Ivanka scheren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tinne

Ivanka scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 19:51

Ik zit echt met een dilemma gewoon op dit moment. Ivanka alias de teddy, zit dus echt al onwijs dik in haar haar. Onder de deken lijkt de schade mee te vallen, maar op haar hals en benen is er een bom ontploft Knipoog.

En bij het rijden (jullie raden het al), ze zweet als een tierelier. Scheren lijkt mij een goede optie, maar dan zitten we dus met een dilemma. Een scheerapparaat heb ik tot mijn beschikking, zelf scheren zou ik ook nog wel kunnen overwegen, maar:

- ze loopt overdag áltijd buiten, ze kan naar binnen, maar over het algemeen is ze dus buiten.
- ze staat 's nachts in een buitenstal, dus daar is het nou ook niet wat je zegt "warm" Knipoog. Maar ze staat neit op de tocht, niet in de regen, dus ze heeft niets te klagen Lachen.
- vorig jaar heb ik haar benen geschoren, was een totale ramp. Mevrouw was hélemaal over de zeik en toen heb ik ook maar de helft van haar voorbenen gehad omdat er verder gewoon niets mee te beginnen was.
Dan zou je dus kunnen denken aan Sedalin, maar (en dan belanden we bij het volgende puntje)
- ze is drachtig

*zucht*

Wat zouden jullie doen?

Lientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 19:55

je kan haar in een jachtpatroon scheren dan heeft ze toch nog voldoende warm, je kan haar dan een dik waterdicht deken opleggen. Tijdens het scheren kan je mischien een praam gebruiken om haar rustig te houden?

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 19:57

Ik ben niet zo thuis in het scheren, hoe ziet het jachtpatroon eruit? Clown

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 20:01

Afbeelding

Dus, hals en lichaam wordt geschoren, op een patroontje van het zadel na Lachen

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 20:08

Als ze drachtig is moet je geen sedalin geven. De Va zou je ook geen verdoving geven ivm het veulen alleen in hoge uitzondering geven ze verdoving maar dan alleen als het levens bedreigende situatie. De verdoving kan namelijk ernstige schade brengen aan het veulen. Maar een gevecht aan gaan met haar om haar te scheren is ook geen optie want door die stress kan ze het veulen afwerpen. Dus het is kiezen tussen twee kwaden. Ik heb het mijn drachtige merrie ook zo iets maar dan is bij haar het probleem hoefsmid. Ik heb besloten samen met mijn Va de hoeven niet te laten bekappen tot het veulen is geboren want ik wil haar wel een gezond veulen op de wereld laten zetten. Ik zou dus niet scheren in ieder geval niet de benen als ze daar van gaat stressen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 20:09

je kunt idd de benen er in laten zitten en evt ook het hoofd niet scheren (tot aan de bakstukken wordt het dan)
je kunt een praam op doen om haar rustig te houden

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 20:12

Je zit idd tussen twee kwaden. Kiezen voor het veulen of het zweten.
Je kunt het misschien proberen met een handtondeuse (je bent er wel lang mee bezig...maar je hoeft geen sedalin te geven)
Misschien is een praam idd wat.

Over de warmte zou ik me niet druk maken. Je kunt haar gewoon buiten laten staan, mits je een goede waterdichte deken hebt. Ik zou dan nu kiezen voor een 350 gram met zweetdeken (met of zonder hals) als je haar scheert.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 20:15

elady: wat je er aan dekens opgooit is heel verschillend per paard... mijn fries die afgelopen maandag geschoren is staat nu onder 650 gram met een halsstuk. voordat ze geschoren werd stond ze onder 400 gram

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 20:18

Je kan ook gewoon een streep scheren...de onderkant van de hals, de borst en verder niet.

