Wanneer bont?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pluutje

Wanneer bont?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 21:01

Mijn pony heeft nog al wat wit, maar in zijn paspoort wordt hij gewoon bruin genoemd met een aantal rijen aftekeningen. Maar vaak noemen mensen hem toch bont.

Ik vraag me dus af wanneer een paard bont genoemd wordt, zijn daar richtlijnen voor?

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 23:46

Plaats eens een foto, dan kun je er pas over oordelen of jouw pony bont is..

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 21:16

Het probleem is dat ik nu niet thuis ben, heb hier bijna geen foto's op de comp staan. En de comp thuis is een beetje stuk. Maar het gaat me niet perse over of die van mij bont is, maar meer hoe dat bepaald wordt.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 22:01

pluutje haar paardje is, als ik t mij nog goed kan herinneren, donkerbruin met 4 witte beentjes, brede bles en op de buik een hele grote witte vlek..

met deze grote witte vlek zou ik hem ook bont noemen, ik weet eigenlijk niet of er specifieke richtlijnen zijn wanneer je een paard bont mag noemen. Dat vind ik ook wel interessant om te weten...

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 22:07

volgens mij zijn er geen richtlijnen voor als je paard vlekken heeft is hij bont maar voor de identificatie is het natuurlijk nauwkeuriger om de verschillende vlekken ook te benoemen. want het paard gewoon bont noemen is natuurlijk te makkelijk. er zijn een heleboel bonte paarden en die moet je toch aan hun kenmerkende vlekken kunnen herkennen.
bij een gewoon bruin paard wordt ook elk mini stipje ofzo genoemd om toch iets van herkenning te hebben aan het zoveelste bruine paard.

Tindra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 22:11

Ik denk dat het ook per ras verschilt.
Een IJslander bijvoorbeeld is al heel gauw bont (dit is dus ook bont). Dit komt ook omdat aftekeningen aan de benen bij dit ras weinig voorkomen. Als ze die dus wel hebben, zijn ze vaak bont (en vererven ze dus ook bont).

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 22:21

RUBYWHITE schreef:
pluutje haar paardje is, als ik t mij nog goed kan herinneren, donkerbruin met 4 witte beentjes, brede bles en op de buik een hele grote witte vlek..
.

Dat klopt! OK dan! (bij die vlek onder z'n buik heeft hij nog omhoog lopend een soort witte streek en een wit vlekje op z'n schenkel en bij zijn lies ook)

Ik had zelf inderdaad ook al bedacht dat het een stuk nauwkeriger is om alle aftekeningen op te schrijven ipv alleen bont te noteren. Maarja, waar ligt dan de grens(wanneer noem je een paard dan wel bont?)
Laatst bijgewerkt door Pluutje op 20-11-04 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 22:22

Afbeelding

Hier zie je het wel een beetje, alleen die vlek onder z'n buik natuurlijk niet zo goed.
Laatst bijgewerkt door Pluutje op 20-11-04 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 22:22

er worden op internet vaak genoeg paarden/ veulens aangeboden die 'bont' genoemd worden en die hebben dan een vlekje op de buik/ nek ofzo.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 22:24

Jouw paardje is wel bont Pluutje!

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 22:27

Tinkelbel schreef:
Jouw paardje is wel bont Pluutje!

Dankje(ik houd wel van bonte Knipoog )maar in z'n paspoort staat hij toch echt als bruin Haha!

Toen ik bij hem ging kijken wist ik trouwens niet eens dat hij die vlek had, aan de andere kant zie je het namelijk niet goed(die vlek onder z'n buik zie je wel en stukje maar op die foto op de een of andere manier niet). Maar toen ik hem(incl.vlek) zag was ik meteen verkocht Ach gut

Marlo: jou paard is echt leuk!! OK dan!

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 22:32

Ik heb ook een bonte!!
Shet x IJslander X Welsh Haha!

