Ontheffing gekregen voor chippen. Wie nog meer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Ontheffing gekregen voor chippen. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 14:08

Gisteren kreeg ik een brief van de PVE dat mijn ontheffingsaanvraag met betrekking tot het laten chippen van mijn pony goedgekeurd is!

Ze maken er wel een dure grap van. Citeer: "Evenals voorheen komen de kosten van identiteitscontrole bij bijvoorbeeld deelname aan wedstrijden voor rekening van de eigenaar." Ik rijd geen wedstrijden maar wie heeft zo'n controle wel eens meegemaakt? Gebeurt dat vaak?

Wat mij ook ernstig verbaast is de zin: "het paard c.q. de paarden waarvoor u chipverplichting heeft mag niet geslacht worden, behalve als het alsnog gechipt wordt en er een wachttermijn van 6 maanden na de dag van het chippen in acht genomen wordt."

Wachttijd van 6 maanden?!

Ik vraag me af wie nog meer een ontheffing heeft gekregen en wat jullie er van vinden?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 14:27

Mijn paarden zijn allemaal gechipt. Maar even over hoe vaak de controle plaatsvindt. Dat is volgens mij heel verschillend per regio. De laatste 6 jaar heb ik het nog geeneen keer meegemaakt dat ik ergens een controle heb gezien op een wedstrijd. Het valt me wel op als we ergens in Holland rijden, dat er dan heel veel mensen met papieren naar de jurywagen lopen terwijl dat bij ons echt niemand doet. Dus misschien dat er in de randstad vaker gecontroleerd wordt? Maar dat weet ik dus niet.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 14:30

ik heb een gechipt paard en ben al geregeld gecontroleerd!
afgelopen jaar toch een keer of 4/5 op wedstrijd, ff chiplezer erlangs en dan paspoort laten zien en t was oke(behalve 1 aftekening die net niet goed in t paspoort stond Scheve mond ) en dat bv de jury de papieren controleert gebeurd nog veel vaker, dan zeuren ze ook steeds over die ene aftekeining Clown maar kijken dan dus niet naar de chip

ook bij een DA behandeling wordt er standaard de chip afgelezen, ook al kent de DA mn paard al langer dan ik hem heb!
bij een niet-gechipt paard moet er ds steeds DNA worden gecontroleerd?duur grapje dan ja...
en niet slachten, dan maar inslapen als het noodzakelijk mocht zijn, iig geen 6 mnd wachten na t chippen voor ie alsnog naar de slacht kan...

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 15:21

Mijn paardje is gewoon gechipt, de shet moet ik nog laten doen.....
Ik ben nog nooit gecontroleerd op haar chip, ook niet op paardenevenementen!! Toen de DA hier was 2 week geleden heeft hij meteen alles even met de reader nagekeken...daarbij kwamen we tot conclusie dat alleen Micha op de juiste plek was gechipt (had het bij andere DA laten doen!)....bij de rest zat de chip veels te laag. Gelukkig dat ze dat op tijd hoorde, want als je word gecontroleerd en ze vinden die chip niet> dan heb je een probleem!
DNA is duur, steeds al die kosten van het controleren.......als je niet word gecontroleerd dan heb je geluk en blijven de kosten gelijk aan dat van het chippen! Tis wel risico je wilt lopen!

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 15:27

ik heb hem ook binnen. Rijd geen wedstrijden dus kan daar niet over vallen. Nou de man van de DNA nog over de vloer krijgen. Die vond het een beetje gek dat ik erbij moest zijn, maar ja. Zie wel wat ervan komt en wat het me allemaal gaat kosten.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 15:29

Nog noit meegemaakt..
Wacht nog steeds op het paspoort van Mick.. heb wel ale en rekening gehad.. maar het boekje Scheve mond

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 15:48

PeruaansePas schreef:
Wat mij ook ernstig verbaast is de zin: "het paard c.q. de paarden waarvoor u chipverplichting heeft mag niet geslacht worden, behalve als het alsnog gechipt wordt en er een wachttermijn van 6 maanden na de dag van het chippen in acht genomen wordt."

