Spinnetjes in vacht van paard....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hetja

Spinnetjes in vacht van paard....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 15:53

Vorig weekend zijn we met een heel zooitje van de manege, inlc. paarden naar de Veluwe geweest, daar heerlijk in de bossen gereden e.d. tijdens het poetsen daar kwam ik vaak spinnetjes in de vacht van mij pony tegen (lijkt niet op een teek, maar meer op een spinnetje). Gister kwam ik er weer eentje tegen, ze zijn vliegensvlug en pakken lukt bijna niet.
Wie weet wat dit precies voor beestjes zijn, wat ze doen en of het kwaad kan?
(Ze zijn bij meerdere ponies gesingaleerd)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 15:55

het zijn denk ik toch gewoon teken, zien er uit als kleine zwarte spinnetjes, en als ze zich vastzetten en vol met bloed zuigen dan krijgen ze een grijsachtig zakje vol met bloed en zijn ze veel groter.

kan nml niets anders bedenken, want gewone spinnetjes zitten niet zo snel massaal op pony's en luizen zien er niet uit als spinnetjes

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 15:57

Zijn teken ook zo snel? Ze zijn namelijk echt razendsnel, vorig jaar had Ret er eentje en vorige week werd ik gebeld door een stalgenootje dat haar paard het ook had (en zijn buurman ook). Of ik nog wist wat het bij Ret was geweest. Maar ik heb echt geen idee wat voor beestje het geweest kan zijn. Verward

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 16:06

Maar een teek 'zuigt' zichzelf toch vast? Dit 'spinnetje' zit niet 'vast' aan mijn pony's huid?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 16:08

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 16:20

Het ziet er ook niet naar uit dat Hetja er last/jeuk van heeft en i.d.d. heb haar gister helemaal van top tot teen bestudeerd op meer van die beesten maar niets meer gevonden..... (nou weet ik niet of dat wel zo veel zegt, omdat deze ook na een week pas te voorschijn kwam)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 16:25

die teken zijn razendsnel! ik krijg ze zelden gevangen als ik ze op de honden zie lopen(de honden komen nml veel in t bos en daar zitten er meer dan bij de wei waar de paarden staan)
als teken eenmaal vastgezogen zitten dan kan je ze zo pakken, maar als ze nog mini-spinnetjes zijn dan zijn ze echt snel! doodmaken gaat trouwens t beste tussen je nagels, dan hoor je hun schildje kraken Clown

weet eigenlijk niet of ze door de vacht&huis van ene paard heen kunnen komen?op de neus kunne teken zich wel bij paarden vastzetten op de rest van t lijf heb ik ze nog nooit vast zien zitten...

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 16:32

Deze liep (overigens ook bij de andere ponies) gewoon door de vacht, ze zitten vooral op ponies met een wat dikkere vacht, zuigt zichzelf echt niet vast en zijn, volgens mij geen mini's meer, zijn best wel groot... *zoekt even vergelijkingsmateriaal*

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 16:32

Renske20 schreef:
het zijn denk ik toch gewoon teken, zien er uit als kleine zwarte spinnetjes, en als ze zich vastzetten en vol met bloed zuigen dan krijgen ze een grijsachtig zakje vol met bloed en zijn ze veel groter.

kan nml niets anders bedenken, want gewone spinnetjes zitten niet zo snel massaal op pony's en luizen zien er niet uit als spinnetjes

teken kunnen niet lopen

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 16:34

Hetja schreef:
Deze liep (overigens ook bij de andere ponies) gewoon door de vacht, ze zitten vooral op ponies met een wat dikkere vacht, zuigt zichzelf echt niet vast en zijn, volgens mij geen mini's meer, zijn best wel groot... *zoekt even vergelijkingsmateriaal*

Mischien wou mama spin haar kidnjes uitlatenrennen in de grote ponyspeel tuin Clown ~

Ik heb echt geen idee wat het kan zijn.. Probeer is een foto te maken!

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 16:41

Monster schreef:
Mischien wou mama spin haar kidnjes uitlatenrennen in de grote ponyspeel tuin Clown ~

Ik heb echt geen idee wat het kan zijn.. Probeer is een foto te maken!

Haha!

Zal proberen een foto te maken, maar die dingen zijn echt snel, hoop overigens dat dit de laatste was, weet niet wat ie doet maar heb liever dat ze weg zijn... (en ook blijven)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 16:47

Monster schreef:
teken kunnen niet lopen

uhm dus wel hoor Knipoog

teken zijn kleine zwarte 'spinnetjes' tot ze zich hebben vastgezogen, dan krijgen ze een dikke grijsachtige zak vol met bloed op hun lijf, dan kunnen ze idd niet meer lopen nee....

