wat te doen tegen muizen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

wat te doen tegen muizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 21:28

Op stal hebben wij nogal veel last van muizen. Het voer zit in afgesloten tonnen, maar het hooi wordt helemaal in hele kleine stukjes gegeten. Een baal hooi valt letterlijk helemaal uit elkaar als je hem optilt. We hebben al muizenkorrels (ratak) neergelegd, maar helpt niet veel.

Ik heb dit nog nooit meegemaakt, zijn er meer die hier last van hebben?

Riene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 22:59

een stalkat nemen heel handig, het hooi ergens hoog zetten ofzow

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 23:02

idd, een kat nemen Lachen

timmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 23:57

Ik had tot vorig jaar ook last van muizen en jawel ook ratten, vanaf deze zomer heb ik een stalkat, en het helpt enorm, muizen vangen dat ze doet. En ik heb ook geen muizen/ratten-mest, meer gevonden. Dus dat op zich is al een goed teken.

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 23:58

Of.....en dat is wel heel heftig. Rattendood neerleggen ipv muizendood. Weet je zeker dat het muizen zijn en niet ratten?? Wij dachten ook last te hebben van muizen en die gingen inderdaad ook niet dood aan muizendood (weet niet welk merk). En onze kat kon er niet tegen jagen. Toen hadden we per ongeluk rattendood gekocht (rode korreltjes) en voila.....

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 09:25

Van onze stalkat hoeven we helaas niet al te veel te verwachten. Die blijft rustig binnen in de stalkeuken liggen wachten tot hij wat lekkers krijgt.
Er wordt regelmatig van die paarse korreltjes in en om de voerloods gegooid. Maar ik krijg niet echt de indruk dat het werkt, het gebeurdt regelmatig dat ik als ik over de boxdeur van Givar kijk, dat er tijdens een voerbeurt een muisje in zijn voerbak mee-eet. Schattig, maar niet echt de bedoeling natuurlijk. Scheve mond
Toch kunnen we in verband met de stalhonden niet al teveel gif strooien, uit angst dat ze het opeten.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 09:41

Ik gebruik STORM van BasF, dat is een soort blok muizen/rattengif dat je op een plankje moet vastpinnen. Dat werkt echt goed en je bent binnen notime van je muizen af.
Het is wel duur, maar je hebt er véél minder van nodig als met korrels.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:29

En als je al een stalkat hebt, kijk dan heel goed uit met gif, als de kat wel een muis vangt en op eet krijgt je kat het dus ook binnen. Dat is de reden dat ik geen gif gebruik, ik heb hier 4 katten en 1 hond lopen die allemaal muizen eten (en dan heb ik nog steeds overlast door die rot beesten)

Ik weet wel dat er bij de Agradi iets te koop is wat je in het stopcontact doet en dat zend dan geluidsgolven uit o.i.d. en daar schijnen de muizen niet tegen te kunnen en verdwijnen dan, geen idee of paarden dat ook kunnen horen, zou je eens na moeten vragen (moet ik misschien ook maar eens doen, zelfs in huis barst het hier van de muizen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:32

Dat storm is een idee.

We hebben ook een boerenfox rondlopen die steeds bij het hooi staat en af en toe een muis vangt. Een stalkat willen we wel, hopenlijk blijft het beestje op zijn honk als we er een aanschaffen, of de hond jaagt het arme dier weg.
Het muizengif zetten we ergens op, omdat we bang zijn dat de hond het op eet. Ik denk dat we ondertussen een ware plaag hebben. Angstvallig kijken we naar de ronde gaten in het hooi. Zijn de gaten groter dan 7 cm, kunnen het gaten van de bruine rat zijn, en dan zijn we echt in de aap gelogeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:35

Weetje T@nj@, in het stopkontaktdingen zoals iets voor muggen en nu muizen durf ik niet aan. Paarden hebben ook goede oren en als zij het ook kunnen horen, vind ik echt zielig.