Wachttijd van 6 maanden?!

Wat een zottigheid, is er iemand die kan uitleggen wat hier achterzit?
Want zoals ik het nu lees is destructie, met de bijbehorende kosten, de enige snelle mogelijkheid om je paard uit zijn leiden te verlossen.
Of is het alleen maar ontmoedingsbeleid Boos!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 16:35

OMdat je nu dus niet snel genoeg zeker weet of dit paard wel ebij een bep. paspoort hoort, en dus ook niet weet of hij ingespoten is met bep. stoffen waardoor ie niet geschikt is voor menselijke consumptie.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 16:54

wkoekoek schreef:
OMdat je nu dus niet snel genoeg zeker weet of dit paard wel ebij een bep. paspoort hoort, en dus ook niet weet of hij ingespoten is met bep. stoffen waardoor ie niet geschikt is voor menselijke consumptie.

kunnen ze m toch ook direct slachten en in de vriezer hangen ?
vlees blijft tig jaar goed op -30 !!het vlees checken op die stoffen gebeurd nu ook al en duurt een week en dna profiel ineens meer dan 6 maanden
bull onee dat is waar 6 maanden na het inbrengen vd chip...terwijl het paspoort eigenlijk nog het belangrijkste is voor de medicijnen
op lange termijn die dus jaaaaren invloed hebben op

en wat dacht je van de wormenkuur , word niet vermeld op paspoort vrij verkrijg baar en wachttijd !!! nou gellof me niemand die daar aan denkt als zijn paard ineens met heftige ongenezelijke koliek of een gebroken poot staat ,

dna was ook eerst veel goed koper dan de chip en nu ineens tig keer duurder ...

volgens mij pure ontmoediging

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 16:57

Ik heb 3 van de 4 paarden gechipt.

Toen ik Lucky kocht in maart 2004 hij hij DNA papieren, en ik heb dat nog niet veranderd.
Ik rij met Lucky vanaf april 2004 fanatiek wedstrijden, maar ben nog nooit gecontroleerd.
Mocht het wel een keer gebeuren en ik krijg er gezeur mee of de kosten zijn hoog gaat er alsnog een chip in.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 17:01

wat had jij trouwens als reden aangegeven??

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 17:25

wkoekoek schreef:

Maar dan kunnen ze toch ook gewoon DNA trekken en bepalen en dan het paard naar de slacht laten gaan.
Weet niet hoelang het duurt maar zeker geen 6 maanden!!!
Want een paspoort zit er toch al bij.
Het enige verschil is miz alleen maar de manier van kunnen bepalen of het paard bij een paspoort hoort.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 17:35

nickyu schreef:
wat had jij trouwens als reden aangegeven??

Op ethische gronden. Dan kunnen ze nl nooit je bezwaar afwijzen. Dat ik oud dier verder de pijn en moeite wil besparen heb ik niet genoemd.
Mijn pony is inmiddels overleden, dus eigenlijk is het al helemaal niet meer van toepassing.

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 17:40

Hoi!

ik heb ook mijn ontheffing binnen en verbaasde me ook over zaken die jij ook noemt. Omdat ik me best kwaad maak Boos! over het discrimineren (want dat is het wettelijk gezien) van mensen die hun paarden niet willen laten chippen, heb ik besloten actie te ondernemen. Op www.invio.nl/antichip staat het telefoonnummer van de man die zich hard maakt tegen de nadelen die ons worden opgelegd. Hij is nu bezig met het feit dat de eigenaar de kosten van de controle moet betalen. Dat is namelijk echt een belachelijke regel! Hij is dus met allerlei juristen in de weer om te zorgen dat deze onzin stopt.

Als er nog meer mensen in actie willen komen, kun je contact opnemen met hem OK dan! . Zie website.

Ik moet nog wel Lente haar manen opsturen naar het VHL en de sticker in haar paspoort op laten nemen, maar daarna is ze officieel geïdentificeerd. Jeee!! OK dan!

Groetjes Roos
Laatst bijgewerkt door R_MW op 18-11-04 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 17:41

Ik heb nog niets binnen, maar aangezien jullie nu wat hebben, wacht ik met spanning af....