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 16:49

Afbeelding
Teken zijn kleine spinachtige beestjes die vooral in bomen en struiken zitten. Ze variëren in grootte van een halve tot enkele millimeters. Ze worden zelden groter dan een centimeter. Teken zijn parasieten. Ze leven van bloed dat ze opzuigen bij mensen en dieren.
van de site: http://www.tweevoeter.nl/teken/

Afbeelding

kijk hier voor meer info, oa over de levensloop en beschrijving van de teek http://staff.science.uva.nl/~dcslob/les ... /page1.htm

de plaatjes zijn dus sterk vergroot, teken zijn net kleine zwarte spinnetjes, die erg snel kunnen lopen en overal inkruipen(ook in je kleren als je in t bos bent geweest...)

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 16:55

Zal het dan toch een teek zijn? Hij lijkt op dat tweede plaatje van Renske20, alleen dan nog ronder en helemaal zwart....
Vanavond nog eens speuren desnoods was ik 'r voor de zekerheid helemaal...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 17:00

dan is het idd een teek, die plaatjes zien er wat vervormd uit, een teek is net een klein zwart rondje met pootjes

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 17:08

Maar toch vind ik het raar, we zijn vorige week maandag terug gekomen, dan had dat beest zich toch al moeten 'vast eten' ofzo.....
Heb ook wel een teek bij haar gezien, maar die zat echt vast en moest met een 'tekentang' verwijderd worden....

Britney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 17:09

Het is toch helemaal de periode niet meer voor teken???

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 17:14

Britney schreef:
Het is toch helemaal de periode niet meer voor teken???

Geloof niet meer dat dat nog iets zegt, Augustus was ook niet de periode voor droes en heel veel paarden hebben het toen toch gehad....
Maar ik blijf het raar vinden...
Ga vanavond gewapend met Cheese! naar mijn pony, opzoek naar 'spinnetjes'....

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 17:18

Wij hebben de paarden net in een andere wei met hoog gras gezet en na 1x liggen zaten Amber en Siki ook onder de zwarte spinnetjes. Als je 'sochtends over de wei keek zag je ook allemaal spinnenwebben, dus ik weet zeker dat het spinnetjes waren. Maar die waar wij last van hadden waren na 1x borstelen verdwenen...
Als je het echt niet vertrouwd de DA even bellen voor advies, dan ben je ten misnte weer gerustgesteld.
Ik kijk vanavond ook even naar je foto's, even vergelijken met 'onze' spinnetjes!

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 17:23

Mijn pony heeft niet echt een dikke vacht, maar eerder lange haren, misschien dat ze daarom na een keer borstelen er nog niet uit zijn.
Denk dat ik i.d.d. maar de DA ga bellen, vragen wat het kan zijn..

@Alet, foto's komen dan morgen, heb thuis zelf geen internet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 17:29

Kunnen het geen vleugeloze vliegen zijn.
Ze lijken op wantsen en zijn bruinig. Vorig jaar heb ik er ook last van gehad. Ze kunnen behoorlijk bloedzuigen en bijten. Mijn paarden werden er goed chagerijnig van iig.

Ze komen als vliegje met zwarte vleugels aangevlogen (meestal uit dennen). Op het moment dat ze op je paard dalen vallen de vleugels eraf en verdwijnen ze heel snel in de vacht.

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 17:29

Even een opmerking:

Teken kunnen de 'ziekte van Lyme' bij zich dragen en ook overdragen op mensen. (niet prettig).
Ben je gebeten door een teek en rond de beet ontstaat een grote ronde vlek, direct naar de huisarts voor een antibioticakuur.
Advies: mensen die hun huis in de bossen hebben staan, is aan te raden om ieder jaar in de winter bloed na te laten kijken op Lyme.
Je kunt ook een tekenbeet gehad hebben en die niet gevoeld hebben (of wat dan ook).

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 17:39

Monster schreef:
teken kunnen niet lopen

en of ze hard kunnen lopen ... menig teek (en teekje ) weggehaald bij kat
en hond bij de paarden nog nooit gezien ...

maar vooral met dik lijf blijven ze normaal zitten(zuigen zich vast (bijten is een beter woord ) totdat ze vol zitten en dan
laten ze zich vallen

als ze weer al t bloed opgebruikt hebben klimmen ze weer in een struik
of boom en laten zich weer op een volgend slachtoffer valllen

maar die kleintjes die dus ook nog niet vastgezogen zitten kunnen echt wel lopen

@horseranch idd danny zijn juffrouw zit nu ook ziek thuis met de ziekte van .. zit nu op zwaardere medicijnen de 1e sloegen niet meer aan
Laatst bijgewerkt door nickyu op 18-11-04 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 17:40

Wantsen, wat zijn dat?
Deze zijn echt zwart.
Heb net trouwens DA gebeld zij denkt dat het i.d.d. gewoon spinnetjes zijn als het teken waren geweest hadden ze zich wel 'naar binnen gewerkt'. Ze zal morgen even kijken, ze is toch op stal voor een ander paard. Ik ben benieuwd wat zij zegt.
Ze raadde me aan om mijn pony 'af te sponsen' zodat ik goed kon zien of er echt geen teken 'vast' zitten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 17:50

Kun je beter een luizenkamp nemen en goed kammen. Sponzen met dit weer lijkt me voor je paard niet zo leuk.