Zo kan ze haar warmte kwijt tijdens het rijden maar heeft ze het niet heel erg koud en word nauwelijks nat op de geschoren plaatsen Knipoog

Het ziet er misschien niet zo mooi uit, maar het is wel functioneel

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 20:18

Lissy: het verschilt idd per paard. Het is ook wat het paard gewent is.
Trouwens, 650 gram? Hoeveel krijgt ze op dan als het flink vriest?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 20:24

dan komt er 200 gram bij en evt een wollen deken

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 20:43

Ivanka loopt nu ook 'al' met een 360 grams deken op. Maar idd, ik ben dus ook bang dat ze weer zo gaat stressen. Vorig jaar heb ik niet meer gedaan dan haar benen, dat heb ik toen gedaan, omdat haar benen toen ook nog eens onder de mok zaten en ik haar niet kon helpen door heel die wirwar van haren en de modder die daaraan bleef zitten.
Ik heb het daar ook met haar vorige eigenaar over gehad en die vertelde dat ze bij haar altijd heel braaf was met scheren (hele lichaam).

En idd, omdat ze drachtig is kan ik haar dus geen Sedalin geven, daar had ik zelf ook al aan gedacht. Misschien komt het niet helemaal duidelijk naar voor in mijn eerste bericht dat ik snap dat dat dan niet kan, maar dat wist ik dus iig al wel Lachen.

Ik zit idd tussen 2 kwaden... Wat zouden jullie in mijn geval doen?

marloes-joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 20:48

heeft een praampje gen effect voor haar?
anders zou ik haar niet scheren, ook omdat je aangeeft dat ze veel buitenloopt.

N00tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 20:48

Tinne schreef:
Vorig jaar heb ik niet meer gedaan dan haar benen, dat heb ik toen gedaan, omdat haar benen toen ook nog eens onder de mok zaten en ik haar niet kon helpen door heel die wirwar van haren en de modder die daaraan bleef zitten.
Ik heb het daar ook met haar vorige eigenaar over gehad en die vertelde dat ze bij haar altijd heel braaf was met scheren (hele lichaam).

Misschien wel omdat juist haar benen vervelend waren door de mok? Ik ken ook een paard waarvan toen de benen geschoren moesten worden ivm mok, maar die ging ook helemaal door het lint, en had verdoving nodig, maar volgens mij als je zijn lijf nu zou doen, zou 'ie d'r niks van maken.

Het is maar een idee wat door mijn hoofd schiet hoor Haha!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 20:52

Zou idd goed kunnen, maar Ivanka is nogal van het trauma-paard-achtige Knipoog. Is iets eenmaal eng geweest, dan iets altijd eng. Bij de vorige eigenaren was er een keer een ongelukje met de schaar gebeurd bij haar oren, ik ben blij dat ik na 2 jaar haar neusharen weer netjes bij mag knippen.
Zo ben ik ook bang dat dat ook het geval is met het scheermachine en idd, misschien ook wel door de mok dat ze zo onwijs vervelend was.. maar ik ben bang dat ze daardoor er nu nog steeds bang voor is...

Aan de andere kant kan ik wel proberen om het scheermachine aan te zetten om te kijken hoe ze daarop reageert. Moet ik alleen wel ergens een praam regelen (moet lukken met een DA-praktijk als buren Haha!) en iemand die die praam vast wil houden.

Merk ik dat ze gelijk gaat stressen, dan ga ik ook niet doorzetten hoor.. Ik zal zo trouwens even een fototje uploaden, dan zien jullie hoe ze eruit ziet na het rijden.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 20:56

Kijk, zo ziet ze eruit:
Afbeelding

Ze staat er trouwens wel voor schandaal bij zo, maar ja.. Rolleyes

Hier had het ook wel geregend, of nja.. gemiezerd, maar ze was echt uberbezweet, krijg ik gewoon niet drooggestapt. Dat stukje 'bloot' wat je daar ziet, zo was haar hele hals en over haar hele lijf was ze sowieso behoorlijk bezweet...
Ter detail: Hier had ik niet eens zo belachelijk lang gereden en ook niet eens zo zwaar getraind...

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 21:03

Ik zou het igg proberen met de praam en idd het laten wennen aan het geluid. Ze zweet idd erg...en misschien is dit wel de beste oplossing.
Rij je ook met de uitrijdeken?