Nog een ergenis, de vogelpoepjes in de drink en etensbakken. Wel leuk dat we elk jaar zwaluwnestjes hebben.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:37

russel schreef:
Weetje T@nj@, in het stopkontaktdingen zoals iets voor muggen en nu muizen durf ik niet aan. Paarden hebben ook goede oren en als zij het ook kunnen horen, vind ik echt zielig.

Daar ben ik dus ook bang voor, daarom gebruik ik die dus niet.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:43

Ik heb hier nog een catalogus van vorig jaar liggen en daar staat in dat ze speciaal geschikt zijn voor stallen maar wat voor stallen? (ik denk dat er ook een wezenlijk verschil zit tussen varkens, koeien en paarden)
Ik durf het dus ook niet, in huis heb ik er ook al over gedacht zodat de paarden er geen last van zouden hebben maar ja, de katten zijn nu steeds binnen, hond is ook binnen en die heeft toch een heel scherp gehoor.
Ik ben bang dat zou ik het navragen ze gewoon zeggen dat paarden, honden en katten er geen last van hebben en dan koop ik zo'n duur ding en blijken mijn dieren er dus gek van te worden, risico is te groot vind ik.

Overigens zijn ze er zelfs tegen ratten en ook tegen konijnen en andere knaagdieren die binnen kunnen komen, moet je dus niet net een lief nijntje hebben zitten
Maar ze hebben dus allemaal een andere frequentie of zo.

Iemand hier die er misschien wel ervaring mee heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 11:09

Over koeien en varkens, wordt nog makkelijker gedacht dan over paarden, dus weetniet.

Hoopte dat er iets met geuren op de markt zou zijn, een geur die muizen verafschuwen en hierdoor weggaan. Moet nl zeggen dat ik vind dat het hooi ook niet meer echt lekker ruikt. Soms kom in in de stal en lijkt het wel een konijnenkooi wat ik ruik. Die beesten pissen nl ook gewoon op het hooi.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 11:14

Er zijn ook speciale muizen/ratten vallen te koop waar je het gif in kunt doen. Een muis/rat kan er wel in, maar een hond of kat is te groot.
Een soort plastic dozen zijn dat met een gat erin. Agradi heeft ze en bij een Welkoop/Boerenbond kun je denk ik ook wel slagen.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 11:17

Wij hebben van die doosjes van hout op stal staan, geen muis in te vinden en de andere lokdoosjes met de korrels onaangeroerd. Het zijn knaagdierenn, vinden ze het hooi dan zo lekker???

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 11:49

Ik denk dat het enigste alternatief, idd een paar goede (boeren) stalkatten is en dan bvk poezen en geen (stik luie) gecastreerde katers.

Wij hadden er altijd wel een stuk of 6-7 lopen, die welliswaar ook brokjes kregen (een uitgehongerde kat heeft geen geduld en vangt dus niets)maar die de boel uitstekend onder controle hadden.

En ja, bij iedere nieuwe partij hooi of stro, hadden de katten dagenlang feest, maar het was ook zo weer over.
Vergif in welke vorm dan ook, hebben wij nooit gebruikt, enerzijds vanwege de katten, anderzijds omdat wij tegen een natuurgebied met veel roofvogels aan zaten.

In de tuin gebruikten wij inderdaad van die ultrasone aparaten (op zonne energie) tegen mollen, want dat was bij ons wel een drama. Zolang je die regelmatig een stukje verplaatste, hielp dat wel. De katten leken daar geen last van te hebben, want die lagen er rustig naast te slapen.

Overigens, de stalkatten kwamen alleen op stal, niet in huis en ook niet lekker warm bij de kachel in de kantine en daar kunnen ze prima tegen.
Zodra je ze gaat verwennen, wordt er niet meer gejaagd en worden ze lui (geef ze eens ongelijk).