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 17:44

Hey Cassidy,

ze zijn nu echt goed bezig met alles af te handelen. Zijn ze sinds kort aan het doen. Ik heb eind oktober mijn aanvraag op de post gedaan en heb nu al te horen gekregen dat mijn aanvraag is goedgekeurd. Ik denk dus dat het nog maar een paar dagen duurt voor jij hem ook binnen hebt.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 18:29

ik zit nog te tijfelen of ik ontheffing aan zal vragen... maar waarschijnlijk wordt de ontheffing toch niet goed gekeurd

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 21:26

Ontheffing op ethische gronden wordt wel goedgekeurd.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 21:54

Is dat dan alles wat je in de aanvraag schrijft "ik vraag ontheffing op ethische gronden"? Of licht je dat in je brief nog verder toe?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 22:02

Op de antichip site is wel een standaardbrief te verkrijgen. Ik heb geloof ik (is alweer lang geleden en heb mijn brief niet zo bij de hand) idd geschreven dat ik op ethische gronden bezwaar maak [punt]. In elk geval melden dat je bezwaar maakt tegen het chippen. Dat maakt het een bezwaarschrift. Om een brief een bezwaarschrift te laten zijn moet je de datum en je naam en handtekening duidelijk vermelden (lijkt een open deur maar anders kan je brief afgehandeld worden als KLACHT en dat is wezenlijk iets anders). Verder heb ik een kopie van de papieren van mijn pony meegezonden. Het is handig duidelijk te vermelden om welk paard (ID nr paspoort/papieren/volledige naam) het gaat.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 22:20

PeruaansePas schreef:
In elk geval melden dat je bezwaar maakt tegen het chippen. Dat maakt het een bezwaarschrift. Om een brief een bezwaarschrift te laten zijn moet je de datum en je naam en handtekening duidelijk vermelden (lijkt een open deur maar anders kan je brief afgehandeld worden als KLACHT en dat is wezenlijk iets anders).

Haha! Echt weer Holland op z'n smalst hoor, leve de bureaucraten.......
máár het zijn dus wel echt goeie tips, bedankt! Ik zie alleen een beetje op tegen de eventuele kosten van een controle. Stel dat je dat een paar keer in een seizoen treft, dan kan het aardig op gaan lopen denk ik....(geen idee wat dat kost....)
ps.. de link van *roos* doet het niet , heeft iemand een andere link naar een voorbeeldbrief?

Iduna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 23:26

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 00:16

Een voorbeeld van mijn brief heb ik op Bokt geplaatst, alleen weet ik effe niet hoe moet ik hier een link plaatsen.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 00:23

" Voorbeeld brief - chipontheffing", geplaatst op 17/11 op MD

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 00:33

Begin 2001 heb ik al eens meegedaan met een groep (Nijhof ?) inzake de anti-chipkwestie. Kosten: 300 gulden. Hierbij is voor zover ik me herinner de toen nog NHS gedwongen om voor een alternatief zorg te dragen. Dat is de DNA registratie geworden, maar ja, kost nog meer dan chippen.

Voordeel van chippen in minder fraude ? Forget it. Fraudeurs zijn er altijd geweest en zullen er ook altijd blijven. Die hebben nu alleen een extra mogelijkheid erbij om mee te frauderen: Jawel.... de chip.!

Wanneer snapt iedereen nu eindelijk eens een keer dat het uiteindelijk allemaal maar op EEN ding uit gaat draaien:

Registratie waarvan de overheid dankbaar gebruik gaat maken ! en 95 % van de paardeigenaren laat zich willoos naar de slachtbank leiden.

Wanneer het andersom geweest was, en bijvoorbeeld 95 % gewoon geweigerd had... hadden alle organisaties als KNHS, PVV, Overheid, wedstrijdorganisaties etc. met de handen in het haar gezeten. Een gemiste kans mijns inziens.

Binnenkort is het precies andersom en zit 100 % van de paardeneigenaren met de handen in het haar.... wacht maar af !