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 21:05

Nope, maar die ligt hier er wel op, omdat ik gewoon geen goede zweetdeken heb. Ik heb die (verschrikkelijk lelijke) badstof, maar die neemt bij lange na niet genoeg zweet op. Niet voor haar iig.
En aan de binnenkant van mijn uitrijdeken zit fleece, neemt iig ook weer iets op Knipoog.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 21:19

Ik heb een fleecedeken gemaakt van twee dekens van de Zeeman....werkt echt voor 75%

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 21:27

Jachtmodel is niet alleen schabrak overhouden maar rug en billen erin laten. Buik gaat kaal en zo"n 30 cm van de zijkant.Kan makkelijk bij een paard dat buitenloopt.Evt kan je hals er ook voor groot deel inlaten.Dikkere deken is dan niet echt nodig. (dit is door DA aan ons geadviseerd)

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 21:33

Maar haar hals is juist wat het ergste zweet en dan niet alleen de onderkant, maar de hele hals.

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 23:24

Ik weet precies wat je bedoeld! Lidelia is nu ook een wandelende teddybeer. (Of ze is ooit gekruist met een shet Haha! )Ze zit vandaag op 175 dagen dracht. Normaal scheer ik haar ook, soms wel twee of drie keer in één winter!! Ze schiet zó snel weer in 't haar en dan wil je niet weten onder wat voor dekens ze staat. Nu ze drachtig is scheer ik ze maar niet hoewel ze super braaf is met scheren. Ik vind het alleen een bezwaar omdat ik ze in 't voorjaar snel zonder deken wil hebben. 22 april is ze uitgerekend en het liefst heb ik ze ruim daarvoor zonder. Dus dan maar wat minder intensief rijden zodat ze niet heel erg zweet.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 10:18

en weet je al wat je gaat doen?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 10:59

Ik weet iemand met een Fjord, ok een andere type paardje, maar die loopt dag en nacht buiten. Die is geschoren tot de bakstuklijn, dan wel de hele hals, alleen een soort van uitrijdeken laten zitten. En de benen ook laten zitten. En dan de uitrijdeken niet te hoog weghalen, en die heeft zelfs ook zonder deken buiten gelopen. Weet niet hoe het nu zit.
Maar dat moet je kunnen doen. Echt helemaal kaal zou ik niet doen, want dan duurt het veel langer voor de deken afkan, en met een komend veulen is het wel fijn zonder deken.
Mijn Haflinger vorig jaar, zul je alleen de hals helemaal mee moeten nemen. Dat zou ik ook doen als ik zo'n modelletje weer scheer.
Afbeelding
Sorry, kan even geen betere foto vinden.
Kleine toevoeging: Mijn Haflinger stond dan wel op stal, maar niet warm daar. En gewoon de hele winter onder een enkel winterdekentje, geeneens een echte dikke. En het ging best, je merkt dat ze veel warmte houden op deze manier.

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 12:03

Odess heeft ook een dik vachtje, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om haar te scheren! Zweten is toch niet erg? Als ze op de huid maar droog is vindt ik het niet erg om haar weg te zetten. Eventueel eerst even op stal, maar dan gewoon weer naar buiten! Heeft ze helemaal geen moeite mee. Ik heb ook niet het gevoel dat madame het zelf erg vervelend vindt dat ze zo zweet dus...

Even voor de duidelijkheid: Madame zo in haar vacht:
Afbeelding
Ze staat sinds een dikke week nu onder een 500 grams deken. Als het nog kouder wordt krijgt ze er nog een een 200 grams bij op.

Ik zou haar gewoon lekker zo laten staan. (Wat je natuurlijk altijd kan doen is een dikkere winterdeken opleggen) Koop eventueel een fleece of wollen deken om haar mee uit te stappen, geef haar een goeie borstel beurt en zet haar weer lekker weg. Zeker nu ze drachtig is zou ik absoluut geen risico's nemen!

Succes met Vankie Lachen Wat voor winterdeken heeft ze nu op? Of heb ik iets over het hoofd gezien Bloos

Ik heb laatst juist een extra grote deken voor haar gekocht zodat haar buik ook goed warm blijft, ik zou er niet eens over peinzen om haar haar natuurlijke warme dekentje te ontnemen...