En mijn paardje is een zoon van Samber (bont), had dolgraag gewild dat hij ook bont was geworden.
Maar laat nou net de moederkleur overheersend zijn geweest Clown

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 23:17

in mijn ogen zou leroy gewoon bont genoemd mogen worden, bont staat voor wit...(dus wit=bont) Knipoog en hij heeft gewoon voor een bruine ongewoonlijke witte vlekken

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 23:22

RUBYWHITE schreef:
in mijn ogen zou leroy gewoon bont genoemd mogen worden, bont staat voor wit...(dus wit=bont) Knipoog en hij heeft gewoon voor een bruine ongewoonlijke witte vlekken

Haha, zullen we een boze brief sturen Tong uitsteken

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 23:24

Die witte vlek op de buik hoort bij sabino. Dat komt bv veel bij Shires voor, en gaat bijna altijd samen met bles en vier witte benen, maar is niet bont. Maar wat dan precies de definitie van bont is wet ik ook niet. kijk een witgeboren paard is eigenlijk ook bont, zal altijd ergens nog en donker plekje hebben (vaak de oortipjes) en een hele zwarte met een wit plekje op zijn kont bv is ook bont. Maar deze vlek (op de buik) hoort echt bij sabino... er zitten vaak ook wat stipjes omheen... zo´n paard is dus bruin sabino of vos sabino...

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 23:24

pluutje jouw paard is volgens mij niet bont. een vlek onder de buik maag ook nog bij gewone bruine paarden en hij heeft een klein vlekje aan de zijkant. volgens mij is hij gewoon bruin.

Mijn pony die heet ook bruin. Heeft een brede bles. 3 hoge witte benen een hele lange witte streep onder zijn buike en op zijn lichaam overal witte haren ook in de staart.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 23:26

Aha, daar noem je wat. als de staart tweekleurig (of meerkleurig is) is het volgens mij wel bont (tenzij het een schimmel is, natuurlijk). Staat de jouwe dus verkeerd ingeschreven, hahaha. interessant topic..

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 23:28

Zijn staart is gewoon zwart, manen ook, er zitten wel wat witte haren tussen maar dat zijn er niet zoveel...

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 23:32

Je ziet dit soort dingen vaak bij trekpaarden toch? Ik geloof ook niet dat die dan bont genoemd worden..

Maar kwaitnait zeker Schijnheilig

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 23:36

schandalig, ik als bontenliefhebster weet geen eens t juiste antwoord...tijd om ons er in te verdiepen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 23:37

Lusitana"]
Die witte vlek op de buik hoort bij sabino. (...) Maar deze vlek (op de buik) hoort echt bij sabino... er zitten vaak ook wat stipjes omheen... zo´n paard is dus bruin sabino of vos sabino...
[/quote]

Ik dacht ook meteen aan sabino. Mij is altijd verteld dat dat zo heet wanneer een paard een of meerdere witte vlekken op zijn buik heeft. Ik zal mijn boek over paardenkleuren er eens op naslaan.

[quote="Sanet schreef:
Je ziet dit soort dingen vaak bij trekpaarden toch?

Ik denk dat je tuigpaarden bedoelt. Knipoog

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 23:38

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 23:39

Je hebt gewoon een sabino, zoals mijn Ushi Knipoog Die heeft ook een witte "bles", 3 hoge witte benen, 1 been met een klein beetje wit op de kroonrand en een vlek op haar knie, en een witte vlek op haar buik. *LOL*
Laatst bijgewerkt door Anjatjeuh op 20-11-04 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 23:40

Ah, volgens die beschrijving heb ik dan ook een sabino of bonte. Die van mij heeft een witte vlek midden op zijn ruggengraat, tussen het zadel en zijn staart. Haha!

hebrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 23:40

van de ponys weet ik dat ze pas als bont omschreven worden als er ook wit in de manen zitten! ze kunnen zoveel vlekken hebben als je wil, ze zijn pas bont als er wit in de manen zit! (maja dat zijn de ponys...)