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:40

Kitten, nu je het zegt, in de tuin heb ik ook zo'n ding tegen mollen staan, alleen is die van mij op batterijen, is een staaf die je van tijd tot tijd moet verplaatsen, werkt perfect
Onze tuin was vergeven van de molshopen (bij alle buren ook) en ik heb bij de Agradi zo'n ding besteld, na plaatsing waren binnen 3 weken bijna alle hopen weg en na 4 weken was de boel weer strak, sinds dien geen molshoop meer gezien, de buren wel Haha!
Daar had ik een konijn naast staan en de katten liepen ook regelmatig door die tuin. Ook stond 1 van mijn shetten daar nog wel eens te grazen, hebben allemaal nergens last van gehad.
Hmmm, misschien toch maar eens over na gaan denken.....

Margreet, die doosjes, dat is toch geen val? Daar kunnen ze toch gewoon uit of zie ik dat verkeerd? Wij zitten hier ook midden tussen de natuurgebieden met veel roofvogels en dan de katten en de hond nog dus gif vind ik gewoon te link, of ze moeten er niet meer uit kunnen, dan is het wat anders.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:48

Deze kunnen ze weer uit ja nadat ze van het gif gesnoept hebben, maar er zijn ook vast wel varianten waar ze er niet meer uit kunnen en dus niet je andere dieren kunnen vergiftigen. Er zijn ook vallen die een ingang hebben als een soort "trechter" met pinnetjes eraan, daar kunnen ze wel in, maar niet uit. Zal eens kijken of ik daar een plaatje van kan vinden.

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:52

wij hebben er wel last van!!
IEHHHHHHHHHHHHHHH
ik schrik me telkens wezeloos
we hebben kleine bakjes staan met muizengif.
Het helpt echt
nu zie ik er eens per week eentje rondschieten en toen we het nog niet hadden kwam ik elke dag en er renden er tien weg
zo vies

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:54

Afbeelding

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 13:06

Dat is een mooie Margreet, maar daarna zit je wel met een LEVENDE muis in een kooitje, en dan.................
Bij de buren loslaten? Haha! Haha! Haha! Haha!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 13:09

Die vallen ken ik idd. Margreet alleen zal een val (of meerdere) bij ons niet echt zoden aan de dijk zetten, is de ene familie uitgemoord (of in een vriendelijke val gevangen en uitgezet) dan staan de volgende 5 families alweer op de stoep en dan is het nog niet eens echt winter........
Ik zoek dus meer iets om ze echt weg te houden, katten doen het best goed maar het is nog niet afdoende en om nou nog meer katten te gaan nemen.....(2 van mijn katten zijn binnenkatten en de andere 2 komen wel buiten) kost ook weer veel geld, als zo'n diertje ziek wordt moet het ook weer naar de DA en ze moeten allemaal geholpen worden dus zoals Kitten zegt een stuk of 6-7 vind ik ook geen optie

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 13:13

Kitten schreef:
Dat is een mooie Margreet, maar daarna zit je wel met een LEVENDE muis in een kooitje, en dan.................
Bij de buren loslaten? Haha! Haha! Haha! Haha!

Gif in het kooitje.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 14:55

Gelukkig zijn de Jack Russels bij ons prima muizenvangers en hebben we op het moment niet superveel last van muizen. Verder halen wij bij de Boerenbond muizengif en dat doen we in lokdoosjes, werkt prima. Moet wel zeggen dat het wel extra zwaar gif is.
Je kunt eventueel, als je het echt niet meer weet, de ongediertebestrijding van je gemeente bellen. Wij hebben een keer rattenkeutels aangetroffen, en toen hebben ze van de gemeente uit vallen gezet.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 14:59

Ongediertebestrijding zal bij ons niets uithalen, goed, dan ben je er een dag of 2 vanaf maar dan komen de volgende weer naar binnen.....
Ik woon dus niet midden in een dorp of stad maar in het buitengebied met de stallen en schuren e.d. aan huis, midden tussen verschillende natuurgebieden en landbouw, de dichtstbijzijnde buren zitten 300mtr verderop, daar is niet tegenaan te bestrijden Haha! moet je echt op zoek naar iets waar ze schrik voor hebben zodat ze er dus niet eens aan denken om binnen te komen, katten dus of iets anders