef dat prima liggen.
Ik weet alleen niet of het model van die dekens is veranderd want ik praat nu over een jaar of 8-10 geleden.
Het is even een handigheidje maar als je dat door hebt, is het net zo snel op te leggen als een gewone deken en blijft het ook net zo goed zitten.
Wij gebruikten dat vroeger altijd bij de sportpaarden en pony's, zelfs bij dieren die veel lagen te rollen op stal.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:37

Ik weet niet of iemand dit al gezegd heeft maar ik zou die ene onderdeken vervangen door 2 of drie dunne maar warme dekens (bv een wollen met bilkoorden en kruissingels, ik heb er zelf ook een en dat is een heerlijke deken. Daaroverheen zo'n eskadron zomerdeken, die zijn ook gevoerd dus heb je nog een extra laagje. Daaroverheen een nul grams waterdichte ademende, dan heb je weer twee laagjes en de ademende laag houdt de warmte ook beter bij zijn lijf.) Als je laagjes maakt blijft daar lucht tussen zitten en dat houdt Pablo denk ik warmer dan twee dikke dekens. Tis jammer dat Rambo geen deken met buikflap en geisoleerde staartflap heeft want die zijn goed warm en met lekkere thermovulling.
Ik realiseer me dat het een geklooi met singels wordt maar dat is beter dan een koud paard!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:38

Gebruik je dan wel een oversingel om de wollen deken "vast te houden"?
Mijn ervaring is dat je wel een paar keer op een dag even moet checken, maar dat moet je toch eigenlijk altijd met een dek, soms gaan er dingetjes los of schuiven ze scheef...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 15:05

Je kunt zo'n wollen deken makkelijk vermaken tot een "echt dek". Ik persoonlijk vind wol ideaal, en ook fijner als fleece. (Ook ik heb reumaknookjes en ik vind wol fijner dan fleece.)
Ik heb geen ervaring met gekochte dekens met buikflap. Onze hackney's staan wel allemaal onder dekens met buikflap, maar deze hebben we laten maken (wij laten al 25 jaar dekens maken bij deze persoon) en ik weet niet of deze te vergelijken zijn. En onze paarden zijn geen koukleumen.
Electrische deken zou ik in ieder geval zeker niet doen! (Zou dan eerder met een 4-seizoenendekbed gaan experimenteren)

En, meerdere dunne laagjes zijn beter als 1 dikke.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 15:15

Je paard staat op stal? Misschien kun je hem beter in een (overdekte) paddock/loopstal laten lopen. Als hij het koud heeft kan hij gaan bewegen om zichzelf te warmen.

Ik heb nog nooit gehoord van een paard zonder thermostaat (behalve dan een ziek paard) maar hem stilzetten (in een box opsluiten) en inpakken lijkt niet te helpen. Veel ruwvoer voer je ook al zeg je, dus dan blijft meer (zelf laten) bewegen een optie. Zal praktisch wel niet haalbaar zijn, maar misschien in een andere stalling wel. Kijk eens rond en informaar naar de mogelijkheden.

Is je paard misschien geimporteerd?

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 15:18

Ik zou gaan voor de weatherbeeta met buikflap. Misschien scheelt het wel als zijn buik ook bedekt is. Eventueel daar een onderdeken onder (ik heb goede ervaringen met die van Rambo). Een fleecedeken als onderdeken werkt niet. Het gaat lubberen en verschuift.